🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдивското семейство и плодовият им бизнес с арония

"Витанеа" вече 20 години предлага собствените си научни постижения на пазара под формата на здравословни напитки, чайове и нектари

Начело на "Витанеа" са проф. дхн Христо Крачанов, доц. Мария Крачанова, Благовеста Крачанова (дъщеря) и Роберто Тонеро
Начело на "Витанеа" са проф. дхн Христо Крачанов, доц. Мария Крачанова, Благовеста Крачанова (дъщеря) и Роберто Тонеро
Начело на "Витанеа" са проф. дхн Христо Крачанов, доц. Мария Крачанова, Благовеста Крачанова (дъщеря) и Роберто Тонеро    ©  Димитър Марков
Начело на "Витанеа" са проф. дхн Христо Крачанов, доц. Мария Крачанова, Благовеста Крачанова (дъщеря) и Роберто Тонеро    ©  Димитър Марков
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Семейната компания е основана от проф. дхн Христо Крачанов и доц. Мария Крачанова като резултат от техния научен интерес.
  • Пандемията драстично променя бизнеса на дружеството и сега 90% от продукцията му се продава в България.
  • Фирмата инвестира 3 млн. лв. в собствена производствена база, която е енергийно ефективна.

Аронията е малко познат, но пък много полезен плод. До този извод стигат проф. Христо Крачанов и доц. Мария Крачанова - основателите на фирма "Витанеа", след години на приложни изследвания в областта на здравословното хранене още от края на 70-те години на миналия век.

Днес семейната компания произвежда над 30 продукта от пресни или замразени плодове, нектари, сокове, чайове и сиропи, които са подходящи и за диабетици и деца. В голяма част от тях основният плод е именно аронията. Компанията стартира като естествен резултат от научния интерес на семейството и се превръща в основно тяхно занимание, което се предава от поколение на поколение.

Към момента наред с производствения процес и търговската дейност, които се развиват, не спират и амбициите на "Витанеа" за нови лабораторни изследвания, с които да се разширява продуктовият асортимент от здравословни напитки на компанията.

От науката до пазара

Историята на "Витанеа" започва далеч преди нейното официално създаване, разказват основателят ѝ проф. Христо Крачанов и съпругата му - доц. Мария Крачанова. Двамата имат редица регистрирани патенти, полезни модели и изобретения в България и в чужбина, в това число и машината и технологията, с които се приготвят напитките във "Витанеа". Тязапазва над 80% от полезните вещества на плодовете. През 2017 г. проф. Крачанов е вписан в Златната книга на българските откриватели и изобретатели за цялостен принос към техническите и естествени науки, а по-рано през 2009 г. доц. Крачанова е удостоена с награда "Питагор" на МОН.

"През 1985 г. бе създадено производствено звено за плодови сиропи при Катедрата по органична химия и биохимия във ВИХВП - Пловдив (сега УХТ - Пловдив), съвместно с Лабораторията по биологично активни вещества при Института по органична химия с Център по фитохимия при БАН. В началото на века производственото звено започна да изпитва финансови затруднения поради преминаването в условията на пазарната икономика, което наложи намирането на нови решения. В разговори с ръководствата на УХТ - Пловдив, и института към БАН 2003 г. стигнахме до решение за създаване от моя страна на частна фирма, която да организира производството на плодови сиропи, нектари и хранителни адитиви в партньорство с цитираните държавни организации, т.е. до създаването на публично-частно партньорство", разказва проф. Крачанов.

Малко след като дружеството се отделя като самостоятелна фирма, Благовеста Крачанова, дъщеря на проф. Христо Крачанов, се завръща в България от Италия заедно със своя съпруг - Роберто Тонеро (технолог по хранителни продукти). Основната им цел е да продължат дейността на своите родители за производството на здравословни напитки от плод арония, влагайки всичките си средства в това. "Подготвихме бизнес план, проучвайки сектора на напитките в Европа, и установихме, че потенциалът на соковете от арония, произведени по технологията на моя баща, е огромен", обяснява Благовеста.

Пътят на "Витанеа"

"Витанеа" се отделя като самостоятелно дружество през 2003 г., но фирмата продължава да осигурява финансиране на изследователската работа в Катедрата по органична химия към УХТ и лабораторията на БАН. "Плащахме процент от продажбите на месечна база на УХТ - за научноизследователската дейност и за обновяване на апаратурата. През 2012 г. преминахме към наемни отношения с УХТ, но продължихме да финансираме лабораторията към БАН, с която преустановихме работа през 2019 г. поради финансовите затруднения, които имахме при довършването на нашата производствена сграда", обяснява Благовеста Крачанова.

В последвалите години, в които "Витанеа" е вече изцяло частно дружество, печалбата ѝ варира в широки граници - от едва 11 хил. през 2011 г. до почти 150 хил. лв. четири години по-късно. По думите на Благовеста Крачанова, изпитания не липсват. Неколкократно - през 2008 г. и през 2012 г., компанията се сблъсква с фалит на партньори и дистрибутори, след които остават големи количества плод и нереализирана или неизплатена стока. Успяват да излязат от ситуацията благодарение на възможността на аронията да се съхранява за дълго (при -18 градуса), без да се губят полезните ѝ свойства.

Най-тежкото предизвикателство пред фирмата по думите на семейство Крачанови безспорно е ковид пандемията. "За нас тя започна още в края на 2019 г., тъй като повечето ни партньори от чужбина отказаха да работят поради големите транспортни разходи и затварянето на държавите", разказва Благовеста Крачанова. По думите ѝ производството на достатъчно много стока им е позволило да затворят фабриката за известно време и само да продават. "Отворихме през май месец, защото хората започнаха да търсят продукти, които имат полезен ефект", обяснява Благовеста Крачанова. Резултатите не закъсняват и възстановяването идва едва към края на 2020 г. През 2021 г. приходите на дружеството са над 1.3 млн. лв., като то отчита и 90 хил. лв. печалба (което е почти два пъти повече в сравнение с 2020 г.).

"През 2021 г. обаче имахме ръст на продажбите с 45%, през 2022 г. имаме 36% ръст спрямо миналата година досега. Нямаме същия ръст в печалбите по няколко причини - наложи се да закупим много нова апаратура с цел да оптимизираме производството (последната такава инвестиция е в размер на 400 хил. лв.), увеличихме заплатата на нашите служители три пъти през 2022 г, разходите за суровини и материали изключително много се увеличиха - например захарта е с 50% увеличение", коментира Благовеста Крачанова. По думите ѝ цената на крайния продукт е останала непроменена до ноември 2022 г., когато се е наложило увеличение.

Защо арония

Аронията е основна суровина за производството на напитки във "Витанеа". По думите на проф. Крачанов "откриването" на аронията става съвсем случайно, като първоначално произвеждат багрило за хранителни цели от нея, а впоследствие започват изследвания за използване на плодовете й в производствената дейност на "Витанеа".

Днес всички червени нектари, сокове и сиропи, произвеждани от "Витанеа", са на базата на арония. Но тъй като плодът не съдържа достатъчно ароматични вещества и има леко стипчив вкус, компанията стартира производство и на сиропи и нектари с плодов сок от два вида червени плодове: арония с вишна, малина, ягода или касис, с което се цели подобряване на вкуса на сока от арония.

В годините полезните свойства на аронията минават различни тестове съвместно с болници и университети в Пловдив и София, като всички те стигат до извода, че плодът има място в здравословното хранене на съвременния човек. "Аронията има изключително висока антиоксидантна активност и успешно неутрализира ефекта от свободните радикали. Аронията е екологично чиста - отглежда се без изкуствени торове и пръскане с пестициди", категорична е Благовеста Крачанова.

Дългогодишната работа на "Витанеа" с партньори от Япония ги превръща в първата българска фирма, изнасяла арония за островната държава. "Работихме с тях от 2010 г. до 2019 г. и щяхме да продължим да работим, ако не беше пандемията. Бяха ни изпратили няколко изследвания, направени в болници и старчески домове, където ни уверяваха, че след консумацията на нашия сок от арония имат добри резултати при възрастни пациенти, които показват подобрение на зрението и порастване на коса при някои от тях", твърди Благовеста Крачанова.

