🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Искахме го, мислехме го, но не можем

Венета Шопова, председател на Комисията за защита на личните данни
Венета Шопова, председател на Комисията за защита на личните данни
Венета Шопова, председател на Комисията за защита на личните данни    ©  Надежда Чипева
Венета Шопова, председател на Комисията за защита на личните данни    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За проблема и опашките пред комисията сигнализираха читатели в Dnevnik.bg/LIVE. На 15 февруари изтича срокът, в който над един милион фирми трябва да актуализират данните в регистрите на комисията. Екип на "Капитал" посети сградата на комисията, чиито вход беше задръстен от чакащи хора. Веднага след като стана известно, че са пристигнали журналисти, от комисията изпратиха допълнително служители, които да обслужват фирмите. Вследствие на това чакащите намаляха наполовина.

На входа на комисията видяхме огромни опашки от представители на бизнеса, които редят, за да си подадат актуализираните данни за регистрация като оператор на лични данни. Смятате ли, че това е нормално, след като има възможност всичко това да се направи по електронен път?

Действително и за мен е странно и малко нелогично нареждането на тези опашки. Отчасти мога да го придам на българския манталитет, при който човек е свикнал да отиде, да види, да попита, да се върне един или два пъти. Но в конкретния случай за самите тези хора това не е работещият вариант, въпреки че е възможен. Тъй като имаме амбицията да сме единствената институция, при която по електронен път през деня, през нощта, когато е удобно и дори в домашни условия е възможно да се попълнят данните в нашия регистър. След това съответно да се потвърдят с електронен подпис, без да се прилага никакъв документ, никакви удостоверения за актуално състояние, регистрации и други съпътстващи такива...

Оплакванията на бизнеса са свързани обаче именно с тази регистрация – интернет сайтът на комисията е прекалено тромав, не е ясно точно какво се попълва и в много случаи електронният подпис не е бил приеман, за да се потвърди регистрацията. Става дума за сигнали, които в. "Капитал" получи.

За мен е странно като сигнал, защото, като се потвърди с електронен подпис, и системата потвърждава регистрацията или актуализацията. След това буквално системата се заключва, за да не може да се манипулира. Веднага на следващото заседание комисията взима решение за вписване на тези администратори.

След като е вписан администраторът, той си получава уникалния идентификационен номер. Системата се отключва само с неговите име и парола и той може по закон да си прави всяка година или през няколко година актуализация, ако има нужда.

Защо въобще е нужен електронен подпис? В Търговския регистър има данните на тези фирми, не може ли просто да ги вземете оттам?

При попълване на данните, ако се изпише Булстат или самото име на дружеството, веднага се зареждат всички данни, които индивидуализират фирмата. Последваща стъпка вече е администраторът да определи колко броя регистри, какви да бъдат те и да отбележат лични данни ще съхраняват и обработват. Де факто този публичен регистър не е толкова в полза на нас, защото имаме такова задължение по закон, а в полза на бизнеса и на гражданите.

Да се върнем към търговския регистър. Как ще облекчите процедурата за актуализация на регистрацията на операторите на лични данни. Остават много малко дни до крайния срок – 15 февруари. Долу (на входа на сградата на комисията – бел. ред) видяхме опашки и представителите на бизнеса не бяха много доволни от това, което им се случва.

Има и представители на бизнеса, но установихме, че има и много представители, които са решили да изкарат пари покрай тази регистрация. Намерихме в интернет обяви, че се регистрират и актуализират дружества. Наслагани са някакви суми.

Това означава, че има корупция в комисията, така ли?

Не, има примерно счетоводител на една фирма, който обслужва още няколко фирми и който е разпространил сред неговия кръг, че регистрира или актуализира в комисията. Имали сме случаи, в които един счетоводител носи документите на 200 фирми.

Това не ви ли показва, че нещо не е наред в цялата процедура по регистрация и актуализация на данните на операторите?

Предоставили сме възможност по електронен път да се регистрират и актуализират, без това да натоварва бизнеса. Огромният брой от хората, които чакат долу, са тези, които носят потвърдителни листове. Не тези, които идват да актуализират данните, а тези, които по електронен път са си въвели информацията и най-накрая са си принтирали потвърдителния лист.

Може ли да не идват в комисията за подаване на тези потвърдителни листове?

Може и да не дойдат. Дали сме възможност, ако подпишат с електронен подпис, изобщо да не идват до комисията. Втори вариант е да заверят нотариално този потвърдителен лист и да го изпратят по пощата. Последният вариант е да дойдат на място в комисията.

Все пак процедурата е сложна. По какъв начин ще я облекчите? Какви са мерките, които ще реализирате в следващите дни, за да облекчите процедурата?

Може да ви прозвучи странно, но най-големите администратори на лични данни, сериозният бизнес, са регистрирани отдавна и актуализират своите данни регулярно. Същото се отнася за всички централни органи на властта, органите на местно самоуправление, лечебни заведения. Имали сме срещи с пенсионно - осигурителни дружества, със застрахователни компании и с представители на съдебната власт. По-голямата част са с изрядна регистрация и актуализация при нас. Към настоящия момент голямата част от хората, които подават заявления за регистрация или актуализация са вследствие на това, че те не са чели закона или са отлагали падаването във времето и в един момент са видели нашата публикация за актуализация на данните.

Казвате, че се обаждат хора, но е факт, че е невъзможно хората да се свържат с вас по телефона.

От началото на тази седмица пуснахме още няколко линии, които директно разпределят номера на информационния център към юристи и информацитици ...

Номерът или дава заето или се свръзва с оператор, който обяснява, че всички експерти на комисията са заети. Последното може да се чуе дори през нощта.

Това ще го проверя.

Да ви попитам отново как ще облекчите процедурата в следващите дни по подаването на данни за актуализация на регистрацията на операторите на лични данни?

В момента има четири работни места в приемната. Също така в самия регистъра на администратори има шестима служители, които приемат потвърдителните листове. Наели сме на граждански договор и още трима служители. Така на този телефон, който коментирахме, че дава все заето, отговарят седем служители. Направили сме всичко възможно. Открихме и още три деловодни места за приемане на молби.

Става дума за над един милион фирми. Не може ли всичко да става по електронен път, без да се носят тези потвърдителни листове?

И ние не искахме да стигаме до тях.

Тогава кой е въвел това изискване в закона и във вашите подзаконови нормативни актове? Ще направите ли стъпки да се облекчи процедурата?

Миналата седмица имахме среща с ръководството на вътрешната комисия в Народното събрание и коментирахме няколко законодателни стъпки за улеснение на гражданите и на бизнеса. Това са няколко аспекта, които сме определи като приоритет от спешен порядък.

Какви законови промени сте съгласували с комисията по вътрешна сигурност, така че да се облекчи процедурата?

Смятаме да вземем добри практики от други подобни органи за защита на личните данни. Например в германската система няма процес на регистрация и актуализация. Но при депозиране на жалба или постъпване на сигнал санкциите са същите, както и при процес на регистрация.

Смятате ли да предложите точно такива промени?

Смятаме да го обсъдим. Може да е малко революционно като идея. Защото през 2002 г. е създаден нашият закон, оттогава шест или седем пъти е променян, но никога в такава насока. Явно не е имало такава насока на мислене.

И до какво заключение стигнахте с депутатите от вътрешната комисия?

Смятаме, че много от идеите ще бъдат възприети, защото мислим оперативно и смятаме, че може да ги убедим.

Когато да очакваме промените като законопроект? Кой ще вносител?

Предприехме разговори с народни представители, които могат да предприемат такава законодателна инициатива. Говорихме с ръководството и с депутати от парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред. Има положителни неща и в испанския опит. Там има регистрация, но тя е в много по-облекчен режим и по електронен път. Изключена е всякаква бумащина.

Няма ли начин през следващите да махнете тази бумащина? Всичко да стане по електронен път, включително и изпращането на тези потвърдителни листи.

Може и ще бъдем обвинени, че не сме предоставили на всички равна възможност да си актуализират данните или да се регистрират при нас.

Това е несериозно като обяснение. Ако може да облекчите процеса, по-добре го направете.

Има и един административно - процесуален кодекс, който ни казва, че всички трябва да са поставени при равни условия. Искахме го, мислехме го, но не можем.

От отговорите на председателя на Комисията за защита на личните данни става ясно, че единственото, което може да бъде направено до 15 февруари, за да се ускори приема на документи, е да се увеличи броят на служителите, които ги приемат. Ако имате идеи, които да предложим на комисията, пишете ни на panayota at capital.bg и lubay at capital.bg.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    ПодписНИК
    • - 2
    • + 6

    А за к'во ги имаме тези е-подписи ??? Според закона, те не могат да ни откажат прием на документи, подписани с е-подпис!!!

