Нивото на магистралите в сантиметри: Какво показаха проверките на асфалта по пътищата?

Резултатите по направените четири проверки на състоянието на пътищата показват какво и колко точно липсва от асфалта

Магистрала "Тракия" беше първият проверен обект още през октомври месец миналата година. Единственото, което обаче ще се случи като следствие от тази проверка, е основен ремонт на участъците, за които е установен проблем
Магистрала "Тракия" беше първият проверен обект още през октомври месец миналата година. Единственото, което обаче ще се случи като следствие от тази проверка, е основен ремонт на участъците, за които е установен проблем
Магистрала "Тракия" беше първият проверен обект още през октомври месец миналата година. Единственото, което обаче ще се случи като следствие от тази проверка, е основен ремонт на участъците, за които е установен проблем    ©  Надежда Чипева
Магистрала "Тракия" беше първият проверен обект още през октомври месец миналата година. Единственото, което обаче ще се случи като следствие от тази проверка, е основен ремонт на участъците, за които е установен проблем    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Министър Шишков оповести резултатите от направените през изминалите няколко месеца проверки на качеството на пътищата
  • Асфалт, с дебелина, неотговаряща на изискванията по проект и Техническа спецификация и в четирите проверки
  • Резултатите са обобщени, предстоят още проверки

Актуалните през последните няколко дни проверки на състоянието на пътищата на служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, са обобщени в доклади с представени по тях резултати (виж графиките).

Проверките обхванаха четири обекта - Лот 2 и Лот 3 на АМ "Тракия", АМ "Хемус" (в участъка от "Софийски околовръстен път до пътен възел Яна"), АМ "Марица" и "Северна скоростна тангента". Всички те са със завършени дейности по тях в периода между 2011 и 2016 година, а министър Шишков потвърди за "Капитал", че предстоят още такива проверки с взимане на проби и по строящи се в момента пътища. Новите проверки министърът смята да направи със скенер, за да няма постоянно дупчене. "Не е разумно да разкопаем всички магистрали, за да направим проверки", съобщи той за медиите и уточни, че всички изнесени факти са верни.

Според Шишков, на Северната скоростно тангента на участък от 5 км има 63 кръпки с площ 7600 кв.м, а на АМ "Хемус" за 8.5 км кръпките са 235.

Изпитванията и пробите, с взети ядки, са направени от Института по пътища и мостове към АПИ, а констатациите са описани в подробни протоколи и доклади, които министър Шишков предостави, а "Капитал" обобщи в следващите графики.

Констатациите

# 1 Тракия

Автомагистрала "Тракия" беше проверена още миналата година, като докладът от направените анализи е от октомври 2022. Проверени бяха Лот 2 "Стара Загора - Нова Загора" и Лот 3 "Нова Загора - Ямбол".

Заключението в предоставения доклад е, че има отклонение от дебелината на износващия и основен пласт и по двата лота, а изпитаната асфалтова смес не отговаря на изискванията на Техническата спецификация 2009 на НАПИ (ТС).

Изпълнител на първия участък от Стара Загора до Нова Загора е обединение "Магистрала Трейс" с основни участници в него "Трейс груп холд" , "Пи Ес Ай", "СК-13 пътстрой" , "Пътно строителство" и "Виастройинженеринг". Цената за километър строителство по този лот е 4.3 млн. лв. с ДДС. Стойността на надзора на обекта е 1.3 млн. лв. и е осъществен от "Пътинвест-инженеринг".

Третият лот на "Тракия" - от Нова Загора до Ямбол, бе открит през втората половина на юли 2012 г. от премиера по това време Бойко Борисов и тогавашния министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. Изпълнител по него за 3.7 млн. лв. на километър е гръцката "Актор АСГ", а надзорът е осъществен от Обединение "Т7/СНИК", с участието на "Рутекс". Стойността на строителния надзор е близо 1.1 мл. Лв.

Двата лота са завършени и пуснати в експлоатация през юни и август 2012.

#2 Хемус

Проверката на АМ "Хемус" приключи през декември 2022 година и обхваща участъка от Софийски околовръстен път до пътен възел Яна.

И тук асфалтовата смес не отговаря на изискванията на ТС, като са констатирани и отклонения при полаганата смес по отношение на "зърнометричен състав", тоест в нея не са вложени достатъчно от изискуемите фракции. Липсва отново значителна част от дебелината на пътната конструкция.

Изпълнител на строителните дейности тук е отново "Трейс груп холд" като водещ партньор в ДЗЗД "Хемус А2" заедно с "Конструктор инженеринг", Хърватия, и "СК - 13 Пътстрой", Перник.

Стойността на договора за СМР е 38.3 млн. лв. с ДДС и надзор за 181 хил. лв., а обектът е завършен и пуснат в експлоатация през 2013 година.

#3 Марица

Проверката на АМ "Марица" е извършена през февруари 2023 година и по нея все още няма окончателен доклад. Тя обхваща еднокилометров участък от магистралата, от който са взети 4 броя ядки от асфалтовата настилка.

Общите заключения от пробите са, че "дебелината на положените асфалтови пластове е по-малка от предвидената по проект за всички изпитани сондажи". По малка е и общата дебелина на пътната конструкция.

Изпълнител на този обект е консорциум "Кооператива Муратория Чеменсити - Чи Ем Чи Ди", Равена, с надзор обединение "Т7/СНИК". Строителните работи са на стойност 133.1 млн. лв. и са завършени през октомври 2015 година. Надзорът пък е струвал малко над 565 хил. лв.

#4 Северна скоростна тангента

По проверката за Северната скоростна тангента също няма окончателен доклад, а предварителния обхваща 2 броя ядки от асфалтова настилка и проби от вложените материали.

Дебелината на положените пластове асфалт е по-малка от предвидената. Констатирани са значителни разминавания при вложения строителен материал, като съмненията са за "шлака".

Строителството на 16.5-километровата тангента е финансирано с 220 млн. лв. по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. Пусната е в експлоатация през април 2016 г. Изпълнител по проекта е консорциум "ХПВС-ССТ", в който участват "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98". Строителният надзор е осъществен от обединение "СЖС Технос - СЖС България и Испания" срещу 882 хил. лв.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tmm22589830 avatar :-|
    tmm22589830
    • + 1

    Добре, следва ли затвор, отнемане на лиценз и др.

    Нередност?
  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Велико Желев и ХИДРОСТРОЙ АД - 125 свързани фирми и ДЗЗД:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161413098366189

    Участват в 916 процедури за обществени поръчки на обща
    стойност 2 444 300 618,60 лв. https://bit.ly/3Yz3TNG
    Изпълнители на 731 обществени поръчки за 1 526 793 968,09 лв. https://bit.ly/3LhEwwS

    Нередност?
  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    „Великият и жилав“ отказал да каже какво притежава #Фдубай
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161415557156189
    Но още през май 2022 г. имотите му в бляскавото емирство бяха разкрити: 10 апартамента оценени на над 4,1 милиона долара. Общата площ на 10-те апартамента е 1034.62 кв.м.

    Нередност?
  • 4
    nangelova avatar :-|
    Nadezhda Angelova

    Доста неинформативни графики, макар и интерактивни (отново без реално значение). Какво значи "I", "II", "III"? Предполагам първи, втори и трети слой афалт. Добрата графика не оставя място за предположения...

    Нередност?
Нов коментар