Нашите услуги са ценни за тези, които искат да бъдат една стъпка преди конкурентите си

Женя Гуцова - изпълнителен директор на Perceptica

Женя Гуцова - изпълнителен директор на Perceptica
Женя Гуцова - изпълнителен директор на Perceptica
Женя Гуцова - изпълнителен директор на Perceptica
Женя Гуцова - изпълнителен директор на Perceptica
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Визитка

Женя Гуцова има повече от 20 години опит на ръководни позиции в сферата на медиите и рекламата. Експертният й опит е свързан с управление на процеси в рекламата, маркетинга, медийното планиране и управление на комуникационни кризи. През 2022 г. се присъединява към екипа на Perceptica - агенция за медиен мониторинг и анализ, в качеството на изпълнителен директор.

Каквo представлява медийният мониторинг и какви са ползите от него?

Медийният мониторинг позволява на бизнесите в реално време да проследяват и анализират какво се пише за тях в медиите, както и какви са настроенията и разговорите относно тяхната марка сред целевите публики в социалните медии. Мониторингът може да бъде свързан с репутацията на дадена компания или марка, може да е конкурентен анализ, изследване на пазарни тенденции, кризисен мониторинг и т.н.

Той е изключително важен за всяка компания, защото дава възможност за бърза и ефективна реакция на промените и предизвикателствата в съвременния свят. Медийният мониторинг дава и насока за потенциално допуснати грешки и възможности за подобряване на комуникационната стратегия. Използвайки мониторинг инструменти, може да се прави анализ и на това как се развива конкуренцията и какви са техните губещи и печеливши комуникационни стратегии.

В общи линии медийният мониторинг дава много възможности, стига да знаеш как да се възползваш от него и да имаш на своя страна хора с дългогодишен опит, знание и въображение, за да можеш да погледнеш отвъд числата.

Как Perceptica ("Персептика") помага на бизнеса да е печеливш и да се ориентира във все по-забързания и огромен свят от информация?

Perceptica има дългогодишен опит в медийните анализи и обработката на големи обеми от данни. Разполагаме и със собствено технологично решение - платформа за медиен мониторинг, което ни позволява да обработваме огромен обем от медийно съдържание в реално време посредством изкуствен интелект. Нашата платформа позволява на клиентите да следят какво се случва в момента в медийната среда и в рамките на 30 минути да имат достъп до всички материали, които са публикувани за тях, техните марки, конкуренти или бизнес сфера.

Имаме клиенти от различни браншове - фармацевтика, финанси, телевизии, продуцентски къщи, бързооборотни стоки, застрахователни дружества, автомобилната индустрия и публичния сектор. Погрешно вярване е, че само големите разпознаваеми брандове имат нужда от подобен тип услуги. Истината е, че ние можем да бъдем изключително полезни на по-малките организации, които искат да се развиват и да вървят напред. Нашите услуги са ценни за всички, които искат да следят тенденциите в дадена категория, да бъдат една стъпка преди конкурентите си и се стремят непрестанно да оптимизират присъствието си в медийната среда, с което да влияят на растежа и продажбите си в положителна посока.

Как помагат най-новите технологии във вашия бизнес и доколко са важни познанията на експертите във всяка област?

Най-новите технологии, базирани на изкуствен интелект и машинно самообучение, играят ключова роля в развитието на нашите услуги. Те ни позволяват изключително бързо да обработваме големи обеми от данни и да извличаме ценна информация от тях, която да помага на клиентите ни да вземат информирани решения за своите бизнеси и комуникационни стратегии.

Ключовата дума в отговора на този въпрос е "бързина". Няма как ние, хората, да обработим информация от над 12 000 медийни източника и след 30 минути да можем да кажем къде се споменава дадена марка и в какъв контекст. Няма как ние, хората, да обработим такъв масив от данни, който покрива същия брой източници, и да кажем колко публикации има общо за една година по дадена тема, кои медии са писали най-много по тази тема, в кой месец е било това и каква е разликата като брой споменавания и теми, сравнено със същия период, но през миналата година. От друга страна, познанията и опита на медийните ни анализатори предоставят голяма добавена стойност, когато става дума за интерпретация на резултати, предоставяне на контекст, задълбочен сравнителен анализ по различни теми и т.н.

Какви са предизвикателствата в медийното пространство, когато всеки може да е инфлуенсър или да публикува непроверена информация?

Социалните мрежи дават много лесен и бърз достъп на хората до по-широки аудитории и наистина всеки може да стане "инфлуенсър" в една или друга сфера. Затова препоръчваме на клиентите си винаги да правят задълбочен анализ, който нашият екип е специализиран да изготвя, на личностите, с които искат да си партнират.

Това включва анализ на тематиката на минали публикации във всички социални мрежи, позиция по чувствителни теми, свързани с широко коментирани и важни обществени казуси, предишни партньорства с компании, брой и тип такива партньорства, реакции в коментари, участия в публични дискусии и други видове медийни изяви.

Както виждаме, такъв тип анализ става все по-важен и в политическите среди. Хубаво е всички да се научат, че всяко публикувано изказване в социалните медии носи своите последствия. Важно е хората да проумеят, че всяка дума значи нещо, има тежест и да престанат да ползват социалните медии в момент на афект или скука.

Социалните мрежи дават възможност комуникационните кризи да се развиват изключително бързо. Затова напредналите технологии за медиен мониторинг и анализ са от изключителна важност за компаниите, тъй като позволяват проследяването на дадена тема в реално време и компаниите могат да реагират адекватно (ако, разбира се, имат екип от експерти с нужните опит и знания) на задаваща се неприятна ситуация от репутационна гледна точка. Ние предоставяме и услугата "Известяване в реално време" (Alerts) - дори да не влизаш в платформата ни, ако си на път или в среща - получаваш известие на имейла си с публикация, която под някаква форма те засяга.

През последната година станахме свидетели на немалко комуникационни кризи, до какви изводи доведоха те?

Показаха ни нещо, което вече знаехме - че скоростта на реакция и ефективната комуникация са от решаващо значение. Но ни напомниха още веднъж колко е важно за бизнеса да проучва хората, с които си партнира.

Имахме няколко много ясни примера за това колко голямо значение има за брандовете, в това число и публичните личности, които също представляват своеобразен бранд, да бъдат информирани за зараждащи се мнения и трендове и да следят в реално време реакцията на аудиторията по даден казус.

Важно е компаниите да проучват инфлуенсърите, с които възнамеряват да си партнират, информирайки се не само за числата като брой последователи, харесвания, коментари, а също и за типа съдържание, което тези инфлуенсъри създават. Ключово е да знаем дали вижданията на човека, с когото ще си партнираме, отговарят на вижданията на компанията ни. Това важи с пълна сила и за политическия живот.

Нашият досегашен опит показва, че навременната реакция, прозрачността и активната комуникация със заинтересованите страни са от съществено значение в кризисни ситуации.

Какви са вашите съвети към бизнеса за най-добро позициониране на брандовете и как може да се проследява тяхната репутация?

Най-важното нещо в интересните времена, в които живеем, е да знаеш какво се случва в заобикалящата те среда. А тя, уви, се променя доста бързо. Ако искаш да си адекватен, да се развиваш, да вървиш напред с темпо, отговарящо на заобикалящата те среда, не можеш да си позволиш да не си в крак със събитията, които се случват наоколо. Това важи както за хората, така и за компаниите. Имаме клиенти, за които следим не просто какво се говори за тях, а още няколко теми, свързани със законодателството и икономическите промени, които биха могли да повлияят върху развитието на бизнес средата, в която те оперират.

Но ако трябва да навлезем повече в конкретиката на въпроса, нашите съвети за най-добро позициониране на брандовете включват следене на мненията и реакциите на потребителите, изграждане на силно онлайн присъствие и адаптиране на комуникационните стратегии спрямо нуждите на целевата аудитория. На сайта ни често публикуваме статии за ефективна реакция и подход по отношение на комуникационни кризи и поддръжка на репутацията, приканвам хората, които се интересуват от тези теми, да следят съдържанието ни там.

В контекста на бързо развиващите се технологии и наближаващия край на годината какво можем да очакваме от Perceptica в бъдеще, каква е посоката за развитие на компанията?

Основната цел на Perceptica е да предоставя услуги с най-високо качество, затова активно инвестираме в технологични иновации, които ще ни помогнат да увеличим ефективността на медийния мониторинг и анализ, които предоставяме на нашите клиенти, и да задълбочим неговия обхват.

Работим върху изцяло обновена платформа за медиен мониторинг и анализ, която ще предоставя много функционалности, изцяло нови за пазара. Планът ни е да добавим мониторинг и на още социални медии към портфолиото ни. В допълнение - след дългогодишния ни фокус върху българския пазар и усъвършенстване на услугите, които можем да предложим тук, погледът ни е насочен и към международния пазар, като вече сме направили първи стъпки в тази посока.