    Що за своеволия ???

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-?
    7
    • - 1
    • + 7

    Когато една държава е възприемана като корумпирана, това се отразява зле най-вече на хората и на бизнеса, и то мнoго по-тежко от всякакви дипломатически или политически критики. Просто защото инвеститорите бягат колкото е възможно по-далеч.
    http://yphalachev.blogspot.com/2009/12/blog-post_9166.html

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Частник
    • - 3
    • + 12

    От нашите управници и чеп за зеле не става! Колкото по-малко разчитаме на тях, толкова по-малко ядове ще си имаме. Имат една полиция, армия, пътища и правосъдие да оправят - насраха се като за световно! Но не взеха да си изметат гумната, а обратното - вмениха си нови и нови начинания, като този никому непотребен регистър. ЕТ Бай Пешо бояджията, който не може да чете и пише, ще трябва да си вади електронен подпис, да си взима специално счетоводители и да виси на поредната опашка, защото случайно да не издаде личната карта на общия си работник. Хахахахаахаххахаха! Нашите управляващи са алчни до малоумие! Няма да назначат някой роднина и да краднат някой лев тихо и мирно, както правят гърците или италианците, а ще мислят ден и нощ и накря ще измътят такова малоумие, което да обърне държавата и фирмие с хастара навънка!

    Нередност?
  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 6
    • + 7

    "Ако имате идеи, които да предложим ....." имаме, предлагаме, разстреляйте комисията цялата... и ще мирне света.... до следващата комисия :-))

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Митко
    • - 7
    • + 4

    Има правописни грешки. Непростимо за "Капитал"...

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Mюнхен
    • + 27

    Боби, отговорът на твоето предложение ще прилича на завършека на филма "Мюнхен", когато Ефраим обясняваше на Авнер, да не си мисли че е единствен, защото Мосад е създал още безброй групи като неговата, които работят паралелно по цял свят. И Шопова ще ти потвърди, че не е само нейната комисия. По парламентарни кабинети, комисии и най-вече по лоби баровете на Радисън и Хилтън, в други луксозни заведения и т.н. хиляди депутати и чиновници подготвят следващото отчайващо малоумие, от което народонаселението да вие на умряло. Само до лятната ваканция трябва да се гласуват 77 нови закона, повечето от които ще родят със себе си поредната декларация, регистър, анкетна карта, лиценз и сертификат, които ще се издават от поредната агенция, комисия или професионална камара, а в камарата ще служат всички възможни роднини и партийни побратими на съответния депутатин. Впрочем "гласуват" ли казах, защото в разговорите между себе си политиците употребяват изрази като "изтипосам", "бримчим" и "бацим". "Батка, директно ти бацам Закон за камарата на музикантите, 50 авера ги имам назначени от воле. И ти си там бате, яко лицензи ще издаваш за притежание на акустични инструменти. После на колегата му бримичим неговия закон да сме фитка и двамта". В провинцията трудно се живее, а в София все ще се намери място за още 10-20 хиляди чиновнически бюра. Работа също ще им отворим :-)

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    xxl
    • - 3
    • + 9

    Има просто правило:като мацето на снимката не може да се справи с темата,други ще се справят!За нас нейната липса няма да е никаква трагедия.
    И не и се вярвало,че телефоните и нощем дават заето-като че ли на нас ни е кеф да ги тарсим и да се гъбаркаме с дамата,за да и намираме работа.Та,извод:вземи си парцалките от закачалката и се махай,мадам Шопова!!!

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Милев
    • - 1
    • + 10

    Защо въобще е необходима такава регистрация?
    Има си закони и те трява да се спазват със , или без регистрация. Незнанието на закон не е оправдателна причина.
    Ползата от регистрацията ще е точно нулева, като се изключат заплатките на адмистрацията.
    Аман от гупости!

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    данъкоплатец
    • - 1
    • + 3

    Вижте и мутрата на тази- мазен чиновник.Въобще не й пука.Аз затова и не подавам нищо.Нито по пощата , нито на място.Какво да прави една фирма от варна например.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-(
    Al Bundi
    • - 1
    • + 2

    както си замина шефката не електронният регистър,
    така и тази персона Венета Шопова, да бъде така добра и да си тръгне сама

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал