🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените мнения и становища обаче са само на автора (авторите) и не отразяват непременно мнението и становището на Европейския съюз. Нито Европейският съюз, нито предоставящият орган носят отговорност за тях.
съфинансиран от Европейския съюз

Брюксел освобождава малките ферми от екологичен контрол

EК предлага и значително смекчаване на екологичните правила въпреки критиките, че "окастря" амбициите си за зелено фермерство

Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Темата накратко
  • Предложенията за промени включват и разхлабване на някои от екологичните изисквания.
  • Те са в отговор на мащабните земеделски протести в Европа.
  • ЕК предлага и мерки за засилване на позицията на фермерите в хранителната верига.

Малките стопанства с площ под 10 хектара да бъдат освободени от проверките за спазване на екологичните изисквания, които сега са условие, за да получат европейските си субсидии. Част от самите екологични правила пък (т.нар. Добри земеделски и екологични условияq или ДЗЕУ), които изискват поддържане на определени проценти постоянно затревени площи, непроизводствени площи, минимална почвена покривка, ротация на културите др., ще бъдат значително смекчени и някои ще станат доброволни.

Това са ключовите предложения на изпълнителната власт на ЕС в обещания пакет за намаляване на административната тежест на Общата селскостопанска политика (ОСП). Той включва и възможности за повече гъвкавост на държавите членки при прилагането на земеделската политика. Пакетът беше представен в края на седмицата, като промените в наредбите се очаква да бъдат финализирани след срещата на министрите на земеделието в края на месеца.

Мерките идват в отговор на продължаващите на места масови фермерски протести в Европа заради сложните екологични изисквания на ЕС, нелоялната конкуренция от евтин внос от трети страни, включително Украйна, които потискат цените на пазарите, и повишените разходи на фермерите заради ефектите на войната. В комбинация с политическите битки в навечерието на изборите за Европейски парламент брюкселските бюрократи показаха, че са готови на сериозни отстъпки.

Те обаче са силно критикувани от природозащитните организации, които ги обвиняват, че обричат зеленото фермерство в Европа на провал и окастрят амбициите за по-екологично селско стопанство на континента в името на политическите си цели.

По-малкото зло?

Освобождаването от контрол за екоизискванията ще засегне 65% от получаващите подкрепа от ОСП земеделци, които обаче обработват само около 10% от общата земеделска площ, съобщава комисията, подчертавайки, че това ще намали бюрокрацията за много голям брой фермери, като същевременно няма да засегне сериозно амбициите на ОСП за околната среда и климата.

Брюксел получи предложения за промени от четирите основни земеделски организации в ЕС, както и от страните от ЕС и от Европейския парламент, но отхвърли най-мащабните от тях, които биха застрашили целите на Зелената сделка. Сред тях бяха например призивите на държавите членки да се отложи прилагането на "социалните условия", механизмът, свързващ субсидиите от ОСП със зачитането на социалните и трудовите права на земеделските работници от страна на земеделските производители.

Не така мисли обаче неправителственият сектор. Изпълнителната власт на ЕС беше остро критикувана от редица организации, че "се ръководи само от краткосрочни политически ползи преди изборите за ЕС", че не е направила оценка на въздействието на предложените промени, а се оправдава с мотива за "политическа спешност".

Понижаване на екологичните изисквания

Освен освобождаването на малките ферми от екоконтрол Европейската комисия предложи и смекчавания на правилата в шест от деветте стандарта за добри земеделски и екологични условия (ДЗЕС), от които зависят плащанията по ОСП. "Тези изключения могат да бъдат определени за целия период на ОСП в стратегическите планове на ОСП", се казва в прессъобщение на ЕК.

Ето кои са промените:

  • ДЗЕС 1 изисква поддържане на постоянно затревени площи, като площта им може да е с максимум 5% по-малка спрямо референтната 2018 г. Сега държавите членки могат да "коригират" това референтното съотношение еднократно през 2023 - 2027 г. Въвежда се и дерогация за задължението за повторно засаждане на пасища.
  • ДЗЕС 5 изисква техники срещу деградация на почвите. Държавите членки ще могат да освобождават от това изискване определени култури, видове почви и системи за отглеждане на култури.
  • ДЗЕС 6 са изисквания за минимално покритие на почвите и избягване на оголването им в чувствителни периоди. Сега държавите ще имат повече гъвкавост при установяването на чувствителните периоди и практиките за това, като се имат предвид техните национални и регионални условия.
  • ДЗЕС 7 сега изисква задължителна ротация на културите. С промените фермерите вече ще могат да избират или да редуват културите, или да ги диверсифицират според условията. За целта страните членки ще трябва да включат и опцията за диверсификация на културите в своите стратегически планове.
  • ДЗЕС 8 сега изисква 4% от обработваемите площи да бъдат предназначени за непродуктивни елементи като угари и това е условие за получаване на субсидии. Това вече няма да е задължително, а доброволно и избралите да го правят ще получат допълнителна финансова подкрепа чрез екосхема, която всички държави членки ще трябва да разпишат в своите стратегически планове. Това е и най-важната отстъпка и за нея особено настояваха протестиращите фермери.
  • ДЗЕС 9 сега забранява преобразуване или разораване на чувствителни към околната среда постоянни пасища в зони от "Натура 2000". С промените се въвеждат изключения.

В добавка комисията предлага да се удвои броят на разрешените промени в стратегически планове за ОСП всяка година, за да се гарантира, че страните могат по-често да адаптират плановете към бързо променящите се условия. Промените също така освобождават страните членки от задължението да преразгледат своите стратегически планове до 31 декември 2025 г. и да ги актуализират с новите специфични закони за околната среда и климата в ЕС.

Стратегическите планове на ОСП разпределят 32% от общия бюджет на ОСП (около 98 млрд. евро).

ЕК предлага и мерки за засилване на позицията на фермерите в хранителната верига

ЕК е представила в понеделник и идеи за подпомагане на фермерите във веригата за доставка на храни. Документът, споделен с държавите от ЕС, е отговор на исканията на производителите за по-справедливо възнаграждение за техния труд. В него се признава, че "малък брой големи компании" доминират в хранително-вкусовата промишленост, докато селскостопанският сектор остава силно фрагментиран и съставен предимно от малки и средни предприятия.

Предложението на ЕК е на първо място създаване на "обсерватория", която да следи търговските практики, маржовете и разходите във веригата на доставки на селскостопански храни в ЕС. Учредителната среща е насрочена за юни.

След лятото ЕК предлага да въведе нови правила, за да гарантира трансгранично прилагане на директивата на ЕС за нелоялните търговски практики. Допълнителните мерки ще има за мултинационални компании за храни и търговия на дребно, които заобикалят това законодателство, като работят в множество държави - членки на ЕС. Франция например многократно е искало засилване на тези разпоредби, тъй като те позволяват на търговците на дребно да преместват центровете си за покупки от страни, където националното законодателство е по-строго - като Франция, в държави членки, където правилата са по-хлабави.

Друга мярка, която се обмисля, е затягане на правилата за договорите между фермери и търговци.

Предложенията събират положителни реакции от земеделските организации като Copa-Cogeca, най-голямата в ЕС, и други.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар