🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Осъм": Немските железници станаха поредният голям клиент

През 2017 г. ловешката леярна бележи ръст от над 11% спрямо предходната 2016, а приходите стигат малко над 21 млн. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Плевен"

Ловешката леярна "Осъм" има с какво да се похвали. "Най големият ни успех за отминаващата 2018 г. е подписаният тригодишен договор с Deutsche Bahn за доставката на 18 нови детайла за железопътната инфраструктура на Германия", съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на дружеството инж. Милен Свиленов. Но това не е единственият им нов голям клиент. През тази година техни клиенти са станали две индийски компании, за които вече се доставят детайли за заводите им в Европа. Любопитна подробност е, че едната от тях има собствена леярна в Индия и въпреки това за проекта си в Европа се доверява на ловешката фирма.

Изпълнителният директор на фирма "Осъм" сподели още, че от тази година в серийно производство са влезли и няколко детайла за реактивни двигатели, които изправят дружеството - част от холдинговата структура на "Метал технолоджи груп", пред сериозните изисквания за качество и безопасност на авиационната индустрия. Увеличават се и новите детайли за сектор енергетика. Фирмата доставя детайли за два завода на GE (Австрия и Франция). Siemens - Германия, също е възложила на ловешката фирма поръчки за две от подразделенията си. Следващият голям проект, който от "Осъм" подготвят, е свързан с друг лидер в този бранш - АВВ.

През 2017 г. фирмата бележи ръст от над 11% спрямо предходната 2016, а приходите стигат малко над 21 млн. лв.

"От тази година в серийно произвдоство са няколко детайла за реактивни двигатели."

инж. Милен Свиленов, изпълнителен директор на "Осъм"

От ранга на световните индустриални лидери

"Реализирахме няколко последователни инвестиционни, технологични и модернизационни проекта. Целта на всички тях е заводът да достигне нивото на най-добрите европейски леярни. В България може да има и има леярна, която отговаря на изискванията на индустриалните лидери. Резултатите от клиентските одити го доказват", акцентира инж. Свиленов.

Той пояснява, че "Осъм" е лидер в производството на отливки от високоякостен чугун в България. Сферографитните чугуни (с общо наименование Ductile iron) през последното десетилетие са заменили сивия чугун в много индустрии и са се наложили благодарение на превъзходните си якостни качества. Това позволява на завода да разшири продуктовата си гама в различни направления. Над 80% от продукцията на завода е насочена към Централна и Западна Европа.

"Както при продуктите, така и при технологиите има жизнен цикъл и уникалността преминава в широко разпространение и серийно производство. Технологията на сферографитните чугуни вече е усвоена от много леярни в Европа. В Турция, Китай и Индия ръстът на този тип отливки е огромен. Леярните от тези страни се превръщат в основен конкурент", споделя инж. Свиленов. Ето защо леярната се е насочила към нови разработки. Такива са бейнитен чугун с якост на опън от 900 до 1400 МПа, материали с относителни удължения 15% при 500 МПа и 10% при 600 МПа, както и един по-рядко използван материал - GJS 400-18 LT. Характерно за него е, че той запазва механичните си качества при ниски температури под -18/-20 градуса. "Това е особено важно в жп индустрията, където експлоатацията на машините и съоръженията в нашия климатичен пояс е от подобен порядък", обобщава изпълнителният директор.

Скъпо е да работиш в ЕС

Заводът беше тежко засегнат от световната икономическа криза през 2008 г. Много клиенти предприемат преструктурирания и програми за оптимизиране на доставките на отливки. Така например след стабилизирането през 2011 г. основен клиент на фирма "Осъм" във ВиК индустрията закупува и започна да развива собствена леярна в Австрия. Друг клиент на фирмата тогава е закупен от китайска компания и остава рискът новият собственик да промени и политиката по доставките, като замени европейските с азиатски фирми.

"Влизането в сила на множество европейски директиви в областта на екологията и стандартите за производство изискват значителни суми за спазване на изискванията. Примерите са много - заменихме с нови кондензаторните батерии на индукционните пещи, които съдържаха полихлорирани бифенили. Разходите за утилизация на старите батерии бяха на стойност, близка до тази на новите", споделя още инж. Свиленов. Постоянният ръст на таксите за зелена енергия и повишението на минималната работна заплата пък са факторите, които според него правят бизнес средата несигурна.

За кого работят

Основната индустрия, за която "Осъм" произвежда, е ВиК и газоснабдяване - отливки и механообработени детайли за спирателна арматура, фитинги, надземни и подземни хидранти, контролна, регулаторна и измервателна техника. Над 15 г. фирмата е основен доставчик на световни гиганти в сферата на железопътната инфраструктура и спирачните системи за високоскоростни влакове. Традиционно заводът си запазва позициите в общото машиностроене - доставя детайли за Palfinger, Parker, Atlas Copco, Husqvarna и Baltrotors. Последната фирма отваря за "Осъм" изцяло нова пазарна ниша - детайли за промишлени ротатори, които работят при налягания над 300 атм. От 2013 г. дружеството увеличава обемите си и към сектор енергетика, като тук клиенти на фирмата са GE, ABB, Siemens, RMG и Honeywell.

В България се доставя значителен дял от произведените продукти за машиностроителната и отбранителната промишленост.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boevbisser avatar :-P
    boevbisser
    • + 5

    За мен, като човек от Ловеч, е истинско удоволствие да порчета подобен текст.

    Нередност?
  • 2
    vkk13 avatar :-P
    vkk13
    • + 3

    Ехее,Deutsche Bahn,GE, ABB, Siemens, RMG и Honeywell. Бай Тошо спи спокойно ! 30 г. по-късно построихме капитализма. Да живее тежката индустрия.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал