🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

РАИС: От детайли до цели металорежещи машини и помощ от робот

Нишан Бъздигян и Николай Терзийски започват с малко производство в Пазарджик, но днес правят по 140 машини годишно

"Въведохме премия от 5% месечна добавка за всеки служител, който не е отсъствал от работа. Този стимул върши работа, защото иначе има много разболявания в петък, както и по време на гроздобера", казва Нишан Бъздигян, управител и съдружник в РАИС
"Въведохме премия от 5% месечна добавка за всеки служител, който не е отсъствал от работа. Този стимул върши работа, защото иначе има много разболявания в петък, както и по време на гроздобера", казва Нишан Бъздигян, управител и съдружник в РАИС
"Въведохме премия от 5% месечна добавка за всеки служител, който не е отсъствал от работа. Този стимул върши работа, защото иначе има много разболявания в петък, както и по време на гроздобера", казва Нишан Бъздигян, управител и съдружник в РАИС    ©  Михаил Ванчев
"Въведохме премия от 5% месечна добавка за всеки служител, който не е отсъствал от работа. Този стимул върши работа, защото иначе има много разболявания в петък, както и по време на гроздобера", казва Нишан Бъздигян, управител и съдружник в РАИС    ©  Михаил Ванчев
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Преди 30 години инженерите Нишан Бъздигян и Николай Терзийски започват бизнес с производство на части.
  • Днес заводът им в Пазарджик прави по 140 струга и фрези с цифрово програмно управление годишно.
  • В предприятието работят 120 души, а продажбите достигат 20 млн. лв. през миналата година

За РАИС управителят и съсобственик Нишан Бъздигян казва с известно съжаление: "В цяла Източна Европа сме само ние." Заедно със своя основен съдружник Николай Терзийски и екип от 120 инженери и техници произвеждат годишно 140 стругове и фрези с цифрово програмно управление и роботизирани ръце към тях. Липсата на конкуренция в този случай се оказва препъникамък за по-бързото разрастване на бизнеса на пазарджишката компания, защото няма с кой да се кооперира, за да скъси сроковете за поддръжка и ремонт и да намали транспортните си разходи. Въпреки това фирмата намира своите решения, така че машините й да достигат до различни страни в Европа, където са основните й пазари. А това й носи около 20 млн. лв. продажби за миналата година.

От детайли до машини

Бъздигян и Терзийски регистрират компанията РАИС през 1995 г. и започват бизнеса си от нищото. И двамата са работели в социалистическия гигант ЗММ "Металик" - Пазарджик, в който 1000 души са правели едва 120 машини годишно. След 1989 г. обаче заводът не може да се ориентира в пазарната икономика и тръгва към фалит.

Тогава двамата млади инженери решават да започнат сами. Купуват две стари, развалени машини, чиито качества Бъздигян добре познава, защото е ръководел ремонтния отдел на ЗММ "Металик", ремонтират ги и започват да произвеждат детайли по поръчка. С приходите купуват още стари машини и ги ремонтират.

"Това ни даде куража да започнем да произвеждаме не само детайли, но и да рециклираме металорежещи машини за износ. В съседна Турция например тогава нямаха понятие от цифрови машини и търсеха точно рециклирани машини от България. Така че в Турция намерихме добра пазарна ниша за бизнеса си. После направихме същото и в Гърция. И така - до 2000 г., когато събрахме достатъчно екип и капитал, за да почнем производство на нови машини с цифрово програмно управление", разказва Бъздигян.

Допълнителна ръка

Историята на производството на металорежещите машини в РАИС започва с 2 размера фрези с цифрово програмно управление. Днес тук произвеждат 8 модела фрезови машини. Най-сложните са 5-координатни, а останалите са 3-координатни. Произвеждат и 8 модела стругови машини с цифрово програмно управление.

Преди седем години пазарджишката компания вкарва за първи път робот в "обслужващия персонал" на машините си. Всъщност роботът е автоматизирана ръка, която в зависимост от настройката може да обслужва една или две металорежещи машини. Това е ефективно при производство на големи серии продукти. А работникът? Той зарежда в началото заготовките за детайли на определено място, където да ги хване роботът, а в края прави извадков контрол на готовите детайли. Първите роботи са поставени зад ограда, за да не наранят човека. Сегашните роботи в РАИС са колаборативни. Те работят без ограда, но в момента, в който човек ги докосне или те докоснат човек - спират на място.

Пазарджишките машиностроители купуват роботите от чужбина, но тези машини идват "голи". Те са само една яка метална ръка, която трябва да се сработи със струга или фрезата. Цената на един "гол" робот е между 30 хил. и 90 хил. евро, а добавената стойност на приспособяването му към металорежещите машини, което прави компанията, е 2 до 3 пъти по-висока от стойността на робота.

Втори завод

С разрастването на бизнеса на РАИС цеховете, в които компанията започва работа, отесняват. Факт - от 2000 г. досега са произведени и продадени 1900 машини. Нуждата от нов завод с по-голям монтажен цех е осезаема, а възможностите да бъде направена инвестицията са налице. Затова през 2018 г. РАИС инвестира 8.6 млн. лв. за построяването и оборудването на втора производствена база, която също е в Пазарджик - недалече от първия завод.

"Построихме новия си завод с по-голямо място за монтажна работа. Двата цеха в завода са с постоянна температура от 20 до 23 градуса по Целзий, което е много важно за прецизността в производството на металорежещи машини. Инвестицията финансирахме със собствени средства, но теглихме и кредит, който вече изплатихме. Не ползвахме инвестиционен кредит, защото е свързан с ипотеки, а това за нас бе смущаващо. Вместо това използвахме овърдрафт, като връщахме тогава, когато натрупвахме средства, а не по фиксирана схема. За част от инвестициите получихме европейски помощи в размер на близо 5 млн. лв., с които закупихме нови машини от Германия, Италия и Тайван", разказва Бъздигян.

Да намериш работници

В РАИС работят около 120 души, предимно инженери и технически специалисти. Като инженери работят и децата на основателите, които са и младши партньори в компанията. Работниците се обучават на място, но пък това ги прави "примамка" за много фирми, които искат да вземат хора наготово. Още повече че Пазарджик е между София и Пловдив и двата града традиционно "отмъкват" работници и инженери.

Напоследък обаче РАИС обръща тенденцията и привлича кадри от Пловдив. Всеки ден трима души пътуват, за да работят в новия завод. А от компанията обясняват, че това става с много добро заплащане. През 2022 г. средната основна брутна заплата в компанията е 1600 лв. По-производителните работници получават по-добра заплата. "Всяка година атестираме работещите при нас", казва Бъздигян. През миналата година фирмата индексира заплатите с 12%. Тази година увеличение още не е направено, но всеки месец се доплащат по 200 лв. на човек с талони за храна.

"Въведохме премия от 5% месечна добавка за всеки работник или служител, който не е отсъствал от работа. Този стимул върши работа, защото иначе има много разболявания в петък, както и по време на гроздобера и правенето на виното, тъй като сме винарски край", обяснява Бъздигян.

В РАИС са научили уроците от кризата през 2008 г. и те са станали модел за поведение както по време на спад, така и при подем на бизнеса. "През 2008 г. бяхме около 100 човека и съкратихме половината от тях, като достигнахме 45 работници и служители. След това, като дойде работата, се видяхме в чудо как да намерим кадри. Машините и сградите нищо не означават, ако ги имаш, а нямаш хората. Правим всичко възможно да не съкращаваме", каза Бъздигян.

Пазари

За разширението си в чужбина компанията разчита на собствени представителства. В Германия е закупила 30% от капитала на местната Piper и продава продукцията си под германската марка. В Хърватия е регистрирана RAIS Croatia, която "покрива" и австрийския пазар. В Сърбия и Македония местни са хората, които продават, а сервизът на машините се извършва в Пазарджик. В Румъния, Швейцария и Италия РАИС също има собствени дилъри. "За нас представлява интерес да продадем машината в страна, в която имаме сервиз и можем да я поддържаме. Затова е много важно дилърът ни да има изградена сервизна база", обяснява Бъздигян. Най-отдалечените точки, до които достигат струговете и фрезите на РАИС, са на 2700 км - пристанището в Хамбург, а преди войната - Сахалин в Русия.

През тази година РАИС подготвя група машини по поръчка на българска фирма - нещо, което сравнително рядко се е случвало напоследък. Те са за севлиевската фирма "Идеал стандарт" и са по техен проект. Целта е с новата техника да се обработват бронзовите фитинги, вместо да се полират ръчно, така че да се увеличи производителността и да се спестят разходи чрез рециклиране на бронз. С машините на РАИС отпадъкът от обработката на фитингите е метална стружка, а не метален прах. Тези стружки се претопяват и от тях произвеждат нови фитинги.

Този тип проекти за машини по задание на клиента са специалитет на пазарджишката компания. През следващите месеци инженерите на машиностроителното предприятие ще създадат и нов модел металорежеща фрезова машина с вертикален център и с нова палетна станция.

След като приходите на компанията се свиват до 12.4 млн. лв. покрай пандемията през 2020 г., през следващата година започва излизането от кризата, а през 2022 г. РАИС успява допълнително да възстанови продажбите си, които достигат около 20 млн. лв. "Прогнозата ми е, че 2023 г. ще бъде доста добра за бизнеса ни", коментира Бъздигян. Очакванията са оборотът да достигне 30 млн. лв.

Q&A

От печалбите или от загубите научавате повече?

- Ако оставим настрана емоцията от печалбата и емоцията от загубата, всяка от тях носи познание за бизнеса и за управлението на фирмата. Не мога да кажа, че от печалбата съм научил повече, отколкото от загубата или обратно.

Коя е спасителната формула на РАИС при различните етапи на икономическия цикъл и особено при рязко свиване на производството?

- Покрай съкращенията нас ни спасяват специалните машини. Рядко са металообработващите фирми като нас, които правят нещо специално точно за определената дейност.

Предстои смяна на поколенията в компанията, кои са предизвикателствата?

- Отговорност на мениджмънта на РАИС е да събере достатъчен екип от млади хора, които да стимулира така, че да искат да се развиват като специалисти, да усвояват нови умения, за да реагираме бързо на пазарните предизвикателства и да ги задържим при нас.
Все още няма коментари
Нов коментар