🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Spark иска да стъпи в Германия през втората половина на 2023 г.

След налагането си в България, Литва и Румъния компанията поглежда към германския пазар, а след това и Полша

Приходите за 2021 г. на дружеството "Райд Шеър България", през което оперира Spark в България, са малко над 7 млн. лв.
Приходите за 2021 г. на дружеството "Райд Шеър България", през което оперира Spark в България, са малко над 7 млн. лв.
Приходите за 2021 г. на дружеството "Райд Шеър България", през което оперира Spark в България, са малко над 7 млн. лв.    ©  Spark
Приходите за 2021 г. на дружеството "Райд Шеър България", през което оперира Spark в България, са малко над 7 млн. лв.    ©  Spark
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Компанията за споделена градска мобилност Spark гледа към Германия и Полша, след като наложи модела си в Литва (от 2016 г.), България (от 2017 г.) и Румъния (2019 г.). "Германия е добре развит пазар, има субсидии и стимули за закупуване на електромобили, както и безплатно паркиране за тях. Логично е да се възползваме от това и да изпробваме пазара там", разказа пред "Капитал" основателят на SPARK Technologies Нериус Дагилис и добави, че навлизане на услугата там би било възможно не по-рано от втората половина на 2023 г.

Плановете за експанзия са мащабни - след Германия идва ред и на Полша. Що се отнася до българския пазар, през 2024 г. е възможно стъпването и във Варна. Преди това "за 2023 г. планираме значително увеличаване на автопарка в София, а може би и в Пловдив", казва Дагилис. Според него въпреки изразената в началото на годината готовност за излизане на компанията на борсата, предвид сегашното състояние на фондовите пазари, поне до края на следващата година това няма да се случи. В момента цените на акциите на технологичните компании са ниски и не е правилният момент за тази стъпка, обяснява Дагилис. "По-скоро ще се фокусираме върху растежа на компанията и качеството на предлаганата услуга."

От Tesla до Spark

Пред "Капитал" Нериус Дагилис разказа как са стигнали до идеята за Spark.

Като чух за първи път за Tesla и Илон Мъск, започнах да търся повече информация за технологията на електрическите автомобили. Изглеждаше напълно различно и революционно от конвенционалните автомобили. Бях впечатлен от това, че електрическите автомобили са безшумни и не отделят вредни емисии. Колкото повече четях за тях, толкова по-заинтересуван ставах. Веднъж, дори, във Вилнюс наех за ден електрически автомобил и бях впечатлен. Така разбрах, че електромобилността е истинска иновация и че бих искал да направя продукт, свързан с нея. Да създадеш такава кола не е лесно в нашия регион, тъй като не разполагаме със специалистите, които има в Сан Франциско и САЩ, например, където освен средствата имат и подготвени в университети специалисти.

Нериус Дагилис
Нериус Дагилис

създател и главен изпълнителен директор на Spark Technologies

Историята е известна - стартиране в Литва през 2016 и експанзия в България и Румъния. По думите на Дагилис за компанията страната ни е най-силният пазар с малко пред литовския, като оперира в София, а от май 2021 г. и в Пловдив.

"В България Spark расте с близо 90% през 2021 г., което е почти двойно, очакваме същия резултат и за настоящата година", разказва Дагилис. Макар и да гледат към нови пазари, целта е подсилване на позициите си в трите държави, на които оперират към момента, включително и чрез разширяване на дейността към вторите по големина градове. В Пловдив Spark е от миналата година, в Литва ще е Каунас, а за Румъния Букурещ към този момент ще остане единственият град.

Повече възможности

Преди време в България Spark увеличи офертите си. "Въведохме дългосрочни предложения за ползване на услугата и потребителите вече могат да шофират наши автомобили за по-дълги периоди със значителни отстъпки от стандартната цена", разказва Дагилис. На българския сайт на компанията е видно, че вече клиент може да наеме автомобил за 3, 7, 14, 30, 90 и 180 дни, като за най-дългата опция цената на ден би излизала малко над 40 лева. Освен офертите за ден нововъведена е и цена за час, с което "по-продължителните сесии вече са много достъпни и това улеснява потребителя в периоди с високо търсене на услугата", обяснява изпълнителният директор на Spark.

За следващата година от компанията предвиждат и друга новост, наподобяваща абонамент, като срещу месечна или седмична такса потребителя да получи пълен и неограничен достъп до услугата за определено време всеки ден. В същността си "това ще е мобилност като услуга (mobility as a service - MaaS)", като Дагилис допълва, че компанията възлага големи надежди на този проект.