🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се прави най-здравият хамак

Компанията на Веселин Петров "Айляк хамак" залага на качеството и пряката връзка с клиентите

Веселин Петров е учил за планински водач в Черни Осъм, но създава компанията си в Града под тепетата
Веселин Петров е учил за планински водач в Черни Осъм, но създава компанията си в Града под тепетата
Веселин Петров е учил за планински водач в Черни Осъм, но създава компанията си в Града под тепетата    ©  Никол Недевска
Веселин Петров е учил за планински водач в Черни Осъм, но създава компанията си в Града под тепетата    ©  Никол Недевска
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • С почти 10 години опит в изработките на хамаци, качеството продължава да е основният фокус на предприемача Веселин Петров.
  • Работата с други предприемачи и комуникацията директно с клиенти е движеща сила за "Айляк хамак".
  • Проблем за бизнеса е намирането на качествени материали в достатъчно количество.

Разпънат измежду хълмистия терен на Пловдив се люлее бизнес, който взима присърце своята географска ширина и култура - "Айляк хамак". Създадената от Веселин Петров компания за производство на хамаци започва неофициално съществуване преди повече от 10 години като плод на житейския му опит - завършил е училището за планински водачи в Черни Осъм и е водач в екстремни спортове като катеренето и рафтинга.

"Много е странно, защото аз преди никога не съм си представял, че ще се занимавам с търговия, продажби или производство. Представях си се като планински водач. С това съм се занимавал и това обичам и разбирам", коментира Петров.

Бизнесът започва като решение на личен проблем - липсата на хамак за дългите пътувания или изкачвания по планините, който да е с добро качество, да е дълготраен и на достъпна цена. Официално основана през 2016 г., компанията бавно се разраства и до момента остава изцяло семейна - артикулите се изготвят от Петров и неговото семейство на ръка, като има и редки случаи, в които използват шивашки услуги от района при големи поръчки.

"Айляк хамак" вече е разширила своята продуктова гама, като предлага и кърпи за първа помощ, антикомарници за хамаци, както и люлки за въздушна йога.

Първият продукт

Преди години Петров и негов приятел решават да отидат на море и да не използват палатки, а хамаци за спане. Но тогавашните цени ги отказват от идеята. На връщане от морето минават покрай Бургас и купуват плат, който бабата на приятеля зашива на старата си машина Singer. "Така се роди първият хамак, който сами си бяхме направили, и го разнасяхме с нашата компания - парашутисти, катерачи и т.н. Този хамак стана и най-търсеното изделие - разпъне ли се, като спрем някъде, всеки дебнеше като хищник да е пръв в него", спомня си Петров. А този хамак, твърди той, е още здрав и читав над 10 години по-късно.

Достигането до производство обаче отнема време. Чак след пътуване до Русия, откъдето Петров се е зарекъл да донесе подаръци на приятелите си, той прави за тях първите си хамаци. За тях му помага лелята на друг приятел, която и до ден днешен е негов консултант по шивашки въпроси.

Като огромна заслуга за изграждането на "Айляк хамак" като пазарен продукт Петров посочва и приятелката си Никол Недевска, която помага за развитието на компанията като бранд и за намирането на нови ниши за развиване извън хамаците.

Съветът ми към всички е да си наемрят хора, с който искат да работят.

Веселин Петров

Собственик на "Айляк Хамак"

Хамак (и не само) за всеки

Като млад учещ за планински водач в Черни Осъм Петров често е търсел качествена спортна екипировка втора употреба. От там се заражда и интересът му да научи повече за шевовете и текстила, за да може, когато си купи някакво изделие, то да си заслужава и да е трайно. Тази философия се пренася и в неговите продукти.

"Много хора са ми казвали "правете ги по-ниско качество, за да продавате повече". Аз не съм съгласен. Всеки следващ човек ще иска да си има собствен хамак. Затова сме се старали продуктът да е максимално здрав", коментира Петров.

Едно от предизвикателствата, което от "Айляк хамак" обичат да организират по различни събития, е "тест за скъсване" - участниците да разпънат правилно хамак и да се опитат да го скъсат. А Петров обещава да им замени скъсания и да им даде по един като подарък. До този момент, уверява той, никой не е успял да постигне подобно нещо. А рекордът е на един хамак да се качат 12 души наведнъж.

Именно чрез едно такова организирано събитие за "скъсване" в университет във Варна се появява и нова бизнес възможност за пловдивската компания - запитване от един от наблюдателите за изготвяне на люлка за йога. "Аз отказах първоначално, тъй като не знаех как се прави такова изделие, но те допълнително настояха. Тогава реших да се съглася, но понеже не знаех как се прави, помолих за един месец, за да разузная", споделя Петров.

