"Разгар" и дизайнерските му планински уреди

В бизнеса си Захари-Петър Радев съчетава опита си като индустриален дизайнер и любовта си към природата

Трите водещи продукта на "Разгар" са разработени от Захари-Петър Радев и са изцяло произведени в България
Трите водещи продукта на "Разгар" са разработени от Захари-Петър Радев и са изцяло произведени в България
Трите водещи продукта на "Разгар" са разработени от Захари-Петър Радев и са изцяло произведени в България    ©  Антон Чепилски
Трите водещи продукта на "Разгар" са разработени от Захари-Петър Радев и са изцяло произведени в България    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Захари-Петър Радев възражда стара идея на дядо си и създава първия си продукт - преносимо огнище.
  • Компанията му вече има няколко изделия, които продава в България и чужбина, подготвя и нови.
  • От създаването му преди четири години бизнесът расте, като оборотът наближава 200 хил. лв. през 2022 г.

Когато преди много години дядото на Захари-Петър Радев прави преносимо огнище и грил от шкаф, той едва ли е подозирал, че няколко десетилетия по-късно внукът му ще превърне изобретението в бизнес. Подтикнат от приятелката си Мария Бояджиева, Радев, който е индустриален дизайнер, осъвременява идеята, а резултатът полага началото на неговата компания "Рано", която стои зад търговската марка "Разгар".

Поръчки за преносимото огнище и грил започват да пристигат още с пускането му в Etsy.com, като интерес проявяват професионални готвачи от чужбина, като и дистрибутор от Япония. Следва побираща се в портфейла кафеварка, която служи и като котлонче за чайник, както и алуминиева касетка, с която може да се пренасят бира и дърва.

Днес компанията продължава да разчита на популярния сайт, за да стигне до клиентите, но продава също през собствения си сайт, както и през няколко по-малки онлайн магазина. Така за няколко години откакто е регистрирана през 2019 г., "Рано" бързо увеличава оборота си до малко под 200 хил. лв. през 2022 г. и работи на печалба.

Да откриеш призванието си

Креативността и сръчността, изглежда, са наследствена черта за семейството на Радев, който е израснал, заобиколен от художници и артисти. Баща му е реставраторът Димчо Радев, а майка му и по-голямата му сестра се занимават с театрална сценография.

"Учил съм в Художествената гимназия, като там се насладих на всичко друго, но не и на това да уча. Тогава така и не успяха да ме стимулират в този процес. След като завърших обучението си, заминах за Англия, където сестра ми вече беше завършила един подготвителен курс по изкуство и дизайн към колежа в Бат, за който ми помогна да се подготвя", коментира Радев.

Въпреки новото начало в друга страна първите три месеца от подготвителната година, където се учат художествени методики и дисциплини, продължават да не са стимулиращи за него. Едва когато е напът да бъде изхвърлен от програмата, той решава да се мобилизира и да покаже на своите учители на какво е способен. А във фокус на неговата енергия се превръща 3D моделирането.

"Тогава чух за първи път за индустриален дизайн и бях пленен. Марките винаги са ми били любимо нещо и като разбрах, че може да измислям продукти за производство, реших - това ще бъде моето нещо!", коментира Радев.

Първи стъпки в дизайна

Първите си стъпки в света на индустриалния дизайн Радев прави с обучение в университета в Ковънтри, а след като завършва, решава да търси възможности да приложи знанията си в Германия. Там заедно със свой състудент и приятел от Румъния се оказват кандидати за една и съща позиция. В процеса на интервюиране обаче българинът осъзнава, че въпреки добрата атмосфера в компанията мястото не е за него и в последния кръг от интервюта препоръчва своя приятел.

"Като по чудо на следващия ден получих обаждане от Cybex, производителят на детски колички, който тогава още не беше нашумял. Отидох и се видях с тях и въпреки че с човека от човешки ресурси нещо не си допаднахме, с главния дизайнер се харесахме и ме наеха", разказва Радев.

Само три месеца след като започва своя стаж, му е предложена работа на пълен щат от собственика Мартин Пос. Така на крехката възраст от 21 години той започва да работи като индустриален дизайнер. През следващите няколко месеца Cybex се разраства от 100-150 души до над 300 и започва изграждането на някои от най-известните си продукти, в чието изготвяне участва Радев. Такива например са бебешките колички и седалки за коли Cybex Priam, които могат да достигнат главозамайващите цени от 5 хил. лв. и нагоре. Пак като част от Cybex Радев участва и в индустриалния дизайн на "златните криле на Джереми Скот" - емблематичните обувки, разработени от модния дизайнер на Adidas. Въпреки това около година и половина по-късно той решава да напусне компанията, за да потърси нови възможности.

Уроците на живота

Придобитият опит и портфолио дават самочувствието на Радев да се свърже директно с един от най-добрите производители на шосейни велосипеди в света - италианската Colnago. Той успява да влезе в пряка връзка със собственика Ернесто Колнаго, който се съгласява да разгледа моделите на българския индустриален дизайнер.

"Докато разработвах дизайна обаче, реших, че идеята ми е твърде добра, че мога и сам да се справя и няма нужда да пиша повече на "Колнаго". Повярвах си. Започнах сам и разработих дизайна докрай. Даже отидох на собствени разноски до Милано през Milan Design Week, но реалността бързо се стовари върху мен и това беше най-големият провал и най-приземяващият урок в живота ми", коментира Радев.

Неуспехът оставя индустриалния дизайнер без работа и пари и в търсене на нещо ново. Вече завърнал се в България, той започва работа в дизайнерската компания "Тухлла", където правят мебели и обзавеждане за домове, хотели и офиси.

"Работехме много и беше трудно в началото, но постепенно нещата започнаха да се случват. Аз обаче исках повече и в един момент реших, че моят път не е там. Понеже винаги съм се занимавал с търговия, започнах да продавам винтидж предмети като стари камери и други, които купувах от Германия, Холандия, Франция и Италия и продавах главно в Северна Америка чрез Etsy.com. Исках да правя и нещо свое и в този момент се връщаме в началото на историята, където Мария ми казва: "Пробвай да направиш нещо с преносимото огнище на дядо си", разказва Радев.

Ковид бустер

Позитивният отзив от първия му прототип окуражава пловдивския предприемач да направи 20 бройки. Личното му желание е да не използва външно финансиране или кредити, а за да натрупа нужните средства, заминава за кратко време в Германия, където работи като общ работник по сглобяване и разглобяване на щандове и други конструкции в изложбения център в Кьолн. Връща се само дни преди пълното затваряне заради ковид.

"Донякъде пандемията помогна на "Разгар", защото хората започнаха да обръщат повече внимание на себе си и близките си и да прекарват време сред природата. Ковид със сигурност ги накара да излязат в парковете или да отидат в планината", споделя Радев.

Производството на трите основни продукта на компанията - огнището, касетката и джобната кафеварка, се произвеждат на 11 места из цяла България. За целта Радев търси майстори и експерти, с които да може да работи продължително. Един от своите партньори - майстор Тони Христозков, който изготвя дървените му детайли, успява да намери чрез снимка във форум от 2005 г.

"Вече нямах опции и реших да звънна. По случайност от другата страна взеха, че вдигнаха телефона и беше един изключително позитивен и ведър човек. Заговорихме се и отидох на място, в едно село около Сливен, да видя работилницата му и бях впечатлен. Разбрах, че той е моят човек. Работим и с големи компании като "Промекс", която произвежда метални изделия и оборудване и прави много детайли за съоръженията за хранене за ферми в Швейцария, а за мен изготвя някои от металните елементи. Там инж. Христо Жулев е винаги готов да откликне и да ми даде точна и изчерпателна информация. Хубавото е, че в тези производства хората разбират, че трябва да има млади хора, които да експериментират и да правят нови неща", коментира Радев.

И нови продукти

Главната визия за бъдещето на марката "Разгар" е разрастването на продуктовата ѝ гама в сферата на планинарството. Тя вече предлага и екипировка за планината като тениски, чорапи, шапки и др. Един от новите продукти пък е напът - миниатюрно грилче, достатъчно за един или двама души.

"Сега, докато сме на "Капана фест", хората идват и ме питат дали го имаме. Все още го нямаме, но вече съм направил своите проучвания и имам идеята за всичко. Остава ми само да направя изцяло дизайна и да го пусна в производство, но отсега виждам, че има интерес. Това грилче е перфектно както за къмпинг, така и за бушкрафт общността", коментира Радев.

Q&A:

Как се роди идеята за джобната кафеварка?

Идеята ми с кофидрипъра беше да направя лесен и портативен продукт, който да е достъпен. В същото време обаче да е с високо качество и това да е първа стъпка към другите продукти на "Разгар". От Etsy много го харесаха и го номинираха за Etsy Design Award, но там има клауза в договора, че трябва да поддържаш стока в определен брой, за да можеш да продължиш по-нататък. Тъй като имах само към 100 броя, всичко се разпродаде и аз изпаднах от състезанието заради това.

Лесно ли се прави индустриален дизайн?

Едно нещо трябва да се разбере за дизайна и то е, че той не е просто красота - това е една стъпка изкуство и една стъпка инженеринг. Не може да правим просто красиви рисунки, трябва да разберем как ще ги произведем. Трябва да изглежда красиво, но трябва да са на първо място функционални. Красотата на едно нещо идва от неговата функция.

Не би ли било по-евтино изделията да се произвеждат на друго място?

Моята цел и идея с "Разгар" е да покажем, че могат да се направят качествени неща тук. Имаме много производство, но то е за навън, а трябва да произвеждаме и за нас. За мен е много важно да може да се направи продукт и хората да кажат: "Да, това е добър продукт и идва от България". Ключът за "Разгар" е дълголетието. Нашите продукти не са направени да впечатляват за момента, а да се ползват с години, така че да си кажеш: "Това е наистина добър продукт!".
Все още няма коментари
Нов коментар