🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Банковите такси продължават да се повишават

Това прави онлайн и мобилните услуги все по-евтин и удобен вариант

Банковият клон става все по-скъп
Банковият клон става все по-скъп
Банковият клон става все по-скъп    ©  Надежда Чипева
Банковият клон става все по-скъп    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • От началото на годината има поскъпване, което продължава и през летните месеци
  • Заради ръста на лихвите може да се очаква забавяне в повишението на таксите
  • По-евтините алтернативи са приложенията за банкиране и финтех платформите

Повишението на таксите не е от любимите новини нито за банките, нито за клиентите им. То естествено трябва да се съобщи, но това обикновено е част от перманентно променящите се тарифи на институциите. И разбираемо обикновено става тихо и без фанфари. Макар че банките са длъжни да обявят всички нови моменти на сайтовете си дори предварително, за да може всеки да ги прочете, повечето клиенти разбират за някоя допълнителна или покачена такса едва когато я платят.

През тази година тенденцията продължава, като от началото на август също имаше възходяща корекция при таксите в банковия сектор, най-вече при услугите на място в клон. Повишението не е кампанийно и синхронно, но рано или късно всяка банка прибягва до промяна.

През първото полугодие например приходите от такси на банките са нараснали с по-голям темп от този при лихвения доход. Към края на юни повишението на годишна база е с 20% до 700 млн. лв., но тук освен повишението на таксите има отражение и повишената бизнес активност, ново кредитиране и нарасналото потребление, което се отразява и в повече банкови операции.

Политиката на повишението има няколко обяснения - високите административни разходи за поддръжка на клонова мрежа правят услугите на място скъпи. За сметка на това банките развиват мобилните си приложения, където разходите по операциите са много по-ниски, което си личи и от таблиците. Има и още една неизбежна причина за повишение на банковите такси - инфлацията.

Все пак, ако през последните години таксите растяха, за да компенсират спадащите доходи от лихви, сега може да се очаква обръщане на процеса. В момент, в който се очаква повишение на лихвите, трендът при таксите може и да се забави.

Има тук и един процент

Повечето банки промениха таксите си от началото на август, а някои и от септември. При една от най-масовите операции, каквато е преводът, вече обичайно тя в клон струва 4-5 лв., а няколко банки начисляват 6 лв. В отделни институции все още може да се намери и за 2 лв., но като цяло тенденцията за поскъпване е отчетлива от началото на годината.

От известно време има и нова тенденция - таксите при теглене на пари от банкомат с дебитна карта да са процент от изтеглената сума с фиксирана минимална ставка - няколко банки вече са с такава политика. Теглене от АТМ с кредитна карта пък е още по-скъпа услуга, като някои банки слагат до 4 лв. + процент от изтеглената сума. Освен това трябва да се знае, че при тази операция и лихвата по изтеглената сума е по-висока.

Високите такси са и стимул за преминаване към онлайн банкиране, както и използването на по-малко кеш - поддържането и управлението на свободните средства е скъпа услуга за банките. Затова и таксите за теглене на банкомат също се повишават значително през последните години. Това е и част от стремежа им да ограничат използването на плащане в брой и насърчаване на използването на карти. По тази причина все повече банки правят и томболи с награди - участниците са онези клиенти, направили транзакции за над определена сума за определен период.

С развитието на платежни услуги като Google Pay (вече е Wallet) и Apple Wаllet почти няма банка, която да не предлага съвместимост с тях. Тоест не е нужно да се носят картите в портфейла - те са в телефона. За да се плаща безконтактно, за някои банки дори не е нужно да има мобилното им приложение, а картите просто се дигитализират. Освен това банковите апове все повече се превръщат във финансови супермаркети, или поне се опитват, с което директно отговарят на предизвикателството от финтех компаниите (виж карето). Например автозастраховки, покупка на винетки (ОББ), инвестиционни планове (Уникредит Булбанк, ОББ), плащане на паркинги и градски транспорт (Банка ДСК) и други.

Вдигни, за да намалиш

Освен използването на интернет банкиране вариант за намаляване на таксите е чрез повишение на месечната такса за поддръжка на сметка (офертите на банките са различни, но е с около 2 лв. за физически лица на месец), което би свалило таксите за теглене от банкомат, както и някои други. Повечето големи банки предлагат различни месечни пакети, насочени към различен тип клиенти, които може да включват и различна бройка безплатни тегления, преводи и т.н. Това са възможности за хора, които използват по-активно банкови операции.

Опция е и смяна на банка с по-добри условия. Тя обаче може да се окаже по-сложна, тъй като много клиенти са обвързани по-сериозно с дадена банка - кредити, изискващи превод на работна заплата по сметка в банката, и други отношения, които може и да обезсмислят или направят по-трудна смяната.

Засега малко от големите банки са обявили още промени от есента. Техните действия често се считат за ветропоказател, като традиционно са с по-високи такси.

От октомври например най-голямата банка Уникредит Булбанк ще направи нови промени при някои от тарифите си - откриването на сметка с дебитна карта вече ще струва 8 лв. спрямо 2 лв. в момента. Таксата реално се изравнява с тази на откриването на сметка без карта. Банката ще вдигне леко и таксите по сметката за основни операции, която е вариант за хора, които използват по-малко банкови услуги, и е добър вариант за лесно банково включване. Таксите по нея не трябва да са по-големи от средните за пазара.

При Уникредит Булбанк ще са малко под тях и след предстоящото повишение. Банката ще повиши леко и таксите си за внасяне и теглене на суми на каса. Ще бъде повишена и таксата за превод към сметка в същата банка през електронно банкиране от 0.60 на 0.70 лв.

Все повече алтернативи

Високите такси на банките са една от причините за развитие на алтернативните услуги, които предлагат финансовите компании - светкавични преводи без такси, инвестиции на финансовите и криптопазарите, застраховки, отстъпки и други. В България вече има десетки финансови платформи, които под една или друга форма предлагат такива услуги, като те стават притегателен център за по-младите потребители, много от които никога не са имали банкова сметка - Paysera, Revolut, Wisе, Phyre, Vivid, Curve са само част от имената.

Има обаче сигнали за известно насищане на този сектор - един от тях са бонусите, които дават финтех компаниите за привличане на нови клиенти. При Revolut (тя по същество е банка с лиценз в ЕС) той вече е цели 70 лв. за стар потребител, който доведе нов. Компанията не е обявявала нови данни, но по последните официални има над 220 хил. абонати само в България, което по мащаб отговаря на средноголяма банка в страната. Финансовите компании засега обаче не предлагат традиционните банкови услуги - заеми, кредитни карти и депозити. Повечето от тях нямат и български IBAN, което не позволява банкови плащания и покриване на комунални сметки.

Освен това в България вече навлиза и светкавичният банков превод Blink - до 30 хил. лв. се изпращат за секунди през мобилните банкирания на няколко банки, а цената е на нивото на стандартния. Което все още е над тази на финтех платформите.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • + 1

    За последната година банките декларираха рекордна печалба! Какво налага повишаване на таксите? Имам сметка в немска банка и единствената ми такса е месечната поддръжка. За последните 4 години таксата беше 2,50 евро. От ноември става 4,50 евро. Всичко друго е безплатно, включително подновяването на банковата карта.

    Нередност?
Нов коментар