Европейските вкусове на София

През последните години се появиха различни магазини за традиционни храни от други държави, а търсенето расте

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Отварянето на границите направи Европа достъпна за българите. Хората все повече пътуват, опитват и харесват храни от различни държави. А когато се върнат, искат да могат да си ги купят и тук. Това отвори нова ниша за много предприемчиви българи и чужденци в страната, които направиха магазини с типични национални продукти, за да отговорят на търсенето. Наред с по-големите вериги като руската "Берьозка" и по-новата Mix Markt за етнохрани, се появиха и много малки магазини с фокус върху конкретна кухня. По-долу ви разказваме за четири от тях, които предлагат британски, гръцки, испански и италиански продукти.

Голяма част от клиентите са българи, но в тях пазаруват и живеещите в страната чужденци, както и много туристи. Основните двигатели на пазара са младите и активни хора, но не само. А любопитството към новите вкусове води все повече купувачи, които чрез храната се докосват и до чуждата култура.

Всички обичат английски чай

Little London на Мая и Ендрю Соури предлага традиционни храни и напитки от Острова

Всичко започва от наденичките. Преди 15 години Ендрю Соури решава да напусне работата си в България като мениджър за страната на международна компания за напитки и да се захване със собствен бизнес. По същото време среща Мая - впоследствие Соури, и окончателно се установява в София. Скоро към наденичките двамата добавят и други британски продукти и отварят своя Little London ("Малкият Лондон" - бел. ред.) - вероятно най-старият магазин за чуждестранни храни в столицата. След няколко смени на мястото днес той се намира на ъгъла на бул. "Янко Сакъзов" и ул. "Кракра". Макар че неизменно продължава да привлича британците в България, основната част от клиентите му са българи. И всички обичат английски чай.

От горчица до пай

"През 2007 г. започнахме да произвеждаме английски наденички през фабрика в София и да ги продаваме основно на живеещите в България британци. Един-два ресторанта също проявиха интерес", разказва Ендрю Соури. Това им дава увереност да разширят гамата и с други храни, които внасят сами. Магазинът им първо се намира в "Лозенец", след това се премества на бул. "България", а от шест години е на сегашното си място близо до Британския съвет. "Именно тук бизнесът започна да се разраства, а и вече внасяхме доста богат асортимент", казва Соури.

Освен английските наденички, които по думите на Соури са подобни на българските, но с различни подправки, магазинът предлага и много други типични храни от Острова (и не само). Това включва класическият черен английски чай в метални кутии, бисквити, шоколади, бонбони, зърнени закуски, горчица и други сосове. Предлагат се и различни подправки като къри на прах, което е особено популярно сред британците. "Някои от подправките могат да се купят и в българските супермаркети, но не всички", уточнява Соури.

Освен английските наденички, които по думите на Соури са подобни на българските, но с различни подправки, магазинът предлага и много други типични храни от Острова (и не само).

В секцията за замразени храни клиентите могат да намерят също полуготови продукти като британска шунка, пай, йоркширски пудинг и т.нар. мъфини - хлебчета, които се използват за приготвяне на яйца по бенедиктински.

През последните години семейство Соури разширява предлагането и с други чуждестранни храни, най-вече индийски, които са особено популярни на Острова. Освен задължителното къри, което вече се е превърнало в национално ястие за британците, това включва мариновани зеленчуци, ориз, хлебчета, снаксове и др.

Little London предлага и безалкохолни напитки - като Dr Pepper, която може да се намери само тук и която е фаворит на децата, тъй като повечето са я виждали само по телевизията. В хладилната витрина има също джинджифилова бира, в която всъщност няма алкохол, крем сода с аромат на ванилия, напитка с аромат на дъвка, както и различни вкусове тоник, които пък са германско производство.

Като шеф-готвачите

Според Соури около 80% от клиентите са българи, които вероятно имат някаква връзка с Обединеното кралство - децата им учат там или те самите са живели там и са се върнали. "Или пък хора, които са гледали Джейми Оливър или Гордън Рамзи по телевизията и търсят някоя специална съставка, за да направят техните рецепти", казва той. Разбира се, има и купувачи, на които просто им е любопитно да опитат нещо ново. Останалите 20% от посетителите на магазина са чужденци - основно британци, но също ирландци, холандци, американци и т.н.

