Епизод 6 - Що е то финтех и как улеснява живота ни

Ваня Манова и Иван Хаджов от MasterCard разказват за финансовите иновации и как ни помагат да оптимизираме разходите си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какви възможности предоставят виртуалните портфейли, кои са полезните финансови иновации, с помощта на които можем да управляваме парите си по-ефективно или да инвестираме, какви подобни услуги вече са достъпни в България.

Това са част от темите, които разискваме в шести епизод на подкаст сериала за инвестиционна култура "Парите говорят". Гостуват Ваня Манова, мениджър на MasterCard за България, Северна Македония, Албания и Косово, и Иван Хаджов, мениджър "Бизнес развитие" в MasterCard за България, Северна Македония и Косово.

Както ще научите от епизода, и двамата са големи фенове на технологичните решения, които правят живота ни по-лесен, и в разговора ни запознават с редица финансови иновации, с които можем да подредим личните си финанси. Освен това разказват как се случи бумът на финтех индустрията и какво го предизвика, какви стратегии следват банките и големите финансови институции по отношение на финансовите иновации, дали самите финтех компании ще започнат да се развиват като виртуални банки и какви са техните бизнес модели.

В епизода ще чуете още - кои са интересните български стартъпи в областта на финансовите иновации и как те си партнират с другите играчи в областта.

"Парите говорят" е подкаст сериал за инвестиции и финансово планиране на мрежата за български подкасти "Говори Интернет" и "Капитал". В поредица от епизоди интересни и компетентни събеседници съветват как да се инвестира умно в недвижими имоти, криптовалути, борсово търгувани фондове, финансови иновации, алтернативни източници на енергия, AI и др.

Ако този епизод ви хареса и искате да слушате новите епизоди веднага щом излязат, абонирайте се за "Парите говорят" в Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify или ни последвайте в Soundcloud. Може да следите подкаста и като добавите този RSS Feed във вашата програма за подкасти.

Чуйте и другите епизоди:

Епизод 1: Инвестициите в недвижими имоти - дали, кога и как »

Строителният предприемач Бисер Боев обяснява защо дори при нова криза цените на добрите имоти в София няма да паднат.

Епизод 2: Кои инвестиции са рискови »

Инвестиционните експерти Радослав Рачев и Апостол Апостолов съветват как да се управляват спестяванията.

Епизод 3: Дългосрочно инвестиране, фондове и доверително управление

Съдружникът в Expat Capital Никола Янков разяснява какви са инвестиционните възможности, достъпни за хората в България.

Епизод 4: Как да си изберем управляващо дружество

Никола Янкова от Expat Capital и Мая Янкова от "Алфа асет мениджмънт" разказват за договорните фондове и защо в тях трябва да се инвестират с дългосрочна цел.

Епизод 5: Пирамиди, Понци схеми и как да се предпазим от тях

Журналистът от "Капитал" Николай Стоянов дава идеи как се разпознават финансовите измами

"Парите говорят" се реализира с подкрепата на MasterCard.

Обратна връзка за "Парите говорят" можете да ни изпращате на [email protected] или в познатите ви профили на "Капитал" във Facebook и Twitter.

Бележка от редактора: Разговорът с Ваня Манова и Иван Хаджов е записан на 22 август.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин
    • + 1

    Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони

    Доставчиците на платежни услуги ползват автоматизирани системи, с които да изпълняват изискванията на законите против прането на пари и финансирането на тероризма (AML/CFT). Когато една такава система вдигне жълт или червен флаг за някой потребител политиката на фирмата обикновено е да замрази сметката на клиента, като по този начин го лишава от достъп до парите му (ако не затворят сметката на подозрителния клиент това може да доведе до много разходи за доставчика на платежни услуги във връзка с писането на доклади за съмнителна активност, които се изискват от законите AML/CFT).

    Някои доставчици на платежни услуги в някои случаи може да замразят сметката временно (вместо да я затварят) и да дадат възможност на потребителя да предостави повече документи (когато системата вдигне жълт флаг - при червен флаг директно затварят сметката и клиентът чака дълго време преди да си получи парите обратно, ако не умре от глад преди това). Има случаи когато потребителят не е възможно да предостави документите, които се изискват.

    Много хора не знаят, че има риск да им замразят сметката без предизвестие и се предоверяват на доставчиците на платежни услуги – имат само една сметка (в комплект с дебитна карта) и не държат достатъчно пари в брой извън банковата система.

    ....

    Горното е откъс от статията "Законите против прането на пари се превръщат в заплаха - все повече хора стават жертва на тези закони", която публикувах в блога си (в нея има още примери).

    Ето два примера с българи, пострадали от законите за прането и тероризма:

    "Revolut e прилична услуга ... докато не ви се наложи да комуникирате със съпорта им. При опита, който добих от него предполагам, че не повече от 100 човека обслужват няколкостотин хиляди потребители на услугата :)

    Случи ми се следното: Блокираха ми акаунта за проверка преди няколко дни. След по-малко от час изпратих всичко, което приложението показваше, че е нужно за проверката - последните 3 payslip-a, statement-и за top-up, вкл. и за savings сметката в банката, която ползвам. Зареждам само от личната си дебитна карта. Правя преводи към лични банкови сметки. Ползвам картата активно от няколко месеца за всякакви плащания. Тествам я все още и съм на стандартния план. Въобще нищо съмнително няма в операциите, които правя, както и при зареждането на суми в акаунта ми.

    След като минаха повече от 48ч (както пише в приложението, че отнема подобна проверка) отворих live chat през приложението, но освен да ме прехвърлят от един на друг ... нищо друго не се случи. Сега статуса стои на "Looking for agent" и до там. Нито мога да отворя нов, нито на този нещо се случва."

    "Миналата седмица ударих някакъв лимит на акаунта явно и ме блокираха за доказване на произход на средствата. Изпратих им документи и уж до 48ч трябваше да ги разгледат - не се случи. Някак си им нямам доверие да си поверя акции и пари без да са за къси оборотни средства. Няма телефон за контакт или каквито и да е данни да се свържа с тях. Може би са забутани някъде по менютата, но предвид че са ми блокирали акаунта не изглежда сериозно да не са най-отпред."

    И българските банки вече започват да влошават услугите, има подобни случки с потребители на български банки.

    Нередност?
  • 2
    alexpetrov avatar :-|
    Еничар
    • + 1

    за мене това е неква скрита реклама на NesCaffe.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал