Пет вериги обещават да подкрепят български производители с площи и бързо плащане

Billa, Lidl, Kaufland, "Фантастико" и "ПроМаркет" пристъпват към саморегулация

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Пет вериги за бързооборотни стоки - германските Billa, Lidl и Kaufland и българските "Фантастико" и "ПроМаркет", подписаха меморандум за общи мерки в подкрепа на българските производители и на техни продукти. Документът предвижда инициативи, които петорката и сега прилага, но за първи път в сектора се пристъпва към саморегулация и колективни доброволни действия. Дотук държавата опита насилствено да наложи приоритет за местни производители, но постановлението не действа след края на 2020 г.

Предложените от веригите мерки не са грандиозни, но показват желание за добри отношения. За да не бъдат обвинени в картел, от компаниите отбелязват, че договореностите ще се прилагат съобразно спецификите на бизнес модела на всеки от търговците при пълно запазване на икономическата им самостоятелност и независимост.

Площи, по-бързо разплащане, маркетинг

Петте вериги се ангажират да осигуряват в своите обекти площи за българските продукти, да оказват маркетингова подкрепа на фирмите, за да направят продукцията им по-разпознаваема, и да им предоставят място за фермерски пазари и събития. Освен това меморандумът предвижда обучения за малки и средни регионални производители и подкрепа при сертифицирането на бизнеса им, както и участие в работни групи, в които се дискутират проблеми на земеделския сектор.

Подписалите меморандума търговци декларират също, че са готови да договарят по-кратки срокове за разплащане със средни и малки регионални производители.

Местно и защото се търси

Със специално постановление от април 2020 правителството задължи веригите за бързооборотни стоки да продават плодове, зеленчуци, месо, млечни продукти, яйца, мед от местни производители, които се намират в региона, близо до магазините.

Правителственото разпореждане първо предизвика недоволство от страна на търговците заради административната принуда и някои популистки, протекционистични и неработещи задължения, но срещна обяснимо одобрение от производителите. Веригите трябваше в силно съкратени срокове да прегледат стотици контакти, за да се свържат с бъдещи регионални доставчици, но успяха да го направят.

Постановлението приключи своето действие в края на 2020 г., но меморандумът подсказва, че хипермаркетите възнамеряват да продължат с местните партньорства.

368 нови договора с български доставчици

От 1 март до 31 октомври 2020 г. Billa, Kaufland, Lidl, T Market, "ПроМаркет" и "Фантастико", са сключили 368 нови договора с български доставчици на храни. Благодарение на това в почти 500 магазина на шестте търговски вериги е разширен значително асортиментът от основни храни и е продадена българска продукция за повече от 1.1 млрд. лв. Това показват данните от специална анкета на Сдружението за модерна търговия. Шестте компании - членове на сдружението и участници в проучването, са сред най-големите вериги за бързооборотни стоки в страната с общ пазарен дял от около 40% дял в сектора.

Данните показват, че почти 65% от асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те се доставят от между 160 и 600 доставчици, с които работи всяка от шестте компании.

От веригите подчертават, че водят последователната дългогодишна политика за подкрепа на българското производство и за популяризиране на българските продукти. Billa от години работи със земеделски производители, с които разви собствените брандове "Градините на Billa" и "Българска ферма". Lidl развива серията "Родна стряха", която е съставена 100% от български стоки. През 2020 Kaufland също представи собствена марка български продукти - "Брей". Kaufland и Lidl подпомагат финансово сертифицирането на земеделци по световния стандарт за добри земеделски практики Global G.A.P., а T-Market, "Фантастико" и ProMarket от години залагат приоритетно на български асортимент в категориите месни и млечни продукти и хлебни изделия. А по време на пандемията Billa, Lidl и T Market организираха и фермерски пазари пред магазините си.

Според проучването на 73% от асортимента в категория "Хляб и хлебни продукти" е доставян от български хлебопроизводители. На второ място е категория "Месо и месни продукти" със 70% български продукти, а на трето - "Мляко и млечни продукти" с 69% дял от асортимента. При млечните продукти се наблюдава и ръст от 5% на дела на родните продукти в сравнение с година по-рано. Данните от анкетата показват също, че 44% от плодовете и зеленчуците в шестте вериги са отгледани в България.

Участниците в анкетата обаче посочват и някои предизвикателства пред въвеждането на български продукти в асортимента. Според Billa те са предимно от организационен характер заради усложнения, породени от коронавируса. Имало е забавяния и при комуникацията с представители на местните бизнеси.

Според Lidl основните проблеми са липсата на сертификати на производствените бази и недостатъчната гъвкавост при количества и доставки до централен склад. Освен това веригата се е сблъскала с нежелание за съвместна работа от страна на някои доставчици. Според Lidl, за да бъдат по-конкурентни в бъдеще българските производители, ще трябва да инвестират в осигуряване на постоянно качество при производството на различните партиди, в машини и оборудване за пакетиране или сортиране на стоката и в организиран транспорт за доставка до централните складове.

От Т Market също посочват като предизвикателство комуникацията с малките български производители. Заради това понякога е била пропускана важна информация, необходима за старта на партньорство или на маркетингова кампания. Все пак от веригата посочват, че с времето голяма част от тези проблеми са били изчистени.

Все още няма коментари
Нов коментар