Нови ВЕИ върху земеделски земи - вече с подпис на енергийния министър

Спорната поправка в Закона за енергетиката въвежда нов модел за смяна на статута на имотите

Според приетите промени министър Румен Радев ще трябва да дава становище за всеки един ВЕИ проект.
Според приетите промени министър Румен Радев ще трябва да дава становище за всеки един ВЕИ проект.
Според приетите промени министър Румен Радев ще трябва да дава становище за всеки един ВЕИ проект.    ©  Юлия Лазарова
Според приетите промени министър Румен Радев ще трябва да дава становище за всеки един ВЕИ проект.    ©  Юлия Лазарова
Още актуални теми и прогнози за сектора може да проследите на конференцията на "Капитал" Energy Summit 2024, която ще се проведе на 20 февруари в Sofia Event Center.

Участие във второто издание на форума ще вземат представители на изпълнителната и законодателната власт, регулаторите, европейски институции и висши мениджъри на най-големите компании в енергетиката на България.

Във фокуса на програмата са енергийната стратегия на България, развитието на електропреносната мрежа, ядрената енергия, инвестициите и финансирането във ВЕИ, системите за съхранение на енергия и новата роля на природния газ.

Информация за събитието и билетите вижте тук.

Опитите на депутатите, чрез законови промени да ускорят енергийния преход и навлизането на ВЕИ, понякога създават повече проблеми вместо решения. Когато последните промени в Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) от 13 октомври 2023 г. въведоха възможността ВЕИ централи да се изграждат върху земеделски земи само с издаването на ПУП и без специална процедура по смяна на статута, президентът Румен Радев сезира Конституционния съд с мотива, че се премахват всички ограничения за застрояване на обработваеми площи.

Ефектът от това беше, че всички нови инвестиционни намерения в сектора буквално бяха блокирани в очакване на решението на съда.

В края на ноември бяха направени допълнителни законови промени за т.нар. агроволтаиците, които трябваше да тушират критиките на президента и да направят жалбата му до КС безсмислена, но и те не свършиха напълно работа. По информация на "Капитал" от 13 октомври нито един проект за ВЕИ върху земя, чийто статут трябва да се промени, не е придвижен напред.

За да отпушат процеса депутатите на ГЕРБ Делян Добрев и ДПС Рамадан Аталай предложиха нови нормативни изменения, които бяха приети на второ четене в парламента на 9 февруари. Според тях смяна на статута на земята пак няма да е необходим при наличието на влязъл в сила ПУП, но вече ще е трябва да се получи и "становище от министъра на енергетиката или оправомощено от него длъжностно лице, че има необходимост от изграждане на конкретното инвестиционно намерение за постигане на националната цел по чл. 12, ал. 1 от Закона за енергията от възобновяеми източници".

Така формално се ограничава безконтролното застрояване на земеделските земи с фотоволтаици - ще се случат само толкова проекти, колкото предвижда националната цел. И по конкретно колкото е записано в Националния план за енергетиката и климата.

Но реално се създава нова административна стъпка за инвеститорите, която би могла да формира и корупция за по-лесното й преминаване. Факт е, че няма посочен срок, в който енергийният министър да издава въпросното становище и за някои проекти това може да е седмица, а за други - месеци.

В тази конфигурация има и още един проблем - България все още няма разписани актуални цели за ВЕИ мощности в Интегрирания национален план енергетика - климат. Мнозинството страни в ЕС са подали вече планираните капацитети, но България тепърва изготвя експертната оценка и се очаква най-рано следващия месец да има яснота какви числа ще бъдат заявени и по тях вече ще се говори за енергийна стратегия. А действащия към момента план, приет още преди 2020 г., е крайно остарял и буквално не върши работа.

Конкретно за соларните централи в плана е заложено през 2024 г. да имаме 1636 мВт, а реално действащите мощности вече са над 3000 мВт. Това означава, че до актуализирането на плана, енергийният министър (който и да е той) реално няма как да издаде становище, че има необходимост от изграждане на конкретното инвестиционно намерение за постигане на националната цел по чл. 12, ал. 1 от Закона за енергията от възобновяеми източници, просто защото тя формално е постигната.

А иначе и досега смяната на статута на земеделски земи заради инвестиционни намерения беше съпътствана от скандали и корупция, макар че се случваше с комисии и през института по почвознание, агротехнологии и защита на растенията "Никола Пушкаров". Именно в последното звено в края на миналата година имаше арести точно заради корупционни схеми при смяна на статутите за соларни паркове.

Решението на депутатите проблемът да се решава от енергийното министерство, звучи логично - въпросът с новите мощности и съгласуването им с държавните цели на ИПЕК и нуждите на енергийната система, трябва да се решават именно там.

Но хора от сектора изразиха съмнения пред "Капитал", че то може да отвори корупционни практики, защото в крайна сметка проектите ще зависят от министерството. Въпреки това, изглежда, все още не е изяснен по-работещ механизъм, за да може инвестиционните проекти, които са оставени в заварено положение, да се случат.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • + 1

    като искат енергиен преход могат да отменят всички административни пречки и разходи за дребния "покривен" инвеститор във ФЕЦ. Например за ФЕЦ до 3 киловата да не се изисква проект и разрешение за строеж. Свързването на централата да се осъществява по "типов" проект на ЕРПто.

    По този начин ще засроим покривите, а не плодородната земя. Производството ще е на мястото на потребление.

    Нередност?
Нов коментар