🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

YouTube Shorts се изправя срещу TikTok в битката за по-млади потребители

Alphabet въвежда нов план за споделяне на приходите

YouTube залага на привличането на нови автори на съдържание чрез предложението си за работа в секцията Shorts с надеждата, че те ще бъдат стимулирани да експериментират и с други формати
YouTube залага на привличането на нови автори на съдържание чрез предложението си за работа в секцията Shorts с надеждата, че те ще бъдат стимулирани да експериментират и с други формати
YouTube залага на привличането на нови автори на съдържание чрез предложението си за работа в секцията Shorts с надеждата, че те ще бъдат стимулирани да експериментират и с други формати    ©  Reuters
YouTube залага на привличането на нови автори на съдържание чрез предложението си за работа в секцията Shorts с надеждата, че те ще бъдат стимулирани да експериментират и с други формати    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • От YouTube усилено се опитват да популяризират Shorts и въвеждат нов план за споделяне на приходите.
  • Shorts е достигнал над 1.5 млрд. регистрирани зрители месечно.
  • Социалните платформи са подложени на натиск да генерират нови приходи от реклама на фона на забавянето на разходите за маркетинг и спада на по-широкия технологичен пазар.

YouTube ще започне да предлага нови финансови стимули на създателите на съдържание, за да ги привлече от бързо развиващия се конкурент TikTok. Конкурентите в областта на социалните медии се борят за нови, по-млади потребители на фона на забавянето на цифровите реклами. Миналата седмица подразделението на компанията - майка на Google, Alphabet въведе нов план за споделяне на приходите в Shorts, своето предложение за кратки клипове, който ще позволи на авторите на съдържание да получават дял от рекламните приходи от своите видеоклипове. От YouTube усилено се опитват да популяризират Shorts, което беше пуснато през 2020 г., за да се конкурира с популярността на TikTok сред потребителите от поколението Z. През септември миналата година YouTube започна да рекламира Shorts.

Ники Ретке, вицепрезидент по управление на продуктите в YouTube, заявява пред Financial Times, че функцията за кратки клипове е придобила популярност доста бързо през последните две години. Shorts е достигнал над 1.5 млрд. регистрирани зрители месечно, което представлява три четвърти от общия брой зрители на платформата, и повече от 1 млрд. потребители, които TikTok обяви за последно през септември 2021 г. От TikTok отказаха да посочат актуални данни. Ретке обяснява, че този ръст е довел и до увеличаване на броя на авторите, които използват платформата за първи път и които са привлекли нова, по-млада аудитория. "Наблюдаваме по-голям ръст на зрителите в Shorts, а това създава повече възможности за рекламодателите", добавя той.

Конкуренция

Този ход на YouTube идва в момент, в който социалните платформи са подложени на натиск да генерират нови приходи от реклама на фона на забавянето на разходите за маркетинг и спада на по-широкия технологичен пазар. Това кара социалните мрежи да се борят за привличане на създателите на съдържание. Instagram също така представи нова функция за създаване на кратки и забавни видеа, наречена Reels, за да се възползва от популярността на така нареченото кратко съдържание.

В отчета за третото тримесечие на миналата година се вижда, че приходите на YouTube, която е част от Alphabet, са намалели с 2% до 7.1 млрд. долара, докато очакванията на анализаторите бяха за увеличение от 4.4%. Това беше първият спад в продажбите на реклами в YouTube, откакто компанията започна да отчита резултатите си отделно през 2020 г.

За разлика от тях TikTok се развива бързо. Хора, запознати с дейността на компанията, заявиха, че глобалните ѝ приходи за 2022 г. се оценяват на около 10 млрд. долара и че предлага реклама на по-ниски цени от конкурентите си. От TikTok заявиха, че техният формат предлага "кратко, лесно смилаемо съдържание, което е подходящо и забавно".

YouTube залага на привличането на нови автори на съдържание чрез предложението си за работа в секцията Shorts с надеждата, че те ще бъдат стимулирани да експериментират и с други формати, като например по-дълги видеоклипове. По-дългите видеоклипове могат да включват и повече реклами, което осигурява повече приходи както за платформата, така и за създателите им.

"Виждам, че все повече създатели на кратки видеа отиват първо в YouTube", казва Девран Амаратунга Карака, който е основател на платформата за маркетинг на автори на онлайн съдържание Kyra. "Това са създатели, които имат стремеж да бъдат и създатели на дългометражни видеоклипове."

Според информация на създатели, които работят с Kyra, средният приход от хиляда гледания в TikTok е 0.03 долара, малко под 0.04 долара в YouTube Shorts от съществуващ фонд за съдържание, но далеч под 4 долара за дълготраен видеоклип в YouTube.

Лиза Нгуен започва да прави готварски видеоклипове в TikTok през 2019 г., но твърди, че оттогава е открила по-добра ангажираност и бизнес в своите видеоклипове в YouTube, които представляват около 80% от приходите ѝ като автор. Сега Нгуен има повече от 4.25 млн. абонати в YouTube, докато в TikTok те са около 3 млн.

"След като започнах да набирам скорост [в YouTube Shorts], започнах да мисля за създаване на дълготрайно съдържание", казва тя. "Понякога е предизвикателство да разбереш как да побереш количество информация в една минута, а предимството [на YouTube] е, че мога да публикувам и дълги материали."

По-високи приходи за авторите

Очаква се приходите на авторите в Shorts да се увеличат значително с новия план за споделяне на приходите, тъй като в момента паричните средства се печелят основно от партньорства с марки и от фонд за съдържание в размер на 100 млн. долара от YouTube, който ще бъде заменен от плана. За да се включат в новата схема, създателите на кратки видеоматериали в Shorts трябва да имат повече от 1000 абонати и определен брой гледания. YouTube осигурява на създателите на къси видеа 45% от приходите от реклама в сравнение с 55% за по-дългите видеоклипове.

YouTube осигурява на създателите на къси видеа 45% от приходите от реклама в сравнение с 55% за по-дългите видеоклипове.

В миналото от YouTube са намалили приходите от реклами, показвани по време на видеоклипове. Shorts обаче показва реклами между клипове, създадени от различни хора. Поради тази причина YouTube събира всички приходи от реклами, свързани с Shorts, след което разпределя печалбите на създателите, приспадайки таксите за музикални лицензи.

В TikTok само 4% от най-добрите видеоклипове на автори с поне 100 хил. последователи имат право на 50% дял от приходите от реклама. Въпреки че ТикТок бързо набира популярност и се възприема като ожесточена конкуренция от по-старите си съперници в областта на социалните медии, от видео платформата се борят с вълни от опасения за сигурността в световен мащаб, което доведе до призиви от високопоставени политици в САЩ за пълна забрана на приложението. TikTok обяви, че работи с федералното правителство на САЩ, за да отговори на опасенията.

През януари 2021 г. Индия окончателно забрани платформата от съображения за национална сигурност, като по този начин отне TikTok от около 470 млн. души в Индия, които използват социални медии, което е с повече от една трета от цялото население на САЩ, според данни на компанията за медийни анализи comScore.

Трима творци, които разговаряха с Financial Times, посочват достъпа до Индия като едно от предимствата на YouTube. "Когато YouTube се появи, това беше платформа, която можеше да бъде видяна от свежи очи, особено след като завладя страни като Индия, в които не бяхме попадали преди", сподели Авни Дешмух от британско-индийското дуо създатели Iconicakes. YouTube също така добави функции за пазаруване в Shorts. Те позволяват на рекламодателите и създателите да рекламират продукти във видеоклиповете и които планира да представи по-късно тази година.

Бен Фостър, който е управляващ съдружник в медийната агенция The Kite Factory, смята, че YouTube Shorts е от решаващо значение за усилията на компанията майка Alphabet да запази господстващата си позиция, тъй като новите поколения се отказват от Google.

"По-младата аудитория вече използва TikTok за проучване на продукти, видеоклипове от вида "как да" и проучване на факти. Всички дейности, които преди това бяха доминирани от Google", казва той. "И така, YouTube Shorts се превърна в механизъм за защита на далеч по-широки приходи от реклама."