Станимир Михайлов, досегашен управител на здравната каса: Създадохме условия да се предоставят повече и по-качествени медицински услуги

Заложени са ръстове в заплащането на всички видове медицинска и дентална помощ

Станимир Михайлов, управител на Националната здравноосигурителна каса до 17 април
Станимир Михайлов, управител на Националната здравноосигурителна каса до 17 април
Станимир Михайлов, управител на Националната здравноосигурителна каса до 17 април    ©  Цветелина Белутова
Станимир Михайлов, управител на Националната здравноосигурителна каса до 17 април    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил: Станимир Михайлов беше управител на Националната здравноосигурителна каса от 29 юли 2023 г. до 17 април тази година. Той е магистър по икономика и има над 15 години стаж в банковата система. От 2002 до 2005 г. ръководи на Службата по търговско-икономически въпроси към посолството на България

в Лисабон, Португалия. Съучредител и член е на Българо-португалската търговска камара. Има опит и в сферата на здравното осигуряване. Бил е председател на съвета на директорите на УМБАЛ "Лозенец".

Какво променихте в НЗОК от началото на вашето управление?

Мога да отговоря съвсем накратко - зададох различен тон на върха, какъвто смятам за правилен и необходим. Оттук нататък ще говоря само в множествено число, защото резултатите, каквито и да са те, са резултат от екипна работа. През последните седем месеца работихме усилено за подобряване на контролните механизми в организационен, вътрешнонормативен и в чисто приложен план.

Контролната дирекция в централното управление извърши много проверки и констатира сериозни нарушения, за които бяха издадени съответните санкции. Резултатите от тези проверки контрастират с резултатите от проверките от РЗОК, които в повечето случаи не са открили тези нарушения, и занапред работата ни ще продължи в тази посока, да установим защо се получава така и да предотвратим подобни разминавания. С цел дигитализация на контрола е създадена работна група за обработка на данни и анализи, която да осъществява контрол върху изпълнители на болнична, извънболнична медицинска и дентална помощ - договорни партньори на НЗОК, на функционален принцип от служители от специализирани дирекции в Централното управление на НЗОК.
Изготвена е и предстои да бъде утвърдена контролна процедура за установяване на съответствието на трудовите възнаграждения на медицинските специалисти в болниците, както е според НРД. С моя заповед е създадена комисия за потвърждаване от НЗОК на случаите на форсмажорни обстоятелства за дейност на лечебните заведения за болнична медицинска помощ, която не е подадена в ежедневните файлове и не е приета от информационната система на НЗОК в предвидените срокове, както и комисия за разглеждане и анализиране на всяка изпратена от Министерството на здравеопазването за становище преписка, в която лечебните заведения за болнична помощ отправят искане за увеличаване броя на леглата извън възможностите, предвидени в НРД. По повод своята 25-а годишнина, която се навърши на 15 март, Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) организира кръгла маса "Минало, настояще и бъдеще на НЗОК". Участие в нея взеха настоящи и предишни ръководители на институцията, членове на Комисията по здравеопазването в Народното събрание, представители на Министерството на здравеопазването, ректори на университети, финансисти, представители на ръководните органи на съсловните организации на лекарите, лекарите по дентална медицина и на фармацевтите, както и ръководители на пациентски организации. На своя празник НЗОК категорично заяви присъствието си в публичното пространство, а кръглата маса бе стъпка, с която се поставя формат за дискусия както за финансовата институция в частност, така и за системата на здравеопазването. Стана ясна необходимостта от спокоен публичен дебат, извън политическите предизвикателства, за постигане на прозрачност, стабилност и устойчивост. Институцията ще продължи този тип конструктивен диалог и занапред НЗОК ще защитава активната си позиция да бъде авторитетна обществена институция, която работи в интересите на здравноосигурените и поставя въпроси за размисъл пред обществото и политиците. НЗОК е финансова институция и преди всичко акцентът в нейното управление трябва да бъде насочен към планиране и определяне на бюджети, основани на реални данни за потребностите, както и за по-справедливото разпределение на средствата от бюджета ѝ за медицинска помощ, за изделия, за лекарства, помощни средства за хората с увреждания, за лечение в чужбина и за намаляване на административната тежест за пациентите чрез електронното здравеопазване. В тази насока са насочени максимално и моите усилия.
При встъпването ми в длъжност като управител на НЗОК посочих няколко краткосрочни приоритета, които да залегнат в работата ми: подписването на НРД, въвеждане на предварителен контрол по предписване и отпускане на рецепти, електронно отчитане на лекарствата в болницата, подготовка на методики за заплащане на болници и аптеки в отдалечени и труднодостъпни райони, довършване на интеграцията на системата на НЗОК с НЗИС. Поставих си за задачи въвеждане на електронна система за лечение в чужбина, на верификацията като основание за заплащане на лекарства и методологична подкрепа за изпълнителите на доболнична помощ. Освен това НЗОК заплаща от април с повишено ниво на реимбурсиране лекарствени продукти от над 50 международни непатентни наименования за лечение на сърдено-съдови заболявания.

Подписването на двата рамкови договора със съсловните организации на лекарите и на зъболекарите вече е факт. Това са първите рамкови договори за мен като управител на НЗОК. Като институция се постарахме да има диалогичност, положихме максимални усилия в тази насока. Считам БЛС и БЗС за важни партньори на НЗОК и ще работя с двете организации в дух на партньорство и диалогичност. Същото се отнася и за БФС и за фармацевтичните асоциации.

Подписването на последния НРД беше едно от най-тихите и вашите партньори подчертават, че това са били едни най-конструктивните и професионални преговори, в които са участвали. Наистина не се чу да има проблеми, какви са основните ви постижения в този договор в различните дейности и лекарствата?

Всеобща е оценката, че работата на експертните групи от страна на НЗОК и двете съсловни организации при подготовката на измененията и допълненията на двата договора преминаха в режим на равнопоставен диалог и конструктивизъм.

Бяхме обединени около целта да създадем условия за осигуряване на достъпна и своевременна медицинска и дентална помощ на здравно осигурените лица и равнопоставен достъп на лечебните заведения, да се предоставят качествени медицински и дентални дейности, професионално и на високо ниво за пациентите в цялата страна. Анексите към двата договора създават гаранции и предвиждат механизми публичните средства за здраве да бъдат изразходвани законосъобразно, прозрачно и ефективно, като чрез нормативната уредба са създадени и въведени необходимите условия, които гарантират предвидимост, балансираност и стабилност на системата на здравеопазване. Анексът към НРД за медицинските дейности е с тежест към извънболничната помощ и благодарение на взаимното разбиране, подпомагане и анализ на процесите по време на преговорите с БЛС той гарантира редица улеснения за здравноосигурените лица като достъп до медицинска помощ; повишаване на цените на редица медицински дейности; нови подходи при отчитане и заплащане на извършената дейност. Най-важните моменти от договореното са - в извънболничната медицинска помощ се улеснява достъпът до ядрено-магнитен резонанс (ЯМР), като се премахва разрешителният режим за това образно изследване. Така значително се увеличава възможността тежки заболявания да се открият много по-рано и пациентът да бъде насочен за лечение още в най-ранния стадий на болестта. Изследването ще се назначава от специалистите в СИМП и за него няма да се налага да чака с месеци, както досега.
11 амбулаторни еднодневни процедури ще заменят клинични пътеки и така няма да се налага хоспитализация в болнично заведение на пациентите. Промените и допълненията за изследвания и профилактични прегледи засягат на практика всички възрастови групи. Така жените от 30 до 50 години ще могат на всеки 2 години да правят ехография на млечна жлеза, покрита от НЗОК, от 45 до 69 - мамография на млечна жлеза на 2 години, а при тези с риск - всяка година. Вече и жените над 69 имат право на профилактичен преглед веднъж на 3 години. Променя се възрастта за изследване на туморен маркер при мъжете от 50 на 40 години. На всеки пет години всички имат право на профилактични прегледи с разширен пакет от лабораторни изследвания, което на практика означава, че хората, навършили 40-годишна възраст, на всеки пет години след това към годишните профилактични прегледи ще могат да направят изследване за хепатит B и С - инфекции, които имат сериозни последици и водят до чернодробни усложнения, цироза и чернодробна недостатъчност. Нов акцент при профилактиката в детска възраст е възможността да се изследва холестерол съвсем рано, което има отношение към профилактиката на затлъстяването, което става все по-разпространено сред децата. В изследването на кръвта, на липиди има заложен и холестерол при децата на половин година, на една и на 15 години.
В болничната медицинска помощ се увеличава болничният престой при лечението на инсулти, като пациентите ще бъдат хоспитализирани за по-дълъг период - 10 дни, а не както досега - 4 дни, докато се организира тяхното продължаващо лечение. Така за първи път се решава един социален проблем - минимален и максимален болничен престой в отговор на очакванията на обществото за лечението на инсулт. Лечението и проследяването на онкологично болни пациенти по клиничните пътеки и процедури ще бъде без ограничения и се включва към дейностите, за които се определят индикативни стойности (като раждане и хемодиализа), заплащани от НЗОК. Палиативните грижи за пациентите с онкологични заболявания ще бъдат увеличени на два пъти по 30 дни. В извънболничната помощ увеличението на цените на дейностите е среднопретеглено с 23.4% за първичната помощ, със 17.3% за специализираната извънболнична помощ, а за медико-диагностични дейности среднопретегленото увеличение е с 22.2%. Цената на профилактичните прегледи за общопрактикуващите лекари ще бъде 34 лв., като е определено допълнителното заплащане на цена 5 лв. за отчетените годишни профилактични прегледи за възрастни за периода януари - ноември на съответната година. При достигане на по-голям обем от 53% от обхванатите цената ще бъде 39 лв. За изпълнителите на специализирана помощ е договорено допълнително заплащане за дейността, която е извършена в амбулаторията на лечебното заведение, с регистриран адрес на практиката в населено място в труднодостъпни и отдалечени райони. Има и договорени по-голям брой прегледи за профилактика при ПИМП и специализирани прегледи и консултации в СИМП.
В болничната медицинска помощ е договорено значително повишение на цените на всички трудни за изпълнение и с подценени цени дейности. Над 50% е договореното увеличение при еднодневните амбулаторни процедури, което дава възможност леките случаи да бъдат обработвани в амбулаторни условия или в диагностично-консултативни центрове. Процедурата "Малки хирургични интервенции" е една от тях и се изпълнява при всички хирургични специалности. Ако пациентът има нужда от малка оперативна интервенция, няма да бъде хоспитализиран, като например при гастроскопиите и колоноскопиите. Договорено е в случаите, когато е приет пациент с комбинирана травма, при която се налага да му бъдат извършени хирургически интервенции по повече от една клинична пътека и от обхвата на повече от една клинична специалност, след проверка да се заплаща 100% от стойността на клиничната пътека, по която се извършва лечението, и 80% от стойността на останалите пътеки, по които са извършени основни процедури. От 1 март 2024 г са заложени високи ръстове в цените за детско и майчино здравеопазване, ръстове на цените над 20% в хирургичните дейности, анестезиология и интензивно лечение, с над 10% в ендокринология, кардиология, пневмология, нефрология, дерматология, неврохирургия, инфекциозни болести и др., като среднопретегленото увеличение на база отчетените обеми на исторически принцип възлиза общо на 10%.