Ковид завръщане и онлайн поява

По думите на Благовеста и Христо Крачанови компанията работи както с клиенти на дребно, така и с клиенти на едро - търговски вериги и дистрибутори, като има и един фирмен магазин в Пловдив. "Витанеа" прави и продукти с марката на клиента (private label), като пример за такива са напитките под марка "Родна стряха" на Lidl.

От около година продуктите под бранда "Витанеа" се предлагат и в онлайн магазин. За момента обаче продажбите във физическите обекти запазват преимуществен дял. "Онлайн търговията, особено за продукти от нашия бранш, не е все още възприета от средностатистическия българин. Реализираме по-добри продажби във физическите магазини. Това донякъде е свързано и с желанието на хората да общуват и да дегустират нашите продукти", обяснява Благовеста Крачанова.

До 2019 г. продуктите на "Витанеа" са били предимно са износ. "Изнасяхме на 4 континента: в Азия (Израел, Япония, Южна Корея, Сингапур, Турция); в Северна Америка (САЩ, Канада); в Европа (Испания, Гърция, Сърбия, Словакия, Белгия и Румъния) и в Австралия", обяснява Благовеста Крачанова.

Пандемията драстично променя това и последните две години 90% от продукцията се продава в България, като единствените държави, за които се изнася, са Словакия и Испания. "Тогава си дадохме сметка, че най-важното за един български производител е да е добре дистрибутиран на българския пазар. Тук можем да продаваме и под нашата марка - не ни се изисква private label. Другото е, че използваме предимно български плодове - хубаво е тази продукция да се реализира в България. Променихме изцяло политиката си, което беше много силна крачка в нашата търговия, защото за нас от август 2020 г. започна възход", коментира Благовеста Крачанова.

Домът на аронията

Производствената фабрика на дружеството е разположена в Индустриална зона-север в Пловдив на собствен терен. Сградата е с 1351 кв. метра застроена площ, като по думите на Благовеста Крачанова до момента за изграждането на първия етап от фабриката са инвестирани над 2.5 млн. лв. Предстои да се реализира и вторият етап, при който ще се завърши административната част, както и втората изследователска лаборатория, и с това общата инвестиция ще надхвърли 3 млн. лв., осигурени чрез кредит.

Фабриката всъщност е поредният семеен почерк във "Витанеа" - архитектурното решение на сградата е направено от другата дъщеря на проф. Христо Крачанов - арх. Милена Крачанова. "При проектирането и строителството на фабриката са заложени принципите на устойчивото планиране - използвани са даденостите на средата в симбиоза с различни нови строителни технологии, енергоефективни решения и биоклиматичен дизайн. Направена е екологична стратегия за терена на фабриката с използване на природните ресурси и ограничаване на негативния ефект от инвестиционното намерение върху околната среда", обяснява Благовеста Крачанова.

Сградата е многократно номинирана и отличена с няколко награди в различни архитектурни конкурси. До построяването ѝ през 2018 г. фирмата се е разполагала на няколко различни места през годините под наем.

Към момента "Витанеа" не се занимава с отглеждане на плодове за производството на соковете. Преди няколко години правят опит за отглеждане на къпини в с. Скутаре, Пловдивско, но поради липса на работна ръка в региона се отказват и се фокусират само върху производствената дейност.

Q&A:

Какво количество плодове обработвате на година?

Благовеста Крачанова: Годишно обработваме над 250 тона плодове.

Каква е конкуренцията ви? Как се съревновавате с по-големите компании в сферата?

Б.К.: Ние нямаме конкуренция по отношение на технологията, по която произвеждаме, както и по отношение на качеството на продукта, предвид че запазваме в максимална степен биологично активните компоненти на плодовете.

Защо държите на това напитките ви да са здравословни?

Б.К.: Защото самите ние водим здравословен начин на живот. Цялата научноизследователска дейност и животът на моите родители са свързани с търсенето на полезното действие на българските плодове, зеленчуци и билки.

Каква е вашата маркетинг стратегия?

Б.К.: Към момента сме заложили най-вече на онлайн рекламата, основно в социалните мрежи. Спонсорираме събития като детски или спортни турнири, както и различни организации, предимно със социална дейност. Една успешна инициатива, която организирахме през 2014 и 2015 г. в Пловдив, е фестивалът на аронията, т.нар. "Арония фест", който планираме да възстановим през 2023 г.
Все още няма коментари
Нов коментар