🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите вериги: Почти всички продават повече

Вдигналото се потребление се вижда и в продажбите на търговците на дребно: в топ 30 ръстът е над 10%

От пет години "Кауфланд" е най-голямата верига в страната. До края на 2017 г. ще има 58 магазина
От пет години "Кауфланд" е най-голямата верига в страната. До края на 2017 г. ще има 58 магазина
От пет години "Кауфланд" е най-голямата верига в страната. До края на 2017 г. ще има 58 магазина    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
От пет години "Кауфланд" е най-голямата верига в страната. До края на 2017 г. ще има 58 магазина    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от класацията "Капитал 100". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат на www.capital.bg/k100/buy/.
След изчезването на Penny, "Пикадили" и Carrefour големите вериги вдигат оборотите си.
Силна година имат и козметиката и модата.
4.53 млрд. лв. оборот имат големите седем вериги за храни. Година по-рано групата е била от девет бранда и приходите са били 3% по-малко.

Тези, които останаха, правят по-високи продажби. Така с едно изречение може да се обобщи ситуацията при търговските вериги през отминалата 2016 г. Класацията на най-големите 30 търговеца на дребно показва, че някои компании са изчезнали от пазара, а всички останали имат повишение на оборота. Изключение правят само три вериги, при които продажбите през 2016 г. са по-малки спрямо 2015 г.

По-дълбокият анализ на данните за миналата година обаче показва някои не чак толкова положителни тенденции. Така например средният ръст при веригите за бързооборотни стоки се забавя, въпреки че от пазара са изчезнали три компании. При веригите за техника пък има сериозно разместване в позициите, като единият от двата големи играча има силен спад в продажбите.

Добрите новини са за търговията с козметика, тъй като DM за първи път излиза на печалба, а Lilly Drogerie бележи трицифрен ръст на печалбата. Оживление има в стоките за дома. Бизнесът на големите вериги за облекла също расте устойчиво, като Zara например е на второ място по рентабилност сред всички топ 30 компании. Причина за ръстовете са както новите обекти, така и онлайн продажбите.

Храните – преразпределение

И тази година на първо място сред топ 30 на най-големите търговски вериги е германската Kaufland, част от групата Schwarz. Оборотът на компанията през 2016 г. е малко над 1.66 млрд. лв., което е с 12% повече от предходната година. Същия ръст на продажбите веригата направи и 2015 г. спрямо 2014 г., което за пореден път я затвърждава като лидер в търговията.

Kaufland има и ръст на печалбата през миналата година от 3% и достига 84.4 млн. лв. Ръстът на печалбата година по-рано обаче беше доста по-висок - 23%. Рентабилността на веригата е паднала малко - от 5.5 на 5% тази година.

Към този момент Kaufland има 57 магазина в България, а от веригата съобщиха за "Капитал", че през 2017 г. предстои да бъде отворен още един. Това ще стане през октомври във Варна.

През 2016 г. трета отново е другата дискаунт верила Lidl, която, както и Kaufland, е собственост на германската група Schwarz. Lidl вече има 747.4 млн. лв. оборот, което е с ръст от 15% спрямо година по-рано. За втора поредна година веригата е на печалба, при това с огромен ръст – 191%. Печалбата на Lidl за 2016 г. е малко над 20 млн. лв.

"Положителните годишни финансови показатели са подплатени с много добра продуктова политика, добре обмислена стратегия за разрастване на търговската мрежа и дългосрочна концепция за развитие. Понастоящем Lidl има над 2200 служители и присъства с 84 обекта в 44 града в страната", коментира изпълнителният директор на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева. През 2016 г. веригата отвори първите си магазини от ново поколение – с нова подредба и оптимална функционалност, с висока енергийна ефективност. През 2017 г. ще бъдат отворени още пет обекта, изградени по новата концепция.

"Устойчивото разрастване на търговската ни мрежа и затвърждаването на модела на Lidl в България води до друга голяма новина: съвсем скоро ще открием втория ни логистичен център в страната. Логистичната база в с. Кабиле до Ямбол е мащабна инвестиция, благодарение на която ще оптимизираме логистичната си мрежа. С откриването й ще създадем близо 200 нови работни места в региона", казва Драгийска-Денчева.

През 2016 г. Metro Cash&Carry видимо вдига оборота си от предходната година – до 815 млн. лв., но има спад на печалбата от 41%. Причината най-вероятно е, че през миналата година веригата действаше по-агресивно на пазара, като пускаше повече промоционални стоки. Освен това Metro заложи и на телевизионна реклама, която по принцип е по-скъпа от повечето други рекламни канали. Ако веригата продава повече промоционални стоки, но не може да компенсира с непромоционални, това смъква маржовете и съответно печалбата. През 2011 г. Metro беше на първо място в класацията на веригите, но спря да се разраства и дискаунтърите я надминаха.

Четвърта е Billa, която има 15% ръст на оборота и 21% - на печалбата. Продажбите й достигат близо 663 млн. лв.

"Нашият приоритет е да продължим да разширяваме мрежата си от супермаркети. През 2016 г. открихме повече магазини, отколкото трите ни основни конкурента, взети заедно. Започнахме 2017 г. с един много голям проект – отворихме нов обект в "Сердика център", който отговаря на най-високите стандарти за качество. Най-важното признание за нас обаче е, че всяка седмица над 1.5 милиона българи пазаруват в Billa. Виждаме, че и през 2017 г. тази тенденция се запазва", коментира изпълнителният директор на веригата Бойко Сачански.

Другата съществена промяна на пазара е, че от него отпаднаха три вериги. Това са "Пени маркет България" с веригата Penny, "Пикадили" и "КМБ България" с веригата Carrefour. Причината за първата е, че германската група Rewe изтегли Penny от българския пазар, а обектите й бяха придобити от други търговци, включително и от дъщерната на Rewe верига Billa. След многократна смяна на собствеността, промяна на концепцията и формата пък от пазара изчезна и веригата "Пикадили". Тя беше създадена преди 20 години от варненския бизнесмен Георги Папуров. Той продаде "Пикадили" на сръбската група "Делта макси" на бизнесмена Мирослав Мишкович, който пък я продаде на белгийската Delhaize Group. През юни 2014 г. веригата отново смени собствеността си и за кратко стана притежание на "АП март" на Ангел Ангелов (част от групата "Градус") и Петър Дудоленски. След това в групата влязоха други български собственици и след всяка смяна бизнесът й отслабваше, докато най-накрая изчезна. От пазара изчезна и Carrefour, която в последните години постепенно губеше позиции и затваряше магазини покрай проблемите в Гърция.

Със затварянето на трите компании на пазара се освободиха близо 400 млн. лв. Те очевидно се разпределиха между другите вериги, които придобиха затворените магазини.

"Фактор, който повлия на сектора, е излизането на Carrefour и "Пикадили" от пазара, което доведе до разпределянето на освободените обороти между модерната и традиционната търговия", потвърждава Сачански от Billa. Германската компания засега печели най-много от освободените обекти в софийските молове.

Ръстът на пазара се забавя

Има обаче нещо интересно. През 2015 г. веригите за храни, които правеха оборот над 100 млн. лв., бяха девет: Kaufland, Metro, Lidl, Billa, българската "Фантастико", Т-Маркет, ЦБА и Penny и "Пикадили". Общият им оборот беше малко над 4.4 млрд. лв. Carrefour вече не влизаше в тази група, тъй като през 2015 г. оборотът й беше паднал до 60 млн. лв., а самата верига – до 21-во място.

Със затварянето на Penny и "Пикадили" на пазара останаха седем големи вериги с продажби от над 100 млн. лв. През миналата година те са направили 4.53 млрд. лв. оборот. Общият ръст на приходите на тези седем компании е едва 3%, докато предишните години същите заедно с Penny и "Пикадили" правеха по 9% среден ръст на оборота. Анализът показва, че има чувствително забавяне на ръста на пазара като цяло.

От веригите за бързооборотни стоки, които намират място в топ 30 на най-големите търговци, има три, които през миналата година са на загуба. Компанията "Максима България", която оперира Т-Маркет, има близо 12 млн. лв. загуба, или почти двойно повече от предходната година. Всъщност, откакто е на българския пазар, Т-Маркет винаги е работила на загуба, показват данните. В същото време веригата има 22% ръст на оборота. През 2016 компанията откри 14 нови магазина, в които инвестира 19 млн. лева.

С малко над 1 млн. лв. загуба е и HIT, която има два магазина в София. Компанията има и спад от 3% на оборота.

Българската верига "345" също увеличава загубата си до 135 хил. лв. при оборот от малко над 27 млн. лв.

Пазарът през 2017

Има няколко тенденции, които се забелязват сред веригите за бързооборотни стоки през 2017 г. Едната е, че почти всички те хващат световния тренд и стремежа на потребителите за по-здравословен начин на живот, основна част от който е храненето. Появяват се много нови магазини, които са специализирани в предлагането на чиста храна. Големите вериги пък обръщат все повече внимание на храните, които са био, регионални, чисти. В момента големите търговци имат около 200 био- и здравословни продукта в асортимента си. Веригите отделят цели щандове за био, развиват и собствени марки.

В "Кауфланд" регалите с био-, безглутенови продукти, храни за диабетици са позиционирани на поне две места – при плодовете и зеленчуците и при млечните продукти. Биопродукти се предлагат под собствената марка "K-Bio". Тя е марка-чадър и под нея се продават от брашно и мюсли, през натурални сокове до кафе и шоколадови изделия. От веригата обясняват, че марката е съобразена с всички изисквания на европейското законодателство. За да поддържа доверието в нея, компанията редовно я подлага на тестове на независими институции. Именно чрез K-Bio даваме качествен избор на много изгодна цена, казват от "Кауфланд".

В края на 2016 г. Billa обяви, че започва да продават около 200 продукта под бранда Alnatura във всички категории, в това число и бебешките храни, явно в резултат на корпоративно споразумение. Освен това в представителния магазин на "Билла" на бул. "България" в София ексклузивно се предлага и най-успешната биомарка на веригата на австрийския пазар Ja!Natuеrlich.

"През последните години в европейски и световен план се наблюдава нарастваща тенденция за стремеж към здравословно хранене. Интересът към здравословния начин на живот и това как да запазим здравето си се потвърждава и от интензивните обществени дебати по теми като околна среда, консумация на качествена храна, активен спорт и движение. Сред основните характеристики на Lidl е предлагането на свежи продукти, като например плодове и зеленчуци, прясно месо със сертификат за качество SGS, разнообразие от млечни продукти, артикули с клейм "Clean Label". Засиленият потребителски интерес предопредели решението ни наборът от био-, веган, безглутенови и безлактозни продукти, както и стоки с фокус върху здравословно хранене да се обособят в специална зона в магазина под мотото "По-близо до природата", казва Милена Драгийска-Денчева.

Забелязва се и тенденцията вериги да предлагат повече продукти от български производители. Било то в отговор на разбирането, че регионалната храна е по-чиста, т.е. качествена, или като реакция на обществените и дори политически нагласи да се поддържа родното производство. Така например и Billa, и Lidl следват политиката да добавят в асортимента си повече български храни.

"Стремим се да отговорим и на силното търсене на стоки с гарантиран български произход. Billa се утвърди като ценен партньор на родните производители, който им помага да развиват бизнеса си", казва Бойко Сачански.

"Lidl продължава да следва политиката си за насърчаване на българското производство. С над 40% от българските доставчици, с които започнахме работа при стъпването си на българския пазар през 2010 г., продължаваме да си партнираме и до днес. Споделяме с тях своето ноу-хау, заедно разработваме нови продукти и допринасяме за повишаване обема и качеството на тяхната продукция. В допълнение към всичко това им осигуряваме и сериозни шансове за експорт – над 20 фирми вече изнасят в редица европейски държави благодарение на партньорството си с нас", казват от Lidl.

Бизнесът на другите

Класацията показва някои интересни тенденции извън сектора храни. На пето и седмо място в подредбата застават двете големи вериги за техника – "Технополис" и "Техномаркет".

Класацията показва някои интересни тенденции извън сектора храни. На пето и седмо място в подредбата застават двете големи вериги за техника – "Технополис" и "Техномаркет". За първи път тази година обаче "Технополис" изпреварва основния си конкурент с ръст на приходите от 10%, но спад на печалбата с 50%. "Техномаркет" пък има спад на оборота с 36% (частично заради спрян износ). Печалбата й е сравнително малка и расте от 17 на 130 хил. лв.

През 2016 г. депутатът от ДПС Делян Пеевски придоби мажоритарен дял от веригата, след като купи дела на италианския бизнесмен с български паспорт Едоардо Миролио. Той пък беше придобил своите 50% в "Техномаркет" срещу част от депозитите си във фалиралата КТБ.

Изминалата година може да се посочи като успешна за веригите за козметика, препарати и стоки за бита. dm за първи път излиза на печалба и има 20% ръст на оборота, който е 95 млн. лв. Другата верига – Lilly Drogerie, има 33% ръст на оборота и увеличава печалбата си от 125 на 820 хил. лв.

Интересно развитие има и при модните вериги. Най-ярките представители на този бранш са H&M и Zara. H&M има увеличение на продажбите от близо 20%, които достигат до 113 млн. лв. Компанията е на 3.4 млн. лв. печалба. Zara има малко под 60 млн. лв. оборот, но печалбата й е близо 7.5 млн. лв.

Поръчайте Вашия К100 »

На хартия или PDF

Все още няма коментари
Нов коментар