🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дестинация "Силициева долина"

Организацията Bulgaria Innovation Hub помага на български компании да стъпят на американския пазар

Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар
Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар
Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар    ©  BIH
Васил Терзиев, Иван Димов, Павлина Янакиева и Богомил Балкански помагат на българските компании да стъпят на американския пазар    ©  BIH
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Организацията Bulgaria Innovation Hub помага на български компании да правят бизнес в меката на технологиите.
  • Зад проекта стоят утвърдени имена като Павлина Янакиева, Богомил Балкански, Васил Терзиев и Иван Димов.
  • Вече 21 фирми са преминали през програмата на хъба.

Силициевата долина все още е "мястото", когато става дума за технологии. Дори и с обявяването на преждевременната смърт на офиса в компании като Twitter, както и с географското отваряне на технологичните гиганти и рисковия капитал, Долината продължава да е магнит за предприемачите. За много хора отговорът на въпроса дали една технологична компания е успяла зависи именно от това дали това е станало в технологичния хъб. Българските фирми не са изключение и много от тях рано или късно се насочват отвъд океана, за да си търсят късмета (и пазара).

Но успехът там не е въпрос на късмет. Малко български предприемачи знаят това по-добре от Богомил Балкански, бившият вицепрезидент в Google и настоящ партньор в Sequoia Capital. Затова той заедно с други утвърдени имена като Павлина Янакиева, Васил Терзиев и Иван Димов създават в края на 2018 г. Bulgaria Innovation Hub (BIH) - организация, чиято цел е да помага на българските технологични стартъпи да стъпят на американския пазар.

Досега през програмите на хъба са преминали по два випуска - или кохорти, както ги наричат - от български компании. Не всяка фирма може да участва - BIH търси такива, които вече имат продукт на пазара и по-важното - в които вече са инвестирали фондове, най-често някой от българските Eleven, LAUNCHub, Brightcap и др. Обяснението е просто - хъбът няма възможността да проверява всяка компания, така че се доверява на преценката на VC инвеститорите, които вече са свършили тази работа и са вложили средства.

Балкански поток

Интересът на българските компании към Силициевата долина не е от вчера. Немалко от тях са преминали през съветите и насоките на един човек - Богомил Балкански. "Всичките ми приятели от България, главно инвеститори, ми изпращаха един поток от български предприемачи, които идват в долината. В един момент започнах да забелязвам общите грешки, които всички те допускат", казва Балкански.

"Първо, много от тях са неподготвени да оползотворят времето си в Силициевата долина. Второ, повечето са неопитни и наивни в очакванията си какво може да постигне едноседмична или двуседмична визита. Трето, липсват им знания как да спечелят клиенти, да търсят партньори или да привличат инвестиции в САЩ. Четвърто, нямат къде да провеждат бизнес срещи освен в кафенета или в чужди офиси."

Така се ражда идеята за български хъб, който да се занимава само с този поток от фирми и да им помага да решават точно тези конкретни проблеми. В края на 2018 г. BIH се появява съвсем официално - изпълнителен директор става Павлина Янакиева, известна с работата си във фондация "Заедно в час". Янакиева и Балкански работят от САЩ, а съоснователят на "Телерик" Васил Терзиев и инвестиционният банкер Иван Димов - от България.

"Нашите цели са две: да подпомагаме успешното развитие на българските стартъпи и тяхното навлизане на американския пазар, както и да промотираме България като дестинация на иновации в Източна Европа", казва Янакиева.

Според Балкански програмата е важна, защото българският пазар е прекалено малък за разрастването на един български технологичен стартъп. "Така че пътят на всички стартъпи много бързо води до излизане от България като клиенти. Това означават три посоки: ЕС, САЩ или Азия. САЩ обаче е най-големият единен пазар и големите фирми тук дават много повече шансове на малки стартъпи спрямо консервативните европейци", казва той.

Кохортите на хъба

Програмата, разработена от екипа на BIH, се състои от 27 модула - от бизнес етикета в Силициевата долина, през създаването на американско дружество до набирането на инвестиции от фондове. След всеки модул от хъба събират оценка от участниците. Не е трудно да се предположи кои са "предметите", които са били най-интересни на компаниите - тези, свързани с набиране на средства, и какво търсят фондовете за рисков капитал в Долината.

До този момент през хъба са преминали общо 21 компании - пет през първата кохорта през октомври 2019 г. и 16 през юни 2020 г. Сред тях личат имена както на по-млади компании като Ondo, така и на по-утвърдени като Tiger Technology, Enhancv и Sensika. Първият випуск преминава през програмата изцяло физически - с програма в САЩ. Втората, разбираемо, е виртуална заради коронавируса. Именно този фактор обаче позволява да се включат три пъти повече компании.

Сред лекторите са както българи с опит в Силициевата долина, като Момчил Кюркчиев от Leanplum, Иван Осмак от GtmHub и самия Балкански, така и имена от световна величина като Боряна Стробел, която ръководи разширението на екипа на Tesla от 640 души до над 45 хил. служители. Друго известно име е Тод Рулън-Милър, бивш вицепрезидент в Next Computers на Стив Джобс.

Програмата е разделена на две части. "Първата част са модулите. Втората част е да минем детайлно през нуждите на отделните компании. Повечето от тях имат приходи между 1 и 10 млн. долара и искат да начертаят своя собствена стратегия за стъпване на американския пазар", казва Янакиева. Не всички трябва да преминат и през двете фази - изборът е изцяло техен, като цената на курса също варира според желанието им.

Как се финансира инициативата

За разлика от повечето подобни програми, насочени към конкретни държави, българският хъб е изцяло частна инициатива. Тя се финансира от няколко източника: Балкански, Терзиев и други представители на българската общност в САЩ, както и фондовете от България. Първата програма на хъба през 2019 г. е безплатна за участващите фирми, но от тази година е платена: 2 хил. долара за първата фаза или 5 хил. долара за целия пакет.

И в двата пакета обаче компаниите получават кредити за облачните услуги на Amazon Web Services на стойност 15 хил. долара, както и 50 хил. долара кредити за други услуги. Така на практика участниците всъщност имат директна финансова изгода от програмата. Плюсът за фондовете пък е, че компаниите, в които са инвестирали, биха стрували много повече, ако стъпят на най-големия технологичен пазар в света.

"Нашата идея е в две посоки - първата е чрез програмата да можем да генерираме собствени приходи. Втората е да разчитаме на перспективата на грантове от други големи фондации, което е обикновеният формат на неправителствените организации. Ние все пак сме именно това - НПО с фокус образователна дейност", казва Янакиева.

Целта на хъба е през 2020 г. да има и втора програма през есента, като това трябва да бъде и цикълът в бъдеще - през пролетта и есента. "Следващата програма не е запълнена. Оставихме я отворена и ще гледаме кандидатите през август, защото в момента все още работим с фирмите от втората кохорта. Интересът обаче е огромен и това е причината за решението да взимаме повече компании", завършва Янакиева.

Какво имате предвид под стъпване на американския пазар?

Богомил Балкански: За повечето компании става дума за физическо стъпване на пазара, но преди да се стигне дотам, фирмата трябва вече да е развила някакви продажби тук. В много случаи това означава затваряне на клиенти по други начини - с търговски екип от България или Европа. Самите фирми в програмата са в различен стадий на развитие и бизнесът им е различен, така че са в различна степен на готовност да стъпят на американския пазар. За някои от тях това е или факт, или много близо до факт, като OfficeRND, които имат офис в Атланта.

Как е изградена програмата на хъба?

Павлина Янакиева: Ние искахме да обхванем всички теми, които един стартъп трябва да може да покрива, за да е успешен и да има входяща стратегия. Някои от лекциите включваха представяне на бизнес културата и практиките в Силициевата долина. В много случаи хората не оценяват наистина колко е важен този аспект при градене на бизнес отношения. След това идва изграждането на бизнес план, ценова стратегия, дистрибуторски канали, пазарно позициониране и други.
Все още няма коментари
Нов коментар