🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Vision Pro на Apple поставят началото на нова ера на персоналните технологии

Технологичните компании се надпреварват да създадат джаджата, която ще измести смартфона

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Феновете на Apple с нетърпение очакваха 2 февруари, за да се сдобият с най-новата джаджа на технологичния гигант - нов хедсет с добавена реалност, наречен Vision Pro. Някои от първите рецензенти се оплакаха, че причинява главоболия и има два часа живот на батерията. Много потенциални купувачи ще бъдат отблъснати от цената 3499 долара. Все пак може би 200 хил. са предварително поръчани - около 40% от това, което Apple според съобщенията очакваше да продаде тази година. Шефът на Apple Тим Кук описа опитването на Vision Pro като "еврика момент". "Имате само няколко от тях през живота си", добави той.

Част от тенденция

Еврика или не, Vision Pro е част от тенденция. През септември техничарите се развълнуваха от нов чифт умни очила, произведени от Meta, компанията майка на Facebook, и Ray-Ban, марка за очила. Очилата се управляват с глас и могат да възпроизвеждат музика, да изпращат текстови съобщения и да заснемат всичко, което видите. Два месеца по-късно стартъпът Humane, основан от бивши ръководители на Apple, пусна Pin, брошка, с която потребителите взаимодействат, като говорят и жестикулират. През януари r1 - устройство с гласово управление с размер наполовина на смартфон, очарова присъстващите на изложението за потребителска електроника в Лас Вегас. Неговият производител, стартиращата компания Rabbit, е продала близо 100 хил. броя.

Общото между всички тези устройства е, че те премахват предимно екрани, клавиатури и мишки. Благодарение на "генеративния" изкуствен интелект (AI) компютрите стават все по-добри в слушането, четенето и гледането на неща - и в разбирането им. Това означава, че хардуерът може да се управлява с глас, жест или изображение, а не с докосване. По този начин изкуственият интелект позволява нови "форм фактори" - технологичен говор за джаджи в нови форми и размери, точно както iPhone изглеждаше различно от по-старите телефони.

Елитът на Силициевата долина се радва на потенциалната промяна. Те вярват, че AI може да създаде нов пазар за потребителски хардуер и да замени смартфона като основно устройство на всеки. Съобщава се, че Сам Алтман, шефът на OpenAI, стартъпът зад ChatGPT, води преговори за създаване на фирма с Джони Айв, бивш ръководител на дизайна в Apple, за създаване на притурка, специално за AI. Сатя Надела, главен изпълнителен директор на Microsoft, амбициозен технологичен титан с AI, наскоро каза, че "след като имате нов интерфейс, нов хардуер също е възможен".

Ново преживяване

Една от причините за цялото вълнение около новите джаджи е, че старите изглеждат невълнуващо. Миналата година са били продадени 1.2 млрд. смартфона в световен мащаб, което е спад от 3% спрямо предходната година и най-ниското ниво от десетилетие, според изследователската фирма IDC. Компютрите се справят още по-зле - намалиха продажбите с 15% през 2023 г. до 242 млн. броя. Потребителите с ограничени пари избират по-евтини алтернативи като устройства втора употреба или задържат настоящите си за по-дълго време.

Надеждата е, че те могат да бъдат убедени да се бръкнат за изцяло нови джаджи, защото те предлагат нещо, което старите не предлагат. AI може например да направи използването на устройства по-безпроблемно и по-лично. Потребителите могат да кажат или да направят жест към r1, за да поръчат превоз, храна или да пуснат музика, без да е необходимо да превключват между приложенията. Той също така се учи от предишни действия на потребителите. Досега хората трябваше да се адаптират към софтуера, казва Винод Хосла, ветеран рисков капиталист и ранен поддръжник на Rabbit. В r1 "AI се адаптира към вас".

Новите джаджи също са по-малко придирчиви за разработване и производство. Лиор Сюзън от Eclipse, фирма за рисков капитал (VC), казва, че преди десет години създаването на високотехнологична джаджа е изисквало стотици служители. Днес може да се направи същото с около десет. Всяка стъпка от производствения процес стана по-лесна. Първоначалните версии могат да бъдат имитирани в софтуер за проектиране. Вместо да купувате индустриална машина, за да направите части за прототип, те могат да бъдат поръчани от фирми за 3D печат като Shapeways. Сензори, батерии и чипове могат да бъдат лесно закупени. Производителите на договор, като Foxconn, вече не настояват да работят само за големи клиенти като Apple. Някои предлагат специални услуги за стартиращи хардуерни компании.

Получената "реколта" от нови устройства, захранвани с AI, попада в две широки категории. Първата е очила за разширена или виртуална реалност (VR). Досега те са били най-популярни сред ентусиастите на игрите. Продажбите на VR очила достигнаха около 10 млн. броя през 2020 г. след пускането на Meta's Quest 2, изчислява Джордж Джиджиашвили от изследователската фирма Omdia. Той смята, че Vision Pro ще вдъхне нов живот на индустрията, като направи VR привлекателна за негеймърите. Промоционалните видеоклипове изобразяват хора, които използват Vision Pro, за да гледат филми, да работят или да говорят с приятели.

Втората категория се състои от по-фини gizmos. Около 540 млн. "носими устройства" на стойност 68 млрд. долара са били доставени миналата година според IDC. Много вече включват AI по един или друг начин. Тук влизат слушалки (които представляват 63% от продадените бройки), смарт часовници (още 30%), ленти за китки като Whoop, фитнес тракер, и смарт очила, като Ray-Bans на Meta (които заедно съставляват по-голямата част от останалата част). Pin и AI висулките на Humane, направени от две стартиращи компании, MyTab AI и Rewind AI, са най-новите попълнения в тази група.

Ще изместят ли смартфона

Всички тези устройства са изящни. Друг е въпросът дали са достатъчно изящни, за да изместят смартфона и да се превърнат в следващата голяма платформа. За да се случи това, потребителите трябва да ги приемат. Това изисква няколко неща - първо, да изглеждат добре - което някои неуспешни ранни опити, като глупавите спецификации на Google Glass, не успяха. R1 дължи елегантното си ретро усещане на сътрудничеството на Rabbit с Teenage Engineering, шведска дизайнерска фирма. Преди да бъде пуснат на пазара, Pin се появи на модния подиум в Париж на събитие, организирано от френската модна къща Coperni. Очилата на Meta са хит донякъде защото Ray-Ban знае какво прави сенниците стилни.

Второ, новите джаджи трябва да са полезни по начин, по който старите не са. Много производители на хардуер добавят AI към съществуващи устройства. На 31 януари Samsung започна да продава смартфон с изкуствен интелект, който може да прави хитри трикове като обобщаване на нишки от текстови съобщения. Съобщава се, че следващото поколение лаптопи и таблети на Microsoft ще включва специализирани AI чипове и нов бутон на клавиатурата за извикване на "Copilot", неговия AI чатбот. Интелигентните високоговорители като Alexa на Amazon и Nest на Google и слушалките като AirPods на Apple се обновяват с AI функции. Те включват чатботове и, с AirPods, възможността да пропускат необходимите звуци и да намаляват силата на звука, когато носителят говори.

За да пробие, AI хардуерът ще трябва да направи живота или много по-лесен (например чрез резервиране на цяло пътуване, включително полет, кола и хотел, с една команда), или много по-чудесен (вдъхновявайки "момента на г-н Кук").

Потребителите също ще очакват от тях да изпълняват повече от няколко функции. Това означава много приложения. Най-новите VR очила на Meta, Quest 3, предлагат около 500. Vision Pro вече може да се похвали с около 350 специално създадени приложения и може да работи с iPhone версиите на повечето от приблизително 2 млн. налични в App Store. Humane's Pin, който служи и като телефон, твърди, че премахва приложенията, вместо това предлага набор от "услуги, захранвани с AI" от доставчици като OpenAI и Google. r1 на Rabbit използва съществуващата вселена от приложения на смартфони, поне за момента.

Трето, въпреки че производството стана по-лесно, управлението на веригите за доставки остава най-трудната част от управлението на хардуерен бизнес, отбелязва Шон Магуайър от компанията за рисков капитал Sequoia. Доставчиците могат да приемат телефонни обаждания от по-малки фирми, но някои все още не са склонни да дадат добри цени на недоказани новодошли с малки поръчки.

Нито едно от наличните AI устройства не преодолява и трите предизвикателства. Тези, които изглеждат красиви, като r1, Pin или Meta's Ray-Bans, изглежда, са периферни устройства, по-близки до AirPods, отколкото до iPhone. Устройствата за самостоятелно ползване като Vision Pro или Quest изглеждат по-скучни от Google Glass и са много по-обемисти. Освен това разработването на приложения за очилата на Apple е скъпо, което отблъсква разработчиците, включително някои студиа за видеоигри, Netflix, Spotify и YouTube (които също така се конкурират със собствените услуги за стрийминг на видео и музика на Apple).

Производствените проблеми засягат почти всички. Джеси Лю, основател на Rabbit, казва, че продуктът му се е превърнал в сензация за една нощ, за да придобие малко повече сила при договаряне пред своите доставчици. Съобщава се, че дори Apple, господарят на веригите за доставки, трябваше да намали първоначалните си планове за доставка на 1 милион Vision Pro тази година поради сложното производство.

Ако някои създатели на джаджи преодолеят и трите препятствия, може да се натъкнат на друго: да бъдат в крак със спиращото дъха темпо на напредъка на AI. На Apple им отне седем години, за да разработи Vision Pro, еони във времето на AI. Дори следващото поколение устройство на Rabbit, което г-н Кхолса казва, че ще бъде готово още това лято, може да е остаряло, докато попадне в ръцете на потребителите. Една от съвременните AI джаджи може един ден да детронира смартфона. По-вероятно е печелившият форм фактор все още да се оформя.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dvk531151539 avatar :-|
    dvk531151539
    • + 1

    Колкото 3D телевизорите или мета вселената станаха хит. : )

    Нередност?
Нов коментар