🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Моделът на "CETIN България" - модел на успеха

Къде е разковничето една млада компания да бъде сред водещите доставчици на телекомуникационни и IT решения и услуги в България разказва търговският директор Людмила Дилова

Людмила Дилова, търговски директор на CETIN България
Людмила Дилова, търговски директор на CETIN България
Людмила Дилова, търговски директор на CETIN България
Людмила Дилова, търговски директор на CETIN България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Къде е разковничето една млада компания да бъде сред водещите доставчици на телекомуникационни и IT решения и услуги в България разказва търговският директор Людмила Дилова

През пандемичната 2020 г. търсенето на телекомуникационни услуги рязко нарасна. Услугите за крайните потребители стават все по-разнообразни, нараства фокусът върху пакетните услуги и обработката на данни.

С ускореното развитие на 5G технологията се увеличават очакванията на индустриални потребители да ползват тази технология като инструмент в своя бизнес. В силно конкурентна среда, която изисква постоянни инвестиции и качество, предимство е умелото управление на вече изградената инфраструктура. Това води до възникването на бизнес модела "мрежата като услуга" (NAAS), приложен у нас за първи път от "CETIN България". Той позволява на компанията да продължи да надгражда своята високотехнологична мрежова и IT инфраструктура и по този начин да отговори на нарастващото търсене и увеличените очаквания към комуникационните мрежи.

Създаването на "CETIN България", част от PPF Group, се основава на споделения опит от инфраструктурното разделяне между O2 и CETIN в Чехия през 2015 г. PPF Group първа в Европа признава този модел за най-ефективен и го прилага в телекомуникационните си компании в региона на Централна и Източна Европа. По този начин CETIN Group се фокусира върху подобряване на качеството на телекомуникационната инфраструктура, осигуряване на ефективно използване на ресурси и капацитет, както и прилагане на нови решения, докато мобилният оператор може да се отдаде изцяло на развитието на услугите за крайните потребители.

За това доказа ли се като успешен моделът на "CETIN България" и как отделянето на мрежата в самостоятелно дружество промени средата у нас разговаряме с търговския директор Людмила Дилова.

Как възникна "CETIN България"?

Точно преди една година, през юли 2020 г., мрежовата инфраструктура на "Теленор България" беше отделена в самостоятелно дружество - "CETIN България". Така станахме първите в телекомуникационния сектор у нас, които разделихме инфраструктурата и бизнеса на едро от частта на дребно.

Отделянето на мрежата позволи на двете компании ("Теленор" и CETIN) да съсредоточат усилията си и да се фокусират върху това, което е най-важно за съответните клиенти, а на нас ни позволи да сме по-гъвкави, по-структурирани и по-фокусирани в мисията си да осигуряваме отлично потребителско изживяване и високо качество на услугите. С гордост мога да заявя, че понастоящем в сектора на едро CETIN е сред лидерите в предоставянето на качествени телекомуникационни и IT решения и 24/7 поддръжка на местни и международни клиенти.

Какви услуги и продукти предоставя CETIN на българския пазар?

Наша първостепенна задача е да разберем, да откликнем и даже да предвидим нуждите на нашите клиенти. В CETIN проектираме, изграждаме и поддържаме висококачествени типове мрежи, предлагайки иновативни решения без компромис по отношение на сигурността.
Интересът на големи бизнеси към нашите услуги постоянно нараства, получаваме запитвания и от български, и от международни оператори, които искат да си закупят "последната миля" в България.

Компанията притежава и управлява една от най-големите електронни съобщителни мрежи в България. Използвайки нашия опит и инфраструктурен капацитет, ние сме в състояние да предоставяме услуги за свързване и отдаване под наем с национален и международен капацитет на различни български и чуждестранни клиенти. Услугите, които предлагаме, са, най-общо казано, мрежови услуги, мрежова инфраструктура за мобилни и фиксирани услуги интернет, IT и сигурност за бизнес клиенти. Като доставчик на мрежови и инфраструктурни решения на едро чрез изградената вече национална мрежа - т.нар. опорна мрежа (backbone), с оптични пръстени, с придобиването наскоро на най-голямата оптична мрежа в София, както и създавайки локални партньорства в съответните градове за т.нар. последна миля на услугата, практически предоставяме услуги от край до край.

През DWDM мрежата предоставяме данни с високи капацитети до 100 Gbps. Практиката ни включва както отдаване на капацитет под наем, така и отдаване под наем на оптика, върху която клиентът проектира и изгражда собствена мрежа, като ние се грижим за поддръжката на оптиката. "CETIN България" предоставя и връзка към глобалното интернет пространство през най-големите и надеждни международни доставчици на IP transit, както и чрез директна свързаност към местните доставчици.

Към собствената ни мрежа, която свързва всички големи градове на страната, с придобиването на "София комюникейшънс" АД прибавихме оптична инфраструктура в столицата и заедно с локалните доставчици в отделните градове сме в състояние да отговорим на всяко запитване на различни бизнес клиенти и други оператори.

Другият тип услуги, които са много търсени, включват колокация. В центровете ни за данни в София и Пловдив нашите клиенти могат да разположат собствено оборудване, да им предоставим място и да им осигурим захранване при спазване на най-високите изисквания към този тип услуга.

Какъв е профилът на вашите клиенти и какви услуги ще предлагате в бъдеще?

Стратегически партньор и ключов клиент за нас е "Теленор България", на който предоставяме услуги във всички региони на страната - компанията оперира ексклузивно технологиите и бизнес услугите си посредством инфраструктурата на CETIN.

Интересът на големи бизнеси към нашите услуги постоянно нараства, получаваме запитвания и от български, и от международни оператори, които искат да си закупят "последната миля" в България. Това ни радва, защото показва, че сме на прав път, но и ни задължава да предлагаме още по-иновативни и качествени услуги.

Обмисляме разширяване на портфолиото от предлагани услуги с въвеждането на услуги за облачна инфраструктура, професионални услуги за други оператори, както и въвеждането на бекъп услуги. В условия на преминаване към 5G и нарастващо търсене на данни нашата съществуваща организация и инфраструктура става все по-ценна и ние ще продължим да работим върху нейното модернизиране и уплътняване.

Какво отличава CETIN от другите доставчици на инфраструктура?

CETIN не е просто доставчик на инфраструктура, a микс от надеждна инфраструктура, съобразен с потребителите подход и иновативни технологични решения. Всичко това уверено извежда "CETIN България" напред като предпочитан партньор и двигател на дигиталната трансформация в страната.