Веригите за техника: Пазар за 2 млрд. лв.

Продажбите на електроника в България продължават да растат, движени от веригите и телекомите

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Статията е част от специалното издание Регал 100, което подрежда най-големите компании в сектор "Търговия" с неговите основи подсектори и прави анализ на тяхното развитие. Вижте още »

Пазарът на електроника в България продължава да расте, в което няма нищо изненадващо - потреблението се увеличава заради по-високата покупателна способност, а възможностите за покупка на всякакъв вид техника са повече от всякога, независимо дали от физически магазин или онлайн. Доказват го и данните в секторната класация на "Регал" за 20-те най-големи търговци на дребно на електроника. Сред тях са както големите вериги за техника, така и различни онлайн търговци, както и телекомите и хипермаркетите, продаващи такъв тип стоки.

Общите приходи на топ 20 през 2018 г. са достигнали почти 2 млрд. лв. - 1.96 млрд. лв., с 16% повече от предишната година. Само с две изключения всички компании отчитат по-висок оборот за миналата година. Официални проучвания на пазара на електроника на дребно няма, но консултантската агенция Euromonitor му дава близка оценка до класацията на "Регал" - над 1.8 млрд. лв. Ако към топ 20 по приходи обаче се добавят и продажбите на eMAG (работещо през румънско дружество) от порядъка на 100 млн. лв., върхът от 2 млрд. изглежда прескочен.

Водещите три компании в тазгодишното подреждане остават непроменени - "Технополис България", "Техномаркет България" и "Теленор България". За първи път от години втората в класацията - "Техномаркет", спира спада на оборота си и успява да отчете макар и малък растеж, поне при нетните приходи от продажби. Въпреки това резултатите на някогашния лидер на пазара, контролиран сега от лица от орбитата на Делян Пеевски, са далеч от златните му години, когато те бяха над четири пъти по-високи. На негово място лидер от няколко години насам е веригата "Технополис", която в годините на трудности на директния й конкурент постоянно растеше. Приходите й от продажби за миналата година са 561 млн. лв. спрямо 215 млн. лв. на "Техномаркет" (221 млн. лв. на дребно).

За втори пореден път "Регал" включва в секторната си класация и телекомите, които са сред най-големите търговци на електроника в България благодарение на продажбите основно на смартфони, таблети, лаптопи и телевизори. А с предоставянето на все повече услуги продуктовото им портфолио се разраства значително и сега те продават и устройства за умния дом, луксозни аксесоари и др. Което се вижда с просто око от повишаващите се приходи на трите големи оператора, като най-голям е растежът при "Теленор" - около 40%. Потвърждава го и отчетът на компанията майка на "А1 България" - Telekom Austria, който показва, че продажбите на българския оператор на оборудване и устройства са скочили с над 12% до 66.5 млн. евро.

Българският потребител предпочита магазини

Макар веригите "Технополис" и "Техномаркет" да продължават да реализират основната част от приходите в сектора (около 40%), делът им от общите продажби намалява, най-вече заради забавянето на втората компания. Но друга причина е нарастващото влияние и разнообразие в сектора. В топ 20 присъстват все повече малки и средни търговци, както и такива със сериозно онлайн присъствие.

От трудностите на "Техномаркет" се възползваха и други вериги като "Зора" и "Техмарт" (собственост на дружеството "Магнум-Д"), чийто оборот расте съответно с 20% и 22%. Втората продължава да увеличава броя на обектите си, които вече са 13 (някои от тях са бивши на "Техномаркет"), докато първата запазва броя им на 36. Ако към тях се добави и веригата "Техномикс", както и този бизнес на хипермаркетите "Кауфланд" и Метро", ще се види, че приходите в сектора идват основно през физически магазини.

Продажбите на техника на дребно на споменатите два германски ритейл гиганта са достатъчни да ги включат в средата на топ 20. Но представянето на "Кауфланд" и Метро" в този сегмент е различно - докато на първата верига оборотът тук намалява с около 4%, на втората расте с над 25%. Все пак като процент от общите им приходи този бизнес остава малък.

Онлайн дейността на всички играчи на пазара продължава да нараства, водена от най-големия интернет търговец в сектора - еMAG. Официални данни за продажбите на дружеството няма, тъй като оперира през регистрираното в Румъния Dante International. Компанията предлага широк асортимент от продукти, но основната част от продажбите идва от техника.