Това изследване го води до среща с инструктора по въздушна йога Людмил Дренски, с когото заедно работят по усъвършенстване на съществуващите модели люлки, а резултатът е осезаем. Йога люлки на "Айляк хамак" има из цялата страна, както и в студиа в Русия, Италия и Унгария.

Друг продукт, който засега се е появил като следствие от хобитата на Петров и неговата компания, са кърпите за първа помощ.

От артикулите на "Айляк хамак", който се продават в момента, най-голяма част са хамаците, които представляват и 70 - 80% от поръчките. Пиковият сезон за производство е летният, като тогава има най-много заявки, но компанията се радва и на корпоративни поръчки през останалата част от годината. Зимният сезон се използва за подготовка на материали, а е и времето, през което се засилва търсенето на люлки за йога, тъй като хората прекарват повече време вкъщи или в зали.

Доволният клиент

На пръв поглед трудно може да попаднете на онлайн присъствие и активна маркетингова кампания от страна на "Айляк хамак". Facebook страницата им е и едно от малкото места, където може да се купят хамаците. Това е целенасочено и е част от стратегията им. От компанията разчитат предимно на продуктово присъствие на фестивали като Wake Up, "Беглика фест", "Лятна случка" и т.н., както и на физическо присъствие чрез техните партньори - хамачната хижа "Козя стена", сърф училище в Лефкада, Гърция, и други. Но най-вече разчитат на доброто мнение на своите клиенти за продуктите им и разпространяването от уста на уста.

"Предпочитам да имам 100 доволни клиенти с 1 хамак, отколкото 1 доволен със сто", коментира Петров. "Айляк хамак" работи и с компании от страната, както и някои от чужбина, като техните хамаци са подарявани на служителите за рождени дни или други случаи. Разликата в корпоративните поръчки е, че са предимно за брандирани и щамповани хамаци, които са и по-скъпият вариант. В зависимост от цвета, щампата и размера на поръчката цените на хамаците са на цена от 45 лв. нагоре.

До този момент в своите бизнес начинания Петров е използвал само веднъж заем от приятели за около 1500 лв. "И това беше не защото бяхме в проблемна финансова ситуация, а понеже не можехме да смогнем на поръчките", коментира той.

За конкуренцията Петров казва, че всеки трябва да има избор откъде да си купи даден продукт. "Смея да твърдя, че нашите хамаци са с качество над цената, за която се предлагат. Затова и хора, купили си веднъж, се връщат отново да вземат и за свои приятели."

Трудности с материалите

Все пак не всичко е попътен вятър и както във всеки бизнес, и тук има трудности. Най-голяма спънка според Петров е намирането на качествени материали и продукти, които да са произведени в България и да са в наличност в страната. Той често се е сблъсквал с проблема да намери доброкачествен материал, но просто да няма достатъчно количество от него, за да може да задоволи нуждите на бизнеса. Самите количества и видове поръчки също могат да бъдат проблем - поръчването наведнъж на голям брой от един цвят или в пиковите периоди, както и кратките срокове за изпълнение. Компанията отказа да дава данни за приходите си през миналата година.

Като друг проблем Петров определя и самия начин на правене на бизнес в страната. "В голямата си част той не е пригоден за малките бизнеси", споделя младият предприемач. Често той е попадал на абсурдни според него ситуации, при които му отказвали тестов плат, за да провери кройката и дали пасва на неговите машини, а са искали да закупи директно цяла текстилна лента - 1000 метра, която е и често най-малкият размер. Затова и единственият материал, който той внася от чужбина на този етап, е специален плат от Азия.

Партнира си и с няколко български компании около Пловдив и смята, че е успял да намери правилните хора. "Бизнесът не е за един човек, а съвместна работа на много екипи", убеден е Петров.

Q&A

Какъв съвет бихте дали на други предприемачи?

- Винаги си носете тефтер и си записвайте идеите! Това ще ви помогне да отсеете лошите от добрите идеи и ще сте сигурни, че няма да ви хрумне нещо, което после ще забравите. Също така не бързайте да правите пари. Не трябва да започвате бизнес само за това. Не се поддавайте на чуждото мнение, доверете се на своята преценка и се целете да се развивате, така че да ви е приятна самата работа. Иначе защо да се захващате?

С какви фирми предпочитате да работите?

- Предпочитам да работя с малки фирми, когато мога. По-лесно е да се наблюдава процесът и да съм сигурен, че се спазва методологията и ще се получи правилният краен продукт. Вътрешното ми усещане е, че трябва да даваш шанс на малкия бизнес, защото тогава ще може и да израснете заедно.
Все още няма коментари
Нов коментар