🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хитрите съседи и проблемът с отчитането на водата на база

Често изрядни платци покриват и разходите за комунални услуги на други във входа заради разминаване и проблеми с отчитането

Въпреки строгата нормативна уредба много домакинства все още отчитат водата си на база
Въпреки строгата нормативна уредба много домакинства все още отчитат водата си на база
Въпреки строгата нормативна уредба много домакинства все още отчитат водата си на база    ©  Цветелина Белутова
Въпреки строгата нормативна уредба много домакинства все още отчитат водата си на база    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Липсата на индивидуални водомери често води до драстични сметки на всеки три месеца.
  • Проблемът може да бъде решен, ако поставянето на уреди стане задължително.
  • Засега подобно изискване има само за новите сгради, което не решава проблема с фактурите.

Когато наскоро поредните сметки за вода пристигат, абонатите на "Софийска вода" в някои столични квартали са, меко казано, изненадани. Но неприятно. Оказва се, че са получили значително по-високи фактури в сравнение с предходните месеци, а потреблението им не се е увеличило драстично. Започва "разследване" по съседски - никой не знае да има сериозни течове (а и щеше да проличи), чистачката на входа не почиства квадратурата на малък площад, а на стандартен вход с 24 апартамента.

Тогава какъв е проблемът и откъде идва този харч на вода? Общото потребление на една сграда се изчислява като разлика между количеството вода, измерено от общия водомер (т.е. цялото количество вода, влязло в сградата/входа), и сбора от показанията на индивидуалните водомери (включително и показанията от абонатите на база), което се прави на всеки три месеца. Разлики винаги има и това е нормално, но понякога те са повече от фрапиращи. Разминаванията най-често идват от миенето на входа, поливането на цветя, различни течове, сълзящи тръби, капещи кранове, както и от неточна информация за индивидуалното потребление - когато някой отказва, забрави да подаде данните си или просто ако е на базово потребление, е дал доста по-малък брой на живеещите.

Отделно в някои сгради има апартаменти, регистрирани като необитаеми и със закрити услуги, но в които всъщност живеят хора, казват от "Софийска вода". В един конкретен случай с блок в южен софийски квартал например проблемът се оказва в няколко апартамента, които нямат индивидуални водомери и отчитат водата си на база. Единият от имотите е дори още по-особен - в него живеят 7-8 работници от близкия строителен обект, а подадената информация е, че обитателите са само двама. С други думи, вода се харчи за почти десетима, а се отчита и плаща за двама.

Така разминаването между общия и индивидуалните водомери се оказва още по-голямо, а разликата плащат всички. Случаят не е отскоро, а макар наредбата, която регламентира присъединяването и ползването на ВиК услугите вече да е значително по-строга към такъв тип игри или недоглеждания, ситуацията не се е променила драстично. Неприятните новини на всеки три месеца (когато се снемат показанията на общия и индивидуалните водомери) продължават, а засега изгледи за решаването на проблема няма.

Как се отчита всъщност?

Отчитането на водата за хората с индивидуални водомери е ясно. Колкото е похарчил съответният абонат, толкова плаща, като на всеки три месеца се прави отчитане на място, за да се сверят данните. Тогава се засича и общият водомер и се начислява и тази разлика. Според Наредба 4, в която подробно са описани условията и реда за присъединяване и ползване на вода, за потребители, които нямат индивидуални водомери, месечното количество се заплаща по 6 куб.м при топлофицирано жилище и по 5 куб.м - при нетоплофицирано жилище за всеки обитател. Общият брой клиенти на "Софийска вода", таксувани на база, е само 2.2%, но въпреки това проблемът е сериозен - най-вече за тези, които се налага да плащат големите разлики.

За да насърчат хората да си монтират водомер, експертите са предвидили определените в количества вода се завишават всяко тримесечие с по 1 куб.м за всеки обитател. Идеята е по този начин абонатите да бъдат стимулирани да си монтират уреди за индивидуален отчет. Мнозина обаче не са наясно с това и продължават да отказват поставянето на собствени водомери. За "Капитал" от регионалното министерство не отговориха конкретно дали и къде в нормативната уредба има записано задължение всеки абонат да разполага с индивидуален водомер. Уточниха обаче, че все пак новите сгради се проектират с водомери с импулсни изводи за дистанционно отчитане т.е. те хем задължително ще имат индивидуални уреди, хем ще могат да се отчитат от разстояние. Проблемът за старите сгради обаче остава.

