🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Опитното поле на веригите

Търговците издирват местни производители, за да спазят новата поръчка на държавата

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Експериментът с регионални храни в големите вериги започва от следващата седмица. Той няма да е грандиозен като сума, но носи радост за някои производители, PR позитив за управляващи, суматоха по издирване и организация за търговците на дребно. А потребителите едва ли ще усетят грандиозна разлика. Насилственото държавно правило все пак може да подсили няколко десетки производители на плодове и зеленчуци, мляко и месо, а ефектът от пожарното действие ще е много по-ясен след година. Тогава ще се броят трайните договори.

Промяната накратко

Със специално постановление от април правителството задължи търговските вериги да продават плодове, зеленчуци, месо, млечни продукти, яйца, мед от местни производители, които се намират в региона, близо до магазините. Постановлението трябваше да влезе в сила от 6 май, но след лека корекция бе обнародвано отново на 5 май и това удължи срока с нови 14 дни.

Правителственото разпореждане първо предизвика недоволство от страна на търговците заради административната принуда и срещна обяснимо одобрение от производители. Анкета на "Капитал" показа, че част от фермерите вече преговарят с веригите, други все още очакват оферти, а трети признават, че не могат да отговорят на изискванията на големите търговци.

Веригите преглеждат стотици контакти, за да се свържат с бъдещи регионални доставчици в силно съкратени срокове. А когато направят това, нерядко установяват, че много от фирмите са без сертифицирана продукция и без възможност за осигуряване на количества, пакетаж и логистика.

Производители в чакалнята

За да улесни търговците, земеделското министерство публикува на своя сайт списък с контактите на над 200 регионални производителя на плодове и зеленчуци, млечни продукти, яйца, мед, храни от животински произход и др. Листът всъщност не е толкова дълъг, ако се търсят производители от всички области и на различни стоки. А в него са включени както изключително малки, така и вече порасли и работещи с вериги земеделци и преработватели.

Земеделският производител Красимир Мазнев от Кюстендил от години отглежда череши заедно с родителите, сестра си и братовчеди. Градината е около 200 декара, около половината от продукцията отива за консумация в прясно състояние, а останалата част - за преработващи фабрики. Продават чрез търговци на едро, изнасят чрез посредник за Румъния. "Още не са ни търсили от веригите във връзка с постановлението, но пък има цял месец, докато нашите череши узреят. В региона има много насаждения, всички сме в неизвестност за пазара, тъй като не е ясно как ще работят преработващите предприятия заради пандемията", обясни за "Капитал" Красимир Мазнев. Той уточни, че има предишен двегодишен опит с "Кауфланд" и затова преценява, че малко производители на череши в района могат да отговорят на изискванията на веригите. Причината е, че им липсват подходящи опаковки, както и машини за сортиране, калибриране и охлаждане на плодовете. "Като цяло не съм оптимист, че ще продаваме във веригите", обобщава Мазнев.

Опит с верига има и Андон Станков, собственик на компанията "ЕМСТИВИ - Станков" от с. Първомай, Благоевградска област. Той произвежда различни видове оранжерийни и пресни зеленчуци и плодове на 60 декара площ. "Имам съобщение от "Кауфланд" с молба да се свържа с веригата. Подобни съобщения с контакти за обратна връзка са получили и други производители в региона. Но аз съм доставчик на "Фантастико" от 2012 г., съвместно създадохме опаковките, работя с техен амбалаж, доставям през ден до складовата им база в Елин Пелин. Имам осигурен пазар, мога да планирам, плащат ми редовно по банков път, изградил съм си име. Не произвеждам толкова големи количества, а и не мога да намеря достатъчно работна ръка, за да стана партньор и на друга верига", обясни за "Капитал" Станков.

Производителят на сирене и кашкавал Михаил Михайлов, който има животновъдна биоферма и мандра в с. Драчево, Бургас, продава в две местни вериги - "Жанет" и "Болеро", и води преговори с трета. Разказва, че е изградил мандрата с еврофинансиране и че няма проблем с количествата и качеството на продуктите. "Сега произвеждам само толкова, колкото мога да продам, но ако имам стимул, ще се развихря, ще се разширя. Бих участвал с малко продукция в национална търговска верига, за да присъствам на щанда на местните производители, но ако мярката продължи 6 месеца например, мога да удвоя и дори да учетворя производството си", казва Михайлов.

Земеделският производител на ягоди, малини, къпини Найден Петров от Попово обясни, че получава обаждания от всички вериги, но още няма готова продукция. Той смята, че не е правилно разделението на производителите "на малки и големи, на регионални и национални". "Досега сме карали продукция в централни складове на "Кауфланд", "Лидл", сега не е ясно ще имаме ли това право. Най-много се продава в големите градове в страната, сега, ако трябва да продаваме само в региона, не е добре и не смятам, че е правилно. Според мен най-добре е да се напише "Произведено в България", а не в кой регион", обобщава Петров.

Тодор Кадиев, собственик на козеферма "Халалица" в с. Искра, Пловдив, казва, че досега не е търсен от веригите и не е оптимист, че те ще поискат да работят с него. "Нашата продукция е по-скъпа, защото е фермерска и от козе мляко. Веригите си имат канализирани доставчици, кой ще се занимава с Иван или Драган от някакво село. Произвеждам около 12 тона на месец, мандрите правят това количество за часове. Освен това не сме регистрирани по ДДС", прави равносметка Кадиев. Засега той продава мляко, сирене и кашкавал на фермерския пазар "Римската стена" в столицата, но има желание за работа и с големи търговци.

Свой сигурен пазар има и Тодор Ванев, собственик на животновъдна ферма и минимандра в с. Стряма, Пловдив. "От 7 години продавам мляко и сирене чрез мобилни млекомати в Пловдив. Имам запитвания от вериги, но засега са само запитвания", обясни той.

Козе сирене продава и Коста Михалев от Жеравна. Клиентите идват на място в мандрата, така се снабдяват и местните магазинчета. "Районът е екологично чист, млякото е от нашите животни, всички продукти минават през лабораторни изследвания, качеството е много високо, но не знам дали бих могъл да захраня с продукция една верига", казва Михалев.

Веригите - в екшън

Търговските вериги имат опит в работата с български производители и обичат да изтъкват този факт, особено в последно време. За да отговарят на изискванията на министерското постановление за продукти от регионите, те са задействали екипи, които се свързват с посочените в списъците на земеделското министерство фермери.

"Подхождаме много детайлно и задълбочено, защото целим реален ефект и работещо решение както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Тъй като списъците съдържат хиляди контакти, чиято обработка ще отнеме месеци, трябваше да намерим работещ механизъм за обработка на данните. Едновременно с това ежедневно получаваме многобройни запитвания директно от производители - от списъците и извън тях, които обработваме предвид спецификите и особеностите на всеки един. За да улесним този процес и да ускорим работата, създадохме специален имейл и телефон за директен контакт от български доставчици, чрез който бързо и адекватно да канализираме информацията към търговски отдел и съответния търговец", коментира за "Капитал" организацията на работа Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България".

Своя организация следват и другите търговски вериги. "Във връзка с постановлението договаряме партньорства с 92 местни производителя, основно на плодове и зеленчуци и млечни продукти. Постоянно получаваме предложения и запитвания от нови фирми, уточни за "Капитал" Албена Георгиева, главен изпълнителен директор на "Билла България".

Васил Василев, директор "Свежи храни" в "Кауфланд България", също посочва, че веригата вече има сключени договори с различни български доставчици и производители от 26 региона в страната, като екипът продължава да работи за установяване на контакти.

Процесът по опознаването и взаимното приемане на производители и търговци не върви гладко. Възникващите проблеми са и общи - за повече фирми, и специфични - в зависимост от големината и опита на бъдещия доставчик. Малките производствени обеми и липсата на сертификати за качеството са сред най-честите спънки. Петър Павлов, генерален мениджър на веригата T Market, изброява и други трудности: "Част от регионалните производители са свикнали да работят по други правила и не докрай според изискванията на закона. За някои от тях плащане по банка и издаване на фактура са далечни понятия. Има си стандартни процеси, когато искаш бизнесът ти да расте и да присъстваш не само на сергията на пазара. Попълване на документи, изпълнение на различни условия, покриване на стандарти, притежаване на сертификати са все неща, нормални за нас, докато за доста от тях са голямо предизвикателство."

Факт е, че първите крачки в изпълнение на правителственото постановление вече са направени. Трябва да мине време обаче, за да стане ясно дали действието е само PR ход на политици и какъв ще е ефектът за всички участници в процеса - производители, търговци, клиенти.

