🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Алуком": Елементи за метрото в Дубай и Милано

Ключовите индустрии, които плевенската компания обслужва, са енергетика и машиностроене, а сред основните й клиенти са ABB, Siemens и Hyundai

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание "Капитал Градове: Плевен"

Заедно с "Осъм" плевенската фирма "Алуком" – и двете част от "Метал технолоджи груп" (собственост на Красимир и Росана Дачеви), също събира разнородни световни клиенти. Оттук например тръгват основните детайли за спирачните системи на метрото в Дубай и на това в Милано.

Извън другите дейности (виж карето) "Алуком" има традиции в производството на компоненти за хидротрансмисии на големи офроуд машини (багери, трактори, комбайни, валяци и т.н.) Тези компоненти са различни видове помпени и турбинни колела, бутала, направляващи апарати, капаци и др. Основен клиент в това направление е американската компания Dana International, като "Алуком" снабдява производствения й завод в Брюж, Белгия.

На годишна база експортът на дружеството варира между 83 и 95%, предимно за Европа. "За нас всички поръчки са специални. Ние носим наследството от едно време, че цялото оборудване трябва да бъде изстискано до максимума, който може да предостави", категоричен е изпълнителният директор Искрен Николов.

"За големите бизнеси в Европа и света не винаги Китай е най-добрата алтернатива и има пазарен риск."

Искрен Николов, изпълнителен директор на "Алуком"

Обрат в битката с Китай

"В миналото "Алуком" е произвеждал детайли, които са стигали до крайни частни потребители. С навлизането на пазарите на китайски производители това е отпаднало. В момента ценово не можем да ги конкурираме от България, но пък сме по-добри в обслужването на клиента, с по-кратките срокове на доставка, с по-добрата обработка на рекламации, каквито винаги има", разказа още изпълнителният директор на дружеството.

Пред "Капитал" обаче той сподели, че напоследък е характерно явлението на завръщане на клиенти към европейски доставчици от китайския пазар. Като причина за това той посочи афтърмаркета и по-трудното управление на сделките оттам. Според наблюденията му този процес върви през последните 12-15 месеца. Николов смята, че за големите бизнеси в Европа и света не винаги Китай е най-добрата алтернатива и има пазарен риск.

Умерен ръст

Преди прехода заводът е известен предимно с това, че през втората половина на 80-те години започва да произвежда ходовите части на танк Т-72 и впоследствие на Т-90 . Тогава е разработена и пусната в експлоатация линия за производство на танкови ролки. "Алуком" е приватизиран през 1997 г. и се присъединява към ГТМ "А. Балевски холдинг" на Красимир Дачев, който обединява и още няколко леярни завода. "По-големите възможности за развитие и нишата в енергийната индустрия се разкриват след приватизацията на предприятието. Тогава идват Siemens, ABB", уточнява Николов. Приходите за миналата година са 8 млн. лв., а за деветте месеца на тази година до септември - 7 млн. лв.

За 2019 г. очакванията са свързани както с повишаване на оборотите, така и на отлетите количества с около 150 тона. Изпълнението на 11 нови проекта е заложено за реализация през следващата година на стойност поне 1.5 млн. лв. на годишна база. Поръчките са за ABB, Siemens Trench, Henke Metal и др. Средно годишно от дружеството отчитат 600 тона отлети изделия.

По европейски програми са инвестирани 6.4 млн. лв., а със собствени средства са направени инвестиции за 1 млн. лв. в последните две години.

За кого работи

Ключовите индустрии, които плевенската фирма "Алуком" обслужва, са енергетика и машиностроене. Основните клиенти в сектор енергетика са ABB, Siemens и Hyundai. В Плевен се правят елементи за високоволтовата енергийна индустрия – компоненти за прекъсвачи, детайли, които се вграждат в трафопостове, елементи за разпределителни стълбове от разпределителни станции, произвеждат се корпуси за енергетиката, турбинни трансформатори, компоненти на различни елементи на мотори и задвижващи съединения в различни крайни изделия.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал