Анатоли Георгиев: Световната пандемия ускори дигитализацията в земеделието

Изпълнителният директор на "Агрион" за ексклузивните услуги на компанията

Анатоли Георгиев: Световната пандемия ускори дигитализацията в земеделието
Анатоли Георгиев: Световната пандемия ускори дигитализацията в земеделието
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Агрион": Земеделие от бъдещето

Основното предизвикателство пред земеделието през следващите години ще бъде да изхрани населението на земята. Но... отчитайки климатичните промени и опазвайки най-ограничения ресурс на планетата - земеделската земя.

Изглежда като философска теория, но когато стратегическият мениджмънт срещне визията, се ражда бъдещето. Такива са и плановете на "Агрион" - най-утвърдената компания за управление на поземлена собственост в България.

Преди пет години "Агрион" наложи нов стандарт в професионалното управление на земеделски активи, което изведе "на светло" целия пазар на земеделски терени.

Компанията беше първата, която комбинира успешни финансови продукти с традиционните сделки по покупко-продажба на терени. Това превърна "Агрион" от контрагент в истински партньор на фермери и арендатори.

За тях "Агрион" разработи специализирани финансови продукти, които да отговарят на нуждите им. Чрез дъщерната си компания "Агрион финанс" компанията предложи стандартни ипотечни кредити, кредити за оборотни средства и лизинг на земя.

Сега "Агрион" вдига летвата още по-високо.

Целта е пълната дигитализация в земеделието - не само в търговията, но и в производството.

Компанията стартира дигитална платформа за управление на земеделски земи през сайта си www.agrion.bg.

Дружеството предлага за продажба качествени земеделски земи, а голяма част от стъпките по закупуването им могат да се правят от вкъщи.

Освен че се занимава с управление на земеделска земя, "Агрион" произвежда продукция върху над 50 000 декара в района на Долна Митрополия. В производството постоянно се влагат иновации - от високотехнологичния дрон, който се използва и от НАСА, до софтуер от бъдещето, който следи парцелите и отчита как расте и се развива всяка култура в землищата на дружеството.

Амбицията на "Агрион" е да навлезе и във високия сегмент на сделки с имоти, като предложи парцели с огромен инвестиционен потенциал. Те са на комуникативни места - в близост до магистрали, големи градове и морски курорти, и могат бързо да влязат в регулация, за да се използват за бизнес.

Да бъдеш първи е въпрос на амбиция. Да си водач е въпрос на лидерство.

Това е "Агрион".

Лидер на пазара на поземлена собственост.

Визитка

Анатоли Георгиев е изпълнителен директор на "Агрион". Той има над 20-годишен опит в областта на продажбите и управлението на компании и екипи. Започва своята професионална кариера през 2002 г като регионален мениджър продажби в "Германос". Преминава през различни ръководни позиции в компанията и през 2008 г. е номиниран за търговски директор. От 2009 г. до 2013 г. е главен директор "Продажби - Магазинна мрежа" на втория по големина мобилен оператор в България - "Глобул". През 2012 г. е назначен за търговски и маркетинг директор на "Агрион Инвест", а година по-късно развива търговската мрежа на "Дойче телеком" в Албания. От началото на 2017 г. е изпълнителен директор на "Агрион". Анатоли Георгиев е съавтор и издател е на една от най-продаваните български книги за личностно развитие и мотивация - "Моделът на успеха 22 или как да успеем в България". Завършил е Университета в Сиатъл, има магистърска степен по бизнес администрация (МВА), специалност "Финанси и финансов мениджмънт".

Как се отразява тази странна 2020 година върху бизнеса на най-голямата компания за управление на поземлена собственост - "Агрион"?

- 2020 година определено е предизвикателство за българското земеделие, но професионалното управление означава винаги да си подготвен, както за добри, така и за лоши времена. За земеделието 2020-та съчета въздействието на климатичните промени с глобалната пандемия. Това оказа негативно влияние, но донесе и позитиви: поевтиняха горивата, торовете, поскъпна изкупната цена на продукцията. В същото време сушата не засегна цяла България. Има райони, в които добивите са сравними с предишни години. Както виждате, нямаше продоволствена криза, магазините бяха пълни, и то с българска стока. Това показва, че селското стопанство е един от най-устойчивите отрасли и в него има огромен потенциал. Добрата новина е, че кризата катализира все повече технологични решения. Ситуацията днес ни дава възможност да ускорим цифровизацията и да концентрираме усилия върху по-бързо въвеждане на технологични решения. Търсят се нови решения - технологии, които задържат повече влага в почвата, например.

Всеки проблем има своето решение, стига някой да го потърси.

Как се въвеждат дигитални услуги в поземлените отношения?

- Добрият мениджмънт по дефиниция е този, който има готов план за развитие и оцеляване на компанията както в добри времена, така и в лоши. В последните няколко години в "Агрион" положихме особени усилия в посока дигитализация. Ние видяхме потенциала на този пазар и по време на кризата се възползвахме да пуснем най-добрата дигитална платформа за управление на земеделски земи. Доизградихме функционално нашия сайт, www.agrion.bg, който и досега беше един от предпочитаните канали за комуникация с клиентите и партньорите ни. Инвестицията ни в тази насока ни помогна да не изгубим темпо и да бъдем на разположение, подготвени дори в тази изключително предизвикателна за страната и света ситуация. Вложихме всички наши усилия и успяхме да създадем цялостна дигитална среда, в която сега и в бъдеще ще предлагаме всички услуги, свързани с управление на поземлена собственост. Целта ни е клиентът да почувства, че контактува с реален консултант, макар и в онлайн пространството. Да има възможност да представи нужните документи, да получи консултация в реално време.

Активирахме специален чат, през който всеки може да зададе въпрос и да получи своя отговор. Обучихме екипите, за да посрещат адекватно своите клиенти във виртуална среда. И сега берем плодовете - интересът у хората расте скокообразно всеки ден.

Кои услуги ще развивате през тази платформа?

- Стъпваме на тези услуги, в които сме се доказали като лидер на пазара: безплатна оценка на земята, отдаване на земеделски земи под наем и аренда, покупка и продажба, замени на земя, правни консултации за собственици, наемодатели и фермери. Неслучайно "Агрион" е най-разпознаваемият бранд сред фермерите и собствениците на земя в страната. Защото сме доказали, че работим ефективно, а сега избираме да предлагаме услугите си по най-безопасния начин както за нашите служители, така и за нашите клиенти.

В сферата на услугите като че ли е по-лесно да се въвеждат иновации и цифрови технологии. Така ли е обаче в производството?

- За "Агрион" предизвикателството е и в двете сфери, защото освен, че търгуваме със земя, ние сме и производители. Дъщерната ни компания "Агримарт" развива модерно земеделие върху 50 000 дка в района около Долна Митрополия, където има и собствена модерна зърнобаза. В работата ни иновациите са главен и основен двигател. "Агрион" е от малкото земеделски компании, които наблюдават своята земя с високотехнологичен дрон. Летящата машина, самолетен тип, е от клас, който се използва и от НАСА, помага за заснемането и обследването на парцелите в точни граници. Високотехнологичен софтуер, който се контролира от сателит, пък следи парцелите и отчита как расте и се развива всяка култура в землищата на "Агримарт". Аз съм убеден, че бъдещето на земеделието е в иновациите и дигитализацията - както по отношение на високите технологии и прецизните обработки, така и по отношение на използваните продукти - торове, препарати и семена Те помагат за оптимизация на разходите, за повишаване на качеството на реколтата, дават рамо на маркетинга и пласмента на продукцията.

Как ще се отрази дигитализацията на бизнеса на малките фермери?

- Със сигурност позитивно. При икономически и климатични промени трябва добре да се контролират и разходите. Дигитализацията носи намаляване на производствените разходи, увеличаване на печалбата от единица земеделска площ и ефективно отглеждане на културите. В по-широк план дигитализацията и иновациите в земеделието са част от общото желание на ЕС да се цифровизира, за да бъде по-конкурентен на световно ниво. Ненапразно напоследък се говори не само за качеството на продукцията, но и за намаляване на въглеродния отпечатък върху околната среда, енергията и климата. Тук дигитализацията е много важна.

Каква е вашата прогноза за цените на земята?

- Преди началото на кризата, породена от пандемията COVID-19, пазарът на земеделска земя беше леко свит. Тогава се очакваше тенденцията към поскъпване на земеделската земя да продължи и то да е 5-7% на годишна база. Но кризата преобърна нещата към леко поевтиняване. Нека се надяваме да няма втора вълна на пандемията през есента, за да може пазарът да се стабилизира и саморегулира.

Ще продължи ли земята да бъде актив "убежище"?

- Наистина, доста хора и фирми, които имат натрупани средства, ще предпочетат да инвестират в земеделски терени, предвид рисковете с други инструменти - като ценни книжа или недвижими имоти например, а и не на последно място заради данъчните облекчения.
За тях ние разработихме един специален сегмент - ексклузивни имоти с огромен инвестиционен потенциал. Това са лимитиран брой имоти, които се намират на комуникативни места като магистрали, големи градове и морски курорти и имат огромен потенциал за развитието. В близост до всички имоти има и добре развита инфраструктура както и съществуващ бизнес.

"Агрион" постоянно предлага парцели за продажба на пазара на земеделска земя. Това се получава като резултат от нашата стратегия за окрупняване на парцелите земя, които се използват за земеделие. Интересът ни е в купуването на съседни парцели, земя в землищата, в които имаме дейност. Често клиентите ни продават наследствени парцели или идеални части в различни землища. За земята, която не е от стратегически интерес за нас, търсим грижовни и отговорни стопани. Това може да стане чрез покупка или замяна на парцели.

От години имаме запитвания от инвеститори, за изготвяне на специален "земеделски" портфейл. В отговор на това търсене предложихме ексклузивно лимитиран брой имоти. Така даваме възможност на купувачите да стартират нов бизнес или да инвестират средства, които може да се възвърнат многократно. Терените са подходящи за хотели, складови бази, предприятия, ваканционни селища. Те са възможност и за онези, които търсят дългосрочна инвестиция. Площта на имотите варира от един до 15 дка, което ги прави перфектни за изграждането както на малки обекти, така и на големи производствени площадки или ТИР паркинги, например.