🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Яде ли се асфалтът или се спестява

Данни от четири проверки на пътни участъци доказаха подозираното от години некачествено строителство и спестени материали

Магистрала "Хемус"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Доклади, предоставени от министър Иван Шишков, показват липсата на достатъчно асфалтово покритие и проблеми с основата
  • Най-драматична изглежда ситуацията на Северната скоростна тангента
  • Ако се вярва на проверките, има драматичен провал по цялата верига на строителство: от възложител, през изпълнител, до надзор

"Пътищата са строителна бутафория, една трета от асфалта липсва." С тези думи Иван Шишков стана първият действащ министър на регионалното развитие и благоустройството, който повдига завесата над строителната вакханалия в последните 15 години в България.

В последния месец Шишков нареди и взе проби от четири пътни участъка от републиканската пътна мрежа - три магистрали и един скоростен път. Предмет на проверки от страна на служебния министър станаха дотук четири обекта - Лот 2 и Лот 3 на АМ "Тракия", АМ "Хемус" (в участъка от "Софийски околовръстен път до пътен възел Яна"), АМ "Марица" и "Северна скоростна тангента". Пред "Капитал" той показа документацията по проверките и данните от тях.

Проверката обхваща строителни дейности, които са извършени в периода между 2011 и 2016 г. Строителството на тези обекти е финансирано с европейски средства по оперативните програми "Транспорт" 2007 - 2013 и "Регионално развитие" 2007 - 2013, както и от Кохезионния фонд.

Пътният сектор вече възрази на това обвинение, като поиска повече проверки. Поне към момента обаче резултатите доказват онова, което различни експерти, наблюдатели и граждани повтарят многократно през годините: че има пълен провал на веригата на строителство. От възложител, през изпълнител до строителен надзор, чиято функция е да не допуска такова изпълнение, никой по тази верига не си е свършил качествено работата.

Проблемът е, че нито една от проверките вероятно няма да доведе до последствия. За всички тях е изтекъл гаранционният срок, а за някои дори е изтекъл срокът на търсене на наказателна отговорност от отговорните за това служители. Министър Шишков заяви пред "Капитал", че ще продължи с проверки на по-скорошни случаи, като това засега остава в бъдещето.

"Предстоят обаче проверки, които съм назначил и за нови участъци, които са строени преди три години."

Министър Иван Шишков,

служебен министър на регионалното развитие и благоустройството

Така наречените магистрали

Всъщност проверките на бившия главен архитект на софийския район Триадица започнаха още през октомври месец миналата година, когато заедно с вътрешния министър дадоха обстоен брифинг за състоянието на участък от магистрала Тракия, от който са взети проби за изследване на качеството на настилката.

Изпитванията и пробите са направени от Института по пътища и мостове към АПИ, а констатациите са описани в подробни протоколи и доклади, които министър Шишков предостави на "Капитал" (виж каретата и графиките).

Най-честото установено отклонение е в трите асфалтови слоя, които трябва да се положат по проект. На места някои от тях или почти напълно липсват или са сведени до минимум - особено драматично е положението на Северната тангента, където единият от слоевете е на практика несъществуващ, а половината от основата е шлака.

Според строител от пазара, до който "Капитал" се допита, 1 см спестен асфалт на квадратен метър е около 24 кг, което според неговите сметки би правило около 4 тона спестен асфалт на километър магистрала. Той обаче посочи, че според него на 20 см асфалт, колкото е по проект цялото покритие, спестяването на над 8 см вече е "твърде много".

Защо сега и защо така

Проверките обхващат период, за който няма да може да се търси гаранционен ремонт. Най-скорошният обект - Северната тангента, е приключен преди повече от 6 години. За него е възможно да бъде търсена наказателна или административна отговорност, но за някои от по-старите обекти - като например магистрала "Марица" или части от "Тракия", давността вероятно е изтекла, дори ако прокуратурата сериозно би се захванала с тези нарушения.

"Започнахме с проверки на по-стари обекти, защото видно за всички е ужасно лошото състояние, в което вече са те", казва Шишков пред "Капитал". Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, които многократно настояват за такива проверки, също посочва, че проблемите със Северната тангента са били явни още две години след въвеждането ѝ в експлоатация, когато дефектите и разрушаванията по този участък са се появили и не са отстранени и до днес.

"Предстоят обаче проверки, които съм назначил и за нови участъци, които са строени преди три години", поясни служебният министър пред "Капитал". Според него предстоят проверки и по последните въведени в експлоатация отсечки по АМ "Хемус" и АМ "Струма". Ако това се окаже вярно, то тези проверки ще имат много по-голям ефект от чисто медийния, защото въз основа на тях ще може да се случи реално разследване.

И какво от това

От МРРБ посочиха, че проверката за Северната тангента ще бъде предадена на МВР, за да бъде разследвана. "Съобразно българското и европейското законодателство ще бъде подаден сигнал към българската и Европейската прокуратура. Европейската прокуратура в качеството си на наказващ орган ще прецени в нейната компетентност дали има основание да го разглежда", потвърдиха от министерството.

Според Иван Шишков резултатите от проверката на скоростния път на София ще отидат директно в Европейска прокуратура, защото 220-те милиона, похарчени за него, всъщност са по Оперативна програма "Регионално развитие", или, иначе казано, са европейски средства. "Затова сега треперенето е толкова голямо", посочи в разговор за "Капитал" министър Шишков, защото "това вече е измама".

Силно съмнително е обаче дали Северната тангента подлежи на разследване от Европейската прокуратура - мандатът на съответната е от ноември 2017 г., което е цяла година след приключването на строителството и разплащането. Според Диана Русинова обектът подлежи на контрол от структурата заради гаранционния срок и правилото за устойчивост на проектите.

Защитата: "абе, шарлатанин"

И Русинова, и министърът са категорични, че един качествено изграден път трябва да издържи 12, 13, до 15 години преди основен ремонт. В рамките на 7 години може да се наложи смяна само на износващия слой. "Сега в нашите случаи на 7-8 година вместо смяна на износващ слой (текущ ремонт) ние трябва да правим основен ремонт", каза Шишков.

"Проверката на Северната скоростна тангента и откритите нарушения не трябва да бъдат използвани за сочене с пръст. От участък трябва да бъдат взети 50-100 проби, за да имаме обзорна картина и да заключим, че има цялостен проблем", заяви пред bTV бившият ръководител на АПИ и член на пътната камара Георги Златев, с което използва стария похват на пътния бранш да бяга от отговорност, като иска "международна лаборатория", която да надупчи пътищата.

Преди време, след катастрофата край Своге, която доведе до смъртта на 20 души, такава проверка поиска евродепутатът Елена Йончева, която опита да създаде държавна политика по отношение на контрола на качеството на пътищата чрез независим контрол. Опитът ѝ срещна силната съпротива на АПИ и управляващите по това време ГЕРБ и до международна проверка не се стигна.

Най-показателна беше реакцията на бившия регионален министър на ГЕРБ Николай Нанков. "Абе, шарлатанин такъв, ти не построи нищо за две години наред, не можеш да вземеш една проба качествено, пък си тръгнал да даваш оценка на ГЕРБ", изстреля Нанков при откриването на предизборната кампания на партията във Враца.

Констатациите

# 1 Тракия



Автомагистрала "Тракия" беше проверена още миналата година, като докладът от направените анализи е от октомври 2022. Проверени бяха Лот 2 "Стара Загора - Нова Загора" и Лот 3 "Нова Загора - Ямбол".

Заключението в предоставения доклад е, че има отклонение от дебелината на износващия и основен пласт и по двата лота, а изпитаната асфалтова смес не отговаря на изискванията на Техническата спецификация 2009 на НАПИ (ТС).

Изпълнител на първия участък от Стара Загора до Нова Загора е обединение "Магистрала Трейс" с основни участници в него "Трейс груп холд" , "Пи Ес Ай", "СК-13 пътстрой" , "Пътно строителство" и "Виастройинженеринг". Цената за километър строителство по този лот е 4.3 млн. лв. с ДДС. Стойността на надзора на обекта е 1.3 млн. лв. и е осъществен от "Пътинвест-инженеринг".

Третият лот на "Тракия" - от Нова Загора до Ямбол, бе открит през втората половина на юли 2012 г. от премиера по това време Бойко Борисов и тогавашния министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. Изпълнител по него за 3.7 млн. лв. на километър е гръцката "Актор АСГ", а надзорът е осъществен от Обединение "Т7/СНИК", с участието на "Рутекс". Стойността на строителния надзор е близо 1.1 мл. лв.

Двата лота са завършени и пуснати в експлоатация през юни и август 2012.

#2 Хемус



Проверката на АМ "Хемус" приключи през декември 2022 г. и обхваща участъка от Софийски околовръстен път до пътен възел Яна.

