DigitalK 2021: Пандемията породи и ускори трансформацията

Най-интересното от първия ден на технологичната конференция, организирана от "Капитал" и LAUNCHub Ventures

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Свързаност, растеж и устойчивост. Това бяха трите основни теми на първия ден от тазгодишното изцяло виртуално издание на технологичната конференция DigitalK, организирана от "Капитал" и фонда LAUNCHub Ventures. Над 20 лектори и панелисти обсъдиха най-очевидната тема: какво следва след икономическата и здравна криза, породена от COVID-19, кои технологии ще формират бъдещето и кои са нужните умения на предприемачите през идните няколко години, когато се очакват сериозни размествания.

"Капитал" събра най-интересното от лекциите на говорителите от първия ден:

Свързани и иновативни

Изпълнителният директор на Viber Джамел Агауа каза от виртуалната сцена, че комуникацията и свързаността е открила ново значение през последната година. Тенденциите показват, че каналите за комуникация вече се превръщат в канали за всичко - от разплащания до забавление. Именно плащанията са основен фокус в стратегията на Viber за следващите години - компанията вече предлага преводи на някои пазари. Другите големи тенденции според Агауа са различните начини за изразяване на хората онлайн, както и т. нар. deepfake видеа, които той нарече "колкото впечатляващи, толкова и плашещи". Заради тези течения в технологиите Viber залага преди всичко на сигурността и криптирането в продуктите си.

Алекс Кухар, директор "Технологии и бъдещи услуги" в A1 Telekom Austria Group, говори за следващото поколение мрежи 5G, най-голямата тема в света на телекомите от няколко години насам. Според него развитието на първите 5G мрежи в различни точки на света вече дава нови възможности на най-иновативните компании и производствени фабрики, а скоро тези ефекти ще се прехвърлят и върху потребителите. "Ниското забавяне на връзката не е достатъчно - тя трябва да е винаги стабилна и именно това ни дава 5G", каза Кухар.

"Иновациите идват, когато инвестираш в служители и им дадеш сигурност и автономия", каза от виртуалната сцена Лилия Месечкова, вицепрезидент в Progress. Тя посочи, че кризите през последните няколко десетилетия са довели след себе си устойчиви промени и същото се случва в случая с COVID-19, но е нужно време, за да се разбере кои от тях ще останат. Като пример тя даде разпространението и използването на информация по време на пандемията от страна на бизнеси, правителства и наднационални организации.

География на технологиите

Едва 12% от компаниите еднорози в света идват от Европа, докато 48% са от САЩ и 26% от Китай. Причините са различни - от размера на финансиране на континента, до вида финансиране. Това каза Вилем Йонкер, изпълнителен директор на EIT Digital, по време на лекцията си на тема изостава ли дигитално и предприемачески Европа спрямо другите големи икономики в света. Въпреки това Йонкер смята, че Европа е добре позиционирана за следващото десетилетие, но е нужна по-ускорена дигитална трансформация на всички сектори, както и създаването на ефективен единен дигитален пазар.

Технологичните компании в света вече струват 35 трлн. долара - от които 24 трлн. долара са американски. Това сочат данните на Dealroom, представени от изпълнителния директор и основател на компанията Йорам Вингарде. Въпреки че индустрията е доминирана от гиганти като Apple, Amazon, Microsoft, Google и Microsoft, данните показват също, че динамиката в момента е висока и новите кохорти стартъпи създават също толкова стойност, колкото и по-старите имена. Същевременно обаче Вингарде посочи, че рискът от "смъртност" - компании, фалиращи в рамките на пет години - се вдига за технологичните стартъпи и в момента е около 35%. Може би най-важната тенденция е, че Силициевата долина губи почти монополното си положение по отношение на инвестиции и еднорози, а Европа постепенно наваксва изоставането си.

Кристофър Линч, изпълнителен директор на технологичната компания AtScale, разказа защо е взел решението компанията му да развива техническия си екип основно в София. Според него целта не е само да бъде създадена силна компания, но и служители на AtScale да основат свои собствени стартъпи, така че в страната да бъде развита екосистема от хора, които правят бизнес по модел на Източното крайбрежие в САЩ.

Устойчивият бизнес е сигурен бизнес

Инвеститори и предприемачи се насочват все повече към "технологии за добро" - продукти и услуги, фокусирани върху решаване на критично важни проблеми, а не на потребителски желания. Това каза от виртуалната сцена на DigitalK Мили Шотър, партньор и комуникационен мениджър в британския фонд Bethnal Green Ventures. Според нея бъдещето на предприемачеството е насочено именно към социално отговорни идеи, към които интересът ще продължи да расте.

Бизнесите започват да мислят повече за своя екологичен отпечатък върху планетата. Това каза Любомила Йорданова, основател на стартъпа Plan A, който измерва именно въглеродния отпечатък и екологичната тежест на различни компании. Според нея в бъдеще бизнесите, включително и технологичните компании, трябва да поемат по-голяма отговорност и да бъдат по-прозрачни по отношение на вредните емисии, които произвеждат. Интересен пример, който Йорданова даде, бе за имейлите, които според данните на Plan A произвеждат толкова въглеродни емисии на ден, колкото седем милиона коли.

Киберсигурността ще става все по-сложна задача в ерата на Интернет на нещата (IoT). Това е тезата на Кун Хайсберс, бивш информационен директор към НАТО. Според него хакването на рутери, камери, коли, бебешки монитори и дори пейсмейкъри вече е възможно. В момента в света има 7 млрд. свързани устройства и този брой расте с 11% на година. Всичко това води до промени в стратегиите на екипите по киберсигурност.

"Стартъпът не е малка версия на голяма компания", каза Мат Лърнър, основател на Startup Core Strengths и инвеститор. Според него 90% от растежа на стартиращите компании идва от 10% от дейността им - трудната част е, разбира се, намирането на тези 10%. Най-често срещаната грешка сред стартъпите е липсата на фокус. "Всяка стартираща компания трябва да има своя пътеводна звезда, която следва. Но настрана от това, няма конкретен наръчник как пораснеш."

Себастиан Аристотелис, космически архитект от SAGA Architects, разказа историята за това как той и съдружника му Карл-Йохан Соренсен живяха в продължение на 100 дни на Северния полюс, в симулация какъв би бил живота на Луната. Цялата история на мисията LUNARK можете да прочетете тук.

DigitalK продължава в петък, когато програмата е фокусирана върху стартъпи, предприемачи и инвеститори.

Все още няма коментари
Нов коментар