🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Германските корабособственици искат яснота от Берлин за зелените регулации

Кабинетът изостава в трансформирането на изискванията на ЕС

Германия е седмата по големина корабна нация в света
Германия е седмата по големина корабна нация в света
Германия е седмата по големина корабна нация в света    ©  Reuters
Германия е седмата по големина корабна нация в света    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Групата на германските корабособственици VDR призова правителството в Берлин да приеме законодателство в изпълнение на изискванията на Европейския съюз за включване на сектора в системата за търговия с въглеродни емисии на блока. Кабинетът изостава в трансформирането на споразумението на ЕС от края на 2022 г., което изисква от корабособствениците да купуват въглеродни разрешителни от ЕС, за да се задействат инвестициите в по-екологични технологии, в национално законодателство, заяви VDR на годишната си конференция.

"За нас крайъгълен камък на дейността ни е не само сигурността при планирането, но и осигуряването на еднакви конкурентни условия в международен мащаб", казва управляващият директор Мартин Крьогер, като посочва, че все още няма проектозакон.

ЕС иска корабите да плащат за 40% от емисиите си от тази година, като през 2025 г. те ще нараснат на 70%, а през 2026 г. - на 100%, се казва в закона на ЕС, който беше приет през 2023 г. С него корабоплаването се изравнява с това на заводите и електроцентралите, които отдавна са включени в схемата, като ги принуждава да намерят начини за намаляване на емисиите.

VDR смята, че ценообразуването на емисиите трябва да се извършва последователно в целия свят, а не по фрагментиран начин. "Не искаме да плащаме два пъти за едни и същи емисии", казва Крьогер.

Корабоплаването е причина за близо 3% от световните емисии на CO2, но декарбонизацията му е трудна задача, тъй като едва сега започват да се появяват търговски жизнеспособни технологии.

През 2023 г. Международната морска организация IMO към ООН определи цел за глобалните корабна флота, която доставя близо 90% от търгуваните стоки в света, да постигне нулеви нетни емисии "до или около" 2050 г. Независимо от европейските намерения, все още липсва консенсус относно икономическите мерки, сред които и таксата за въглеродни емисии, която би намалила ценовата разлика между изкопаемите и зелените горива.

Според консултантската компания в сектора Clarksons морската индустрия трябва да инвестира около 3 трлн. долара за елиминиране на емисиите през следващите няколко десетилетия, без установен начин за покриване на тези разходи. Усилията на IMO за подобряване на глобалните усилия за постигане на нетни нулеви емисии до 2050 г. са в разрез с желанията на някои страни, включително и Китай.

Търговският флот на Германия се състои от 1800 кораба с 47 млн. бруто регистър тона, което прави страната седмата по големина корабна нация в света. Германия е най-големият оператор на контейнеровози с 29 млн. тона.

VDR каза, че отклоненията от маршрута за избягване на Червено море заради атаките на йеменските хути струват на операторите 1 млн. долара на курс, макар че ситуацията за германските кораби се е облекчила.