И тук асфалтовата смес не отговаря на изискванията на ТС, като са констатирани и отклонения при полаганата смес по отношение на "зърнометричен състав", тоест в нея не са вложени достатъчно от изискуемите фракции. Липсва отново значителна част от дебелината на пътната конструкция.

Изпълнител на строителните дейности тук е отново "Трейс груп холд" като водещ партньор в ДЗЗД "Хемус А2" заедно с "Конструктор инженеринг" АД Хърватия и "СК - 13 Пътстрой" АД - Перник.

Стойността на договора за СМР е 38.3 млн. лв. с ДДС и надзор за 181 хил. лв., а обектът е завършен и пуснат в експлоатация през 2013 г.

#3 Марица



Проверката на АМ "Марица" е извършена през февруари 2023 г. и по нея все още няма окончателен доклад. Тя обхваща еднокилометров участък от магистралата, от който са взети 4 броя ядки от асфалтовата настилка.

Общите заключения от пробите са, че "дебелината на положените асфалтови пластове е по-малка от предвидената по проект за всички изпитани сондажи". По-малка е и общата дебелина на пътната конструкция.

Изпълнител на този обект е консорциум "Кооператива Муратория Чеменсити - Чи Ем Чи Ди", Равена, с надзор обединение "Т7/СНИК". Строителните работи са на стойност 133.1 млн. лв. и са завършени през октомври 2015 г. Надзорът пък е струвал малко над 565 хил. лв.
#4 Северна скоростна тангента



По проверката за Северната скоростна тангента също няма окончателен доклад, а предварителния обхваща 2 броя ядки от асфалтова настилка и проби от вложените материали.

Дебелината на положените пластове асфалт е по-малка от предвидената. Констатирани са значителни разминавания при вложения строителен материал, като съмненията са за "шлака".

Строителството на 16.5 километровата тангента е финансирано с 220 млн. лв. по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013 г. Пусната е в експлоатация през април 2016 г. Изпълнител по проекта е консорциум "ХПВС-ССТ", в който участват "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98". Строителният надзор е осъществен от обединение "СЖС Технос - СЖС България и Испания" срещу 882 хил. лв.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    parazitko avatar :-|
    Паразитко
    • - 3
    • + 2

    Всичко е в чекмеджето в Банкя и в Дубай в шишините сарай.

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3
    • + 4

    На въпрос дали би защитавал клиента си по евентуално обвинение в спестяване на материали за изграждане на пътища у нас, Менко Менков отговори: „Там ще бъде още по-лесна зашитата ми, тъй като т.нар. прессъобщенния или някакви манипулации, показване на откъслечни ядки, невзети по законовия ред и по никакви процедури от незнайно какви участъци на незнайно какви пътища и незнайно по какви процедури, преди колко години извършени, не могат да бъдат доказателство за нищо”.

    Колкото може да се вярва на Менко Менков толкова и на Шишков. Темата с пътищата се изкарва винаги преди изборите и така вече трети или четвърти поредни. На следващите избори пак ще има подобни статии този път с "проби" от Южната тангента или кой знае от къде. Учудващо е след като се хвърлят обвинения за "спестявания на асфалт" защо няма подадени сигнали до Прокуратура?? А да, защото за полезния идиот Гешев е лош и пази Борисо-Пеевски и ДПС иначе видите ли ако го няма Гешев до сега кръволка Боко да е в затвора. Блажени са невежите :(

    Нередност?
  • 3
    popopo avatar :-P
    popopo
    • + 4

    До коментар [#2] от "scuby":

    Отново се изхвърляш - много думи без никакъв смисъл. Някой нещо казал, подавани ли са сигнали, полезния идиот, кръволок, блажени. Глупости, глупости, глупости. Тъп като гербаджия и депесар.

    Нередност?
  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 2

    Яде се колкото и дубайски апартаменти се ядат ;-)

    „Великият и жилав“ отказал да каже какво притежава #Фдубай
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161415557156189
    Но още през май 2022 г. имотите му в бляскавото емирство бяха разкрити: 10 апартамента оценени на над 4,1 милиона долара. Общата площ на 10-те апартамента е 1034.62 кв.м.

    Нередност?
  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 2

    Велико Желев и ХИДРОСТРОЙ АД - 125 свързани фирми и ДЗЗД:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161413098366189

    Участват в 916 процедури за обществени поръчки на обща
    стойност 2 444 300 618,60 лв. https://bit.ly/3Yz3TNG
    Изпълнители на 731 обществени поръчки за 1 526 793 968,09 лв. https://bit.ly/3LhEwwS

    Нередност?
Нов коментар