🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-важното от ритейл сектора накратко

JYSK откри дистрибуционния си център в Божурище, "Кока-Кола ХБК България" разширява фабриката си в Костинброд с 40 млн. лв., Mondelez инвестира над 22 млн. лв. в нова линия за шоколадови бонбони в Своге

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Инвестиции

Датската верига за мебели и стоки за дома JYSK откри официално своя дистрибуционен център в Божурище. Това е осмият логистичен център на компания в Европа, в който тя инвестира 107 млн. евро. Общата площ на складовата база е 95 хил. квадратни метра, а общият й капацитет за съхранение на стоки е близо 125 хил. палетоместа. В логистичния център има две изцяло автоматизирани кули (т.нар. high bays), чрез които процесите по складиране, пренасяне и транспортиране се извършват без човешка намеса. Те са с дължина 166 метра, ширина 55 метра и височина 42.4 метра. Към септември 2019 г. веригата има общо 29 магазина в 19 града в страната.

"Кока-Кола ХБК България" инвестира 40 млн. лв. за разширяване на фабриката си в Костинброд. Новата мощност удвоява производствения капацитет на дружеството. Линията произвежда средно 9000 РЕТ бутилки от 0.5 л повече на час в сравнение с вече действащите. От България ще се изнася за Румъния, Сърбия и Гърция. Разширена е и складовата база на завода. За 23 години "Кока-Кола ХБК България" е инвестирала над 200 млн. лв. в завода в Костинброд. "Кока-Кола" в България, в която влизат пет дружества, отчете общо 524 млн. лв. приходи за 2018 г.

Mondelez инвестира над 22 млн. лв. във фабриката в Своге в нова линия за шоколадови бонбони. Тя може да произвежда до 6600 бонбона в минута, а капацитетът на старата линия е бил 3136 бонбона в минута. В Своге се произвеждат множество шоколадови изделия. Миналата година фабриката е произвела 29 хил. тона продукти, тази година очаква да достигне близо 33 хил. тона. За вътрешния пазар остават 30-35% от произведените количества. Компанията е лидер на българския пазар на шоколадови изделия общо с 35% пазарен дял в стойност.

"Белла" купи унгарския производител и доставчик на храни Marathon Foods. Сделката е за 12 млн. лв. Marathon Foods, която е учредена през юли 1991 и оперира на пазара от 1992 г., е производител и дистрибутор на бързо замразени храни. Производството е в завод в град Сентендре, близо до столицата Будапеща. Дружеството оперира в няколко категории: парти и снакс продукти (минихотдог и др.), пролетни рулца с различни пълнежи, щрудели и други десерти, хамбургери и кюфтета, продукти на скара и др. Продуктите се продават не само в Унгария, но и в 14 европейски държави, включително Русия.

На 6 септември българската верига Sport Depot откри магазин в Солун. Инвестицията в обекта заедно с ремонта е около 5 млн. лв. Дотогава българската компания е продавала в Гърция само онлайн. Веригата вече има два обекта в Белград и един в Букурещ и планира да открие в Гърция около 10 магазина на франчайз през следващите две години. Компанията има 26 собствени магазина плюс 3 на франчайз, като в бройката влиза и брандът District. Приходите на дружеството "Спорт депо" за 2018 г. на местния пазар са 61 млн. лв., а за тази година очакваният оборот е 75 млн. лв.

Kaufland Service IT HUB откри своя втори офис в България. Компанията създава технологични решения за най-голямата европейска група в сектор търговия – Schwarz, част от която са веригите Kaufland и Lidl. Първият център е открит през 2017 г., а с новия разработчиците ще достигнат 110, а до края на 2020 г. броят им ще бъде удвоен.

Сделки

Собственикът на "Инса ойл" Георги Самуилов заяви пред "Капитал", че ще купи бензиностанциите "Петрол". Гриша Ганчев, който контролира веригата, обаче коментира в края на юли, че сделката е по-скоро на етап приказки и разговори. Продажба на най-голямата верига и преминаването й в сферата на влияние на "Инса ойл" би разместила пазара на горива. Като купувач се сочи "Джи Ес Формула" с капитал 50 хил. лв., чийто едноличен собственик е Георги Самуилов. Под бранда Petrol в страната има 327 бензиностанции, което я прави най-голямата верига на база брой обекти, като "Лукойл България" има 225 според данните на сайта fuelo. По думите на Самуилов сделката е за около 250 бензиностанции на "Петрол" плюс още 60, които са на франчайзинг, като самият Самуилов разполага с още 7-8 свои. Част от сделката е и "Варна сторидж", складовата база на "Петрол" в морската столица.

"Експрес логистика и дистрибуция", което през 2017 г. беше продадено в пакет с марките на "Булгартабак" на British American Tobacco (BAT), ще се върне в корпоративната орбита на депутата Делян Пеевски. Това става ясно от заявление за концентрация в Комисията за защита на конкуренцията от септември, според което "Логистик груп инвест" (свързано с веригата Lafka) възнамерява да придобие дружествените дялове в дистрибуторската компания, която е сред десетте най-големи компании по оборот в страната с над 1.2 млрд. лв. приходи за 2018 г. Освен марките на BAT продаваният търговец работи с гръцката Karelia, както и с "Национална лотария" на Васил Божков.

"Максима България" - собственик на веригата T Market, ще наеме дългосрочно магазините на пловдивската верига "Триумф", след като се произнесе Комисията за защита на конкуренцията. Това е втора голяма сделка за "Максима България", която през пpoлeттa нa 2016 г. пpидoби 12 oбeĸтa нa излязлaтa oт пaзapa Реnnу Маrkеt. Сделката означава закриване на бранда "Триумф" и край на най-голямата пловдивска верига за храни. Тя е семейна компания, като първият обект е открит през 2000 г. "Максима България", която е шестата по големина хранителна верига, оперира 73 магазина T Market в 38 града. През 2018 компанията отчете 260 млн. лв. приходи.

Свързаният с "Химимпорт" бивш приватизационен фонд "Родна земя" получи разрешение от КЗК да купи хипермаркетите HIT. В момента борсовият холдинг е собственик и на веригата магазини "Хоуммакс". Двата хипермаркета HIT, които се намират в София - в "Младост" и "Люлин", са основани през 2002 г. от германски инвеститор. Веригата в България беше собственост на Hit Bulgarien, Германия, чийто пък краен собственик е Dohle Handelsgruppe Service. От 2008 до 2018 г. веригата е хронично на загуба, която обикновено е над 1 млн. лв., тя има приходи 48.9 млн. лв. през 2008 г., които постепенно намаляват до под 40 млн. лв. през 2013 г. и се колебаят около 34-35 млн. лв. през последните години.

Онлайн търговецът Ozone.bg получи разрешение от Комисията за защита на конкуренцията да придобие най-голямата верига магазини за видеоигри и гейминг аксесоари в страната Pulsar. Сайтът за онлайн търговия Ozone.bg работи през дружеството "Озон ентъртейнмънт", което има приходи 15.7 млн. лв. за 2018 г., както и печалба 218 хил. лв. Дружеството е утроило приходите си за последните две години. Pulsar е последният голям търговец ексклузивно на видеоигри в страната, като продава предимно през физическите си магазини в големите молове. По оборот веригата е сходна като мащаб с Ozone.bg – дружеството "Пулсар" отчита приходи 9.95 млн. лв. за миналата година и 55 хил. лв. печалба.

"Софсток" отново пое вноса и дистрибуцията на кафето с марката Lavazza от 15 септември. Последните почти три години дейността се извършваше от "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани". Според източници от пазара "Кока-Кола" не е успяла да задържи през договор клиентите заведения, така продажбите на Lavazza са намалели и за компанията продуктът не е бил печеливш. Така брандът се завърна към многогодишния си дистрибутор - "Софсток" на Мирослав Печев. Напоследък той често влиза в публичното внимание с други сделки като "Гранд хотел България" и голфа до Елин Пелин.