🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Само "Тикси" поиска да прави електронното таксуване в градския транспорт на Пловдив

Очаква се решението за избор на изпълнител и подписването на договор да е в началото на 2023 г.

Това ще е втори опит на община Пловдив за въвеждане на е-таксуване в града, като този път плащането е по-предпазливо, а фирмата - позната.
Това ще е втори опит на община Пловдив за въвеждане на е-таксуване в града, като този път плащането е по-предпазливо, а фирмата - позната.
Това ще е втори опит на община Пловдив за въвеждане на е-таксуване в града, като този път плащането е по-предпазливо, а фирмата - позната.    ©  Надежда Чипева
Това ще е втори опит на община Пловдив за въвеждане на е-таксуване в града, като този път плащането е по-предпазливо, а фирмата - позната.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Поръчката за промяна на билетната система и паркирането в Пловдив е на стойност 12 млн. лв.
  • След като имаше обжалвания в КЗК и поръчката беше спряна, най-накрая на 16 декември беше отворена единствената подадена оферта - на "Тикси".
  • Срокът за въвеждането на системата е 5 години, като общината ще плаща за свършена работа месец за месец.

Близо три месеца след като беше пусната поръчката (на 20 септември т.г.) за модернизиране на тарифирането и таксуването в пловдивския градски транспорт, преди броени дни - на 16 декември, беше отворена и единствената подадена оферта, която, оказа се, е на софийската фирма "Тикси", която има опит с тези услуги, включително е част от консорциума, който изпълнява 100-милионния проект за градския транспорт в София (виж карето).

Общината иска да поправи неработещата е-система в градския транспорт и да позволи купуване на билети с банкови карти, смарт карти и онлайн, както и гъвкави билети за време и разстояние. За целта се предвижда използването на част от наличното оборудване от предходния опит на местната власт да въведе електронно обслужване и надграждане с това, което липсва (виж повече тук).

Идеята е да се интегрира система за проследяване на автобусите и пътникопотока, което ще подобри отчитането на данните и разплащанията с частните превозвачи, които в момента се правят на база данни, предоставяни от самите тях. А липсата на прозрачност и недоверие резултира в ниското качеството на услугата. Наред с това ще позволи оптимизирането на линиите и броя автобуси спрямо използването им. Поръчката е с широк обхват, като се цели и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив, включително и паркирането в синята зона.

Заложеното време за изпълнение от общината е 5 години, а стойността на поръчката е 12 млн. лв. (без ДДС). За разлика от предходния опит, когато парите за системата бяха платени накуп на испанската фирма "Индра", но тя така и не заработи, при тази поръчка ще бъде даден аванс на фирмата изпълнител, а след това в рамките на 5-годишния срок ще се плаща месец за месец, така че, ако нещо не работи, общината ще може да преустанови плащанията.

С жалби, но без оферти

Тримесечното забавяне в поръчката бе предизвикано от жалбите. Първата е от софийската фирма ЮПАСС, в която се твърди, че "са допуснати нарушения при определянето на предмета на обществената поръчка", както и че има "предварително обявени условия, противоречащи на приложимото законодателство". Впоследствие обаче жалбата от ЮПАСС е оттеглена и производството е прекратено.

Втората жалба е пусната от "Телелинк бизнес сървисис", които също обжалват решението за откриване на поръчката с мотиви, че така заложените критерии на общината са дискриминационни и ограничаващи и оставят възможност за участие само на фирми, които са оперирали на територията на по-големите градове в страната. Жалбата, за разлика от първата, е разгледана, но е оставена без уважение от КЗК.

След приключване на производствата пред комисията поръчката беше възстановена в началото на декември, а с отварянето на офертите на 16 декември стана ясно, че двете фирми, които са обжалвали, не са подали оферти за участие.

Относно липсата на интерес както от фирмите, чиито са жалбите, така и от други компании, зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов коментира, че и за местната администрация остава загадка наличието на само един участник. "Радвам се, че все пак има подадена оферта", отбеляза той.