Блиц

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България": Провели сме стотици разговори с производители

С колко регионални доставчици вече имате договори, какъв месечен оборот планирате по тези нови договори за летния сезон?

- До момента колегите са провели стотици разговори във всичките хранителни групи - млечни, месо, плодове и зеленчуци, както и мед. И преди внимателно и индивидуално сме разглеждали всички оферти на производители, но сега сме допълнили процеса в тристепенен, включително с личната ангажираност по всяка оферта и на търговския директор. По този начин се опитваме да ускорим процеса и да съкратим сроковете за вземане на решение.

Що се отнася за прогнози за обороти - не се наемаме да правим такива, особено за летния сезон, защото поведението на потребителите през предстоящото лято с нищо няма да прилича на другите досега. Освен това не можем да знаем как ще реагират клиентите на новите предложения, като в това отношение сме се подготвили, включително и за завишен брак при реализацията на някои от тях.

Опитваме се да достигнем до повече малки български производители чрез нашите настоящи доставчици, които имат нужния опит, оборудване, капацитети. По този пример осигурихме близо 230 тона българско агнешко месо за Великден и Гергьовден. Свързахме се с 5 кланици от списъците на МЗХГ, всяка от които работи с множество малки ферми за агнета от няколко региона. Цялото това месо беше обработено и пакетирано от двата наши доставчика за месо, с които традиционно работим. Аналогично работим и със земеделските производители на плодове и зеленчуци. Там приоритетно започнахме работа с производителите на ягоди и малини предвид сезонността. Успяхме да идентифицираме трима, с които потенциално можем да организираме реализация на продукция, но отново чрез съществуващ наш доставчик, който разполага с необходимите хладилни камиони и база за обработка и пакетиране на продукцията. Те са от регионите на Боровец, Шумен и Добрич и се надявам до седмици част от тази продукция вече да е по магазините ни. Съвсем скоро ни предстои и акция с български яйца, обогатени със селен, отново с доставчик от списъците на МЗХГ.

По какви критерии подбирате своите нови доставчици?

- Имаме изключително стриктни критерии при подбора. Те включват редица сертификати, лабораторни анализи, одити и строг контрол на качеството през целия производствен процес. Тъй като това е процедура, която изминаваме с всеки наш доставчик в период на месеци, а сертифицирането само по себе си също отнема време, с което в конкретната ситуация не разполагаме, в момента търсим краткосрочно решение, което да ускори процеса. Затова апелираме към БАБХ и РЗИ по места да поемат отговорност за безопасността на тези продукти чрез засилен контрол на качеството и спазване на нормативните изисквания спрямо всяка отделна продуктова категория. Това е изключително важно, защото на първо място трябва да защитим интереса на потребителя.

Какви трудности срещате?

- Сблъскваме се с редица трудности, най-вече при земеделските производители. За голяма част от тези, с които нашите колеги говорят (около 30 само за малини и ягоди, общо над 80 - за домати, краставици и др.), се оказва, че всъщност нямат нереализирана продукция. Повечето от тях произвеждат плодове или зеленчуци за преработка, има разлика както в процесите на производство, така и в самите сортове. Това на практика значително ограничава нашия избор и възможности, но все пак работим активно. Целта ни е, ако тази година успеем да организираме нещо краткосрочно, то да се развие във времето и догодина да успеем да планираме и договорим обеми, процеси и начин на работа, който ще е устойчив във времето и ще бъде реална подкрепа за тези производители.
Блиц

Албена Георгиева, главен оперативен директор на "Billa България": Готови сме тестовете за пестициди да са за наша сметка

Каква е готовността на веригата да предложи български продукти по постановлението?

- Billa винаги е работила с местни производители и е предлагала богат асортимент от български продукти. В момента например в категорията "Млечни продукти" имаме 297 артикула, за които е деклариран произход на суровината България. Те се доставят от 42 фирми. При "Плодове и зеленчуци" пък работим с общо 41 български компании.

По какви критерии подбирате своите нови доставчици, как избирате сред повече производители в даден регион?

- Подборът е изцяло съобразен с очакванията на клиентите ни за високо качество. За да отговарят производителите на стандартите, които имаме, е необходимо да спазват добри производствени и земеделски практики в унисон със законовите изисквания за качество и безопасност на храните. Също така е много важно да задоволяваме ежедневно търсенето на клиентите ни, що се отнася до количествата, и да поддържаме необходимата наличност.

Каква е разликата с вече съществуващите доставчици на български продукти?

- Производителите, които се свързват с нас, са изключително разнообразни. Има такива, които са работили или в момента работят с вериги, както и други, които са се фокусирали върху износ или които тепърва търсят развитие. Разликата, която отчитаме спрямо настоящите ни партньори, е в степента на готовност да отговорят напълно на изискванията - честота на доставка, размер на доставната единица, съобразен с цената, и ротацията на продуктите, качество на опаковките и др.

Кой и какви тестове ще прави на продуктите и кой ще плати за тях?

- Ако се визират конкретно тестовете за пестициди, не сме коментирали изрично темата, но с цел да предлагаме качествени продукти сме готови те да бъдат за сметка на Billa.
Блиц

Петър Павлов, генерален директор на T Market: Към момента преговаряме с около 20 нови доставчици

С колко регионални доставчици вече имате договори, с колко още преговаряте?

- Към момента преговаряме с около 20 нови доставчици - специално в млечния сектор и месопроизводители. Скоро регионалните ни доставчици ще бъдат около 15% във всички наши магазини. Като това е само началото на този процес и тепърва ще водим разговори с много хора. Работим усилено за намиране на логистични решения, които да улеснят процесите.

По какви критерии подбирате своите нови доставчици?

- Ние не можем да започнем работа с доставчик, който няма всички разрешителни или не отговаря на изискванията ни за качество. Всичко останало е условие на пазарните правила и на крайна цена, която да ни позволи да сме адекватни на пазара.

Каква е разликата с вече съществуващите доставчици на български продукти като организация, количества, опаковки, доставки?

- За новите на пазара и по-малки производства е предизвикателство да се справят с доста неща. Например с опаковане по стандарти, подходящ транспорт, съхранение, калибриране или осигуряване на редовна доставка на определени количества стоки. Смятам, че държавата трябва да им помага по пътя на израстване по-концентрирано в момента, за да могат те да са конкурентоспособни и да отговарят на всички стандарти за качество.

Кой и какви тестове ще прави на продуктите и кой ще плати за тях?

- Всеки производител има сертификат за качество. Сертификат, че стоката му е годна за консумация. Това не е нещо, което ние им даваме като изискване, а е изискване на държавата.
Блиц

Васил Василев, директор "Свежи храни" в "Kaufland България": Имаме млечни фермерски щандове, до седмица - и за зеленчуци

Каква е готовността на веригата да предложи български продукти по постановлението?

- Родната продукция не е нововъведение в асортимента на "Kaufland България". В момента делът на българската продукция в ключови за потребителя хранителни групи преобладава - 72% при месото и месните продукти, 67% при хляба и хлебните изделия и 65% при млечните. Вече втора година развиваме и мрежа от фермерски щандове, в които на фокус са малки семейни мандри и ферми от различни региони на страната. Така общо близо 100 млечни и месни продукта от 21 регионални производителя вече намират ексклузивно място в 16 специално обособени фермерски щанда на територията на Kaufland в 6 града в страната. Работим активно и по увеличаване на броя на българските зеленчукопроизводители, чиято продукция ще предлагаме на обособено място още следващата седмица. Клиентите ще могат да разпознават всеки продукт от техния регион по специалното кафяво сърце, което ще придружава информацията за цената.

По какви критерии подбирате своите нови доставчици, как избирате сред повече производители в даден регион?

- Водещото за "Kaufland България" винаги е било едно - потребителят да избира качествена продукция на изгодна цена. Затова критериите ни остават непроменени и еднакви за всички - продукция с проверено качество и възможност за доставка на определен обем в определено време. Продукцията винаги е обект на регулярен и строг качествен контрол - както вътрешен, така и от независими и акредитирани трети страни. Не правим компромис с това, макар да се явява предизвикателство за част от производителите.

Интервютата взе Мара Георгиева

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 3
    • + 1

    Както е видно, има мегдан за още качествена и вкусна българска продукция в магазините. Тъй че тези преднамерени либерални истерии няма да спрат промяната, за щастие.

    Нередност?
Нов коментар