Любопитното за Соури е, че българите купуват най-много сладки неща. Децата пък предпочитат напитките и бонбоните. Търсят се също английска горчица и други подправки. "Но всички купуват чай - класически черен английски чай", добавя той.





Гръцката "Бакалия" на Панайотис Дувос

Собственикът сам подбира и внася продуктите за магазина си, подготвя разширение с кафе

За Панайотис Дувос най-важното е клиентите му да се връщат. Затова и собственикът на гръцката "Бакалия" държи сам да избира продуктите си. "Ние не просто купуваме, ние подбираме какво да внесем", казва той. А основното правило е да има баланс между качество и цена.

Магазинът на ул. "Княз Борис I" в столицата предлага над 500 вида храни и напитки от Гърция. Това e само част от продуктите, които Дувос внася и с които търгува на едро. Клиентите скоро ще могат да опитат и още изделия в наетото наскоро съседно помещение, където собственикът планира да направи кафе и да предлага закуски.

Правилната рецепта

Дувос е в България от 2004 г., когато идва да организира производство на място за атинската фирма, за която работи. Когато започва кризата в Гърция, решава да се заеме със свой бизнес, свързан с храна, и през 2011 г. прави магазина си в София. "Исках да предлагам нещо различно", разказва той.

Самото име "Бакалия" присъства като дума и в гръцкия език ("бакалико"), където идва от турския. Но Дувос е категоричен, че турците преди това са го взели от гърците.

Освен магазина компанията му има и склад за търговия на едро, от който снабдява и други обекти и откъдето идва основната част от оборота. Всяка седмица в България пристигат по един или два негови камиона със стоки, отделно използва и услугите на транспортни компании. Продуктите Дувос избира, като обикаля различни производители в Гърция. "Ако ни харесат качеството и цената, купуваме. Не търсим най-евтиното", казва той. Единадесет години по-късно той се гордее, че е намерил правилната рецепта. "Аз живея тук, живея от моите клиенти. Не искам да ги лъжа. Затова те се връщат."

Пъстра витрина

Около 90% от клиентите са българи, а останалите са както гърци, така и туристи, които минават покрай магазина. "Отбиват се да разгледат, защото винаги се стараем да имаме интересна витрина", обяснява Дувос. А тези от посетителите, които не познават гръцката храна, винаги могат да опитат.

Сред най-популярните стоки са сирената, които са "истински, 100% от мляко". Повечето - като емблематичното фета, са направени от овче и козе мляко. Но има и типични сирена от островите, включително гурме продукти. Такива са например твърдата жълта гравиера от Крит или зрялото в зехтин лавотири от Митилини на остров Лесбос. Предлага се също кефалотири от краве мляко, както и мекото бяло манури, за което Дувос е сигурен, че пръв го внася в България.

В хладилната витрина има също колбаси, които са от по-висок клас. Това включва пастърма, саздърма (която на гръцки се нарича "кавурма"), сухи салами и др. Морската храна е представена от мариновани риби и тарама. Има и готови ястия (като класическата мусака), които само трябва да се стоплят.

Естествено, не липсват маслини и зехтин, гъстото гръцко кисело мляко (овче с каймак, козе и краве), каперси и подправки. В магазина се предлагат няколко вида сол с различни добавки и аромати, но за Дувос най-хубава е чистата бяла сол, която се събира от морските скали.

Освен задължителното узо сред напитките клиентите могат да намерят също гръцката ракия ципуро, както и типичното вино "Рецина", което има аромат на борова смола.

Специално място е отделено на пастата, която се произвежда от третото поколение собственици на семейна фирма в централна Гърция, където брашното се мели на каменна мелница. Тези продукти са от по-висок клас и включват различни видове трахана, кускус с яйца и мляко и др.

Магазинът предлага и богат избор от халва и сладки, които се внасят от Солун. Това включва и коледните курабии, за които в България обаче има клиенти целогодишно. А от следващата година различни десерти и закуски ще може да се пробват и в кафето до магазина.

