🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тръгва първата голяма пътна поръчка извън новите договори за поддържане: 123 млн. лв. за две отсечки

Два пътни участъка от републиканската пътна мрежа ще бъдат основно ремонтирани със средства от държавния бюджет

Поръчката за основните ремонти на двата участъка идва на фона на все още неясен бюджет и притеснения за изпълнението му
Поръчката за основните ремонти на двата участъка идва на фона на все още неясен бюджет и притеснения за изпълнението му
Поръчката за основните ремонти на двата участъка идва на фона на все още неясен бюджет и притеснения за изпълнението му    ©  Цветелина Белутова
Поръчката за основните ремонти на двата участъка идва на фона на все още неясен бюджет и притеснения за изпълнението му    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Двата поддържащи пътя на магистралите "Тракия" и "Хемус" ще бъдат ремонтирани, стана ясно от нова голяма поръчка на Агенция "Пътна инфраструктура". Основен ремонт на отсечка с близо 23 км от пътя София - Ботевград и 58 км от пътя София - Пловдив, срещу общо малко над 123 млн. лв. без ДДС ще трябва да извърши спечелилият кандидат.

Участъкът от пътя за Ботевград всъщност е единствената пътна връзка на селата Чурек, Потоп, Елешница и Яна със столицата и Ботевград. Пътният възел "Яна" пък е участъкът от автомагистрала Хемус, от който служебният министър на регионалното развитие Иван Шипков взе проби с ядки и установи нарушение при изпълнението и строителството. Трасето е основно и за преминаващите тежкотоварни автомобили над 12 тона, когато "Хемус" е затворена за тях или пък за ремонт.

Вторият участък - от пътя София - Пловдив, обхваща дублиращото трасе на автомагистрала "Тракия" и е най-натовареният участък от първокласния път. Той обхваща важни пътни артерии между Пловдив, Пазарджик и София. Трасето, което се очаква да се ремонтира преминава през няколко населени места - град Нови хан, с. Вакарел, град Ихтиман, с. Мирово и град Костенец.

Срокът за кандидатстване по обявената обществена поръчка е до 29 май.

Това е първата голяма пътна поръчка на служебния кабинет след пускането на големия пакет поръчки за поддържане. Преди практиката беше такива ремонти да минават като "текущи" и да влизат като анекси към вече спечелилите поддържането - нещо което настоящият министър Иван Шишков обеща да спре. Поръчката идва на фона на все още неясен бюджет и притеснения за изпълнението му. В същото време към документацията е записано, че "изпълнението ще се финансира от държавния бюджет".

Ремонтите

Двата участъка са разделени в две обособени позиции, като ще се сключат договори за "актуализация на технически проекти и извършване на строително-монтажните работи, във връзка с извършването на основен ремонт".

Ремонтът по първата обособена позиция и актуализацията на проекта за София - Ботевград, обхващащ трасето от 214-ти км в района на село Чурек до пътен възел "Яна", ще струва на държавата 34.7 млн. лв. без ДДС. В стойността е предвидено е да бъдат рехабилитирани и седем големи мостови съоръжения. Ремонт се очаква да бъде направен и на надлезите на железопътната линия и на магистрала "Хемус" при 237-ми км.

Според заданието строително-ремонтните дейности трябва да бъдат извършени за срок от 400 дни.

По втората позиция участъкът от Нови хан (89 км) до Костенец (147 км), включително и пътя през Момин проход (от 139 до 142 км) е на стойност от 88.5 млн. лв. без ДДС. Там ще бъде извършена актуализация на техническия проект, ремонт на отсечката и рехабилитация на общо 13 големи съоръжения, сред които мост в село Нови хан над река Крушовица, надлез над жп линията София - Пловдив и други.

По тази обособена позиция заложените срокове за приключване на дейностите по СМР са цели 600 дни.

Стари рани

В отговор за "Капитал" от АПИ посочиха, че основен ремонт и на двата участъка, които са обект на обявената обществена поръчка не е извършван до сега. "Трасетата са изграждани през 60-70 години на XX век", посочиха от агенцията.

"И двата пътни участъка през годините са поддържани по програмата за текущ ремонт и поддържане, чрез изкърпване на компрометирани участъци, с цел осигуряване безопасното преминаване на моторните превозни средства", добавиха още в отговора си от АПИ.

Последното такова изкърпване на участъка между София - Ботевград беше през 2018 година, когато отделни участъци от първокласния бяха пооправени, но заради интензивния трафик и дъждовете отново се отвориха дупки.

През 2020 г. пък последно за закърпващи дейности беше затворена част от пътя Пловдив - Пазарджик.