🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електрическите камиони са бъдещето в преноса на товари

Фредрик Олсон, управител на "Volvo Trucks България"

Фредрик Олсон, управител на "Volvo Trucks България"
Фредрик Олсон, управител на "Volvo Trucks България"
Фредрик Олсон, управител на "Volvo Trucks България"
Фредрик Олсон, управител на "Volvo Trucks България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Фредрик Олсон е управител на "Volvo Trucks България". Роден и израснал в Гьотеборг - градът на Volvo в Швеция. Започва работа във Volvo, когато е на 16 години, по време на ваканциите. Следва "Индустриално инженерство" в университет в Гьотеборг и завършва следването си, работейки в завода на Volvo Trucks в Австралия. След завършване на образованието си започва работа във Volvo Trucks в Швеция, като преминава през различни отдели и нива на компанията. Непосредствено преди назначаването му за управител на Volvo Trucks в България заема позицията директор "Продажби на нови и употребявани товарни автомобили Volvo" за регион Централна и Източна Европа, в състава на който влизат 14 държави. В България е от март 2020 г. и, както сам се шегува, идва с ковид-19, но вярва, че ще остане и след него.

"Целият ми живот е свързан с тази марка и тази компания. Намирам това за прекрасно и съм наистина горд с Volvo Trucks - с ценностите и културата на компанията; с хората, които работят във Volvo; с продуктите, които имаме, и тези, които развиваме с ясна визия за устойчиво бъдеще", казва Фредрик Олсон.
Според последните статистики Volvo Trucks е пазарен лидер при тежкотоварните изцяло електрически камиони в Европа с пазарен дял от 42%. През 2021 г. компанията има поръчки за над 1100 електрически камиона от цял свят.

Какво според вас е бъдещето на електрическата мобилност в преноса на товари?

Бебетата, които ще се родят през тази година, ще живеят в свят с напълно различна мобилност от тази, която ние имаме днес. Повечето коли, автобуси, камиони и видове транспорт, за които дори не сме си помисляли досега, ще бъдат безшумни и електрически и няма да отделят никакви отработени газове.

Това не е визия, а абсолютна необходимост. Най-голямата промяна в историята на транспортната индустрия вече започна. Световните учени са в пълно съгласие помежду си - ако искаме да предотвратим най-катастрофалните ефекти от глобалното затопляне, трябва отсега да започнем огромна трансформация, необходима за декарбонизация на начина ни на живот.

Електрическите камиони имат нулеви емисии на отработени газове и са безшумни. Това скоро ще бъде необходимо, ако обърнем внимание на замърсяването на въздуха например, както е в София. Тези камиони ще допринесат за значително подобряване качеството на въздуха и нивата на шум в градовете.

Volvo Trucks вече има шест електрически модела за най-различни сегменти - от сметосъбиране до пренос на товари на по-дълги разстояния. Какви са реакциите от клиентите ви досега и очакванията за новите модели?

- Това, което наблюдаваме, е вълнение и любопитство в цялата индустрия какво въздействие ще имат електрическите камиони и кога. Нашата цел е до 2030 г, само след 8 години, поне 50% от камионите, които произвеждаме, да бъдат електрически. А до 2040 г. най-късно - да сме декарбонизирали цялата ни продуктова гама.

Когато клиенти тестват нашите електрически камиони, те са положително изненадани от великолепната управляемост, която осигурява силовата линия, и от липсата на шум от двигателя. Напълно различно е в сравнение с дизелов камион.

Електрическите камиони са сериозна инвестиция и, за разлика от леките коли, транспортът с камиони е бизнес, който трябва да генерира печалба за превозвачите. За да стане това, камионите трябва да превозват тежки товари по дълги маршрути - през цялата година. Максималният товарен капацитет трябва да се комбинира с максимален пробег, за да се постигне необходимата рентабилност.

Знаете ли, че около 45% от всички превозвани товари по европейските пътища изминават разстояние до 300 км? Това означава, че почти половината от всички товари в Европа могат да бъдат транспортирани от електрически камиони с батерии. Така превозвачите могат да направят огромен скок към нетни нулеви емисии СО2.

Все още за много компании е нужно време, за да бъдат убедени в ползата на електрическите модели. Какви са най-големите ползи за тях в дългосрочен срок? Как ги убеждавате да изберат такива товарни машини?