Отчети това

Проблемът е в подаването на информацията. Абонатите, чието потребление не се отчита по показанията на индивидуални водомери, а консумират и заплащат студена вода на база, трябва своевременно да информират ВиК оператора при промяна на броя живеещи в имота, обясниха за "Капитал" от "Софийска вода". В сгради - етажна собственост (в които етажи или части от етажи са на различни собственици), верността на данните, представени в заявлението за услугата, се удостоверява с подпис както на заявителя, така и на управителя на етажната собственост.

Малцина обаче знаят или изобщо се интересуват от това колко от съседите им се отчитат на база. Друг е въпросът, че в някои пренаселени сгради те може дори да не се познават. Експертите на "Софийска вода" изтъкват, че най-честите проблеми при отчитането на база са именно липсата или неактуалната информация относно броя живеещи в имотите. За "Капитал" от компанията обясниха, че липсата на актуална информация за броя на обитателите влияе на данните за реално потребените количества вода в отделните апартаменти без водомери, като по този начин сборът на консумациите от всички апартаменти в етажна собственост се разминава с тази, отчетена по общия водомер на сградата.

"Тъй като нормативно тази разлика се разпределя пропорционално според индивидуалната консумация между всички имоти в сградата, е много важно при настъпването на промяна в броя на обитателите в имотите на етажна собственост домоуправителят или упълномощено лице да уведоми своевременно "Софийска вода", изтъкват от дружеството. Това обаче много често не се случва.

От дружеството поясняват, че задължение на всеки ВиК оператор е да монтира общ водомер на всяко сградно-водопроводно отклонение, по който измерва и отчита подадената вода. "Съгласно действащото законодателство дотам се простира и неговата отговорност. Що се отнася до индивидуалните водомери в отделните имоти - те са отговорност на самите потребители", подчертават от "Софийска вода" и още, че монтирането на индивидуални водомери ще доведе до по-прецизно измерване на общите нужди в етажната собственост.

Умни уреди = нормални сметки?

Решението, от една страна, е поставянето на задължителни индивидуални водомери, които постепенно да бъдат заменени с уреди с дистанционен отчет (които също веднъж годишно се проверяват на място от отчетници). Според председателя на Българската асоциация по водите Иван Иванов това ще направи засичането на данните по-прецизно. "Интересът към дистанционните водомери е голям. Определено има активност на този пазар, но ситуацията все още е хаотична по ред причини", коментира той за "Капитал".

Иванов посочи, че в Румъния например дистанционното отчитане е масово, а събираемостта на сметките - голяма. Има обаче и друг момент. "Услугата по отчитането на водомерите не трябва да се извършва от самите ВиК оператори, а да бъде отделна - да се прави от други фирми тип водни счетоводители или пък от вход мениджърите", смята той. По думите му това ще облекчи цената на водата, като в операторите ще остават повече пари за инвестиции и подобряване качеството на услугата.

За момента обаче и дистанционните водомери, и отчитането на водата от друг, а не от ВиК оператора, не са на дневен ред. Например от "Софийска вода" отчитат, че спрямо м.г. има сериозен ръст от 30% на абонатите, които предпочитат да бъдат отчитани дистанционно. Въпреки това обаче на фона на общия брой абонати на компанията (над 700 хил.) техният брой е незначителен - едва 3%. От регионалното министерство коментираха за "Капитал", че в Закона за енергетиката е предвидено в срок до 1 януари 2027 г. подаването на данни от водомерите за топла вода да бъде дистанционно. Към момента обаче определен срок за монтиране на подобни уреди и за студената вода няма.

Какво да направим, ако сметката за вода на тримесечие е твърде висока?

Разлики между показанията на общия водомер и сбора от данните на индивидуалните уреди винаги ще има, но когато смятате, че тя е много голяма, можете да направите следното:

  • Уверете се, че във входа няма течове - проверете тръбите, крановете, щранговете и др.
  • Информирайте се колко от имотите в блока се отчитат на база и проверете дали подадените данни за броя на живеещите там са актуални (справката може да се предостави от съответния ВиК оператор, като се изиска от домоуправителя/касиера).
  • В деня, посочен за отчитане за новото тримесечие, домоуправителят да осигури достъп до възможно най-много апартаменти за реално отчитане на водата.
  • Убедете се, че всички абонати (с водомери или без) са подали навреме информация (според съответния график на ВиК оператора).
  • Проверете изправността на индивидуалния си водомер (уредите се подменят на 10 години) и препоръчайте това и на съседите си.


5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар