🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнесът на аптеките и дрогериите е пораснал с 10%

Топ 20 на компаниите правят оборот от над 1.7 млрд. лв. Ръстът е заради козметичните продукти

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

13Фармацевтичният сектор има много поводи за оплаквания заради тежката регулация на цените и включването в списъка за плащане от здравната каса. Ръстът на този пазар през миналата година е едва 5% по данните на световната маркетингова организация IQVIA. Въпреки това има един сегмент, който не е засегнат от опита на държавата да ограничава плащанията – това са т.нар. ОТС продукти (over the counter - над рафта, защото могат да бъдат показвани и не се изисква рецепта от лекар за покупката им). Става въпрос за огромно количество от продукти – лекарства без рецепта, хранителни добавки, здравословни храни, козметика, продукти за бебета и деца, превързочни материали, медицински изделия и помощни средства за болни. И ако при лекарствата ръстът е незначителен, в този сегмент той продължава да е двуцифрен и да допринася и за по-големите продажби в големите вериги аптеки и в дрогериите.

Новите тенденции на пазара на козметика

Най-продаваните продукти в аптеките продължават да бъдат лекарствата, като тенденцията е в малките населени места те да имат дял от над 90% от портфолиото. Маржовете от медикаментите са изключително скромни заради строгата държавна регулация. Затова не само големите градски аптеки, но и все повече малки започват да разчитат на козметиката и ОТС продуктите, които им помагат да се издържат.

Нарастването на дрогерийния и аптечния канал през миналата година е голямо. Според данните на AC Nielsen за 2018 г. три четвърти от продажбите на козметика и продукти за грижа за тялото са се осъществили именно през тези два канала. Само аптеките държат 44% от продажбите на този пазар, който е на стойност 81.7 млн. лв. общо за двете категории.

"Хората се ориентират да купуват тези категории предимно в специализираните обекти", коментира Марко Наумов, анализатор в AC Nielsen.

"България е особен пазар в сравнение с останалите европейски пазари - в аптеките тук се продава много добре масова козметика, докато в останалите европейски страни това не се случва", коментира Николай Костов, съсобственик на аптеки "Ремедиум" и председател на Асоциацията на собствениците на вериги аптеки. Той допълва, че в дермокозметиката, в която аптеките са световен монополист, тъй като тя се продава само в тях, българските обекти бележат двуцифрени ръстове за поредна година.

Андрей Петров, който е председател на борда на директорите на "ДМ България", отбелязва, че във веригата от вече 80 магазина над 50% от оборота се падат на продуктите за красота и за лична хигиена.

"Класацията dm топ 10, която превърнахме в традиционна, показва, че най-продаваните продукти и през миналата година са били спирала за мигли, шампоан за коса и боя за коса. Разликата е, че вече се търси значително по-висок клас от тези продукти. Българката дава с 40% повече в сравнение с миналата година за тях, но те са от по-висок клас", коментира Петров. Според него данните показват не само подобрение на покупателната способност, но и че потребителите отделят повече средства за собствената грижа.

Андрей Петров описва няколко основни тенденции в бранша.

Така например се търсят по-висок клас продукти. Новост в европейски мащаб, а сега вече и в България е, че се търси азиатска козметика – японска и китайска.

"Лицата на азиатките изглеждат гладки и младолики и от почти година трендът за покупка на такава козметика бележи ръст в цяла Европа", казва Петров.

Втората тенденция е при мъжете и тя се забелязва на целия пазар – и в дрогериите, и в аптеките. Тъй като през последните години е модерно мъжете да носят брада, продуктите за поддържането й бележат трицифрени ръстове, макар и от ниска база.

"Заради модата се появи специфична категория за грижа за брадата, в която има все по-голямо разнообразие от продукти", коментира Николай Костов.

На пазара продължава да има двуцифрен ръст и в продажбите на мъжка козметика, като компаниите започват да произвеждат пълни мъжки линии, а не само допълнения от два-три продукта към женските серии.

"dm от около 10 години има обособен сектор за мъжка козметика, който се казва "Мъжки свят". Като цяло dm е магазин за жени. Нашата идея беше да има място, което да привлича и мъжете, но да не им губи много време. Мъжете не обичат да питат и очакват да намерят всичко необходимо на едно място. От около година сме първата компания в този бранш, която пусна и премиум марка за мъжка козметика, която се казва Seinz", казва Андрей Петров.

По думите му друг тренд в продажбите през миналата година е огромното търсене на биохрани и натурални продукти, като само в dm ръстът в продажбите им е над 20%.

"Българският потребител все повече търси здравословни продукти, грижи се за себе си, грижи се за здравето си и освен биохрани, ползва натурална и сертифицирана козметика", казва Андрей Петров.

Цената има значение

Представителите на аптеките и дрогериите виждат съществена разлика между софийския пазар и останалите градове по отношение на покупателната способност на потребителите и тяхното поведение на консуматори.

"Средният бон на продажбите на козметика в София е по-висок спрямо останалите населени места с около 16%. В столицата се продават средно 30% от лекарствата и по-голям дял от козметиката и добавките", отбелязва Славчев.

Той допълва, че цената все още е от водещо значение за клиентите, особено в провинцията, и се запазва тенденцията потребителите да бъдат привлечени от различни промоционални активности и силните медийни рекламни кампании.

В аптеките SOpharmacy не отчитат разлика в потребителската кошница между градовете, а по-скоро тенденция, свързана с локацията в даден град – ако е по-близко до центъра, сумата на средните покупки е по-висока.

"В по-малките градове има продукти, които могат да се намерят само при нас, и това концентрира клиенти и увеличава кошницата. Хранителните добавки и козметиката представляват голяма част от продажбите при нас, което отново е основен елемент на концепцията SOpharmacy - освен широк асортимент ние предлагаме и свободен достъп до продуктите за клиентите, както и адекватна консултация. Пазарните данни показват, че все още София държи значителен дял в тези категории заради покупателната сила и профила на клиента. При нас обаче този тренд не е толкова отчетлив заради по-малкото аптеки извън столицата, сравними като продуктово предлагане със SOpharmacy. Затова на нас бързо ни се удава да привличаме клиентите, които търсят разнообразие от хранителни добавки и козметика", коментира Валерия Видулова, директор ритейл услуги в "Софарма трейдинг", собственик на веригата аптеки SOpharmacy.

Лекарства или козметика

Лидерът в класацията на най-големите търговци на козметични продукти продължава да бъде веригата аптеки "Марешки", въпреки че те не са класически канал за продажба на козметика и добавки. Основното им портфолио в около 400 обекта под тази марка са лекарствата с рецепта, покрити от здравната каса. Вероятно това е причината и за несъществения ръст в продажбите на обектите – под 1% през 2018 г. спрямо предходната.

"Основно предлагаме лекарства, защото пациентите имат нужда от тях. Предлагаме и скъпоструващи медикаменти, които други аптеки избягват заради ниските маржове, защото сме социално отговорни. Клиентите пазаруват и козметика и хранителни добавки", коментира накратко Веселин Марешки-син от аптеки "Марешки".

На второ място в класацията са аптеките SCS Franchise, които са 150 на брой.

"В аптеките SCS Franchise ръстът на козметиката и хранителните добавки е с над 20% на годишна база и тези две категории заемат заедно 19% дял в общите продажби", коментира Красимир Славчев, изпълнителен директор на SCS Franchise. Той допълва, че най-съществено е увеличението при продуктите за грижа за лице и тяло, грижа за косата, за бебета и детска козметика.

Общият ръст на нетните приходи за миналата година е малко под 8%, показват данните от класацията топ 20.

Дрогерия в класическия смисъл на думата е германско-австрийският концерн dm, който през тази година е на трето място по продажби заради нарасналите като цяло лекарствени продажби в аптеките. Веригата бележи двуцифрен ръст от близо 19% и достига до оборот от над 135 млн. лв. през 2018 г. Печалбата на компанията е малко над 1 млн. лв. за миналата година.

Следваща в класацията е веригата аптеки "Медея", които също предлагат козметика и хранителни добавки и са разположени в пет града – София, Плевен, Стара Загора, Перник и Кюстендил. Общият приход за миналата година е близо 103 млн. лв., което е с 13% повече от 2017. Компанията обаче няма почти никаква печалба.

Видим е ръстът при веригата SOpharmacy, която през миналата година концентрира купените 19 нови аптеки и освен това отвори и множество нови обекти в столицата и големите градове. Веригата е на 6-о място в класацията, след дрогериите Lilly, и прави 90.2 млн. лв. оборот (с ръст от 22%). Lilly Drogerie заема предходната – пета, позиция и има нетни продажби от близо 93 млн. лв.

Онлайн продажбите

Компаниите от сектора са разделени за мястото и значението на онлайн в продажбите им. Николай Костов например е наел 25 служители, които се занимават единствено с обработката на интернет поръчките. Според него България трябва да бъде следващата страна в ЕС, в която да бъде разрешено онлайн аптеките да продават и лекарства с рецепта (вижте интервю с него тук).

SOpharmacy допринесоха за развитието на един от големите онлайн сайтове, който впоследствие придобиха и който носи същото име като физическата верига аптеки.

SCS Franchise също имат онлайн аптека - sanita.bg, през която в рамките на една година са минали 10% от общите продажби на козметика.

За разлика от "dm Германия", където концернът има онлайн продажби, в България dm си остава магазин, в който да отидеш и да докоснеш продукта.

"Държим онлайн бизнеса под око, той е в средносрочната ни стратегия, но на този етап, като имаме предвид възможностите си, искаме да се концентрираме върху физическите магазини, върху физическата търговия и все още инвестираме предимно в това. Ние още растем, има градове, в които ни няма, а има потенциал за развитие като физически обекти", казва Андрей Петров. Според него веригата е инвестирала в обучението на своите консултанти дрогеристи и смята, че онлайн покупката е удобна най-вече за младите им клиенти, но няма как да се сравни с консултацията на живо с обучен служител.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    owen avatar :-|
    owen

    ако наистина мисли здравословно българина, няма да пазарува такива измишлотини като хранителните добавки и прочие в аптеките.
    биохраните не са в аптеката и в добавките, здравословната храна е в плодзеленчука.

    Нередност?
  • 2
    owen avatar :-|
    owen
Нов коментар