По думите му се очаква комисията да приключи работа до средата на януари и да се върви към подписване на договор с единствения участник, ако всичко е наред. "За момента няма други жалби, но знаете, че тези процедури по ЗОП позволява на всеки един етап да се жали", коментира още той.

"Тикси": готови за действие

Въпреки че все още няма избран изпълнител и подписан договор, наличието на само една участвала фирма предвещава изхода от поръчката, освен ако не бъде прекратена. По думите на Николай Недялков, собственик и изпълнителен директор на "Тикси", изпълнението на задачите може да започне не по-рано от февруари, ако всичко е наред, тъй като има законови срокове, които трябва да се спазят.

"Много е интересна процедурата в Пловдив. За първи път даден град си позволява да направи това, което всеки тръгва да прави - да обедини транспорта и паркирането в едно, като даже са включени и общинските паркинги, което показва, че общината иска да има цялостен поглед върху това какво се случва", обяснява Недялков, като допълва, че друга особеност на проекта е, че от общината искат да се преизползва голяма част от хардуера.

Въпреки по-широкия си обхват системата в Пловдив ще струва близо 10 пъти по-малко от тази в София, което по думите на Недялков се дължи на няколко неща. "Първата разлика е, че се иска само по един валидатор в автобусите. Второ, видяхме, че не са заложили да има видеонаблюдение в автобусите, което също си е отделна инфраструктура, която струва много пари. От друга страна - общината не са заложили голяма печалба, пък контролът е стриктен, затова и предполагам, че много компании са загубили интерес", обяснява той.

По думите на Недялков и на база предходния опит на "Тикси" при работа с частни превозвачи "винаги има отпор", като причината е, че липсва комуникация, но веднъж щом се разберат ползите, нагласите се променят.

Услугата става по-добра. Приходите се вдигат, тъй като се покачва пътникопотока. Могат да се правят по-дългосрочни планове.

Николай Недялков
Николай Недялков

Изпълнителен директор, "Тикси" АД

Въвеждането на електронно таксуване ведно с всички произтичащи от това ползи (прозрачно отчитане, оптимизирне и пр.) e залегнало като идея в Плана за интегрирано развитие на община Пловдив и е част от по-дългосрочната политика на града. Подобряването на градския транспорт е една от стъпките, които трябва да се предприемат, за да се намали автомобилният трафик и да се подобри движението в Пловдив. Градът вече има един печален опит за въвеждане на е-таксуване, но за разлика от първия път - тук срокът е дълъг и изпитателен, плащането - по-предпазливо, фирмата - позната, а очаква се, контролът - по-стриктен.

Кои са "Тикси"

Фирмата е създадена през 2016 г., като в нея се консолидират Консултантска агенция по информационните технологии (КАИТ) и "Тикс.бг", които имат опит с електронното таксуване и управление на трафика. Представител на "Тикси" и акционер е Николай Недялков, бивш изпълнителен директор на "Информационно обслужване". Той влиза в съвета на директорите заедно с Павел Велчев, Константин Петров, Мария Ангелова и Диян Станчев.

През 2019 г. Консултантска агенция по информационните технологии (КАИТ), вече част от "Тикси", спечели част от поръчката на община Перник за интегриран градски транспорт с финансиране по оперативна програма "Региони в растеж" за доставка и монтаж на оборудване срещу 1.17 млн. лв. (без ДДС). Във Велико Търново тя е взела и поръчка за доставка на електронни табла по спирките срещу 75 хил. лв., отново по проекта за интегриран транспорт. Във Варна пък "Тикси" е спечелила поръчка на стойност 2.3 млн. лв. за изграждането на "публичен виртуален паркинг метър".

"Тикси" е и партньор (с минимален процент от 0.01%) в обединението "Си Ен Си София тикетинг систем", което осъществява 100-милионния проект за градския транспорт в София, като "Тикси" разработва софтуера на касите на ЦГМ (виж повече за "Тикси" тук).