🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Анализирай вятъра и слънцето

Софтуерната компания TokWise предлага автоматизирано решение за обработка на данни за производителите и търговците на ток

За нас енергетиката беше изцяло нова сфера. Има рискове, но има и възможности, обобщават бизнеса си Красимир Колев (вляво) и Васил Василев
За нас енергетиката беше изцяло нова сфера. Има рискове, но има и възможности, обобщават бизнеса си Красимир Колев (вляво) и Васил Василев
За нас енергетиката беше изцяло нова сфера. Има рискове, но има и възможности, обобщават бизнеса си Красимир Колев (вляво) и Васил Василев    ©  Цветелина Белутова
За нас енергетиката беше изцяло нова сфера. Има рискове, но има и възможности, обобщават бизнеса си Красимир Колев (вляво) и Васил Василев    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Красимир Колев, Васил Василев и Жулиен Марсенак основават софтуерната компания TokWise в края на 2018 г.
  • Дружеството е насочено към енергийния пазар и предлага автоматизиране при събирането на данни.
  • Екипът работи с клиенти от България, Румъния, Франция и Полша, но смята да развие бизнеса си и в други европейски държави.

"Имахме желание да направим нещо за самите себе си и започнахме стъпка по стъпка. Първоначално изчистихме идеята и говорихме с много хора от енергийния бранш, които ни дадоха насоки. В един момент решихме, че трябва да се отдадем напълно на това свое начинание и напуснахме работите си." Така започва разказа си Красимир Колев, който е един от тримата основатели на софтуерната компания TokWise.

Идеята за създаването на дружество, което да е от полза на производителите и търговците на ток, идва преди около две години. Тогава той, Жулиен Марсенак, който е базиран в Брюксел, и Васил Василев започват да си говорят по-активно за енергийната сфера и че там се случват интересни неща. "Секторът се трансформира, а пазарът на ток се променя.

Това ни даде възможност да помислим как и ние можем да се включим в тези процеси, а идеята ни бе да предложим продукт, който да е полезен както за търговците, така и за производителите на енергия", обяснява Красимир и допълва, че до онзи момент с Васил не са "се срещали" с енергетиката. Двамата се познават от гимназията, но сега имат възможност не само да учат, но и да работят заедно. Началото е рисково - те напускат сигурните си работи, за да се отдадат на собствения си проект.

Началото

Красимир се е занимавал 14 години с управление на различни проекти, Васил има същия дълъг стаж, но в областта на разработката на софтуер, като почти половината от това време е бил на мениджърска позиция. Жулиен пък има опит в разработването на различни продукти и e вещ в т.нар. data siencе, където се комбинират логика, анализ на данни, програмиране и разбира се, математика. Тримата обаче решават, че могат да създадат продукт, който да бъде полезен на един от най-динамичните пазари у нас - енергийния.

"Искахме да направим някаква промяна, да създадем нещо, което да има положителен ефект. Да, рискове имаше, но има и възможности", разказва Васил. Преди около две години те регистрират TokWise със собствен капитал от 20 хил. лв. За 2019 г. приходите на компанията по данни от отчета ѝ са близо до нулеви (1000 лв.), а крайният резултат е загуба 104 хил. лв., което е нормално, като се има предвид, че това е първата ѝ година. Все още не сме си върнали инвестицията, фокусът ни в момента е върху растежа на компанията, обобщават от дружеството.

Управители са Васил Василев и Красимир Колев. От октомври 2019 г. едноличен собственик е "ТОКЛаб", в което Василев и Колев държат по 30%, други 30% са на компанията "Ейбърли", а с 10% участва французинът Ксавие Марсенак. "ТокЛаб реално няма специфична дейност", пояснява Красимир.

Наскоро TokWise получи инвестиция 50 хил. евро от "Иновейшън кепитъл фонд" КДА, чиято дейност се изпълнява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020, управлявано от Фонд на фондовете в България. "Taзи инвестиция ще ни помогне да постигнем краткосрочните ни цели откъм бизнес развитие, продажби и развитие на продукта", коментира Красимир.

Всичко на едно място

Какво е TokWise? Най-общо компанията предлага автоматизирано решение за обработка на данни. И по-конкретно - на свободния пазар на ток всеки производител на зелена енергия например трябва да знае каква ще бъде прогнозата за времето, какво се очаква като производство и потребление на енергия.

"За да направят това, тези фирми трябва да работят с всички налични данни, т.е. какво е било реалното производство предишния ден, миналата седмица, какво е времето, да съберат данни за цените при отклонения от утвърдения график на потребление. Ние обработваме всичко това и даваме възможност на клиентите да вземат решение на тази база", казват Красимир и Васил. В момента на пазара има много фирми, които се занимават с подобно прогнозиране, но според TokWise те не са пълни.

"Нашият фокус е по-скоро да дигитализираме целия процес, т.е., ако ние имаме клиент, който има пет такива доставчика на данни, които изпращат информацията по мейл, за него вероятно ще бъде важно да вижда тези прогнози на едно място, да може да анализира коя от тях е най-добрата и да използва нея. Ние правим точно това - чрез дигитализирането на модела и чрез добавянето на нашите прогнози те могат да контролират процеса и да вземат най-добрите решения", казва Красимир.

Според колегата му Васил проблемът е в това, че повечето по-малки компании нямат изграден вътрешен модел или ресурс да автоматизирт процесите. "Те работят изцяло с Excel, получават данни в различни формати, които минават през различни ръчни обработки и фирмите вземат трудно своите решения. Липсата на автоматизация и дигитализация на тези данни води до това много от тези наши потенциални клиенти да не могат да участват на т.нар. intra-day пазар - пазар "В рамките на деня", защото те нямат физическата възможност за толкова кратко време да обработят данните, които са дошли в реално време, и въз основа на тях да вземат някакво решение", обясни Васил.

Пазарите

В момента компанията има пет клиента от България, Румъния, Франция и Полша. Самият продукт се предлага с месечен абонамент, като цената зависи от това колко е голям клиентът и с какви количества електроенергия работи.

"Опитваме се да стъпим и на френския пазар, гледаме и към Германия и Австрия, но те са доста по-сложни и мащабни", разказват партньорите. Потенциалните клиенти на TokWise откликват - "когато напишем на някого, че предлагаме подобен продукт, получаваме обратна връзка, че обобщаването на данни е проблем и за тях и че търсят решение", казва Красимир. "България не ни е основна цел като пазар - той е малък и изкривен заради политическата реалност. Да, с радост бихме работили с български клиенти, но целта ни не е България", обобщава Васил.

В момента в компанията работят шест човека, но идеята е екипът да се увеличи.

Равносметката

Със сигурност научихме много за енергетиката, но вероятно имаме още да учим, казва Красимир и отбелязва, че е това е доста консервативен сектор. "Нашето впечатление е, че участниците са все още по-пасивни, но хубавото е, че това в глобален план се променя. Ние много често използваме сравнението, че енергетиката е там, където бяха банките и телекомите преди около 15 години. Това тепърва ще се променя, а реформите сега са само рамката, по която нещата трябва да се случват", казва Красимир.

И цитира проучвания, според които само 2% от енергийните компании са инвестирали в технологии и иновации. Останалите изостават, а в половината от тях тези процеси дори още не са стартирали. Екипът на TokWise обаче очаква това да се промени.

"Всеки търси по-ефективен бизнес модел и ако допреди няколко години въпроси като "как да намаля разходите си" явно не са били толкова актуални, сега все повече започва да се мисли в тази посока", казва Красимир.

Q&A

С колко хора работите?

Освен хората, с които работим в TokWise, имаме много съветници - те са експерти от енергийните среди и учени, които ни помагат за изграждането на моделите. Те ни оказват подкрепа на много високо ниво, дават ни насоки, а после ние поемаме нещата и ги довършваме при нас. Така продуктът ни постоянно се надгражда, за да отговори на нуждите на потенциалните ни клиенти.

Как се рекламирате?

Искаме да се наложим по-солидно като бранд, за да може потенциалните клиенти да ни асоциират с това, че работим в сферата на дигитализацията. Правим различни онлайн кампании. Работим и чрез директни продажби. Много държим да говорим с първите си потенциални клиенти - това е начинът да разберем какви са техните проблеми и да се научим да говорим на техния език. Опитваме се да стъпим и на френския пазар, гледаме и към Германия и Австрия.
Все още няма коментари
Нов коментар