Тенденциите на пазара на събития

Наемете замък или малък остров, проведете конференция в планетариума или организирайте изложба на плажа

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Според годишния доклад на UFI & Explori Global Visitor Insights посетителите на събитията вече са уморени от традиционните формати, така че е абсолютно задължително да се стремите да ги изненадате. Разграничете се от конкурентите си, съветват авторите на анализа, като изберете уникални места, които посетителите ще запомнят. Наемете замък или малък остров, проведете конференция в планетариума или организирайте изложба на плажа.

Лесно е да запълните програмата с цифрови панели и роботи, но не забравяйте, че използването на най-новите тенденции в технологичните събития само заради модата може да се окаже самоцелно декоративно решение и неоправдано от финансова гледна точка. Всичко, с което планирате да изненадате гостите на дадено събитие, трябва да бъде практично и полезно. Затова подсигурете персонализирани възможности за обучение и за по-добро участие в събитията.

Персонализацията завладя света и с непрекъснато увеличаващия се поток от информация и образователни данни тази тенденция ще продължи да набира скорост. Затова насърчавайте гостите, които искат да участват във всеки панел на събитието, но не очаквайте и не изисквайте интерес към пълния пакет от всички.

Специалистите на пазара са категорични, че събитията стават все по-мащабни, креативни и разчупени, а интересът към тях се засилва. Секторът се трансформира основно в посока на търсене на по-голяма ефективност, т.е. ефектно и запомнящо се събитие, постигнато с оптимален бюджет. Включването на иновативни технологични елементи допълва стандартните форми на забавление.

Events Kit разговаря с мениджъри на българския пазар, които очертават събитийните тенденции в сектора през последната година, като сред тях са интерактивните преживявания и събитията за създаване и поддържане на общности. За организаторите пък е важно повече от всякога хората да споделят съдържание и информация от събитията им в социалните мрежи.

Невена Тодорова, изпълнителен директор на Special Events Group

Както и предишните години се търсят запомнящи се събития, такива, които носят усещания не само по време на самото събитие, но и от които си тръгваш зареден с емоции и съответната атмосфера и послания, които организаторът иска да предаде на своите потребители, респективно гости.

Все повече се търсят събития, в които посетителите са реални участници в самия ивент, а не само слушатели.

Освен че е много модерно напоследък специалните събития да са instagramable - тоест да създават усещания и моменти, които да могат да бъдат запечатани и показани в инстаграм профилите на потребителите, то има и друга тенденция, в която участниците реално интерактват с различни кътове, технологии, декори и т.н.

Атрактивните събития не разчитат на скучни водещи, дълги презентации и досадни програми. Търси се вниманието на аудиторията и то може да бъде спечелено само с изключителна концентрация на технологии, интерактив, дигитален видеоконтент и истински декори, всичките преливащи в един шоуспектакъл.

Йоан Младенов, заместник генерален директор, директор събития и MICE

Оптимизиране на бюджетите и търсене на нови възможности за привличане на аудитория, възможности за интеракция с посетителите, дигитализация и технически възможности. Пазарът тепърва ще се трансформира с навлизането на нови големи играчи в лицето на 3-те 5-звездни хотела, които ще бъдат пуснати в експлоатация съвсем скоро.

Светлин Якимов, маркетинг мениджър в Regnum Bansko Apart Hotel & SPA

Обръща се повече внимание по отношение на задържането на служители в компаниите. Те все повече осъзнават факта, че при загуба на хора на ключови позиции и неадекватно обучение се търпят значителни загуби. Това кара управлението и структурите в компаниите на най-високо ниво да инвестират средства основно през отдел "Човешки ресурси" или мениджъри на отдели, които правят организация на събития по-често вътрешно в самата компания, но и регулярно през годината на по-далечни локации, където хората се разтоварват психически и раждат повече идеи.

Красимира Христоскова, директор стратегически комуникации в APRA Porter Novelli

- Завръщането на големите корпоративни събития;

- Разпределението на бюджетите в по-малки и концептуални събития;

- Все повече събития за служители като част от стратегии за задържане на хората в компанията и привличане на нови;

- Все повече участници в събития като доброволци;

- Наблюдава се бум на събития за активен начин на живот и отговорно отношение към околната среда, сходни като формат с една от най-големите кампании в страната като "Живей активно!".

Ружа Загорска, изпълнителен директор на агенция Site Media Consultancy

Успешните събития вече се стремят да предлагат добавена стойност за посетителите. Впечатляващо забавление, избрани напитки и кулинарни изкушения вече не са достатъчни. Гостите трябва да получат нови знания, мотивация, да чуят споделена успешна история или да изградят нови бизнес партньорства. Брандовете все по-често обединяват усилия, за да си поделят разходите при достигането на определени целеви аудитории и да им предложат добавена стойност.

Значително се увеличава и броят на образователните събития, организирани от компании с цел да обучат кадри, които биха могли да се присъединят като служители на компанията или просто да образоват потребителите, за да могат по-пълноценно да използват продуктите на компанията. Професионални академии, креативни работилници и тематични класове са само част от форматите, които все по-често срещаме в публичните календари със събития.

През последната година се наблюдава и силно развитие на CSR събитията и доброволчеството.

Мария Николова, управляващ директор на All Channels

Интересът се насочва към създаването на по-малки и интимни преживявания за аудиторията. Наблюдаваме пренасочване на маркетинговите похвати в посока, която поставя гостите в центъра на преживяването, а не брандовете. Фокус ни е интеракцията с потребителите и тяхната ангажираност чрез имплементирането на криейтив технологии, иновативно съдържание и мултижанрови преживявания. Plastic free събитията като тема набират скорост и стават все по-голям тренд. През изминалата година организирахме съвместно с "Бегач" и National Geographik първия plastic-free маратон. Друг интересен тренд са събитията, свързани с така наречения wellness & healthy living. Само в София тази година бяхме свидетели на десетки такива мероприятия. Събитията, свързани с градската street, food & art култура, също набират голяма скорост. Събитията, свързани с храна и занаятчийство, тази година са хит. Направихме много такива за наши клиенти, но най-голямото от тях - Mood for Food фест, част от "Пловдив - Европейска столица на културата 2019", реализирахме като собствен продукт за втора поредна година.

Иванка Георгиева, програмен и ивент координатор на "Синема сити"

Все по-често компаниите предпочитат да оставят планирането на събитие на външна агенция, специализирана в това. Също позитивна тенденция е, че компаниите все повече обръщат внимание и на човешките ресурси и държат да съберат екипа си поне веднъж годишно, без значение дали става въпрос за 50 или 350 души персонал, и в забавна обстановка да обобщят постигнатите резултати и да гледат хубав филм заедно. Клиентите търсят все по-нетрадиционни места за провеждане на събитията си (кино, фабрика, coworking space), така че да изпъкнат сред останалите събития с иновативност.