Еврофинансиране и за по-големи компании заради коронавируса

Предприятие с персонал от 50 до 249 души може да получи от 30 хил. до 100 хил. лв. безвъзмездна помощ

Част от шивашките предприятия започнаха да произвеждат маски и защитни облекла
Част от шивашките предприятия започнаха да произвеждат маски и защитни облекла
Част от шивашките предприятия започнаха да произвеждат маски и защитни облекла    ©  Цветелина Белутова
Част от шивашките предприятия започнаха да произвеждат маски и защитни облекла    ©  Цветелина Белутова

Правителството обяви нова финансова помощ за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19, която цели да подпомогне средните предприятия в България. Очакванията са тя да е от полза за преодоляване на недостига на средства и да осигури възможност за стабилност на работните места, конкретно за компаниите с персонал от 50 до 249 души. Моделът на помощта е почти същият като този, насочен към микро- и малките предприятия и започнал на 14 май. Интересът от компании с персонал до 50 души беше огромен, като само през първите 31 часа след началото на приема бяха подадени над 17 700 предложения.

И по двете процедури финансиране ще получат проекти, които съответстват на критериите за оценка, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс. Това означава, че трябва да се следи първият ден на процедурата "Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" от Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020.

Кой може да кандидатства за помощта

По процедурата могат да кандидатстват средните предприятия с персонал от 50 до 249 души включително, кумулативно със свързаните компании и компаниите партньори съгласно Закона за малките и средни предприятия. Кандидатите трябва да са регистрирали спад от поне 20% в оборота за един от календарните месеци в периода от 1 февруари 2020 г. до месеца, предхождащ месеца на кандидатстване спрямо средния месечен оборот през 2019 г.

В публикувания на 22 май проект на условия за кандидатстване е поставено и изискване нетните приходи от продажби за 2019 г. на кандидатите да бъдат в размер на минимум 3 млн. лв., но не повече от 50 млн. лв. Стартиращи компании, регистрирани през 2019 г., или компании, които са изпаднали в затруднено положение към края на миналата година, не могат да кандидатстват.

Секторно ограничение почти няма, като не могат да кандидатстват само компании от областта на земеделското производство или преработка, производството на напитки и преработка и/или маркетинг на горски продукти.

Какво безвъзмездно финансиране може да получат компаниите и за какви разходи

Общият бюджет на процедурата е 156 млн. лв. Един кандидат може да получи между 30 хил. и 100 хил. лв. безвъзмездна финансова помощ, като точната стойност на финансиране зависи от нетните приходи от продажби на кандидатите за 2019 г. Помощта е 100% и не се очаква разходите да бъдат съфинансирани от кандидата.

Одобрените кандидати могат да получат финансирането в два варианта - аванс и окончателно или само окончателно. За да се възползват от авансово плащане (до максимум 40% от помощта), е необходимо да представят банкова гаранция, покриваща пълния размер на исканата авансова сума. Финансирането може да бъде използвано за закупуване на суровини, материали и консумативи, предназначени за влагане в дейността на компанията, външни услуги (вкл. режийни разходи) и разходи за персонал, неподпомогнати по друга мярка (вкл. разходи за брутна работна заплата и разходи за осигурителни и здравни вноски за сметка на работодателя).

С получената помощ не може да се финансира закупуване на дълготрайни материални и нематериални активи (машини, софтуери, офис оборудване), покриване на данъци и такси, изплащане на кредити и лихви по кредити, стоки, предназначени за продажба, и др.

Каква е уловката

Получената помощ може да се наложи да бъде върната, ако кандидатът не съблюдава изпълнението на заложените по проекта индикатори, а именно планираните за реализация нетни приходи от продажби три месеца след края на изпълнение на проекта, който е с продължителност до три месеца, и запазване на нивото на заетост в компанията.

Нивото на персонала три месеца след края на изпълнение на проекта ще бъде сравнено с определен базов месец преди реализацията на проекта. Ако има отклонения от заложеното в негативна посока, това ще се счита за неизпълнение на индикатори и съответният кандидат ще следва да възстанови обратно вече отпуснатите средства.

За автора

Цвета Миленова е мениджър проекти "Европейски програми" в "Елана инвестмънт", член на БАКЕП

Как да се подготвят кандидатите

За подготовка за кандидатстване е необходимо компаниите да си подадат годишната данъчна декларация за 2019 г. в НАП и годишния финансов отчет за 2019 г. в НСИ, тъй като данни от тях, както и входящите им номера ще им бъдат необходими за подготовка на документите за кандидатстване.

Трябва да проверят дали квалифицираният електронен подпис на фирмата или на представляващия фирмата кандидат е валиден, дали има софтуер за работа с електронен подпис, инсталиран на използвания компютър, и дали има необходимост да се направи пълномощно за подписването с електронен подпис на административния договор за предоставяне на помощта и формуляра за кандидатстване. Проектното предложение (формуляр за кандидатстване и съпътстващи документи) се подава електронно през Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН 2020). Полезно би било кандидатът да разгледа предварително системата и да си създаде профил в ИСУН 2020 в модула ѝ за електронно кандидатстване. Към 1 юни процедурата не е активна там, защото в момента е на етап обществено обсъждане, но след обявяване на началото ѝ ще бъде възможно създаването и попълването на формуляра за кандидатстване в профила на съответния кандидат.

За подкрепа винаги може да се потърси и специализирана консултантска помощ, като по този начин ще се гарантира, че има експерт, който ще провери дали фирмата кандидат отговаря на условията за допустимост; ще изчисли помощта, която може да бъде получена; ще изготви необходимите за кандидатстването документи и ще ги подаде навреме. Няма да има необходимост и за отделяне на допълнително време за разучаване на условията за кандидатстване и останалите публикувани документи, за разучаване на функционалностите на ИСУН 2020 и проследяване кои са най-актуалните документи за кандидатстване. На етапа на отчитане на направените разходи и изпълнения проект добавената стойност на тази специализирана консултантска помощ ще бъде най-осезаема, особено при кандидати, които нямат предходен опит от отчитане на проекти, финансирани с безвъзмездна финансова помощ.

*Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП)