🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България е стартовата точка за експанзията на "ЮтеКредит" на европейския пазар

Ирина Крайчева – изпълнителен директор, Росен Антов – главен търговски директор на "ЮтеКредит България" ЕООД

Росен Антов – главен търговски директор, Ирина Крайчева – изпълнителен директор на "ЮтеКредит България" ЕООД
Росен Антов – главен търговски директор, Ирина Крайчева – изпълнителен директор на "ЮтеКредит България" ЕООД
Росен Антов – главен търговски директор, Ирина Крайчева – изпълнителен директор на "ЮтеКредит България" ЕООД
Росен Антов – главен търговски директор, Ирина Крайчева – изпълнителен директор на "ЮтеКредит България" ЕООД
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Г-жо Крайчева, защо "ЮтеKредит Европа" избра България да предлага потребителски кредити и как оценявате развитието си след стъпването на пазара преди година и половина?

- "ЮтеКредит" е една от водещите европейски FinTech компании с фокус върху личните финанси със седалище в Талин, Естония. Фокусът на компанията е предоставяне на финансовите услуги с марка Iute на крайни клиенти чрез fintech решения не само в дигитална среда, но и чрез мрежа от партньори, платформи за електронна търговия, мрежа от собствени ATM-и и физически офиси. Моделът на развитие на компанията доказа своята сила и "ЮтеКредит" беше поставена на 172-ро място в класацията на Financial Times 1000 - Europe's Fastest Growing Companies 2021. През 2021 "ЮтеКредит Файнанс" стана част от Nasdaq Baltic Market, като беше включена в Nasdaq Baltic Bond List. "ЮтеКредит" е представена и в General Standard of the Frankfurt Stock Exchange, като е носител на наградата на Bond Magazine - Germany's SME Bond Issuer of the Year 2021.

След успешното си развитие в Източна Европа и Балканите, пазари извън Европейския съюз, най-естествената крачка пред "ЮтеКредит" беше да стартира операции в страна от Европейския съюз. България е логичният избор.

Географската близост до другите пазари от Групата, доброто ниво на дигитализацията на страната като основа за развитието на Fintech решения, както и пазарът на потребителско кредитиране в България, който има една основна специфика, бяха в основата на вземане на това решение. Спецификата на пазара се изразява в това, че през последните 15 години играчите във финансовата индустрия застанаха буквално на двата полюса на земята. От едната страна са банките, а от другата - бързите кредити. Цената на финансирането, която плащат потребителите на едните и другите, е несравнима. "ЮтеКредит" видя възможност да запълни празното пространство, да формира своя собствена ниша и да предложи на българските потребители на финансови услуги достъпно решение. Технологиите бяха катализаторът на развитието на "ЮтеКредит България" през последна година и половина, което, ако бъде представено като линия, тя е почти вертикална. България се разглежда от Групата като стартовата точка за експанзията на "ЮтеКредит" на европейския пазар.

Г-н Антов, какви предимства имате и защо потенциалните клиенти да изберат вашата компания за потребителско финансиране?

- Fintech природата на "ЮтеКредит" определя поведението и подхода ни към потребителите. Ние успяваме да дадем на технологичните решения човешки облик. Нашите клиенти винаги имат възможност да чуят човешки глас в процеса по заявяване и отпускане на кредит. Още при старта си "ЮтеКредит" предложи на клиентите си приложението MyIute като fintech решение, чрез което те лесно и бързо можеха да получат достъпно финансиране където и да са, 7 дни в седмицата. Потвърждението на това е фактът, че 95% от нашите клиенти разписват своите договори дигитално през MyIute.

За нас fintech решенията трябва да са интуитивни, да не са дискриминиращи и да водят до положително клиентско изживяване. Оценката, която нашите клиенти дават за нивото на удовлетвореност от обслужването, т.нар. клиентско изживяване, е над 80%. Това ни два увереност, че правилно разчитаме сигналите, които нашите клиенти ни дават. Щастливи сме, че успяхме да го постигнем, като над 75% от клиентите ни в по-високите възрастови групи успешно се справят с приложението MyIute без нужда от съдействие от нашите оператори.

Съчетаването на fintech, човешко докосване и прозрачни условия на кредитните ни продукти дава чувството на увереност у нашите клиенти, че са избрали правилния партньор в наше лице за финансиране на техните нужди. Асоциативно клиентите позиционират "ЮтеКредит България" и финансовите ни продукти по-близо до банките, отколкото до бързите кредити. Смело можем да заявим, че над 40% от нашите клиенти са банкови клиенти, които предпочитат удобството, практичността и бързината, когато имат нужда от финансиране. Те са търсещи и сравняващи условията на пазара и нашата прозрачност им помага при вземането на решение.

