Фондът BrightCap инвестира над 3 млн. евро в две чужди компании

Woom и Enview планират да открият офиси в България

Екипът на BrightCap Даниел Лорер, Георги Митов, Елина Халачева и Диана Стефанова
Екипът на BrightCap Даниел Лорер, Георги Митов, Елина Халачева и Диана Стефанова
Екипът на BrightCap Даниел Лорер, Георги Митов, Елина Халачева и Диана Стефанова    ©  Надежда Чипева
Екипът на BrightCap Даниел Лорер, Георги Митов, Елина Халачева и Диана Стефанова    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Българският фонд за рискови инвестиции BrightCap вложи средства в две нови чуждестранни компании. С финансова инжекция от 2.5 млн. долара фондът е водещ инвеститор в американската компания за обработка на геопространствени данни Enview. Паралелно от BrightCap подкрепиха с 1 млн. евро и испанската компания Woom, която разработва платформа за репродуктивно здраве. Като следваща стъпка двете компании планират да преместят част от дейността си в България.

Американски бизнес с български съосновател

Американската Enview разработва решение, чрез което автоматизира събирането и анализирането на геопространствени данни. Това позволява визуализиране на големи терени и помага на различни бизнеси да проследяват активите си. "Пазарът за този продукт е обширен - за държавни клиенти, мониторинг на важни инфрастурктури, енергийни компании, за които е необходимо да следят мрежите си и да предотвратят потенциални бедствия и пожари, автономни автомобили, умни градове и други", обясняват пред "Капитал" от BrightCap.

Българският фонд инвестира в компанията 2.5 млн. долара, но не уточнява срещу какъв дял от бизнеса. BrightCap води инвестиционния рунд на Enview в размер на общо 12 млн. долара. Сред другите инвеститори са още базираните в Силициевата долина фондове Crosslink Capital и Ahoy Capital, германският Statkraft Ventures и един от основателите на Skype Тойво Анюс. Плановете на американската компания са да използват парите, за да доразработи продукта си за анализ на данни от различни източници, да разшири търговския си екип и да навлезе на чужди пазари.

Фондът BrightCap не е единствената връзка на Enview с България. Завършилият MBA в университета в Станфорд Красимир Пиперков заедно със Сан Гунавардана през 2015 г. поставят основите на компанията в САЩ. Само за пет години бизнесът прилича 20.5 млн. долара инвестиции по данни на Crunchbase. Сега от Enview проучват българския пазар, като плановете им са да открият офис в страната.

Офисв България

Другата инвестиция на BrightCap в размер на 1 млн. евро е в испанската компания Woom. Основателки са Лорънс Фонтиной и Клелия Моралес, чиято професионална кариера минава през гигантите eBay и Googlе. Сега те се фокусират върху разработване платформа за репродуктивно здраве, където на базата на предварително въведени данни дамите могат да следят периодите, подходящи за забременяване и да споделят информацията със своите партньори. През приложението потребителите могат още да общуват с други жени, които имат проблеми със забременяването и да получат съвети и напътствия.

"Woom събира тази информация и предлага анонимно данните на бизнес клиенти, сред които фармацевтични и застрахователни компании, клиники и компании за клинични изследвания, като по този начин те могат да усъвършенстват продуктите си, терапии и решения", уточняват от BrightCap. За последните 4 години близо 60 хил. жени в Испания, които използват платформата са успели да забременеят.

Инвестиционният рунд, от който е част BrightCap, е в размер на общо 2 млн. долара. От Woom ще използват сумата за разширяване на екипа си, разработка на нови продукти и навлизане на чужди пазари, сред които българският. От Woom вече имат регистрирана компания в страната и започват наемане на служители, като целта е голяма част от IT екипа на фирмата да бъде базиран в България.

Инвестиционна история на BrightCap

Българският фонд BrightCap е основан преди две години, като започва дейността си с портфейл от 25 млн. евро. От тях 20 млн. евро са осигурени от Европейския инвестиционен фонд, а останалите пет идват от частни инвеститори. Фокус на фонда са компании с бизнеси в областта на изкуствения интелект, обработката на големи масиви данни, технологии в медицината, блокчейн и финансови решения. От BrightCap инвестират средно 1-1.5 млн. евро в един рунд, а максимумът им е около 3.5 млн. евро. Целта им е да поддържат портфолиото със сравнително малък брой компании, за да имат достатъчно капитал да ги финансират в няколко кръга. Към момента фондът е инвестирал в общо осем компании, повечето от които чуждестранни, като са вложили близо половината от портфейла си. BrightCap беше сред инвеститорите в компанията Cloudpipes която преди по-малко от година беше купена от американската Quick Base. Макар тогава сумата за придобиване да не беше официално обявена, това е една от най-големите сделки в българската стартъп екосистема.