Царството на хамона

Георги Котев предлага около 300 вида испански продукти и знае историята на много от тях

Преди осем години Георги Котев за първи път опитва испански хамон и сирене манчего. И това определя живота му за дълго напред. През 2016 г. той отваря магазина си за испански храни La Casa Iberica на столичната ул. "Сан Стефано", който днес предлага около 300 артикула. Освен да си купят традиционни продукти за вкъщи клиентите могат и да поседнат на масичките отвън, за да изпият по чаша вино с приготвени на място тапас.

Кулинарна история

Като запален готвач и собственик на ресторант в Созопол, Котев умее да цени хубавата храна. И разказва в подробности за особеностите на испанската кухня. А най-разпознаваемият елемент, разбира се, е хамонът. "Той се прави от специална порода прасета - Iberico Bellota, които са хранени с жълъди", обяснява Котев. Приготвянето продължава около 3 години, като минава през осоляване, сушене и запечатване с мас, което позволява след това хамонът да се съхранява на стайна температура, без да се разваля и съхне.

"Един от видовете хамон се прави на място, което се намира в ниското между три върха. Когато има мъгла, тя се пуска вътре в помещението, след което вратите се затварят. Отварят се отново, когато задуха вятър, който пък суши бутовете", разказва Котев. И продължава: "Всяка фабрика си има т. нар. нос - човек, който със слонова кост боде хамона до костта, помирисва иглата и той решава дали бутът е готов."

Продуктът на този дълъг и сложен процес е хамон, който е твърд, но се топи в устата. Рязането му обаче изисква специални умения и затова в повечето случаи това се прави на машина. "Ние сме единственият магазин в София, който предлага хамон, нарязан на ръка", казва Котев.

Особености на испанската кухня

В магазина обаче има и много други продукти - някои от тях Котев внася сам, други купува от дистрибутор, специализиран в испански стоки. Предлагат се различни видове сирена - меки и твърди, които са с голям срок на годност, както и някои зрели по 6 месеца в пещера. Освен любимото на Котев манчего има например козе сирене, запечатано с мас от иберийско прасе, варианти с трюфел, розмарин или грозде.

Някои от продуктите Котев внася сам, други купува от дистрибутор, специализиран в испански стоки.

От различните видове салами най-популярно е чоризото, за което Котев също има история. "Смята се, че то е измислено от касапин-крадец, който си отделял парчета от месото и вкъщи си направил салам", разказва той. И уточнява, че в България погрешно се смята, че чоризото е люто. Характерна за Испания е и шарената иберийска сланина панчета. Тя се приготвя от прасета, хранени само с жълъди, което придава специфичен аромат.

Клиентите в магазина могат да избират и от селекция замразени меса - основно от Иберия, но също и гурме продукти от Япония и САЩ. От испанското месо се предлагат различни разрези, които в България не са широко познати, но все повече ресторанти започват да използват. А Котев им доставя.

От консервите интересно е суровото мляно месо от иберийско прасе с червен пипер, което се яде без готвене като пастет. В магазина може да се купи и оризът Bomba Prego, който е специално за паеля. Изборът на конкретна рецепта е богат, тъй като, обяснява Котев, всяка област има своя типична паеля - с пиле и заек, с артишок или пък с морски дарове. За всичко това се предлагат подправки и миксове, както и различни видове морска сол.

За ценители

По думите на Котев клиенти на магазина са предимно българи, които са били в Испания, или просто хора, които обичат качествената храна. Испанците купуват абсолютно всичко. "Те са влюбени в техния хамон. Идват също и за зехтин, защото испанският зехтин е сред най-добрите", казва той. В La Casa Iberica може да се купи дори лимитираната селекция Venta Baron, който четири поредни години е обявяван за най-добър зехтин в света.

Испанска бира, сангрия и различни вина допълват "менюто" на магазина. Според Котев това е и единственото място в София, където може да се купи пенливото вино Cava Kripta. Специалното при него е, че бутилката му е с кръгло дъно и не може да се остави на масата, като закачливо напомняне да бъде държано в шампаниера.







Италианската кулинарна палитра

Вече с два магазина в столицата, Puglia предлага над 2500 продукти за все повече клиенти

Приятелство от деца и желание да си имат магазин за хубава храна. Това свързва Роберт Солдано и Пламен Витанов, които преди 14 години решават да сбъднат мечтата си. Първият им магазин за италиански продукти Puglia се появява точно в началото на кризата през 2009 г. в столичния квартал "Стрелбище". В разгара на пандемията преди две години отваря и обект в "Младост". И макар че началото е трудно, днес хората все повече пътуват и търсят продуктите, които са опитали в чужбина. А това означава и повече клиенти.

Различните профили на клиента

Решението да направят италиански магазин е повече от логично - единият от партньорите е наполовина италианец. Целият бизнес в момента обаче се движи от съпругата на другия - Боряна Витанова, според която жените имат по-добър усет за храната. Тя признава, че началото не е било лесно. "Хората тогава не знаеха какво е бурата или прошуто. Поне 4-5 години ги учехме на тези продукти, постоянно давахме да пробват, за да свикнат", разказва тя. Днес обаче ситуацията е различна, а италианските храни са сред най-популярните в страната.

В Puglia пазаруват основно българи, от средна класа и нагоре, а от чужденците преобладават италианците. "Приятно им е, че тук има продукти, които познават", казва Витанова. Тя отчита и любопитна разлика между двата им обекта в София. "В "Стрелбище" възрастовата граница на клиентите е по-висока и се купуват основно мезета и вино. Докато в "Младост" пазаруват повече млади хора, които търсят продукти, от които да си сготвят паста или пица", обяснява тя. И двата магазина имат постоянни клиенти, както и все повече нови.

От север и от юг

Компанията предлага между 2500 и 3000 вида продукти и дори повече покрай празници. За Коледа например клиентите могат да си купят типичните панетоне и пандоро. Много популярно е тестото за пица, което в Puglia си произвеждат сами от специално брашно от твърда пшеница, което се внася от градчето Алтамура в областта Пулия. Доста се купува и прясната паста, която също се прави на място в "Младост". В "Стрелбище" пък се приготвят десерти - тирамису, панакота, сицилиански каноли и др.

Витанова уточнява, че всички продукти си внасят сами и дори доставят на ресторанти и малки магазини. Много харесвани са буратата и моцарелата, но като пресни продукти с по-кратък срок на годност те са и най-трудни за внос. "Затова всъщност всеки понеделник имаме доставка", казва тя.

От твърдите сирена се продава качота, която обикновено се приготвя от овче и краве мляко и включва добавки от ядки, шафран, трюфел и т.н. От месните изделия фаворит е прошуто кото, но има и много салами от Тоскана с различни вкусове и аромати.

По думите на Витанова не може да се посочи един характерен продукт за Италия. "Хубавото и интересното е, че всеки регион си има специфични продукти. Това са 20 региона и затова палитрата е богата". И макар че Puglia в началото тръгва с храни от едноименния регион в южна Италия, днес вече се снабдява от цялата страна. "От една част са месата, сирената задължително са от Пулия, а биволската моцарела е от Кампания", казва Витанова.

Собствениците внасят вина от няколко кантини, като ги подбират лично на специални изложения. "Те пак са от различни региони, от юг и от север", уточнява Витанова. В магазина може да се намери и твърд алкохол - италианската ракия грапа и билковата напитка амаро, но по думите на Витанова в Италия те се пият само като дижестив. Виното обаче е национална напитка.

На външните масички към магазина клиентите могат да изпият сутрешното си кафе - естествено италианско Tonino Lamborghini. Предлагат се и приготвени на място кроасани, панини и други закуски. А за обяд се пече пица. От две години компанията има и онлайн магазин, като прави доставки в цялата страна.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dxq521156655 avatar :-|
    dxq521156655

    Статията за Испанския магазин La Casa Iberica, Ла Каса Иберика е с НЕВЯРНО съдържание. Георги Котев не е основател и няма нищо общо със създаването на бранда и магазина. Основатели са Асен Василев и Чавдар Благоев. Добре е да се проверяват фактите преди да се публикуват,

    Нередност?
Нов коментар