🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От фермата до масата

Късите вериги на доставка срещат търсенето на съвременния потребител с предлагането на качествени продукти

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Фермерските пазари правят местната храна в градските райони достъпна алтернатива на все по-глобализираните хранителни вериги.

Фермерските пазари намират все повече почитатели наред с увеличаването на предпочитанията към автентични български земеделски и биопродукти. В резултат от това техният брой расте. Макар и не с темповете, с които това се случва в други европейски държави. Но все пак - ако само до преди няколко години фермерските пазари в България можеха да се изброят на пръсти, днес те са многократно повече. Някои от тях са спорадични, но има и такива, които се провеждат регулярно, като например ежеседмичният "От нашата ферма – с любов за вас!", който се състои всяка сряда пред Министерството на земеделието и храните, или пък фермерските пазари в някои търговски центрове (във Варна и Пловдив). И въпреки че за момента този тип търговия съществува основно в големите градове, тя настъпва и към по-малки областни центрове, като Добрич и Хасково например.

За фермерите това пък е най-прекият път за реализация на добитите в стопанствата им храни и продукти и очевидно това все повече се разбира и от самите тях. За да могат да достигнат до крайните потребители, малките стопани трябва да бъдат регистрирани по Наредба 26 за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход. Тя е документът, който регламентира директните доставки на малки количества първични продукти като сурово мляко, пчелен мед, яйца, прясна и охладена риба и др. Според регистъра на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) броят на фермерите, които са преминали през регистрация по наредбата, вече надхвърля 3000, докато през 2015 г. например техният брой е бил едва 800.

И така на този етап потенциалът за директни продажби от регистрирани производители изглежда голям, а това неминуемо ще привлича все повече участници в организирането на фермерски пазари, фестивали и събития. Това пък на свой ред води до нуждата от ясни, унифицирани правила, които да подкрепят развитието на фермерските пазари. Организаторите на подобни събития от доста време настояват за разработване на нормативна уредба за фермерските пазари, както и на дефиниция на фермерски пазар, фермерски и занаятчийски продукт. Това би подпомогнало дейността им, тъй като както посетителите, така и хората, които искат да участват, ще знаят, че има правила.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал