Как да се справим със страха от летене

Курсове с пилот и психолог помагат на хората да преодолеят притесненията си

Темата накратко
  • Всеки четвърти човек изпитва страх от летенето, но той е преодолим.
  • В България вече също се провеждат курсове с пилот и психолог, които помагат за справянето с авиофобията.
  • Няколко съвета, които ще направят полета ви по-спокоен.

"Имам паник атаки всеки път, когато трябва да летя, независимо че работата ми изисква често пътуване със самолет", казва българката Д.М., която дълго време е живяла във Великобритания и преди ковид пандемията е прекарвала много време във въздушното пространство между София и Лондон. Румен Николов споделя, че ръцете му се потят при турбуленция. Иванина Петрова сънува, че по време на полет става, отваря вратата и изхвърча от самолета. Иначе най-големият ѝ страх е свързан с тероризма - представя си, че някой може да повреди нарочно двигателите.

Описаните притеснения не са изключение: всеки четвърти човек изпитва страх или дискомфорт от летенето, състоянието се нарича още аерофобия/авиофобия или птеромерханофобия и е заведено като DSM-5 от Американската психиатрична асоциация.

Именно този често срещан страх кара Марио Бакалов, пилот на самолет Airbus A320 на Lufthansa, с над двайсетгодишен стаж, и Елена Пенчева, която е член на Европейската асоциация по авиационна психология, да организират курс за страха от летене. Капитан Бакалов е участвал множество пъти в подобни тренинги, а Пенчева е сред 42-мата сертифицирани авиационни психолози в Европа и началник на Лабораторията по авиационна психология и безопасност на полетите към Транспортна болница.

В България има само двама сертифицирани психолози. За да поддържа акредитацията си към ЕААП, Елена Пенчева е необходимо на всеки 5 години да има поне по две обучения, организирани и признати от асоциацията.

В курсовете за страх от летене участниците са ограничени до дванадесет, за да могат организаторите да обърнат внимание на всеки един със специфичните му проблеми - "големите групи няма да са ефективни".

Причините за авиофобията могат да бъдат: неприятни преживявания като турбуленция, инциденти, чувство за липса на контрол над ситуацията, страх от височини или клаустрофобия. Децата рядко изпитват страх от летене, това е състояние, което се развива с възрастта и е пряко свързано със страха от смъртта. Неизвестността и недостатъчните знания за авиацията също допринасят за тревожността.

"Когато липсва информация, започват да се развиват катастрофичните мисли", смята Елена Пенчева, която съветва да избягваме така нашумелите през последните години научнопопулярни филми и поредици за авиационни катастрофи. Някои хора може дори да развият страх от страха, че по време на полета ще направят паник атака, с която няма да могат да се справят. "Важното е да знаете, че всичко това е преодолимо, дори паник атаките и клаустрофобията", казва Пенчева. Това дава надежда на Д.М., която от пандемията насам пътува само с кола, влак и автобус: "Отнема ми цяла вечност да стигна. Имам толкова много възможности из Европа и Америка, свързани с работата ми, а страхът ме ограничава."

За да преодолеем страха, трябва да го разберем

След атентатите в САЩ на 11 септември новите регулации изискват пилотската кабина да бъде заключена. Марио Бакалов си спомня как като малък е надничал и даже влизал в кокпита. Той обяснява: "Доказано е, че хората се успокояват, когато са информирани какво се случва по време на полет, какви тренинги сме минали ние и кабинният екипаж, как е конструиран един самолет." Голяма част от страха на Иванина Петрова например е свързан със звуците на двигателя при излитане, при ускоряване - детайли, които също ще бъдат разгледани в курса. Целта е да се разбият митове като тези, че турбуленцията или светкавиците са опасни.

Турбуленция

"Последният ми полет към България беше с ужасна турбуленция и нещо в мен прищрака. Оттогава отказвам да летя, става ми зле, дори само като изпращам някого на летището", казва Д.М. "Турбуленцията е неприятна, но не е опасна", категоричен е капитан Бакалов. Има три причини за така наречените въздушни ями: турбуленция, свързана с лошо време, например фронтове и буреносни облаци; турбуленция близо до планина, например над Алпите или някога при кацане в София заради Витоша. В зависимост от посоката вятърът се завихря и може да стане турбулентен.

И третата е CAT (clear air turbulence), или турбуленция в ясно небе, най-вече на по-голяма височина и при силни ветрове, например т.нар. jet streams. Представете си тези струйни течения като дебели и дълги хоризонтални и продълговати канали от много бързо духащ вятър, до 300 км/ч. Първите два типа турбуленции са лесно предвидими, защото съществуват надеждни метеорологични радари, които показват буреносните облаци и пилотите ги избягват. "При третия тип прогнозата е по-трудна и невинаги успешна, но пък има установена практика между пилотите да се предупреждаваме взаимно, когато някой прелети такава зона", казва Марио Бакалов.

Съществува и още един друг тип турбуленция, без метеорологичен произход. Това са аеродинамичните следи и завихряния от друг самолет, наречени wake turbulence, които имат същия ефект като другите турбуленции.

"Какъвто и вид да е турбуленцията, тя не може да навреди на структурата на самолета заради гъвкавостта на материалите, използвани в самолетостроенето", казва капитан Бакалов. И обяснява, че всяка машина е преминала през wing break test при одобряването ѝ, където крилата изкуствено се огъват до няколко метра вертикално, преди да поддадат.