В анекса към НРД за дентални дейности акцент е финансирането на изработката на тотални зъбни протези през 2024 г. Съгласно заложените средства в бюджета от 3 млн. лв. за тотална зъбна протеза бяха договорени 49 382 бр. дейности за изработка на горна и долна цяла плакова зъбна протеза. Договорено е и увеличение на цените на всички денталните дейности с 14%.

Напоследък имаше публикации за лечението в чужбина на деца. Колко разрешения сте издали от началото на годината?

За първото тримесечие на 2024 г. са издадени 70 заповеди за медицински и други услуги на деца в чужбина. Най-голям е броят на децата, получили одобрение за лечение в страните от ЕС - Германия, следвана от Австрия и Швейцария.

Лечението на деца в чужбина най-често е по повод на изчерпани възможности за лечение в България; в лечебното заведение в чужбина се предлага метод/или разполага с апаратура, медицински изделия или лекарства, които липсват в България, има възможност за мултидисциплинарен подход при лечение на заболяванията, както и специализирани центрове, каквито липсват в България. Такива са например центровете за чернодробна или бъбречна трансплантация на деца, за трансплантация на стволови клетки при деца.

Има ли много пациенти, които настояват да се лекуват в Турция, и как процедирате?

Заплащането за услуги в държава извън Европейския съюз, Европейското икономическо пространство и Конфедерация Швейцария съгласно закона за здравето се допуска по изключение, когато е необходимо прилагането на метод или технология, която не се прилага в нито една държава от изброените, ако е утвърдена от медицинската наука и практика в държавата. През 2023 г. няма издадени заповеди за лечение на деца в Турция.

През първото тримесечие на 2024 г. са издадени две заповеди за лечение на деца там.

През 2019 г. отпада ограничението за провеждането на трансплантациите само в страни от ЕС и останалите страни и има възможност те да се извършват в лечебни заведения на територията на цял свят и не съществува изискването трансплантациите на органи, тъкани и клетки да бъде заплащано, преимуществено с формуляр за планово лечение S2.

През първото тримесечие на 2024 г. няма одобрени за заплащане трансплантации в страни извън ЕС, ЕИО и Швейцария.