Скритата инфлация в сектора на услугите

Някои компании в САЩ не са повишавали цените, но намаляват предлаганите удобства за клиентите

Инфлацията се е повишила през 2021 г., като различни официални измервания показват, че потребителските цени нарастват по-бързо от последните години. Много видове бизнеси, изправени пред прекъсвания на доставките и недостига на работна ръка, са се справили с тези проблеми не чрез повишаване на цените, а чрез предприемане на стъпки, които биха могли да променят обслужването на клиентите им.

Една хотелска стая може да струва колкото преди година - но вече не включва ежедневно почистване поради недостиг на камериерки. Някои ресторанти предлагат ограничено обслужване, тъй като сервитьори няма. Потенциалните купувачи на автомобили трябва да бъдат гъвкави по отношение на цвета и дори на марката и модела заради дългите срокове за доставка.

Оценките на клиентите за чистотата на ресторантите са спаднали с 4.2% тази година, според Black Box Intelligence, която проследява онлайн отзивите на 60 хил. ресторанта. Чести са оплакванията относно чистотата на масите, подовете и баните. Удовлетворението от обслужването на клиентите също е спаднало, като гостите се оплакват най-често, че са получили грешна поръчка.

Хората, които се опитват да купят уреди и други стоки на дребно, чакат по-дълго. Според източника на New York Times - J.D. Power, дори при най-високо оценените търговци на дребно само 57% от клиентите са успели да получат обслужване в рамките на пет минути тази година в сравнение с 68% през 2018 г.

Невидимо поскъпване

При изчисляването на инфлацията държавните статистически агенции се опитват да вземат предвид промените в качеството на продуктите. Но този процес най-често се прилага за физически обекти. Относително лесно е да се оцени стойността на, да речем, качеството на шевовете върху риза или стойността на резервната камера на нова кола.

Но промените в качеството, свързани с обслужването на клиенти, могат да бъдат двусмислени и трудни за измерване. Алън Коул, бивш служител на Съвместния икономически комитет на Конгреса в САЩ, който създава бюлетина Full Stack Economics, забелязва този вид неприятности по време на дълго пътуване през североизточната част на това лято - бързо хранене, което отнема ужасно много време, лошо заредени места за подправки, празни машини за сода. Динамиката става още по-ясна за него, когато отсяда в хотел, който има голяма площ, предназначена за предлагане на топла закуска на гостите, но се оказва предимно празен, с няколко мини-кутии зърнени храни, обяснява той пред New York Times.

Обикновено когато има недостиг на работна ръка или доставки, някои фирми покачват цените. Други намират по-малко очевидни, по-малко измерими начини за адаптиране. За пример могат да се вземат колите под наем и хотелите. И двата сектора изпитват недостиг, но корекциите им са различни.

"Автомобилната компания просто трябва да наложи по-високи цени, докато хотелът вместо това променя качеството на услугите", казва Коул. "Ние ги измерваме по различни начини. Проблемът на автомобилната компания се измерва като инфлация, докато проблемът на хотела не се. "

Не е необичайно предприятията да се справят с недостига на доставки чрез механизми, различни от увеличението на цените. Търговците на дребно не искат да предизвикват обвинения за поскъпване на цените, когато стоките са в недостиг. Предпочитанията за обслужване на клиенти - особено колко струва доброто обслужване - варират силно и са трудни за количествено определяне.

"Нивото на качеството е доста субективно", казва Алън Детмайстер, старши икономист в UBS, който преди е проследявал данните за инфлацията за Федералния резерв на САЩ.

В някои случаи подобряването на качеството за един човек е равносилно на влошаване за друг. Дали онлайн настаняването в хотел е желана функция за спестяване на време или загуба на личен контакт, която има реална стойност?

Инфлацията притеснява хората толкова много и се вижда защо е политическо минно поле за администрацията на Джо Байдън.