Най-големите компании за храни и напитки: Слънчево и вкусно

Най-силна е годината за производителите на масло за износ, увеличават се и продажбите на компаниите за храни и напитки, които работят за местен пазар

На фирмите за бутилирано олио им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа
На фирмите за бутилирано олио им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа
На фирмите за бутилирано олио им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
На фирмите за бутилирано олио им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
Повечето дружества отново инвестират и очакват силна 2017 г.
5.1 млрд. лв. са приходите на 30-те най-големи компании в секторната класация.

Със своите 15% ръст на приходите компаниите от сектора за храни и напитки имат една от силните си години. Големите скокове са при производителите на слънчогледово олио за износ. Но добри продажби отчитат дори дружества с фокус върху местния пазар като пивоварите, минералната вода "Девин", сладки изделия - "Престиж 96" и "Чипита".

Традиционно почти всички фирми са на печалба и 2016 г. не прави изключение. Само производителят на алкохол, познат до скоро като "Винпром Пещера", и на млечни продукти "Тирбул" са на загуба. Иначе рентабилността леко пада - маржът сега е 7%, а година по-рано е 7.34%.

Година по масло

Лидер в класацията за трета поредна година е "Олива" със своите два маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш. Мажоритарен акционер в компанията е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев. Дружеството има много силна 2016 с над 42% ръст на приходите от продажби, които надхвърлят 544 млн. лв., но отчита почти шест пъти по-малка печалба в сравнение с 2015 г. Причината - повече изнесено слънчогледово и рапично масло, но свити маржове заради задържани продажби на земеделската реколта в страната. Тази година компанията започва нова инвестиция за 40 млн. евро до Варна.

В класацията има и едно свързано трио: "Папас олио", "Сън фуудс" и "Бисер олива". И докато първите две имат силна година, продажбите на третото се свиват.

"Папас олио" има рафинерии в Ямбол, Балчик и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, търгува и със зърно. Акционери са юридически лица, в които най-големи дялове имат Георги Ташев и Александър Дмитриевич Минов, който е с украински корен, но вече има български паспорт. Той има участие и в "Бисер олива" и е в мендижмънта на двете дружества.

"Компанията притежава значими производствени мощности, с които може да преработва по 1000 тона маслодаен слънчоглед на денонощие", уточни Цветелина Пенева, финансов директор на "Папас олио". По думите й 2016 е била много добра за преработвателите на маслодаен слънчоглед. Новост за "Папас олио" е производството на високоолеиново слънчогледово олио. "То се произвежда от специален хибриден сорт слънчоглед - носител на повече здравословни мазнини, доближава се до зехтина като съдържание, а е на по-изгодна цена от него", коментира Цветелина Пенева. По данни на дружеството интересът към новия продукт зад граница е огромен, тъй като производителите на сладки изделия залагат все повече на здравословните съставки, отказвайки се от палмовото масло. През 2016 продажбите на високоолеиново слънчогледово олио заемат 35% дял от общата продукция на "Папас олио", целта е тази година да достигнат 50%, съобщи още Цветелина Пенева.

"Сън фуудс" - Балчик, има най-голям ръст на приходите в класацията за храни. Едноличен собственик на дружеството е Стефан Каров Стефанов. Компанията притежава мощности за преработка на 500 тона маслодаен слънчоглед на денонощие и работи на непрекъснат режим. Големият ръст в продажбите идва от основния клиент - "Папас олио", който изкупува цялата продукция на "Сън фуудс" и я продава зад граница. Дружеството е финансово автономно, но пазарите с "Папас олио" са общи, двете фирми са икономически кооперирани, уточниха от компанията. Най-малкото имат един счетоводител, изготвил отчетите им.

"Бисер олива" е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, но има участие и на Александър Дмитриевич Минов - през дружеството си "Рисойл" държи 48.9%.

В класацията има още две дружества от сектора на сурови и рафинирани слънчогледови масла - "Роса" – Попово, чиито приходи растат с над 41% ръст спрямо 2015 г. При "Клас олио", в което акционери са Нермин Йълмаз и Мертгюн Йълмаз, има спад. От бранша коментират, че на фирмите за бутилирани масла им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа.

Сладки скокове

Втора в класацията е "Амилум България" с продажби над 503 млн. лева през 2016. Макар от дружеството да не дадоха детайли, обясниха, че ръст в производството няма и скокът в приходите е по-скоро от счетоводна операция. Американската Archer Daniels Midland (ADM), която през 2015 г. стана собственик на компанията за царевични продукти в Разград, обяви, че планира значително разрастване на производствения си капацитет в предприятията си в Турция и България. Разширяването трябва да приключи през 2018 и да осигури на компанията разширена гама от подсладители и нишестета, след като производствените квоти на захар в Европейския съюз изтекат. От дружеството отчитат нарастващо търсене на произвежданите продукти - царевично нишесте, глюкозен сироп, кристална и течна декстроза и др., както в хранителната индустрия, така и при производството на хартия.

Голямата промяна за "Нестле България" е структурна – през октомври миналата година сладоледената фабрика във Варна се отдели в новосъздаденото дружество Froneri. Реорганизацията е резултат от сделка на глобално ниво между швейцарската Nestle и британската R&R, които обединиха бизнеса си със сладолед. "Бизнесът със сладолед формираше около 30% от приходите на "Нестле България", уточнява Мариан Маринов, финансов мениджър на компанията. По думите му фирмата ще компенсира загубата с увеличени продажби и износ (за 2016 експортът е с 35% дял). През 2016 г. "Нестле България" инвестира над 11.5 млн. лв. в страната, а през тази планира нови 5.5 млн. лв.

След като преобразува бизнеса си в България в няколко отделни компании, другата световна корпорация за шоколад, бисквити, какао - "Монделийз" (преди "Крафт"), участва в класацията с две от дружествата си. "Монделийз Юръп прокюърмънт", което координира снабдяването със стоки и услуги, включително и на свързани дружества в Европа, се изкачва от 15-а на 7-а позиция. "Монделийз България" (от 6-о на 13-о място) съсредоточава дейностите по маркетинга, търговските марки, търговията, продажбите и дистрибуцията в страната. През 2016 г. "Монделийз България" продължи да развива пазара и увеличи общия си пазарен дял до 69.2% в стойнист в категорията "Шоколади" и до 13.7% при "Сладки бисквити". По данни на дружеството бисквитите Milka Sensations са марка номер 1 на пазара, а новите belVita Soft Bakes вече генерират 30% от оборота на серията belVita. "Най-новите предложения на "Монделийз България" генерираха продажби на вътрешния ритейл пазар за 2016 г., които белязаха четирикратно увеличение спрямо 2015 г.", уточняват още от компанията.

Възходящ ръст и на продажбите, и на печалбата отчита и "Чипита България". Фирмата продължава да държи лидерски позиции в продажбата на кроасани в страната с марките 7Days и Chipicao, които са с над 90% пазарен дял общо.

"Престиж-96" - Велико Търново, също отчита увеличение на приходите и печалбата през 2016 г., като е второто по рентабилност в класацията след "Кока-Кола". По данни на дружеството то произвежда над 200 вида продукти в различни разфасовки и е пазарен лидер в сегмента "тунквани бисквити" с марката "Мираж" с 16% пазарен дял в обем през 2016 г., следвана от "Траяна", която е с 14% дял. А вафлите "Ная" и Хипер" са съответно на второ и трето място в категорията. Собственици на дружеството са два чужди фонда. За тази година от компанията планират ръст на приходите и печалбата 14%.

"Захарни заводи" приключва 2016 г. с 31% спад на приходите. От компанията обясняват това с прехвърлянето на дейността, свързана с продажби на захарни изделия, в дъщерното дружество "Захарни заводи трейд". По данни на фирмата "Сладея" е най-известната марка захар в България с 95.9% обща известност според резултатите от национално представително проучване от ноември 2016 г.

Малко повече напитки

Лидерът при безалкохолните напитки "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" отчита най-високата печалба за 2016 в топ 30 от секторната класация и има най-висока рентабилност. През 2016 дружеството инвестира 5 млн. лв. в производствения си център в Костинброд. Миналата година фирмата пусна на пазара в страната стъклена бутилка "Кока-Кола" от 750 мл - нов продукт за системата на корпорацията в цял свят, разработен в България. "Кока-Кола ХБКБ" инвестира и в нова линия в производствения си център в Банкя, където се бутилира едноименната минерална вода. Новост за дружеството е, че от април 2016 пое дистрибуцията на цялото портфолио на The Edrington Group за България (една от най-големите компании в Шотландия и един от водещите производители на скоч уиски в света), което включва брандовете: The Macallan, Highland Park, Famous Grouse, Cutty Sark, Burgal.

Устойчив ръст има лидерът при бутилираната вода "Девин". През март тази година белгийската Spadel стана собственик на 100% от капитала на "Девин" в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от дотогавашния собственик на дружеството - американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания от 11 пъти брутната печалба.

"ВП брандс интернешънъл", както е новото име на "Винпром Пещера", е едно от двете дружества в топ 30, което отчита загуба за 2016. През тази пролет компанията придоби пловдивския дистрибутор на алкохол "Силвъртранс". Причина за сделката е изграждането на по-ефективна дистрибуционна мрежа и оптимизиране на разходите, още повече, че "Силвъртранс" и до този момент е бил дистрибутор на "Винпром Пещера".

В топ 30 е и друга компания за алкохол - "Сис индустрийс", която притежава 99.97% от дяловете на "Винпром Карнобат".

Бирен възход

Продадените количества бира през 2016 от членовете на Съюза на пивоварите в България са най-високите за последните 8 години, отчете браншовата организация. Компаниите, членуващи в съюза – "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво", са пласирали на пазара общо 5.18 млн. хектолитра бира, което е ръст от 2.5% спрямо 2015 г. Членовете на браншовата организация държат общо 93% от пазара като количество продадени бири.

Традиционни лидери в сектора са трите мултинационални компании: "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България".

През миналата година "Загорка" е инвестирала 11.5 млн. лв. за изграждане на пречиствателна станция за пивоварната в Стара Загора, за обновяване на линията за кен продукти, за "зелени хладилници" за търговците на напитките и за реновиране на сградния фонд, съобщи изпълнителният директор Никос Зоис. Дружеството отчита 0.5% ръст на продадените през 2016 г. количества бира и пазарен дял от 28.5% в обем. Предвидените за тази година 13 млн. лв. са за финализиране на работата по пречиствателната станция, за обновяване на бутилираща линия, за още "зелени хладилници", както и за съоръжения, свързани с допълнително подобряване на качеството на продуктите, уточни той.

От 2014 до 2016 г. "Каменица" е инвестирала 30 млн. евро по проекти в пивоварната си в Хасково. От тях над 6 млн. са вложени в развитие и обновяване на логистичната база, която след направените разширения е с обща площ около 20 000 кв.м. Инвестициите за миналата година са 5 милиона лв., като близо 3 милиона лв. от тях са за анаеробен реактор, който е част от дългосрочните планове за постигане на нулево замърсяване от производствения процес. От дружеството цитират данни на Nielsen, според които пазарният дял на "Каменица" АД за 2016 е 31.3% в обем и 32.6% в стойност. През 2017 г. компанията ще продаде голяма част от терена на бившата "Каменица" в Пловдив, като на част от парцела ще направи микропивоварна за производство на крафт бира, посетителски център, амфитеатрална сцена, ресторант, отворен пъб и парк. Инвестицията ще е над 2 млн. евро.

Третият голям производител - "Карлсберг", расте много по-бързо от конкурентите си и почти доближава по обороти "Каменица". "Увеличението на продажбите през 2016 е с 20% спрямо 2015 г. и на практика отбелязва най-големия ръст на компанията на българския пазар от 2004 г. досега", обобщава Деян Беко, управляващ директор на "Карлсберг България". Миналата година е показателна и с подобрения финансов резултат. "Карлсберг България" е най-бързо развиващото се дружество в бирения бранш в страната", коментира Бранимир Братанов, маркетинг директор. Той цитира данни на Nielsen A/S, според които пазарният дял на фирмата в обем достига 26.8%.

Мес(т)ни и задгранични върхове

Производителят на "Лудогорско пиле" - разградската фима "Пилко", е част от "Амета холдинг", която пък е притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. По данни на фирмата тя е инвестирала 3.6 млн. евро през 2016 в разширяване на производствената си база за отглеждане на птици и преработка на месо. Холдингът продължава да увеличава продажбите си зад граница - Гърция, Румъния, Македония, Кипър.

Другият голям производител на пилешко – старозагорската група "Градус", участва в класацията с консолидиран отчет. "Градус" включва фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери, предприятие за преработка на птиче месо. Сред бизнесите на собствениците – братята Ангелови, е и фирмата за слънчогледово олио "Бисер олива". През април 2016 "Градус" откри нов завод в Стара Загора за над 15 млн. лв. и навлезе в нов сегмент - колбаси и деликатеси от червени меса (свинско, говеждо). Продуктите се продават с марката "Аз ям".

Хранителният холдинг "Белла България" отчита увеличение на приходите и печалбата. Данните са резултат от консолидиране на средства от групата в компанията майка. По данни на холдинга той разширява присъствието си зад граница, като увеличава портфолиото от продукти. В ключови експортни дестинации като Великобритания и Испания "Белла България" развива собствена търговска мрежа.

"Бони холдинг" също участва в класацията с консолидиран отчет. Най-голямото дружество в групата е "Месокомбинат - Ловеч" с индивидуални приходи от почти 140 млн. лв. Подобно на "Градус" групата има затворен цикъл на работа. "Бони" е най-големият производител на прасета в страната, като освен със свинекомплекси разполага с месокомбинати в Ловеч, Русе и Карлово, които затварят цикъла на производство.

Акционер в "Брезово" е френската "Юралис гастрономи". Българското дружество произвежда патешки дроб и месо, както и продукти от тях, и отчита над 33% ръст на приходите от продажби през 2016. Заради случаите на птичи грип Франция, която е най-големият производител и консуматор на патешко и гъше месо в Европа, наложи през 2016 ограничения, които удариха сериозно местните производители. Кризата даде шанс на българските птицевъди, сред които е "Брезово", които са в топ 3 на световните износители на foie gras.

На хляб и мляко

"Топаз мел" - Карнобат, която е в една груп със "Сис индустрийс", приключва 2016 със спад на приходите от продажби, но с ръст на печалбата. В същото време "Гудмилс България", която е собственик на популярната марка брашно "София мел", отчита възходящ тренд. През миналата година дружеството инвестира 459 хил. лв. в изграждане на нов железопътен път и авторазтоварище за зърно и изгради зарядна станция за електрокари с енергоспестяващи устройства. Целта на "Гудмилс България" е до 2018 г. да вложи над 5.5 млн. лв. в изграждане на нови пакетиращи линии и инфраструктурни подобрения, сред които оборудване за лабораторията, пожарна безопасност и екологични проекти, съобщават от компанията и уточняват, че брандът "София мел" е с 56% пазарен дял в стойност.

В класацията има само две дружества от млечния бранш, и двете с гръцки капитали - ОМК и "Тирбул". По-голямото е "Обединена млечна компания". "През януари 2016 започнахме успешно да работим с "Лидл България". Инвестирахме и 1.55 млн. лв. в машина за PET бутилки, за да пуснем през септември на пазара нова продуктова гама млечнокисели напитки под марката "Верея" в бутилки, уточни Йолита Ботева, маркетинг директор. Тя цитира данни на "Nielsen България", според които ОМК е с 39% пазарен дял в обем при прясното мляко и с 12% в категорията на киселото. Поръчайте Вашия К100 »

На хартия или PDF

Все още няма коментари
Нов коментар