- Електрическите камиони са бъдещето. Всеки превозвач трябва да вземе решение, когато започне този преход. Трансформацията ще бъде задвижвана от купувачите на транспорт и крайните потребители, които изискват CO2 неутрален транспорт, когато купуват продукти и стоки от всякакъв вид.

Ранен преход към електрически камиони ще затвърди имиджа на транспортните фирми и ще допринесе за разширяване на бизнеса и партньорствата им, както и ще помогне да привлекат водачи с подобрените управляемост и ниво на шум.

За нашите клиенти е важно да водят тесен диалог със своите клиенти относно инвестирането в електрически камиони и заедно да намерят точното решение.

Целта на Volvo Trucks e от 2040 г. всички продадени товарни автомобили да бъдат изцяло неутрални по емисии въглероден диоксид. Как ще постигнете тази цел и какви са инвестициите ви в производството?

- Нашата стратегия е в основата на това, че вече имаме електрически камиони в серийно производство - така движим индустрията напред. Имаме амбициозен план и нашите заводи са готови да произвеждат електрически камиони на същите поточни линии, на които се асемблират и дизеловите.

Електрическите камиони са голяма инвестиция за транспортните фирми и ние продължаваме да отделяме значителен ресурс в развитието и подобряването на бизнес модела за нашите клиенти. За да се увеличи бързо броят им по пътищата, в началото е от съществено значение да има стимули от държавата. Без такива стимули преминаването към превозни средства с нулеви емисии ще бъде много бавно. Цената на електроенергията, включително данъци и такси, също е важна, за да направи общата стойност на притежание сравнима с алтернативите с горива на фосилна основа.

Също така, за да може електрифицирането да набере скорост, ЕС и държавите членки, заедно с частни партньори, трябва да направят значителни инвестиции в изграждането на зарядна инфраструктура и за тежкотоварните камиони.

Какви са другите технологии, върху които Volvo Trucks работи, например в областта на водородните клетки?

- Volvo Trucks ще използва различни технологии и решения, за да покрие различните области и типове транспортни операции. Ще продължим да развиваме нашите газови LNG камиони, заедно с електрическите, както и ще представим нови камиони, задвижвани от горивни клетки. Вярваме, че водородът ще играе важна роля при камионите за международен транспорт.

Как се отрази пандемията върху бизнеса на Volvo Trucks?

- Първоначално наблюдавахме спад поради ситуацията на несигурност и непредвидимост. Но по-късно търсенето започна непрекъснато да нараства и тази тенденция се запазва и сега. Има увеличена нужда от сухопътен транспорт вследствие и на огромния ръст на онлайн търговията. За съжаление и ние, както и цялата автомобилна индустрия, срещаме затруднения с доставките на компоненти, като например полупроводниците, което ограничава възможностите ни да произведем обема камиони, който клиентите ни търсят.

Какви са наблюденията ви за развитието на българския пазар? Колко бързо според вас той ще успее да възприеме електрическите иновации в индустрията?

- Ще се случи по-бързо отколкото си мислим, като движещата сила ще бъдат изискванията за CO2 неутрални превози на крайните потребители и купувачите на транспорт. Вече забелязваме тази тенденция в Западна Европа. Това ще се случи и тук, в България.

Това, което спира транспортните компании от преход към електрически камиони сега, са основно две неща: нуждата от подобряване на общите разходи за притежание и липсата на адекватна зарядна инфраструктура.

Електрическите камиони на батерии в момента са по-скъпи от дизеловите основно заради батериите. И въпреки че цената на батериите намалява по-бързо, отколкото повечето анализатори очакваха, те все още са много скъпи.

В този начален етап на електрификация цялата индустрия в България трябва да се подготви - правителството, институциите, свързани с пътния товарен транспорт, и други ресорни организации, от които зависят тези политики, трябва да ускорят действията си, за да поставят началото - и да направят прехода колкото е възможно по-лесен и изпълним. По-конкретно те трябва да осигурят ефективни стимули и катализатори, които да намалят икономическите бариери за първоначални покупки на електрически камиони, да намалят и дори премахнат пътните и енергийните такси за такива камиони, както и да насърчат частни инвестиции в изграждането на инфраструктура със зарядни станции на стратегически локации.

Ние твърдо вярваме, че всичко това предоставя ясна пътна карта за лидерите визионери за успешен старт на електрическото пътуване към по-светло бъдеще, от което да имат полза всички поколения, включително и на бебетата, родени през тази година.