Как се пътува до Антарктида и назад

Сред ледниците наука се прави само в екип, в суровите условия е най-силно усещането за общност

Българската антарктическа база на остров Ливингстън
Българската антарктическа база на остров Ливингстън
Българската антарктическа база на остров Ливингстън    ©  Иглика Трифонова
Българската антарктическа база на остров Ливингстън    ©  Иглика Трифонова
Темата накратко
  • За 32-ата българска антарктическа експедиция
  • Как се пътува до Антарктида: от козметиката до дрехите и интернетът на базата
  • Как се изгражда сплотена общност, която има ясна цел

На 15 февруари 1874 година в градчето Килки, близо до Дъблин, е роден един от най-известните изследователи на Антарктида, Ърнест Шакълтън. 150 години по-късно - на 15 февруари 2024 година, научноизследователският кораб "Св. св. Кирил и Методий" (НИК421) прекоси останалите мили от южния Атлантически океан до брега на град Комодоро Ривадавия в Аржентина, за да доведе до континента част от 32-ата национална антарктическа експедиция, откъдето щяхме да продължим пътя си към България.

Първите снимки в телефона ми от деня на годишнината на големия Шакълтън са от нощното небе над океана - след близо две седмици виждахме звезди! За първи път в живота си видях съзвездието Южен кръст, служило десетилетия наред като навигационен ориентир на мореплавателите, а Луната беше обърната наопаки. Насред океана, далече от светлинното замърсяване на човешките ни градове, магията на Млечния път буквално осветяваше нощта. Усещането за безвремие и "безземие" завърза поредното възелче от огърлицата емоции, с която пътуването до Антарктида завинаги окичи душата ми.

Простете сладникавия тон, но аз още дълго ще разплитам нишка по нишка пренаситените от изживявания сетива от пътуването, което ме отведе до Българската антарктическа база на о-в Ливингстън, на 13 811 км от родната ми София.

Подготовка

Проектът, с който исках да пътувам заедно с учените, беше одобрен. Бях мечтала за този момент от близо десет години, откакто срещнах проф. Христо Пимпирев и неговата "ледена любовница", както нарича континента двигателят на българската антарктическа програма. Започнах да заделям купчина няколко месеца преди пътуването ("на мама ѝ личи ентусиазмът", коментираха децата ми). Благодарение на натрупания опит от десетките водени от Българския антарктически институт. ежегодни експедиции до о-в Ливингстън, получих доста подробни препоръки как най-добре да се подготвя за пътуването. От задължителните няколко ката леки, топли и "дишащи" дрехи, и водо- и ветроустойчиви връхни, до слънчеви очила с висока UV защита заради изтънелия озонов слой над южния континент. Нямаш нужда от прекалено много дрехи - и на базата ни на острова, и на борда на кораба има перални и сушилни машини.

Личната козметика избрах внимателно - предупредили ни бяха да внимаваме да не замърсяваме с микропластмаси все още чистите антарктически води. Друго и да пропусне човек, непременно трябва да си вземе слънцезащитни кремове с висок фактор - и вятърът, и силните слънчеви лъчи могат сериозно да ти навредят. В рамките на няколко дни щяхме да преминем от януарските температури в София, през 35-те градуса под аржентинското слънце, до бръснещия вятър, който караше иначе невинните +4-5̊⁰С да ти напомнят близостта на полюса. Добавих пощенски марки и пликове - пощенският клон на Българската антарктическа база е с код 1090, има си помещение на базата, печат и делегиран представител на "Български пощи", но няма продажба на пощенски материали. И нещо много лично добавих - флаг, който децата ми бяха отпечатали с наша снимка. За пътуване до края на света ти трябва котвата-семейство.

