ГБС ще строи пробива на "Тодор Каблешков" до "Симеоновско шосе" за 18.2 млн. лв.

Предстои да бъде избран изпълнител и за участъка на булеварда от "Луи Айер" до "Черни връх" за прогнозните 17 млн. лева

Проектът е важен, защото ще изведе голяма част от трафика от центъра и служи като връзка между южните и източните квартали.
Проектът е важен, защото ще изведе голяма част от трафика от центъра и служи като връзка между южните и източните квартали.
Проектът е важен, защото ще изведе голяма част от трафика от центъра и служи като връзка между южните и източните квартали.    ©  Цветелина Белутова
Проектът е важен, защото ще изведе голяма част от трафика от центъра и служи като връзка между южните и източните квартали.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Обединение с ГБС е предложило най-ниската цена и е с най-много точки на техническото предложение от класираните, макар и сумата да е с 5 млн. лв. по-висока от прогнозната на общината.
  • Още не е подписан договор, но ако няма обжалване, строителството може да започне още тази пролет.
  • Чакат се и резултати от класирането и за участъка от "Луи Айер" до бул. Черни връх".

Обединение с участието на "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Глобал кънстръкшън" се класира на първо място в търга на Столичната община за изграждане на т.нар трети градски ринг в частта му на ул. "Филип Кутев" между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе". Фактически това е продължението на бул. "Тодор Каблешков", който е с размер на градска магистрала и предвиден трамвай по средата.

Класирането е обявено на 20 февруари, но все още не е сключен договор, въпреки че в регистъра на Комисията за защита на конкуренцията няма подадени жалби. По информация на "Капитал" договорът ще бъде подписан до края на тази или в началото на следващата седмица. Зам.-кметът по строителството на София Ангел Джоргов пък коментира пред "Капитал", че изграждането на отсечката може да започне още през април.

"ГБС" е предложила 18.2 млн. лв. за изпълнението, което е с 5 млн. лв. повече от прогнозната сума, заложена в търга. Това не е изключение - другите участници в процедурата също са предложили сходни или по-високи цени. Изключение прави само "Парсек груп", която е оценила участъка на малко над 14 млн. лв., но впоследствие е била отстранена.

Изграждането на ринга е проект още от времето на социализма и фигурира в предизборните обещания още от първия мандат на Йорданка Фандъкова. Все още обаче не е избран изпълнител и за втората му част - пробивът на бул. "Тодор Каблешков" от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх". Конкретно тази отсечка се залагаше за строителство още от 2007 г. в бюджетите на общината, но и до днес липсва. Оценителната комисия още обработва протоколите по въпросната втора обособена позиция и затова резултатите не са излезли, обясниха от Агенцията за обществени поръчки. В края на 2020 г. Столичната община изтегли заем от Европейската инвестиционна банка за 120 млн. лв., с който ще се финансира и ринговия булевард.

Каква ще е промяната?

Участъкът между ул. "Сребърна" и бул. "Симеоновско шосе" представлява продължение на бул. "Тодор Каблешков".

Изграждането му е важно и дълго чакано събитие, защото значително ще подобри свързаността между южните квартали на София. "С реализацията на тангенциалното трасе ще се постигне и пренасочване на транзитното движение от централната част на града, намаляване на трафика, както и намаляване на замърсяването на въздуха", пише в документацията на поръчката.

Общата дължина на бъдещия участък е 1.2 км. Предвижат се две платна за движение по 9 м, като всяко е с по три ленти, широки 3 м, като крайната е бус лента. По средата е оставено място и за бъдещото трамвайно трасе, което да свързва квартала "Овча купел" със "Симеоновско шосе". Тротоарите ще са със широчина между 4 и 7 метра, пише в заданието на поръчката. Ще има и две еднопосочни велоалеи с ширина от 2 метра, като те ще са на самия тротоар, отделени с разделителна ивица от "легнал градински бордюр".

По-скъпо от очакваното

Прави впечатление, че и петте кандидата за позицията са предложили цена за изпълнение, доста по-висока от предвидената от общината, която беше 13.5 млн. лв без ДДС. Ценовата оферта на класираното на първо място обединение между ГБС и "Глобал кънстръкшън" е 18.2 млн. лв. без ДДС. Следват три други по-високи оферти - на "Бгнова" (23 млн. лв. без ДДС) и на "Трейс груп холд" за 20 млн. лв. без ДДС и на обединение с участието на "Джи Пи груп" за 19.9 млн. лв.

Най-ниска е цената, предложена от фирмата, изпълняваща в момента ремонта на ул. "Шишман" в центъра на София - "Парсек груп" - 14.8 млн. лв. Макар и да е най-близо до прогнозната, заложена в търга, от общината са изпратили питане до дружеството, за да обясни как е формирана цената, тъй като е с над 20% по-ниска от предложената от други участници. След като фирмата не е отговорила на запитването, комисията я е отстранила от процедурата, става ясно от протокола, качен на страницата на агенцията. А сред обясненията за по-високите цени е това, че проектът е разработван преди поскъпването на материалите и заплатите през 2022 г.

Обединението между ГБС и "Глобал кънстръкшън" е получило и най-много точки по другите показатели (срок на изпълнение и технически показатели), с което се класира на първо място. "ГБС - Инфраструктурно строителство" е собственост на "ГБС интернешънал" с действителен собственик Камен Пешов. Другата компания в обединението - "Глобал кънстръкшън", е собственост на Мирослав Миронов.

И продължението на продължението

За другия участък от третия градски ринг - от "Луи Айер" до бул. "Черни връх", оценяван на 17 млн. лв., все още не е избран изпълнител. Комисията не е приключила с подготовката на протоколите и докладите, обясниха от Агенцията за обществените поръчки. За него кандидатстваха обединение начело с "Геострой", "Джи Пи груп", "ГБС - Инфраструктурно строителство" (самостоятелно), обединение между "Трейс груп холд" и "Обонато билд", "Фармвил", "Климатроник" и "ПСТ груп".

Тук се включва изграждане северно и южно пътно платно на "Каблешков" с широчина всяко по 9 м, релсов път по средата, широк 7.30 м, еднопосочни велоалеи по 2 м, тротоари средно по 5 м. Дължината на участъка е 1410 м. Участъкът реално представлява продължение на завършения вече етап от бул. "България" до ул. "Луи Айер" и ще свърже кварталите "Манастирски ливади" и "Кръстова вада".