Абракадабра с помощите за тока

Разработването на критерии за енергийно бедните и уязвими потребители най-накрая е в ход. Законът за енергетиката обаче все още е в режим на изчакване

Изготвянето на наредбата за енергийно бедните бе последната нормативна пречка пред стартирането на либерализацията.
Изготвянето на наредбата за енергийно бедните бе последната нормативна пречка пред стартирането на либерализацията.
Изготвянето на наредбата за енергийно бедните бе последната нормативна пречка пред стартирането на либерализацията.    ©  Надежда Чипева
Изготвянето на наредбата за енергийно бедните бе последната нормативна пречка пред стартирането на либерализацията.    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Нова наредба определя критериите за енергийно бедните домакинства и уязвимите групи.
  • Тя е ключов елемент от реформата за либерализацията на домакинствата и санирането.
  • Промените в Закона за енергетиката, свързани със свободния пазар за бита, обаче временно бяха блокирани от ветото на президента.

Знаете ли какво е РЕГ=ЕГОД*ТП*КУД*0,7*Ц1+ ЕГОД*ТП*КУД*0,3*Ц2? Със сигурност не знаете. И не сте единствените, макар да засяга немалка част от българите. Това е формулата, по която ще се оценяват енергийно бедните домакинства и уязвими клиенти. Тя е част от нова наредба за критериите, условията и реда за определяне на статут на домакинства в положение на енергийна бедност и такъв на уязвими клиенти за снабдяване с електрическа енергия, която се чака от почти десетилетие.

Тя беше публикувана за обществено обсъждане в края на миналия месец и е разработена от екип експерти от енергийното, социалното и регионалното министерство. Последните са включени, тъй като документът засяга и хората, които ще могат да се възползват от бъдещите ваучери за саниране, тъй като то вече няма да бъде безплатно, както досега, а ще изисква 20% самоучастие.

Наредбата за енергийно бедните е ключов елемент от реформата за либерализацията на бита, която предстои да стане факт от началото на 2026 година. Именно липсата на критерии за това кой точно е енергийно беден или уязвим бе изтъквана през годините като основна пречка пред либерализацията на домакинствата, а решение през годините така и не се намери. Сега обаче това може да се промени - най-вече заради опасността от загуба на средства по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), в случай че енергийната реформа претърпи поредно фиаско.

Ключовите поправки за реформата бяха приети в Закона за енергетиката (ЗЕ), но все още не са обнародвани, тъй като президентът Румен Радев наложи вето най-общо заради това, че "стандартът на живот на мнозинството от българските граждани остава най-ниският в ЕС, а предвидените промени биха могли още повече да затруднят именно хората, които и без това трудно посрещат базовите си житейски разходи". След като то беше отхвърлено от депутатите в ресорната комисия в парламента, в петък (10 ноември) това се случи и в пленарната зала. "За" гласуваха 133-ма депутати, 49 се обявиха "против", нямаше "въздържал се".

Наредбата дава шанс трансформацията на сектора най-накрая да се задвижи. Промените в Закона за енергетиката предвиждат от средата на следващата година КЕВР да спре да определя регулираната цена, по която НЕК да продава тока на трите електроснабдителни дружества в страната (тези на "Електрохолд", ЕВН и "Енерго-про"). Вместо това самите снабдителни дружества ще купуват нужната енергия от борсата и всеки месец регулаторът ще определя компенсация за покриване на част от разходите на битови крайни потребители, така че да няма шоков поскъпване. Проблемът е, че при сегашната ситуация компенсирани ще бъдат всички, независимо дали имат нужда от това. Целта, за която и ЕК настоява, обаче е да се субсидират единствено бедните, а не всички поравно. Затова е нужно да се знае кои са те.

Беден или уязвим?

Проектът най-общо предвижда домакинства в положение на енергийна бедност да се определят на база разполагаемите средства на член от домакинството, след като енергийните разходи бъдат покрити. Значение ще имат и характеристиките на самото жилище - дали и доколко то е енергийно ефективно. Тези разполагаеми средства ще се сравняват с официално обявената линия на бедност. В момента тя е 504 лв., а през 2024 г. ще се повиши с 22 лв. до 526 лв. (което ще наложи и корекция на социалните плащания).

Уязвим клиент пък е този, който купува ток за битовите нужди на домакинство, на което той или друг член на домакинството е в критична зависимост от електрическо оборудване. В тази хипотеза могат да бъдат самотно живеещи, възрастни хора, хора със заболявания или такива, които и/или получават социални помощи, и др.

Какъв е общият прогнозен брой на енергийно бедните домакинства обаче към момента не е ясно и тепърва ще бъде предмет на анализ. Броят им ще трябва да се определи на база статистически данни за среден брой лица в домакинство общо за страната, предоставени от Националния статистически институт (НСИ).

Например в момента сметките на социалното министерство показват, че около 327 000 хора и семейства ще получат помощи за отопление за предстоящия зимен сезон. Става дума за 109.39 лв. месечно, или 546.95 лв. за целия период от 1 ноември 2023 г. до 31 март 2024 г. Общо това 178.9 млн. лева.

В сравнение с м.г. броят им ще се увеличи с над 25 000. Разширяването на обхвата на програмата за целево енергийно подпомагане на ведомството на министър Иванка Шалапатова е в резултат на направените нормативни промени, които улесняват достъпа до подкрепа на хората от уязвимите групи. След приемането на наредбата обаче този кръг ще се разшири значително и според някои експертни оценки дори ще мине един милион души. Вероятно това е и една от причините в продължение на толкова години държавата да отказваше да приеме методика за определяне на енергийно бедни - просто разходите за бюджета се увеличават в пъти.

За нейните цели ще се ползват данни от изследването на НСИ "Статистика на доходите и условията на живот", пропорционално определена типова площ на домакинство и годишен разход на крайна енергия за жилищните сгради с най-лоши енергийни характеристики.

Стари vs. нови сгради

В проекта са заложени две методики, по които всяка година да бъде оценяван броят на домакинствата в положение на енергийна бедност: методика за оценка на разходите за енергия на домакинство и методика за образуване на типови цени за крайни битови клиенти на електрическа енергия, присъединени на ниво ниско напрежение към електроразпределителна мрежа, става ясно от мотивите към проекта. За да се определи потреблението на енергия пък, сградите са разделени на пет типа в зависимост от това кога са построени и дали са санирани.

Например в първия тип са включени сгради, които са построени преди 2010 г. и не са санирани, а във втория - такива, построени след същата година. За всеки от типовете сгради е даден и специфичен годишен разход на енергия. За несанираните сгради от първия тип той е 400 kWh/m2, а за втория - "едва" 180 kWh/m2, или почти наполовина по-малко.

За сравнение, в последния - пети, тип сгради попадат еднофамилни постройки, независимо от годината на построяване, които са обновени и средната стойност на енергийния разход е само 125 kWh/m2. Това означава, че хората, които живеят в необновени сгради, ще имат по-голям шанс да попаднат в групата на енергийно бедните или уязвими клиенти.

Големият проблем тук е как точно ще се проверява и следи дали дадена сграда е санирана, как е построена и т.н. Защото има сгради от 2007 г., които са с добра изолация и висока енергийна ефективност, но въпреки това методиката може да допусне, че годишният разход на енергия е 400 kWh/m2.

Рисковете на бездействието

Наредбата е придружена и с частична оценка на въздействието т.е. как би се отразило приемането или отхвърлянето на предложенията. Ако наредбата не бъде приета, това на практика ще саботира целия процес по либерализация на домакинствата и вероятно ще блокира средствата от ПВУ. България чака 1.5 млрд. лв. до края на годината и приблизително още толкова през 2024 г., макар че някои от прогнозите допускат отлагане на плащанията заради забавяне на някои от договорените с Брюксел мерки като пътната карта за декарбонизация и закона за сигналите срещу корупция.

Наредбата е важна и за санирането, по което в последните 10 години държавата покриваше 100% от разходите по обновяване на сградите. Скоро обаче това ще се промени и именно това поражда нуждата от критерии за енергийно бедните. По-конкретно - вторият етап от схемата за обновяване на жилищните сгради по ПВУ, който тече в момента, предвижда 20% участие на собствениците.

Целта е постепенно този процент да нараства, а държавата все по-малко да участва във финансирането на дейностите. Според експерти съфинансирането стандартно варира между 3000 и 6000 лв., но мнозина нямат такава възможност. Затова от регионалното министерство обмислят предоставянето на ваучери за хората в нужда, така че и те да могат да се включат в схемата за обновяване.

Сега на ход са експертите от трите министерства и от НСИ, които заедно трябва да изготвят серия от анализи, разчети и документи, с които да задвижат наредбата. Предстои да се събира информация за хората в нужда, доходите им, това колко плащат за отопление и т.н. Отделно ще се обобщава броят на частично или напълно санираните сгради и изобщо техните енергийни особености и специфики. Срокът за общественото обсъждане на наредбата вече изтече, а работата предстои без значение от това кой и дали ще сложи край на партийната сглобка. Защото зимата наближава, а поредно отлагане на реформата не може да има.