"По време на тези контролни полети се използват сили, които трудно биха се намерили в природата. И все пак турбуленцията може да бъде опасна, когато се появи неочаквано и когато пътниците или членове на екипажа не са със затегнати колани на местата си", напомня пилотът. Наскоро самолета, който управлява, го удря светкавица по време на полет, чува се силен гръм, усеща се удар - "но това е нещо нормално, самолетите са проектирани така, че това да не им влияе".

Обръщане към собствените ресурси

Елена Пенчева предпочита да избягва термина страх - "казвам тревожност или неприятно изживяване". А още по-важно според нея е да се работи в посока приемане на страха. От 2010 г. е консултирала множество хора с авиофобия - "няма човек, който след това да не е успял да преодолее безпокойството си и да не е летял". Тя си спомня за неин клиент, който три пъти спирал самолета, за да слезе, преди да излети, защото го е страх, но вече е преодолял ужаса и лети редовно.

"Важното е да научим човека как да се свърже със собствените си ресурси и да си върне контрола върху мислите, емоциите и реакциите си. Това може да стане и с дихателни практики", казва психоложката. Чакането по летищата през последните години също допринася за изнервяне и покачване на напрежението. Другият ѝ съвет е да опитаме да пуснем контрола. Пилотите и екипажът са обучени да се справят, това не е наша отговорност - "но ние можем да се научим да контролираме собствените си мисли и емоции". Елена Пенчева е инструктор по оказване на спешна психологическа помощ, обучава членове на летателните екипажи да оказват подкрепа на колегите си в трудни психологически моменти. Членовете на кабинния състав са добре обучени - "те знаят как да реагират, когато пътници изпаднат в паника и се стигне до хипервентилация, доверете им се".

Алкохолът на борда

Пътниците често пият алкохол, за да притъпят тревожността, но това е противопоказно и дори я засилва. "Някои клиенти ми доверяват, че се напиват, надрусват се с успокоителни хапчета, за да не помнят нищо, но като кацнат, това толкова ги скапва, че не стават за нищо", казва психоложката. Дори чаша вино или малка бира имат много по-голямо въздействие върху организма на височина 2000 - 2500 м.

Елена Пенчева обяснява, че нерядко пътниците, които са се напили или буйстват по време на полет, всъщност се държат по този начин, защото се опитват да потиснат страха. Затова подчертава, че първото правило е да признаете страха си и да се изправите срещу него.

Авторитет вместо анонимност

Разпознаваемият образ или авторитетът играят ключова роля за постигането на доверие. Затова и Марио Бакалов постоянно показва, чрез снимки на сайта или в социалните мрежи как изглежда кабината отвътре, снима видеа с приземяване на самолетите. Въпреки че живее във Франкфурт и работи за германска компания, постовете и статиите му са на български език. "По време на полет винаги информирам пътниците какво се случва, без значение дали са закъснения, промяна в полета, всеки е необходимо да е информиран, важно е да имаме личен контакт", казва капитан Бакалов.

"Следя публикациите и все едно го познавам, затова искам да изкарам курса, за да получа от специалист повече информация", казва Д.М., въпреки че тя е обмисляла вече варианти и като хипнотерапия в Лондон.

Нискотарифни компании и икономична класа

Тенденцията в авиацията през последните години с масови нискотарифни полети, която се възприе от повечето компании, е свързана със загубата на ред удобства, най-вече с намаляването на разстоянието между редовете на седалките. Така в самолета се побират повече пътници, но икономичната класа става още по-неприятна за хората, които изпитват страх от летене. "Консултирам пилоти и кабинен състав и на Wizz Air, и на Rayanair и може комфортът да не е толкова голям, но летенето с тях е безопасно, защото изпълняват всички стандарти на световната и Европейската агенция по безопасност", казва Елена Пенчева.

"Истината е, че от 1970 г. насам 2023 г. е най-сигурната година - 4.6 милиарда души са летели, има 80 загинали", казва пилотът. Всеки загубен живот е трагедия, но жертвите от катастрофи с коли са много повече, подчертава той. Когато има авиопроизшествие, целият свят научава, но е важно да поставяме новините в перспектива.

Актуална информация за следващи курсове Марио Бакалов публикува на страницата си mariobakalov.com. Има и YouTube канал.

Препоръки:

1. Не опитвайте да заглушавате страха, вместо това го анализирайте и работете за преодоляването му.

2. Не пийте алкохол преди и по време на полет - дори чаша вино или малка бира може да засили напрежението и тревожността.

3. Оставете управлението на самолета на пилотите, ние можем да контролираме само мислите и емоциите си.

4. Фокусирайте се върху дестинацията, към която летите, обикновено тя е приятна, свързана с ваканция или посещение на близки и приятели, а дори да е по работа, вероятно носи ползи.

5. Упражнявайте дихателни техники, релаксация, медитация.

6. Ако имате избор, изберете място над крилата.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    xaq36646886 avatar :-|
    xaq36646886

    Информираността е хубаво нещо, но недостатъчно за преодоляване на страха. Най-важното е човек да осъзнае, че и косъм не може да падне от главата му, ако не е предопределено по Божията воля. И дали ще се возиш на самолет, влак или велосипед е без значение от гледна точка на сигурността, защото всичко може да се случи навсякъде. А статистиката и теорията на вероятностите няма как да ти помогнат. Когато човек е с чиста съвест, чисто сърце и ум, няма причини да се страхува и може да се уповава на Бог.

    Нередност?
Нов коментар