От Аржентина до Чили и през протока Дрейк

За да стигнем до Антарктида, летяхме с презокеански и вътрешен редовен полети, се качихме на автобус от аржентинския град Рио Гажегос до Пунта Аренас в Чили. Дотук, макар и дълъг, пътят беше предвидим. Метеорологичните условия диктуваха колко време ще продължи следващият етап. Изненадах се с каква лекота приех зависимостта ни от ветровете във времената на постоянните крайни срокове и припряно плануване до последния детайл - още нещо, което научаваш от хората в науката.

Наложи се да изчакаме подходящи условия, за да се качим на специално наетия от португалската антарктическа експедиция чартърен полет. Експедициите често споделят превоза си - проф. Пимпирев го нарича антарктическо стопаджийство, нали така са се придвижвали години наред българските експедиции до придобиването през 2022 г. на първия ни научноизследователски кораб. Международната солидарност и сътрудничество е характерно за хората, занимаващи се с наука. С кацането на о-в Кинг Джордж ние вече бяхме на Антарктида, но до българските земи на о-в Ливингстън предстоеше още път. Тук ни чакаше екипажът на нашия НИК 421. Тъй като антарктическите бреговете не са особено гостоприемни за кораби, придвижването и пренасянето на багажи от сушата до кораба и обратно става със специални лодки модел "Зодиак", качването и слизането от които невинаги показват най-елегантната ти, неподготвена за упражнението същност, отгоре на всичко, докато си облечена в задължителния защитен водолазен костюм тип "Викинг".

На връщане пътувахме пет дни на борда на НИК 421 - през протока Дрейк до брега на Аржентина, откъдето ние продължихме със самолет до Буенос Айрес, а оттам по изпробвания презокеански маршрут до София, а екипажът на кораба потегли за още 45-дневното си плаване до България. Признавам си, че колкото и драматично и до известна степен дискомфортно е преминаването през бурните води на Дрейк, не бих заменила пътуването именно с научноизследователския ни кораб за някой от по-бързи круизни кораби, които пътуват покрай най-външните части на антарктическия архипелаг. Защото искам да вярвам, че Антарктида ще остане място за наука и знание, а не за туризъм и развлечение.

Най-южният остров на България

Със стъпването си на борда на НИК 421 ние бяхме на родна територия. След още две нощувки, ново непредвидено забавяне заради времето и първите спиращи дъха гледки от Антарктида, седмица след отпътуването ни от София слязохме на брега на залива Емона на о-в Ливингстън, където е разположена изследователската база "Св. Климент Охридски", насред множеството топоними на острова с български имена.

Посрещнаха ни останалите членове на експедицията с домашно приготвена пита и купички сол и мед. В "голямата къща", където са столовата и кухнята, попадаш сякаш "на вилата на баба и дядо" (реакция на децата ми). Нямаш нужда от адаптор за контактите. Чаят е билков. Близо до първата постройка на острова - "Куцото куче" - има указателни табели с разстоянието до всички населени места в България, където са родени учените, работили на базата.

В параклиса освен автентично изписаните икони има свещи в сандъче. Паметникът на кирилицата оглежда залива отвисоко. На леглото ми има възглавничка с извезани от нечия баба герои от приказки по калъфката. Във всеки свободен ъгъл в различните приличащи на нашенски хижи постройки са разположени лавици с книги. Помещенията се отопляват и са уютни, но сковаваните на ръка дървени ламперии те сгряват още повече със силата на мечтите на хората, направили това малко селище на края на света възможно.

Разговорите са по нашенски шумни, в центъра им е споделената страст по наука. "Вижте какъв фосил открихме днес!" "А пък като се спуснах да видя как са датчиците ми в цепнатината на ледника." Тази година научните проекти, финансирани от МОН чрез конкурс, организиран от Националния център за полярни изследвания, проучваха геоложкия и палеонтоложки състав на различни местности на острова и водите около него, биологичните особености на рибите в тези климатични условия и потенциални патогени в променящия се климат, набираха нови данни за ледниците чрез поставените датчици в цепнатини им.

Освен за българските проекти базата ни беше домакин и на няколко чуждестранни учени. Наука се прави в широки екипи, а и поддръжката на базата изискват сериозна спомагателна инфраструктура - електро- и ВиК инженери, логистици, алпинисти, механици, енергетици, строители, полеви асистенти, готвач, лодководач. Там не разчиташ нито на железарията за допълнителни части, нито на магазина за замяна - наоколо витае наситено усещане за общност. Лекар има, но и всеки следи за безопасността на другите. Екипът за поддръжка се справя ефикасно и без излишен шум с възстановяване на тока след буря, всеки помага както може на други екипи, включително и на строителната бригада да завърши новия лабораторен комплекс.

Записите, които направих с повече от 25 души за моите "Картички от пощенски клон 1090", свидетелстват за многообразието от професии, които могат да те отведат до Антарктида, но са и вълнуващи разкази за мечти и важността да работиш в екип. В тези големи екипи сме и ние - хората, чиято цел е да популяризираме науката и учените чрез различни изразни средства - фотограф, оператор, журналист, музикален редактор и организатор на събития за наука.

Остров Ливингстън, на близо 14 000 км от страната ни, е най-отдалеченото кътче от България и място, където общностното усещане е толкова силно, общата цел да доведеш усилията си и тези на колегите до завършек, да постигнеш в името на по-голямата кауза на знание за човечеството, че ти се иска този дух да се пренесе и обратно в "континенталната" ни родина.

Неочаквани открития

Още дълго имам да разплитам нишките на ярките, плътни възелчета емоционална тъкан, в която за мен се превърна Антарктида, но наред с това научих много за себе си. Ето някои неподредени открития.

Антарктическият пейзаж - и изолираност от останалия свят - е най-близкото усещане, че си стъпил на друга планета. Колоритът на привидно монохромните ледници, почти неразличимите контури между облачното небе и приглушеното синкаво-синьо на океана са всъщност изключително нюансирани. Въпреки че нито за миг не почувствах каквато и да било тревожност, гледката на кораба в залива ми създаде отчетливо усещане за сигурност. Не съзнавах колко тихо е на Ливингстън, докато птиците не се върнаха в Атлантическия океан. В антарктически води не видях изплували на повърхността водорасли. Плаващите айсберги са истински величави гледки, чак забравяш колко опасности крият и че всъщност те са се откъснали от ледниците, често заради затоплянето на климата.

Пингвините са истински позьори и много фотогенични, а тюлените се раздвижват внезапно и на живо бързото им припълзяване е много по-елегантно (и плашещо), отколкото си си представял. Преди да изкараш три дни в протока Дрейк, няма как да знаеш, че не страдаш от морска болест.

Но най-ярките ми антарктически спомени ще останат хората. Личностите, благодарение на чиито технологични нововъведения и в открития океан, и на о-в Ливингстън имаш достъп до интернет. Изключително професионалният екипаж на първия български научноизследователски кораб, които освен умели мореплаватели знаят и как да помогнат на учените на борда да събират проби от дъното на океана, и как да отбележат топло рождени ден на борда. Изследователите, които работят за следващите поколения и за цялото човечество.

Българската антарктическа база на остров Ливингстън функционира от края на декември до края на март. Групите пътуват натам и обратно с различни графици, съобразени с възможностите на базата и нуждите на всеки отделен проект. На 3 април в пристанище Варна пристигна и научноизследователският кораб "Св. св. Кирил и Методий". Националният център за полярни изследвания започва планирането на 33-ата българска антарктическа експедиция.

Любов Костова беше дълги години директор на Британския съвет в България, а от 2023 г. е независим консултант по образователни, научни и културни проекти, член е на настоятелството на фондация "Красива наука" и води партньорствата и комуникациите на фондацията. Завършила е индология и е превела над 70 театрални пиеси, работила е в НАТФИЗ.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар