🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николай Костов: Все още само 1% от аптечните продажби в България стават онлайн

Съсобственикът на аптеки "Ремедиум" пред "Капитал"

"Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна", посочва Николай Костов
"Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна", посочва Николай Костов
"Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна", посочва Николай Костов    ©  Надежда Чипева
"Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна", посочва Николай Костов    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

На фона на 3750 физически аптеки броят на регистрираните за продажби в интернет обекти, които са 69, изглежда пренебрежимо малък. Забележително е, че половината от тях са се появили през последните две години и половина и това следва търсенето на клиентите, които започват да пазаруват все повече онлайн. В момента законодателството не позволява на аптеките да продават лекарства с рецепта онлайн, те имат право да доставят само медикаменти без рецепта, козметика, медицински изделия, диетични и детски храни и консумативи. Асоциацията на собствениците на аптеки от години настоява онлайн аптеките да имат право да доставят и продукти по лекарско предписание, както е в голяма част от западноевропейските страни. Николай Костов е собственик на аптеките "Ремедиум" и председател на Асоциацията на собствениците на аптеки.

Увеличи ли се интересът на клиентите към покупките от онлайн аптеки през последните години?

Интересът към онлайн аптеките се увеличи драстично и съответно броят на онлайн магазините нарасна стремглаво. Вече почти всички големи и средно големи вериги имат онлайн услуги. Реално действащите силни аптеки са 30 на брой. Все още делът им от целия фармацевтичен пазар е много малък – през тях минават 1% от продажбите на лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика, защото все още не могат да се продават лекарства с рецепта. Ако се погледне през призмата на големия фармацевтичен пазар, продажбите онлайн са все още незначителни, но пък в някои категории – на определени хранителни добавки и в дермокозметиката, вече има цели брандове, при които 20% от продажбите минават онлайн. Попадайки онлайн, пациентите имат огромен избор, който не биха имали във всяка аптека. При нас например достъпните онлайн продукти вече са над 33 хиляди на брой.

Какъв е профилът на онлайн купувача?

Това са основно млади хора от големите и по-малките населени места, които купуват продукти с по-висока цена и ниска пенетрация на пазара. Търсят се продукти, които не могат да бъдат намерени навсякъде. Освен това за продуктите от високия ценови клас се получава интересният феномен на много голямата разлика в цените онлайн и във физическата аптека – онлайн цената може да бъде драстично по-ниска, отколкото офлайн. По този начин софийският пазар става национален. Софийският пазар много се различава от този в останалите градове - тук модерните аптеки са най-много и водят до силна и професионална конкуренция. Тъй като София е най-големият пазар, и цените тук са най-ниски на фона на цялата страна, особено на лекарства без рецепта, хранителни добавки и козметика. В онлайн аптеките тези цени и възможностите за промоции, подаръци, допълнителни услуги за клиентите стават видими и достъпни в цялата страна. Освен това има много брандове, които се дистрибутират регионално в столицата и нямат медицински или търговски представители в малките населени места. Изведнъж до останалата част от страната стават достъпни стотици продукти, които не са се продавали там, и това също предизвиква интерес.

Каква част от клиентите ви са от провинцията?

Около половината ни клиенти в онлайн аптеката живеят извън столицата и са от всякакви населени места, включително малки села, чиито имена чуваме за пръв път. Те купуват всичко – лекарства, скъпи хранителни добавки, козметика. Същите тези хора в малките населени места биха могли да си купуват през този канал и лекарства по лекарско предписание, така както тази възможност имат гражданите на множество държави в ЕС, САЩ и Канада. Отдавна във Великобритания, Германия и Холандия може да се пазарува така и това не създава никакви проблеми, напротив, създава предимства за потребителите, защото имат достъп през онлайн досието и рецептите си до лекарствата, които е предписал лекарят им. От Асоциацията на собствениците на аптеки, която обединява веригите аптеки в България, настояваме за електронно здравеопазване и за възможност от всяка точка на България, включително и в големите градове, където хората нямат физическа възможност да излязат от офиса или са болни и не напускат дома си, да може да се пазарува онлайн. Това би било неоценима услуга. В САЩ например аптеките предлагат такава услуга – доставка до дома до два часа след изписването на рецептата. Въвеждането на електронната рецепта в България много ще улесни този процес, не че е невъзможно да се случи и когато тя липсва. Всеки гражданин е търсил за близък или за себе си лекарство в чужбина с рецепта, написана на латински. В много държави се използват не само електронни, но и сканирани и хартиени рецепти, целта е да се улеснят пациентите. Като цяло в повечето европейски държави изписването и получаването на лекарства вече е дигитален процес. Сега виждаме, че делът на всички категории расте бързо – за здравословен начин на живот се купуват много добавки, за проблемна кожа – специфична дермокозметика. Виждаме, че за голяма част от лекарствата без рецепта има искане за спешни доставки – когато пациентът има болки, настинка, грип. Все още имаме проблем с тези доставки в по-малките населени места – дори и да сме готови за час, куриерските фирми имат графици и маршрути и посещават малки градове и села в определени дни от седмицата. Обикновено в София доставката става за един ден.

Дали доставката ще бъде безплатна зависи от самата поръчка. При нас например над 40 лева и до 1 килограм тегло доставката е безплатна. Лекарствата по принцип са леки, а средната стойност на поръчката при нас е над 60 лв., така че над 80% от доставките са безплатни за клиентите ни.

Кога пазаруват вашите клиенти – първо виждат продукта във физическата аптека и после го купуват за втори път онлайн или обратното?

Съществуват и двата варианта на пазаруване. Има клиенти, които се запознават с продукта във физическата аптека, купували са го и са го използвали и след това го купуват дигитално. Има клиенти, които са видели продукта онлайн и идват специално да го изпробват физически. Това е един допълнителен канал за връзка с клиентите, допълнителна удобна възможност за пациентите да имат достъп до различни продукти. Затова този процес се развива съвсем естествено.

Все още той е в съвсем начално състояние. В нашата аптека 25 служители се занимават само с онлайн аптеката, но има сайтове, в които за този начин на обслужване на клиентите отговарят много повече служители, например framar. Всяка онлайн аптека има своите особености. Тъй като онлайн търговията в ЕС се развива изключително бързо, и там наблюдаваме специализация на онлайн аптеките – има специалисти, които продават основно лекарства без рецепта и козметика, аптеки, които продават основно медикаменти по лекарско предписание, има и смесени аптеки. Това ще се случи по-нататък и в България, ако бъде разрешена продажбата на лекарства с рецепта.

Онлайн търговията е изключително важна за потребителите, защото по този начин получават в офиса и у дома продукти, до които трудно биха имали достъп. Много се надявам българското законодателство да бъде променено и да даде възможност на Изпълнителната агенция по лекарствата да лицензира онлайн аптеки и за търговия с лекарства по лекарско предписание.

Интервюто взе Десислава Николова