🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За малките победи и идващите битки

Агенция "Митници" се бави с улесняването на реда за освобождаването на куриерски пратки от чужбина

Улесняването на процедурата за куриерските услуги все още не е приоритет за Агенция "Митници".
Улесняването на процедурата за куриерските услуги все още не е приоритет за Агенция "Митници".
Улесняването на процедурата за куриерските услуги все още не е приоритет за Агенция "Митници".    ©  АСЕН ТОНЕВ
Улесняването на процедурата за куриерските услуги все още не е приоритет за Агенция "Митници".    ©  АСЕН ТОНЕВ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едно на нула за гражданите срещу администрацията в битката за удобно онлайн пазаруване.

Това си казахме (със задоволство, признаваме си), когато на 25 януари Агенция "Митници"  и "Български пощи" се договориха за въвеждането на нов ред при освобождаването на малки пратки от чужбина. Трябваше да отпаднат драматичното висене по опашки и разправиите с нервни чиновници, попълването на ненужни документи и заплащането на лишени от логика такси. Вярвахме, че сме се преборили за основното ни искане - обслужване на едно гише в рамките на 10 минути.

До тези обещания на институциите се стигна, след като dnevnik.bg публикува историята на наш колега за кошмарния му 4-часов престой на Разменната пощенска станция при "Веслец" за освобождаването на пакет с тениски, който му струва 60 лева в мита, ДДС и други такси, част от които се оказа впоследствие, че въобще не е трябвало да плаща. Тогава дори финансовият министър Симеон Дянков заяви по казуса: "Процедурите са ужасни." Заради вълната от недоволство на активните хора, която заля интернет, и под обществения натиск администрацията се мобилизира бързо. В рамките на седмица Агенция "Митници" и "Български пощи" сформираха работна група, която да начертае план за облекчаване на процедурата при получаване на малки пратки от страни извън ЕС. Поставиха си срокове. От 25 януари - бързо и качествено обслужване на едно гише в София, а до три месеца - и в цялата страна.

И месец по-късно се оказа, че действията им са имали половинчат успех.

Отново  в стартова позиция

Помолихме читателите си да ни споделят своите впечатления  от новия ред за обслужване в митниците. И ако за Разменната пощенска станция  на "Веслец" обратната им връзка беше положителна, сигналите за другата голяма столична митница бяха категорични: "На митница "Аерогара" всичко си е постарому."

Така например Жени Койчева, която често пазарува онлайн не само за себе си, но и за група свои приятелки от форума bg-mamma, разказа, че получаването на пакет (на стойност под 150 евро) там преди седмица й е отнело няколкочасови усилия, включително изваждане на EORI номер (помните вероятно - той трябва да идентифицира всички потребители и фирми, които имат взаимоотношения с митниците), попълване на митническа декларация срещу сумата от около 60 лева, заплащане на дължимите сборове и след това допълнителна разходка до офиса на куриерската компания, при която е на склад пратката, за да докаже, че разполага с целия набор от документи, благодарение на който тя може да й бъде доставена до дома. Койчева ни обърна внимание, че не е имала подобни проблеми на "Веслец" след въведената промяна от 25 януари.

"Защо две еднакви административни институции, две митници на територията на един и същ град работят по два различни начина?", пита тя в писмото си до редакцията. 

Ние получихме същия отговор на този въпрос от пресцентъра на Агенция "Митници", какъвто са дали митническите служители на Аерогарата на Жени Койчева: "Засега принципът "едно гише" за подобряване обслужването на гражданите е въведен пилотно в Разменна пощенска станция в митница "Столична"."

Краткото обяснение  е, че улеснената процедура важи само за пощенските пратки, не и за куриерските (каквито пристигат именно на митница "Аерогара"). А дългото – че като член на Всемирния пощенски съюз "Български пощи" имат по-големи правомощия от операторите на куриерски услуги и пакетите, които пристигат чрез тях, подлежат на по-различен ред.

Затова отпадането на митническата декларация и премахването на задължителния EORI номер за пратки под 150 евро са елементи от договора на Агенция "Митници" с "Български пощи". Няма обаче такива договорки с останалите куриерски фирми. Така частните оператори на пощенски услуги могат да спестят на гражданите тромавата процедура на митница "Аерогара" само срещу пълномощно за митническо представителство, но само при условие че техният клиент вече има постоянен EORI номер, с който е регистриран в системата на митниците. Изваждането на такъв номер обаче отнема минимум пет работни дни и е сред основните пречки хората да си получават пакетите бързо и лесно. EORI номерът се изисква за попълването на митническа декларация, но никъде не е казано, че митните сборове могат да се събират само чрез нея.

Оказва се обаче, че има сериозни административни и нормативни пречки пред това да се въведе улеснената процедура и за куриерските пратки до 150 евро. Причината е, че за операторите на куриерски услуги не може да бъде въведена квитанция за внос на ДДС, каквото правомощие беше дадено на "Български пощи" по новите правила на обслужване. "Трябва да се търсят съвсем други механизми и пътят ще бъде по-заобиколен, защото ще се наложат промени в нормативната уредба", обясниха от Агенция "Митници".

Засега обаче този проблем не е сред приоритетите на институцията и не е ясно кога ще бъдат инициирани срещи и разговори с частните куриерски фирми за обсъждането му. Затова и не се ангажираха с конкретни срокове за разрешаването му. Иван Василев, управител на куриерската компания "TNT България" коментира пред "Капитал": "Последните реформи и съкращения в Агенция "Митници" не повлияха на качеството на обслужването на хората, които ползват куриерски услуги."

Към момента статуквото не само пречи на хората да получават бързо и качествено обслужване, но и поставя "Български пощи" в привилегировано положение спрямо частните оператори и дава възможност на държавната компания да се държи като монополист на пазара (в частта, в която услугите им се припокриват). Вероятно това скоро няма да се промени. Което пък ни връща на стартовата позиция в битката за безпроблемно и удобно пазаруване онлайн. В която явно администрацията е водела на гражданите с много на нула.

Затова въпреки спечелената малка победа, ще настояваме да се води и дългата битка за преобразяването на начина, по който работят институциите. Ще очакваме да видим конкретен план за улесняването на процедурата и за куриерските пратки. И краен срок (поне в рамките на тази година), в който ще бъдат извършени реформите.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    BGPOST
    • + 2

    С една акция нищо не се случва така както трябва да стане.Необходими са постоянни усилия.

    Нередност?
  • 2
    100jan avatar :-|
    100jan
    • - 1
    • + 5

    И вие наричате това спечелена битка? Проведохте чудесна пропагандна акция на правителството (волно или неволно, но да допуснем че е неволно), и накрая гузно ни съобщавате, че са ви излъгали. Та я сега ми обяснете защо е само едно гише в цялата страна? За него отделни закони ли действат? А какво стана с много гласовитата Менда Стоянова? Не е писала нищо в блога си от този случай насам. Май като стана ясен конфликта й на интереси (а колко още такива има в ГЕРБ, ама си траете) взе да си кротува. А къде е репортажът ви за пратката до министър Дянков, която той сам щял да си поръча, ама на чуждо име? И къде е многословния и многолик нов шеф на Български пощи - Керемедчиев? Хайде след година ще ви питам пак...

    Нередност?
  • 3
    lewboi avatar :-?
    lewboi
    • + 3

    както каза Ваньо, това е наслоено, наредено и така ще си остане, докато не измрем
    EORI-то е тегаво, защото Орешарски така го написа в наредбата, а не заради регламента... ама като си в системата и знаеш че номера излиза за 5 минути... защо да не словиш срок 5 дни и да събираш по 30 лв на калпак ако бърза човека?
    Ако си в системата ще знаеш че митни сборове никога, ама никога не са включвали ДДС, иначе казано, ако не се дълват мита, значи не е митническа пратката... разбира се не е случай на 0% мито.
    Ако си в системата ще знаеш че в момента най-много са пратките на физически лица, защото е криза и няма внос.. ама ако и тяах ги няма .. какво ще яде тази администрация?
    колкото до попълване на декларация за 60 лв... ами има места където е безплатно... не сте се поинтересували... нали сте интернет - разбирачи...
    светът е такъв , какъвто на вас ви изглежда... !

    Нередност?
  • 4
    a3 avatar :-|
    аз
    • + 2

    софииската поща не е българия. в бургас например, няма бързо и лесно обслужване на едно гише. какво пречи това да е така? отговорът е, че за пореден път, ако не е софия на никой в централната администрация не му пука....

    Нередност?
Нов коментар