Нови ВЕИ върху земеделски земи - вече с подпис на енергийния министър
Спорната поправка в Закона за енергетиката въвежда нов модел за смяна на статута на имотите
Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
Участие във второто издание на форума ще вземат представители на изпълнителната и законодателната власт, регулаторите, европейски институции и висши мениджъри на най-големите компании в енергетиката на България.
Във фокуса на програмата са енергийната стратегия на България, развитието на електропреносната мрежа, ядрената енергия, инвестициите и финансирането във ВЕИ, системите за съхранение на енергия и новата роля на природния газ.
Информация за събитието и билетите вижте тук.
Опитите на депутатите, чрез законови промени да ускорят енергийния преход и навлизането на ВЕИ, понякога създават повече проблеми вместо решения. Когато последните промени в Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) от 13 октомври 2023 г. въведоха възможността ВЕИ централи да се изграждат върху земеделски земи само с издаването на ПУП и без специална процедура по смяна на статута, президентът Румен Радев сезира Конституционния съд с мотива, че се премахват всички ограничения за застрояване на обработваеми площи.
Ефектът от това беше, че всички нови инвестиционни намерения в сектора буквално бяха блокирани в очакване на решението на съда.
В края на ноември бяха направени допълнителни законови промени за т.нар. агроволтаиците, които трябваше да тушират критиките на президента и да направят жалбата му до КС безсмислена, но и те не свършиха напълно работа. По информация на "Капитал" от 13 октомври нито един проект за ВЕИ върху земя, чийто статут трябва да се промени, не е придвижен напред.
За да отпушат процеса депутатите на ГЕРБ Делян Добрев и ДПС Рамадан Аталай предложиха нови нормативни изменения, които бяха приети на второ четене в парламента на 9 февруари. Според тях смяна на статута на земята пак няма да е необходим при наличието на влязъл в сила ПУП, но вече ще е трябва да се получи и "становище от министъра на енергетиката или оправомощено от него длъжностно лице, че има необходимост от изграждане на конкретното инвестиционно намерение за постигане на националната цел по чл. 12, ал. 1 от Закона за енергията от възобновяеми източници".
Така формално се ограничава безконтролното застрояване на земеделските земи с фотоволтаици - ще се случат само толкова проекти, колкото предвижда националната цел. И по конкретно колкото е записано в Националния план за енергетиката и климата.
Но реално се създава нова административна стъпка за инвеститорите, която би могла да формира и корупция за по-лесното й преминаване. Факт е, че няма посочен срок, в който енергийният министър да издава въпросното становище и за някои проекти това може да е седмица, а за други - месеци.
В тази конфигурация има и още един проблем - България все още няма разписани актуални цели за ВЕИ мощности в Интегрирания национален план енергетика - климат. Мнозинството страни в ЕС са подали вече планираните капацитети, но България тепърва изготвя експертната оценка и се очаква най-рано следващия месец да има яснота какви числа ще бъдат заявени и по тях вече ще се говори за енергийна стратегия. А действащия към момента план, приет още преди 2020 г., е крайно остарял и буквално не върши работа.
Конкретно за соларните централи в плана е заложено през 2024 г. да имаме 1636 мВт, а реално действащите мощности вече са над 3000 мВт. Това означава, че до актуализирането на плана, енергийният министър (който и да е той) реално няма как да издаде становище, че има необходимост от изграждане на конкретното инвестиционно намерение за постигане на националната цел по чл. 12, ал. 1 от Закона за енергията от възобновяеми източници, просто защото тя формално е постигната.
А иначе и досега смяната на статута на земеделски земи заради инвестиционни намерения беше съпътствана от скандали и корупция, макар че се случваше с комисии и през института по почвознание, агротехнологии и защита на растенията "Никола Пушкаров". Именно в последното звено в края на миналата година имаше арести точно заради корупционни схеми при смяна на статутите за соларни паркове.
Решението на депутатите проблемът да се решава от енергийното министерство, звучи логично - въпросът с новите мощности и съгласуването им с държавните цели на ИПЕК и нуждите на енергийната система, трябва да се решават именно там.
Но хора от сектора изразиха съмнения пред "Капитал", че то може да отвори корупционни практики, защото в крайна сметка проектите ще зависят от министерството. Въпреки това, изглежда, все още не е изяснен по-работещ механизъм, за да може инвестиционните проекти, които са оставени в заварено положение, да се случат.
3 коментара
като искат енергиен преход могат да отменят всички административни пречки и разходи за дребния "покривен" инвеститор във ФЕЦ. Например за ФЕЦ до 3 киловата да не се изисква проект и разрешение за строеж. Свързването на централата да се осъществява по "типов" проект на ЕРПто.
По този начин ще засроим покривите, а не плодородната земя. Производството ще е на мястото на потребление.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.