Храна за домашни любимци за над 100 милиона евро

Продажбите растат с двуцифрени темпове през последните години

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Търсенето на храни за домашни любимци расте осезаемо, но все още само 30% от храненията са със специализирани продукти.
  • Премиум продуктите отбелязват най-голям ръст в стойност.
  • Големите вносители в България са Mars и "Нестле".

Вносни, все по-висок клас, повече за кучета, повече от магазини за хранителни стоки. Това е краткото описание на пазара на храни за домашни любимци в страната, който през последните 10 години расте средно с по над 10%. А ковид пандемията, рестрикциите и работата от дома дадоха допълнителен тласък на продажбите.

"Кучетата и котките стават все по-голяма, значима и важна част от семейството. Статистиките показват, че от 2020 г. досега 40% от хората са си взели домашен любимец", коментира за "Капитал" Мартин Димитров, мениджър "Категории Балкани", Mars Incorporated.

Само нагоре

"Пазарът на храни за домашни животни за последната година достигна до 90 млн. евро, като 50.7 млн. евро са продажбите през хранителните магазини, а 39.3 млн. евро са от специализираните обекти за домашни любимци (SPT). За електронната търговия липсва точна информация, но тя се оценява приблизително на около 20-30 млн. евро. Голяма част от нея е B2B и отново отива чрез SPT канала към крайния потребител", съобщи за "Капитал" Мартин Димитров от Mars Incorporated.

Собственост на компанията в категорията храни и здраве за кучета, котки, коне, риби и птици (Mars Petcare) са близо 50 бранда, сред които Whiskas, Pedigree, Sheba, Cesar, Perfect Fit, Dreamies, Kite Kat, Chappi, както и веригата ветеринарни клиники Banfield Pet Hospital.

По данни на Nielsen пазарът на храни за домашни любимци за последните 12 месеца до края на юли 2022 се оценява на около 102 млн. лева в магазините за хранителни стоки. "Ако приемем, че специализираните магазини добавят още толкова в стойност, пазарът е с внушителен размер за България, сравним с този на категорията "кафе". Това го прави много атрактивен, с висок потенциал за развитие", обобщава за "Капитал" Ивелина Василева, мениджър "Бизнес развитие, храни за домашни любимци" в "Нестле България". Компанията предлага храни за домашни любимци под марките Felix, Gourmet, Friskies, Purina ONE, Purina Pro Pla.

Търсенето продължава да расте осезаемо. "Пазарът отбелязва ръст в стойност 19.2% на годишна база спрямо миналата година, 12.9% - в обем, и 5.6% - на цена на килограм", посочва Мартин Димитров.

Ивелина Василева допълва, че от началото на 2022 до края на юли продажбите отчитат 17.2% скок спрямо същия период на предходната година.

Суха и/или мокра храна

"Продуктите за кучетата са за 50 млн. евро като стойност, а тези за котките - за 40 млн. евро", посочва Мартин Димитров.

Освен по този белег експертите сегментират категорията на "суха" (Dry) и "мокра" (WetMuse) храна, като "мократа" се предлага в еднократни порции (паучове и пакети за повече хранения) и в опаковки за няколко хранения (основно кенове). Отделен сегмент са лакомствата и специалните продукти за орална грижа (Care & Treats).

"Най-предпочитаната масова храна за кучета и котки са паучовете, на второ място е сухата храна. Най-бързо растящите категории са премиум мокра храна за котки, суха храна за кучета и котки и орална грижа и лакомства за кучета. В специализираните магазини основният тренд е продажба на повече суха храна, частни брандове, насипна храна и премиум суха храна", обобщава Мартин Димитров.

"В канала на хранителните магазини делът на сухата храна е около 39% в стойност, мократа е съответно около 55% и 6% са лакомствата. В зоомагазините се наблюдава навлизане на все повече играчи и превес на сухата суперпремиум храна. Но от началото на годината до юли е налице 30.6% ръст на сухия сегмент спрямо 9% при мокрия", обобщава Ивелина Василева.