Г-жо Крайчева, за какви дейности най-много отпускате кредити и какъв е трендът на растеж на "ЮтеКредит"?

- Кредитните продукти на "ЮтеКредит" покриват широк спектър от потребителски нужди. Основните продуктови линии са свързани с потребителски парични кредити и решения за плащане на стоки и услуги на части. Стъпихме на българския пазар в началото на 2021 г. с предлагането на потребителски кредити, като от края на 2022 г. стартирахме предлагането на финансови решения за купуването на стоки и услуги както във физически, така и в онлайн магазини. Всеки наш продукт носи своя fintech отпечатък. Fintech решенията обичайно посрещат клиентите в дигитална среда, докато моделът на Iute включва и възможност нашите клиенти да се запознаят с ползите от технологиите и да използват fintech решения в напълно офлайн среда в точките на продажба на нашите партньори. През 2022 г. пораснахме над 3 пъти, като амбициите за 2023 г. са да надминем този резултат.

Г-н Антов, какво ново планирате да стартирате и предложите на вашите клиенти през тази година?

- Тази година ще е изключително динамична за нас в опит да отговорим на очакванията на пазара. Приложението MyIute ще търпи непрестанни промени като от инструмент за заявяване, дигитално разписване и управляване на кредит и ще се превърне в център на екосистемата от решения и продукти, предлагани от "ЮтеКредит".

MyIute ще предложи на потребителите на небанкови потребителски кредити възможност да проверят кредитния си лимит в "ЮтеКредит", без дори да се ангажират да заявяват кредит. Ще имат възможност да усвояват този лимит в офлайн среда както чрез получаването му кеш или за плащането на стоки и услуги, така и да го използват за онлайн пазаруване.

Както и до момента клиентите ни няма да имат ограничение в броя пъти за разплащане на стоки и услуги в границите на лимита. Новите e-commerce решения, които планираме да предложим на нашите партньори, отново са с фокус бързина, удобство, клиентско преживяване, надминаващо очакванията на пазара.

Планираме в тази година да предложим на българските потребители и fintech решения, различни от потребителски кредити, и решения за плащане на части на стоки и услуги, които да поставят "ЮтеКредит" в челните позиции в сектора.

Целият ни фокус при развитието на fintech решенията отново през 2023 г. ще бъде клиентът като център на нашата екосистема.

Г-н Антов, кои са най-сериозните проблеми, с които се сблъсквате при дейността си в България?

- Кредитният пазар в България се развива динамично последните 15 години, като за този период са натрупани много негативи и предразсъдъци и те често спират клиентите да видят възможностите, да погледнат отвъд. Това води до пропуснати възможности за тях и до вземането на грешни решения. Fintech решенията и прозрачността в отношенията кредитор - клиент са крайъгълният камък за изграждането на бизнеса на "ЮтеКредит". Все още част от клиентите не са наясно за рисковете от погрешни решения при вземането на кредит, не могат сами да определят цената, която ще платят. Приемаме клиентите си като наши партньори и когато видим, че потенциален клиент ще утежни финансовото си състояние, ние не предоставяме финансиране. Възприемаме това действие като отговорно и в подкрепа на честността и прозрачността като принципи, които изповядваме.

Г-жо Крайчева, как се представя българското дружество в сравнение с другите компании на групата вМолдова, Албания, Северна Македония и Босна и Херцеговина?

- Оценката година и половина след старта на операциите в България е положителна, като сме най-бързо развиващата се страна от групата и залагаме високо летвата за тези след нас. "ЮтеКредит България" вече е един от пазарните лидери и формирането на наша собствена ниша е вече факт. Това е естествен процес за "ЮтеКредит", но ще се радваме, ако и други компании от сектора ни последват, за да можем заедно да предложим финансиране от друго поколение на потребителите в България.

Г-н Антов, как очаквате да се развие секторът на потребителското кредитиране на фона на тенденциите в технологиите?

- Целта на всяка компания е да расте, а особено и на тези компании от fintech сектора, за които бързият растеж е абсолютно задължителен. Тази цел зависи основно от дигитализацията на обществото, която ще има решаваща роля. Разпространението на smart устройствата сред потенциалните потребители е на високо ниво, което е първо и задължително условие, но резистентността на голяма част от тези потребители към покупки онлайн или използването на услуги в дигиталното пространство, в частност кредитни такива, е сериозното предизвикателство пред fintech индустрията.

Все повече технологии ще навлизат и потребителите ще имат възможността да избират, като изборът им ще зависи от нивата на тяхната финансова и технологична грамотност. Увеличаването на уменията и разбирането на технологиите от потребителите ще редуцират тази резистентност. Ние вярваме, че в следващите години ще сме свидетели на навлизането на fintech решенията в живота не само на потребителите от големите градове в страната, но и на тези, които са географски отдалечени от новите тенденции.