Много чакане и по-високи цени за нови коли

Глобалният недостиг на чипове се отразява и на българския автопазар и производство на компоненти

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Да си купиш нова кола от автосалона до неотдавна беше въпрос на пари. Сега обаче е въпрос и на време. За някои модели нови коли чакането може да продължи с месеци или дори година. А цените на употребяваните коли се покачват заради повишението им и в повечето европейски държави, от които се внасят. Причината за всичко това е, че недостигът на чипове има отражение и в България - както върху автопазара, така и върху големия сектор за производство на автокомпоненти в страната.

Естествено единно правило няма и всичко се различава от модел до модел, както и от производител до производител. Но като цяло автопазарът не е такъв, какъвто го познавахме.

Ще дойде някой ден

След спада си през пролетта на миналата година автопазарът възстанови леко позициите си през последните месеци както при регистрациите на нови, така и на колите втора ръка. Въпреки това, както и в Европа (виж графиката), продажбите изостават от добрата 2019 г.

От бранша казват, че при поръчката и персонализирането на някои модели нови автомобили срокът за доставка се удължава, без да разкриват за колко точно време и кои версии. Обикновено така или иначе има чакане, ако клиентът иска определен цвят, екстри и модификации. Но в някои случаи сега доставката може да се забави дори с година - има очаквани коли през този ноември, поръчани още през есента на 2020 г. Просто колкото повече технологии има една кола, толкова по-ударено е производството й. Естествено някои клиенти се отказват от поръчки и отиват при друга марка, която може да им гарантира по-бърза доставка. По-голямо забавяне има при някои по-компактни модели, защото наличните чипове се насочват от тях основно към по-скъпите автомобили, които имат и по-голям марж на печалба за производителите. При избор на кола дилърствата предлагат и орязването на някои екстри, за да може да се изпълни поръчката. Има флуктуации и в цените на новите автомобили, като при някои модели повишението може да достигне 10 - 15% спрямо същата версия и екстри година по-рано. По-скоро няма номинално повишение на цената, колкото дилърствата вече не могат да дадат предлаганите преди отстъпки заради натиска върху бизнеса си. След пандемията през миналата година това е вторият сериозен удар за тях в цял свят.

Със сигурност има покачване в продажната стойност на внасяните от Европа употребявани автомобили. Според хора от бранша при някои премиум марки цените на сертифицираните импортирани модели са скочили с 15% от началото на тази година. Просто търсенето на такива коли на малко години също е нараснало заради чакането при новите машини. Но пък и няма такова предлагане като преди.

Данните на НСИ за вноса на коли в България през първите месеци на годината спрямо пандемичната 2020 г. също показва сложната картина на пазара. При някои видове нови и употребявани автомобили (най-вече хибридите и електромобилите) ръстът е значителен. Но при повечето категории бензинови и дизелови леки коли има спад на вноса както спрямо 2020, така и спрямо 2019 г., показват данните на НСИ.

По веригата на автокомпонентите

Няколко са основните причини за недостига в сектора за автокомпоненти, смята управителят на "Фесто производство" Георги Атанасов. Компанията е част от германския концерн за индустриална автоматизация Festo и макар че продуктите й не се влагат в автомобили, те практически присъстват във всички производствени линии на автомобилните компании и техните доставчици. "След автомобилната криза 2019 г. поръчките спаднаха и някои от производителите на чипове се ориентираха към друг тип клиенти, свързани с умни устройства. В момента, в който автомобилната индустрия започна да се съвзема, се оказа, че за нея няма капацитет", каза Атанасов.

В същото време покрай пандемията автопроизводителите изчерпаха наличностите си и в момента имат нужда от по-големи количества, а и като цяло търсенето от индустрията се увеличава заради възстановяването след ковид. Допълнителен фактор се оказва и пренасочването на производителите на оригинално оборудване към електромобилите, в които има много повече електроника, отколкото в двигателите с вътрешно горене.

По думите на Атанасов най-сериозни проблеми в момента изпитват компаниите, които поддържат малки складови наличности. В Европа вече има случаи на заводи, които периодично спират асемблирането на определени автомобили заради временни прекъсвания в производството на предприятията за електроника. Същото неотдавна коментира и управителят на русенската компания за заключващи системи "Витте аутомотив България" Христо Христов. "Това се случи през февруари, повтори се отново през април и май", каза той и добави, че недостигът на материали е най-сериозното предизвикателство, пред което е изправен бизнесът.

Докато по-обикновените електронни компоненти (резистори, диоди и т.н.) могат да бъдат заменени с такива на алтернативни доставчици, това не важи за специфичните продукти от висок клас като микроконтролерите, огромната част от които се произвеждат в Азия. Макар че Европа също има свои заводи, преместването или изграждането на допълнителни мощности е доста сложно, а освен значителни инвестиции изисква и време. Според Атанасов проблемът няма да се разреши в близките месеци и е много вероятно да продължи да се усеща и догодина.

Недостигът на електроника е един от основните рискове и за икономиката като цяло, смята и представителят на Bosch за България и Румъния Михай Болдижар. "Това засяга не само автомобилната индустрия, това засяга всеки продукт, който има микрочип и използва полупроводници", каза той в интервю за "Капитал". По думите му рискове носи и високата волатилност на суровините и на доставките им. "Вече се наблюдава негативно влияние и на ниво обслужване и ако преди време за доставка са били необходими 3 дни, сега вече са 3 седмици", добави той.

Някои доставчици на автокомпоненти в България казват, че недостигът на чипове не е блокирал работата им, а ги е накарал за много кратко време да променят процесите си, за да работят с наличните части. Което се вижда и по отворените позиции в много от производителите в сектора - търсенето на нови служители е значително. В България работи и един от големите доставчици на чипове за автоиндустрията - белгийската група Melexis, която през септември ще отвори новата си сграда от 15 000 кв. м в Горубляне именно за да отговори на повишеното търсене. Компанията ще наеме и още близо 160 души през следващата година, за да допълни сегашния си екип от 500 души. Според новия изпълнителен директор на Melexis Марк Бирон производителят не е забавил доставките си през последните месеци въпреки трудностите в сектора и тепърва ще увеличава броя на чиповете си във всеки автомобил. В момента във всеки един продаден автомобил по света има средно 13 чипа на Melexis.

Всичко това показва, че кризите създават и възможности. И който успее да се възползва от тях, ще може да излезе с много голяма преднина от сегашната ситуация.

Все още няма коментари
Нов коментар