Общите ритейл продажби през интернет (които не включват само електроника, а и всякакви бързообортни стоки като облекла) са били 644 млн. лв. през 2018 г. и са пораснали с 11%, отчита Euromonitor. Според същите данни лидерът еMAG прави 17% от тях, което значи 110 млн. лв. оборот в България. Агенцията прогнозира, че общите онлайн продажби ще достигнат милиарда през 2023 г. Световният онлайн лидер Amazon не е много активен в региона и вече е пети в страната, докато през 2013 г. е бил втори по продажби на електроника по интернет в страната, сочи проучването на Euromonitor, но без да е ясно за какъв тип стоки става въпрос.

Интернет покупките няма скоро да изместят тези във физическите магазини, макар да растат с по-бързи темпове. Според анализаторската компания Euromonitor "Технополис" е вторият най-голям играч в е-търговията в България. Никой от големите играчи не разкрива колко голям е делът на онлайн продажбите от общия бизнес, но според представители от бранша те не са повече от 10%, дори по-малко.

Все пак извън големите вериги в топ 20 има и компании с изцяло онлайн модел като laptop.bg, които показват как малки независими търговци могат успешно да развият такъв канал. Магазини като Plesio и Jar също продават активно онлайн, където правят множество кампании.

Телевизори и още нещо

Според представители на сектора от големите вериги всички продуктови категории са пораснали по продажби през 2018 г. Телевизорите остават най-търсени на пазара, следвани от бялата техника и IT продукти и смартфони. Делът на последните се увеличава през ритейл веригите, макар телекомите да остават основният канал за пласирането им. Причина за добрите продажби на телевизорите през миналата година бяха и проведените тогава две големи спортни събития - Световното първенство по футбол в Русия и зимната олимпиада в Пьонгчанг.

Според съсобственика на "Технополис" Божидар Колев изключително силен ръст има при смарт устройствата - часовници, фитнес гривни и др., както и при тротинетките, които са възникващ пазар и продадените бройки от веригата съвсем не са незначителни според мениджъра.

За тази година големите очакват ръстът да продължи. "Гоним идентичен ръст, а в края на тази година половината ни магазини вече ще са под новата ни визия, което допринася за продажбите", заяви Константин Бонев, директор бизнес развитие в "Зора ММС".

Топ 3

"Технополис България"


"Технополис България" е създадена през 1992 г., когато едноличният й собственик "Видеолукс холдинг" отваря първия си магазин в София. Съсобственици на компанията са Божидар Колев и Тодор Белчев. Днес групата има 33 магазина в България, от които 7 са в София. Приходите на "Технополис" през последните години постоянно растат, като за 2018 г. са достигнали 561 млн. лв., с почти 10% повече от 2017 г. Според доклада за Euromonitor за 2018 г. компанията е вторият най-голям онлайн търговец на техника в България след eMAG. Служителите й са нараснали леко през 2018 г. до 1776 души.

"Техномаркет България"

"Техномаркет България" оперира на българския пазар от 1992 г., като първоначално тогавашната компания майка "К енд К електроникс" на Николай Китов и Христо Кусев внася електроника. Първият магазин под марката "Техномаркет Европа" е отворен през 1999 г. През последните години контролът над "Техномаркет" се смени няколко пъти - от фирми и хора, близки до Цветан Василев, през завръщането на Китов в групата съдружници, през компания под шапката на "Благоевград БТ" до днес, когато основен акционер в нея е фирма на двама от мениджърите на компанията, работили в други дружества на депутата Делян Пеевски.

През последните години приходите на веригата постоянно намаляват и за 2018 г. са около 215 млн. лв. (220 млн. лв. на дребно), с 23% по-малко от година по-рано. Магазините в момента са общо 45 - най-широката мрежа в страната. През 2017 г. компанията успя да реши съдебните си спорове с имотната компания "Глориент инвестмънт БГ", създадена от основателите на "Техномаркет" Христо Кусев и Николай Китов, заради различни обекти в цялата страна. След като двете страни сключиха мир, компанията постепенно започна да изкупува магазини от "Глориент" в София, Пловдив, Русе и Севлиево. Служителите на веригата са намалели през миналата година с над 35% до около 685 души.

"Теленор България"

"Теленор България" е вторият по големина мобилен оператор по клиенти на българския пазар. Приходите на дребно от продажби на техника са нараснали с 40% до 203 млн. лв. през 2018 г. спрямо година по-рано. Общите приходи на телекома за миналата година са 737 млн. лв. През 2018 г. беше завършена продажбата му от досегашния собственик - норвежката Telenor, на чешката инвестиционна компания PPF Group, която купи дружествата на групата в България, Сърбия, Черна гора и Унгария. Собственик на PPF е най-богатият човек в Централна и Източна Европа - чехът Петр Келнер. През миналата година операторът пусна и електронния си магазин, който също подкрепи продажбите му на дребно.