Сегментацията на пазара е и по цена - открояват се нисък (икономичен), среден и суперпремиум ценови клас. Според Ивелина Василева повече от половината от пазара е зает от средния и високия клас храна за домашни любимци.

Мартин Димитров посочва, че мейнстрийм и премиум продуктите имат най-голям ръст в стойност, който надминава общия ръст за цялата категория (19.2%). "Премиум предложенията са с над 30% ръст в стойност спрямо миналата година, а Care&Treats - с 21.4%. Частните брандове имат пък най-голям дял от пазара - 23.8%", коментира Димитров.

В хранителни и в зоомагазини

Покупките се правят в хранителните и зоомагазините. "Като парична стойност двата основни дистрибуционни канала са почти равни с лек превес на хранителните магазини (53%). Като обем хранителните магазини са с по-голям дял - над 60%, което се дължи на факта, че там цената на килограм е по-ниска, а делът на по-евтините храни е по-висок", посочва Ивелина Василева.

Мартин Димитров предоставя по-детайлна разбивка на продажбите в стойност: 43% минават през специализираната търговия за домашни любимци (SPT канал), 40 % - през хипер/супермаркети, а останалите - през по-малки магазини за хранителни стоки, където храните за животни навлизат все по-усилено.

Скокът на цените на суровините и опаковките, както и на енергоизточниците, доведе до поскъпване и на храните за домашни любимци. "Но категорията е силно устойчива на рецесия. Наблюдавахме това още по времето на ковид-19, когато купувачите не се оттеглиха от високия ценови клас храна и пазарът продължи да расте както в обем, така и в стойност. Сега наблюдаваме подобна "резистентност" към инфлационните процеси, изразяваща се в продължаващ ръст в обем. Растящият сегмент на сухата храна донякъде е отражение на инфлацията - купувачите започнаха да търсят по-изгоден микс между суха/мокра порция, без в същото време да отстъпват от качеството на продуктите", обобщава Ивелина Василева.

Лидерите на българския пазар

Водещите компании на пазара за храни за домашни любимци са Mars Incorporated и Nestle.

"Purina е пазарен лидер в канала на хранителните магазини, където сме представени със силните марки Felix, Gourmet, Purina ONE и Friskies. Purina е лидер в сегмента мокра храна под формата на паучове в канал хранителни магазини на национално ниво. В суперпремиум сегмента на сухите храни в канал зоомагазини най-големият играч е Royal Canine", коментира Ивелина Василева.

"В гросъри канала (магазини, без специализирани) в категорията на кучешките храни Pedigree е най-продаваната марка с 11% пазарен дял в стойност. При котките Whiskas е най-бързо растящата от началото на година с 35% ръст спрямо минала година, приближаваща я много близо до първата позиция по продажби в категорията", казва Мартин Димитров.

Оптимизъм за бъдещето

Храните и продуктите за домашни любимци е сравнително нова категория за страната ни. Експертите в сектора очакват силният двуцифрен скок, регистриран по време на ковид-19, да продължи и през следващите години. Пазарът не е достигнал своята връхна граница.

"В България под 30% от калориите, които трябва да приемат домашните любимци, са от пакетирана храна, останалите 70% идват от остатъци от трапезата. За сравнение - в Словения около 80% от калориите идват от пакетирана храна, а в Хърватия - около 60%. С други думи - категорията има огромен потенциал на българския пазар", коментира Мартин Димитров. Той очаква премиум категорията да продължава да отбелязва ръст.

Ивелина Василева също смята, че относително ниското ниво на навлизане на индустриалната храна на българския пазар е предпоставка за растежа му. "Категорията на храни за домашни любимци ще продължи да расте двуцифрено и през следващите години. Пазарът има висок потенциал за разширяване на точките на продажба. Стопаните повишават информираността си и все повече предпочитат готова храна за своите любимци, защото тя е професионално приготвена и балансирана според нуждите им. Очаквам ролята на храната за домашни любимци в общата потребителска кошница да нараства, както и нейният дял в общите продажби на хранителните магазини", обобщава Василева.

Все още няма коментари
Нов коментар